Hejsan!Jag är då mer eller mindre ny här, har postat inlägg en gång tidigare så är allt annat än erfaren.Jag undrar över två saker.......1. Jag ska fixa nya terrängdäck till min Renegade 800-årsmodell 07, men nu undrar jag vad jag ska fixa för däck...?Har skärmbreddare till maskinen som inte är monterade än, men feta däck som går att köra landsväg med utan att maskinen skakar sönder är bra.Vad kan ni rekommendera...?Tipsa gärna om riktiga "snudd på" brutaldäck och gärna passande fälgar, men däcken behöver inte vara riktiga muddgrävers! :Jag brukar kolla på däck på gooffroad.se så om ni har däck som finns på den hemsidan som passar bra på Renegaden så messa gärna svar på vad ni valt.2. Hade tänkt införskaffa en vinsch till maskinen, har blivit rekommenderad att skaffa en Warn XT15 vinsch med en dragkraft på 680 kilo, men det känns lite klent.XT15 skall tydligen vara anpassad för Renegade och skall gå att montera utan modifieringar men då är frågan.....Vad har ni andra Renegade ägare satt för vinsch, vad behövde ni modifiera, hur gjorde ni det, samt vilken vinsch modell satte ni.Har ni någon bild på erat montage gärna från sidan och/eller framifrån så jag får se....?Vill se montaget samt gärna om det blev snyggt framifrån.... Tacksam för alla bra svar som kan tänkas komma!
I de flesta fall räcker garanterat en XT15, sen GÅR det ju faktiskt att ta med sig ett brytblock och då genast få DUBBLA kraften till en kostnad av nån hundring... Kör du inte mer i skogen än vad du anger, och dessutom hänger på grövre däck... njae... då är det ju inte ens säkert att du kommer använda vinschen alls.
Jag har inte provat något från GBC eller vet nån som gjort det, så kan inte uttala mig... däremot får du nog fundera lite på dimensionen.Tiotummare bak ser ut som cykeldäck, jag kör med tolvor runt om men hade det funnits typ 15 så hade jag tagit det bak.
Jag har inte provat något från GBC
Yo!Hörru, kan inte du skicka en bild åt mig på hur din maskin ser ut med däcken på....?Kollade upp dina däck men det fanns också ett paket med 12-12 också....Hur fort kan du köra landsväg med dina däck innan det börjar vobbla/vibrera om det nu gör det...?Måste säga att det var grymt läckert, men däcken går på sina tusenlappar, sen ska man ha fälgarna också...
Är man orolig för att skita ner sig så är inte Renegaden en maskin att fundera på....läs nu meningen igen, och hitta betydelse två.
Citat från: Hydro skrivet 11 oktober 2009 kl. 17:21:08Är man orolig för att skita ner sig så är inte Renegaden en maskin att fundera på....läs nu meningen igen, och hitta betydelse två. Nja, jag har ju sett Renegades på nätet vars ägare i princip körde dom nedför ett stup och rakt ner i ett grishål. Men jag har inga ambitioner att göra så.Jag är ute efter en pärla, en BEST, ett objekt som har bra framkomlighet om jag behöver det, samtidigt som jag jagar någotsånär komfort vid landsvägskörning.Varför jag köpte min maskin är för att den duger gott till att ragga med på sommaren, känna friheten, damma iväg till nåt mer otillgängligt ställe om man så vill.Jag vill att maskinen ska vara så komplett att jag kan ha nöje av den samtidigt som den kanske används till visst arbete såsom köra ved (har själv bergvärme dock) eller om man vill ha snöplog osv på den.Sen var Renegaden den egentligen enda maskinen med bra prestanda och som är snygg på landsväg.Hade jag velat ha en gubbtraktor så hade jag lika gärna kunnat köpa en Outlander eller liknande.Så ja, jag vill ha allt ovanstående men utan skiten.Åker jag ut i skogen med en maskin som visats på bilderna tidigare med feta däcken Allan, då är jag givetvis helt på det klara med att nu blir man skitig, men då är jag också beredd att ta det!
Hej igen.Ja ang. vinklingen på styrrullarna det går nog att vinkla dom lite,men tror inte det har så stor betydelse.Se också att detta fäste är betydligt kraftigare och m.fler infästningar än Gooffroads fäste.Däcken är ITP Mudlite XTR 27x9-14 fr, och 27X11-14 bakOk däck - smidig storlek i alla terräng + slitstärkaEtt minus dock, trots balanseringssand i fram däcken är detobalans, tror det vill gå åt mycke bly för att få det bra!(GBC Gator däcken är inte slitstärka men ok grepp, -små i storlekerna enl. min bror)
Citat från: Warulfven skrivet 11 oktober 2009 kl. 22:30:30Citat från: Hydro skrivet 11 oktober 2009 kl. 17:21:08Är man orolig för att skita ner sig så är inte Renegaden en maskin att fundera på....läs nu meningen igen, och hitta betydelse två. Nja, jag har ju sett Renegades på nätet vars ägare i princip körde dom nedför ett stup och rakt ner i ett grishål. Men jag har inga ambitioner att göra så.Jag är ute efter en pärla, en BEST, ett objekt som har bra framkomlighet om jag behöver det, samtidigt som jag jagar någotsånär komfort vid landsvägskörning.Varför jag köpte min maskin är för att den duger gott till att ragga med på sommaren, känna friheten, damma iväg till nåt mer otillgängligt ställe om man så vill.Jag vill att maskinen ska vara så komplett att jag kan ha nöje av den samtidigt som den kanske används till visst arbete såsom köra ved (har själv bergvärme dock) eller om man vill ha snöplog osv på den.Sen var Renegaden den egentligen enda maskinen med bra prestanda och som är snygg på landsväg.Hade jag velat ha en gubbtraktor så hade jag lika gärna kunnat köpa en Outlander eller liknande.Så ja, jag vill ha allt ovanstående men utan skiten.Åker jag ut i skogen med en maskin som visats på bilderna tidigare med feta däcken Allan, då är jag givetvis helt på det klara med att nu blir man skitig, men då är jag också beredd att ta det! Så du valde en RENT-A-GAY 800 istället
Förresten..........nu när jag fått se en del bilder dels på däck men också vinschar så undrar jag vad jag ska skaffa för plog, fästen osv och VARIFRÅN....?Har kollat på Warn:s cyclone plog och även Can Ams cyclon plog och personligen känns Can Ams cyclon som något för mig, har ni en sån eller har någon här testat en sådan plog....?Man borde ju ha bredare användning för en sån jämfört med en vanlig plog...?Oavsett vilken vinsch jag nu skaffar, undra om man då kan köpa ex.vis Can Am plogen med snabbfäste och sen ännu ha en elektronisk fjärrvinkling av plogen, alltså att den får plats där framme.....?Apropå "Rent a gay"....det låtar som att ni forum muppar har erat eget språk, medan jag min fan inte är invigd i allt sånt där än.....så jag antar att jag har en gay maskin då...
Lite velig just nu...Ska jag försöka montera min "clas olsson" variant av vinsch eller passa på att köpa en XT15 när de nu är specialpris?Kommer jag bli besviken med en lågprisvinsch eller rent av en falsk trygghet då det verkligen behövs så funkar den ej?? Hur dåliga är dom billiga?
Får den plats i renegade?hur ser styrningen ut på era?
Herrejävlar! Just nu är mitt största bekymmer förutom vilken vinsch jag skall ha, det att jag inte kan välja modell på snöplog. Ska jag ta Warn raka eller cyklonblad eller ska man kanske satsa på Can Ams cyclonblad...?Enligt Patte på gooffroad.se så verkar det som att vissa inte riktigt vill svara på huruvida fästena på Can Am och Warn är samma eller inte.Jag behöver ju ett fäste för plogen till Renegaden, men eftersom jag vill kunna använda elektrisk plogvinkling så måste man ju veta om det fungerar med Can Ams cyklonblad och som det verkar så är det kanske säkrast att köpa Warn som det ser ut idag.Nu äre god natt och sov gott, så god natt och sov gott!
Men hallå, vänta här nu va...?Inte fan väger väl den elektriska plogvinkelgrejen 20 pannor...?Om det stämmer att den nya Pro vantage plogen väger runt 60 kilo och styrningen 20 kg så undra fan att det blir tungt framtill i så fall.......fast det är ju klart, hur avancerat ombyggande krävs för att få det att fungera...?Det kanske är värt att ha en lite lättare Can Am cyclone plog än warns motsvarighet och spara vikt, för att sen drämma dit den där plogvinklingen...än att köra warn rakt igenom...?Snart blir ju allting så tungt för maskinen så det blir bättre om man köper en Lundbergare..... Kanske blir till och köpa Can Ams cyklon plog tillsammans med deras snikvinkelsystem med en spak vardera på höger och vänster sida om maskinen...?
Hörru core_am, vänta här nu va..!! Har du brp plogen tillsammans med deras (Warns) elektriska plogvinkling...?Om du har det så skulle jag vara mycket tacksam om du hade kunnat berätta för mig precis vad du gjort och hur samt om du kunde skicka några bilder som visar hela montaget, och gärna underredet på din maskin.Vissa tror att Outlanderns fäste skall passa till Renegade också, så det hade varit kul att se hur din ser ut på undersidan.Fick svar från Warn förresten som förklarade varför det inte finns ett fäste till min maskin.Dom anser att Renegade är en sportmaskin till skillnad från Outlander och att det är därför dom inte gjort ett fäste till den.Sen sade dom att det fanns för lite utrymme framtill på min maskin för fastsättning av brackets....vet ej riktigt vad det är, men någon form av håller/fäste antagligen.
Monterade en vinsch från classe för ett par dagar sen. Var lite trångt men det gick . Använder den för att lyfta mitt nya brp-snöblad
Ja Frolland, du är ju ett svin . Lugnt vettu. Löste sig ändå. Måste bara fästa vinschen lite bättre. Har plogat snö hela helgen åt mig själv och några grannar . Plötsligt så är man populärast på gatan
Citat från: atviggesund skrivet 20 december 2009 kl. 21:55:08Ja Frolland, du är ju ett svin . Lugnt vettu. Löste sig ändå. Måste bara fästa vinschen lite bättre. Har plogat snö hela helgen åt mig själv och några grannar . Plötsligt så är man populärast på gatan he he he, det va väl inga problem med plogfästet för att du kör renegade?
Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️