Ända anledning till att 95 skulle ha lägre energi innehåll än 98 är för att det skiljer på etanol innehållet men ren 95 utan etanol i mot kontra ren 98 har samma energi innehåll..Etanol tex har oktantal 104 men har 30% lägre energi innehåll. Det har 98 inte mer energi innehåll vem som än sagt det till dig har fel och ja jag har läst petrokemi. Inte doktorerat i det men läst de. Har även jobbat på raff en del. Sen kan du få ut lägre effekt ur en motor om du kör på 95 om den är optimerad för 98 vilket iof säger sig självtSkall leta upp sak fakta så du skall få läsa om du vill. Här är bara en snabb länk http://www.faktoider.nu/oktan.html
"Energimängd i ett bränsle har ingen direkt påverkan på effekten. Om ett bränsle har ett högt energivärde så innebär det att det kommer att gå lite bränsle, därför att varje liter bränsle räcker längre. Det innebär inte att man får mer effekt: Jag kan gissa att de flesta här vet att man i bla dragracing åker med metanol som bränsle och att de motorerna ger mer effekt. Bensin har värmevärdet 44(Mj/Kg) och Metanol bara 20Mj/Kg....alltså metanol innehåller bara halva energin mot bensin....men får man bara halva effekten då? Nix, det som är avgörande för effekten med ett bränsle är hur mycket luft man behöver för att bränna upp bränslet.( i kombination med energiinnehållet). Att bränna upp 1liter bensin kräver 9 kubikmeter luft(lamdba 1 =14.7kg luft/kg bensin) Att bränna upp 1liter metanol kräver 4,1kubikmeter luft(lamdba 1= 6.5kg luft/kg metanol) Eftersom en motor pumpar en bestämd mängd luft (för enkelhetens skull väljer vi talet 9) Så går det åt för 9m^3 =1 liter bensin. För 9m^3 luft går det åt 2,2 liter metanol. Vilken effekt ger det då? 2.2*0.79*20= 35Mj energi om man kör den på metanol. 1*0,73*44= 32Mj energi ur bensinen, alltså något mindre energi = något mindre effekt. Gör man beräkningen mer exakt utan de generaliserande avrundingar jag gjort blir skillnaden något mindre vill jag minnas. Den stora skillnaden med metanol får man inte ut om man inte bygger om motorn med högre kompression/högre laddtryck osv. Tebaxx till bensinen, all bensin innehåller ungefär lika mycket energi, ca 44Mj/kg. All bensin har samma blandingsförhållande för lambda 1. Följden blir att man inte får mer effekt med 98 oktan än med 95...vissa moderna bilar med hög kompression tvingas ställa tändningen i sämre läge för att förhindra knackning med lågt oktantal =man får lägre effekt pga ett sämre tändläge. Energiinnehållet är dock samma. Oktantal är allena ett mått på hur hög temperatur bränslet tål när det är blandat med luft innan det självantänder. Det har inget med brinnhastighet eller energiinnehåll att göra."
Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️