ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: donliam skrivet 1 augusti 2006 kl. 09:33:30
-
Efter att bråkat med vägvärket i 14 dagar + 20 samtal med fordonstekniska avdelningen och säkert pratat med7-8 olika personer där och ingen vågade ta ett beslut.
Men tack vare att jag jobbar extra på Denada offroad i Stockholm så kunde jag ringa brp i Finnland och fick tala med en vänlig person som ordnade ett intyg på att dragkroken uppfyller VVFS 2003:23 kapitel14 paragraf 1
så nu är min outlander 800max regbesiktad med dragkrok
-
Grattis!
Synd att det ska vara så bökigt att lösa bara...(http://www.atvcenter.se/images/blocks/shout_box/sigh.gif)
-
Hur går man till väga för att fixa det? Jag har en 650 med dragkrok men inget som står i reg bevis?
-
Man måste ha ett intyg från brp på att dragkroken uppfyller VVFS 2003:23 kapitel14 paragraf 1 sen är det bara att beställa tid för regestreringsbesiktning hos bilprovningen kostade 600kr
-
:?: hur mycket får du dra med den då?
-
Vart finner man:
VVFS 2003:23 kapitel14 paragraf 1
Så kanske man kan ta den och gå till fabriken/importören och kanske fixa detta för sin egen maskin.
-
jag får dra 250kg
Och stene så enkelt trodde jag ochså att det var men ack så jag bedrog mig
14 kap. Kopplingsanordningar
Allmänt
1 § Motorcykel som är avsedd att dra släpvagn, skall ha kopplingsanordning som uppfyller kraven i bilaga 1 till kapitel 10 i direktiv 97/24/EG (se 2 kap. 18 §).
Montering av kopplingsanordning
2 § Motorcykel som är avsedd att dra släpvagn, skall i fråga om montering av kopplingsanordning uppfylla kraven i bilaga 1 till kapitel 10 i direktiv 97/24/EG (se 2 kap. 18 §).
och för att hitta den fick jag maila till eu-kontoret
så det bästa är att få ett intyg från importören
:cry: :cry:
-
vilka andra krav fanns när du skulle reg besikta? Måste ström vara framdragen mm? eller är det bara kroken som ska sitta på plats?
-
Så här säger Bilprovningens elektroniska handböcker om släp efter MC: Släpvagnen är inte registreringspliktig, men ska ha en tillverkarskylt samt ett identitetsnummer präglat eller stansat på chassit eller ramen.
För tvåhjulig mc och moped gäller 125 cm som största bredd. För tre- och fyrhjulig mc och moped gäller att släpet inte får vara bredare än cykeln och inte i något fall bredare än 200 cm.
Vikten får inte överstiga hälften av motorcykelns eller mopedens tjänstevikt efter det att vikten av bränsle och verktyg dragits bort.
Obs! Släpet har i likhet med mc och moped inga krav på stänkskydd. Släpet ska ha en eller två lampor bak som kan visa rött ljus, ett eller två stoppljus, körriktningsvisare samt en eller två reflexer (inte triangulära). Lampor och reflexer behöver i dagsläget inte vara godkända men Vägverket kommer att införa sådana bestämmelser. Därför bör godkänd utrustning monteras redan nu för att kraven ska uppfyllas i framtiden.
Körriktningsvisare och stopplykta behövs inte på släpvagn till moped.
Då det inte finns någon formell möjlighet att registreringsbesikta ett släp för mc kan ett registrerat släp inte dras av en mc. Utrustningskraven för släpvagn till bil och släpvagn till mc är inte lika.
KOpplingsanordningen ska däremot registreringsbesiktas: 2 § Motorcykel som är avsedd att dra släpvagn, skall i fråga om montering av kopplingsanordning uppfylla kraven i bilaga 1 till kapitel 10 i direktiv 97/24/EG (se 2 kap. 18 §).
Montering av kopplingsanordning
Draganordningen ska vara monterad i motorcykelns centrumlinge (solocykeln).
Eluttag till släpvagnens belysning ska krävas. Den kan vara av olika utföranden, regler saknas.
Jag satte dit mitt urtag innan jag regbesiktade
men det enda han tittade på var ramnummret och mätarställning+ intyget från brp
-
tack för det. ska försöka fixa fram ett intyg o sedan besikta draget... då kan man kanske sedan hitta ett litet släp att ha efter :-)
-
Tror du det är möjligt för dig att visa hur ditt intyg ser ut? Jag har nämligen inte så stora förhoppningar på min importör men om man kan visa hur det skall se ut kanske de fattar... Det vär därför jag frågade hur man fick tag på VVFS 2003:23 kapitel14 paragraf 1 så kunde man fråga sin importör om deras maskiner uppfyller detta.
-
länk till vvfs 2003:23 http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr023%20.htm
länk till eg-direktiv 97/24
[/url]http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/site/sv/consleg/1997/L/01997L0024-20060328-sv.pdfhttp://
så fort jag har scannat in intyget kan jag visa detta
pratade med fordonstekniska avdelnigen i dag igen om släp
dom får tydligen inte vara reggade
-
om jag glömde att tacka dig i lördags så gör jag det nu donliam... tack för intyget till kulan :-) 8) 8)
-
Det var så lite så gad att kunna stå till tjänst
-
Någon som lyckat scanna intyget?
-
här (http://thumb3.webshots.com/t/59/59/7/63/53/2419763530084597443bpzTnA_th.jpg) (http://community.webshots.com/photo/2419763530084597443bpzTnA)
-
Var det allt... Och då blir besiktnings folket jublande glada. måste ju prova.
-
ja det var alt problemet är väl om man skriver ett själv och dom ringer importören för att kolla äktheten i mitt fall så pratade jag med tekniska chefen på brp och han sa att det bara var för bilprovningen att ringa honom om dom undrade