ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: krille63 skrivet 13 februari 2015 kl. 20:34:44
-
hej funderar på att byta fyrhjuling till en outlander 1000 xtp -14eller en outlander 1000 xmr -14 vilken ska man köpa ?
-
Vad ska du ha fyrhjulingen till? Vilken typ av körning?
-
Är lera din huvudsakliga körning så xmr annars xtp med grövre däck :)
-
Det är inte fox podium på xmr -14 va? skulle nog ha hoppat på en xtp med lite trevligare däck, inte allt för impad över den där luftfjädringen xmr har
-
Det är inte fox podium på xmr -14 va? skulle nog ha hoppat på en xtp med lite trevligare däck, inte allt för impad över den där luftfjädringen xmr har
Jupp, tror att dom skippade luftfjädringen på de nya xmr från 15. Tror jag iaf.. :hmmm:
-
tjena det verkar som att man ska köpa en xtp isället för xmr eftersom om man läser här på forumet så verkar det vara mycket fel på xmr -14 och jag har inte lust att det strular men tack för alla tips så återkommer jag med lite bilder sen på nya fyrhjulingen mvh krille :headbang: :headbang: :headbang:
-
Ska du låta någon annan bestämma vilken maskin du ska ha?
Köp XTP.
-
tjena krigar kaj jag skulle bara kolla vilken fyrhjuling som är bäst av xtp eller xmr ? och det verkar ju vara xtp om man kollar på alla forum . och den dag som nån ska bestämma vad jag ska köpa kommer aldrig att hända om du förstår vad jag menar he he mvh krille :headbang: :headbang: :headbang:
-
Köp råd från folk som aldrig suttit på en xmr ens ;D Nåja det är ju i grunden lika maskiner,bara att xmr´n är lite mer bara...längre hjulbas,högre markfrigång,större däck och va det gäller dom ställbara luftdämparna där du kan höja/sänka,styva upp maskin efter typ av körning va den största anledningen till att jag valde en xmr,helt underbar fjädring!!
Men det beror ju på hur du tänkt använda din maskin,,gårdsarbete,grusvägs dunkade eller om vägreggning är en prio då finns det ingen anledning att lägga dom tusenlapparna extra som en xmr kostar.
Men ska du köra skog/lera och använda den till bus och lek som den är gjord för så får du mer för pengarna om du väljer en xmr.
Jag räknade på det(2012) ...om du ska utrusta en xtp max så den blir lika en xmr skulle den kosta 216000.
-
tjena krigar kaj jag skulle bara kolla vilken fyrhjuling som är bäst av xtp eller xmr ? och det verkar ju vara xtp om man kollar på alla forum . och den dag som nån ska bestämma vad jag ska köpa kommer aldrig att hända om du förstår vad jag menar he he mvh krille :headbang: :headbang: :headbang:
Jag hade valt XTP men det e ju mitt personliga val pga XMR är en lång maskin. Bäst och bäst, beror ju på vad man ska ha den till.
Och Ace har en point där ;D
-
jag får nog åka och provköra båda maskinerna och bestämma vilken jag ska köpa men tack för alla svar mvh krille :headbang: :headbang: :headbang:
-
Sen har ju xmr starkare bakdiff än xtp+ att det är väll bara köpa allrounddäck till xmr så kan man ha den till allt. Men köp en 2015 xmr istället för den har samma dämpare som xtp som är bättre, eftersom luftdämparna är kända för att krångla. Men det är bara att provköra ()p
2015 can am's färgval på alla utan dom med digicamo måste vara fulast någonsin med den där orange färgen :nono:
-
Sen har ju xmr starkare bakdiff än xtp+ att det är väll bara köpa allrounddäck till xmr så kan man ha den till allt. Men köp en 2015 xmr istället för den har samma dämpare som xtp som är bättre, eftersom luftdämparna är kända för att krångla. Men det är bara att provköra ()p
2015 can am's färgval på alla utan dom med digicamo måste vara fulast någonsin med den där orange färgen :nono:
Ja just det, skulle nog köpa XMR istället. En 15 pga bra fjädring och starkare bakdiff.. De verkar rasa på löpande band på xt-p, om man kollar lite amerikanska forum och youtube. Vet ej vilka årsmodeller dock...
-
https://www.youtube.com/watch?v=Bu0C0XUAeHg
-
Jo men myggkräk, har du sett hur amerikanernas maskiner ser ut?
Dom kör ju med 32-34" däck och trimmat så det är inte så lustigt att deras grejor går åt.
Här i lilla Sweden så är det några diffhus som har spruckit.
-
Jo men myggkräk, har du sett hur amerikanernas maskiner ser ut?
Dom kör ju med 32-34" däck och trimmat så det är inte så lustigt att deras grejor går åt.
Här i lilla Sweden så är det några diffhus som har spruckit.
Jaha.. ':)
-
https://www.youtube.com/watch?v=BjbcNFJ36YI&list=PLbjwEbPfJ5QLLslP4NQQNaXJ9KFSLBsC2&index=5 (https://www.youtube.com/watch?v=BjbcNFJ36YI&list=PLbjwEbPfJ5QLLslP4NQQNaXJ9KFSLBsC2&index=5)
-
https://www.youtube.com/watch?v=UC9mpDVL4SQ
-
XMR är väl strypt till max 90km/tim om jag inte har fel. Inte kul,, ???
-
XMR är väl strypt till max 90km/tim om jag inte har fel. Inte kul,, ???
Hur ofta håller man över det ? Speciellt på XMR däck :dntknow:
-
Hur ofta håller man över det ? Speciellt på XMR däck :dntknow:
Som konsumentupplysning kan det vara bra att veta så att det inte dyker upp som en trist överraskning. Det går enkelt att byta däck/hjul på en XMR men det går inte att ta bort strypningen.
-
Det är den grå nyckeln som den ska vara strypt till ca 94 km/t...men den svarta är det full fart i ()p ..bara välja vilken du vill använda,Men som sagt över 90 med 30" silverback,funkar väl så länge det är grusväg,,men på asfalt ,då får det inte vara stora kurvor.Har själv varit upp i farter kring 110 km/t...en svävande upplevelse där ca en kvadrat tum ligger i marken samtidigt ;D
-
Jaha, där sket jag en lök,, tycker mig minnas att du alltid sagt att din bara går i 90.
Då trodde jag självklart att dem bara går i 90. Du kanske säger så för att inte skämmas när du blir frånåkt? ;D
-
Jaha, där sket jag en lök,, tycker mig minnas att du alltid sagt att din bara går i 90.
Då trodde jag självklart att dem bara går i 90. Du kanske säger så för att inte skämmas när du blir frånåkt? ;D
Nä brukar bara ta med den grå för den räcker till för att köra ifrån dom flesta med ;) ...Läste på nått usa forum att den även ska ha reducerad acceleration upp till ca 70 km/t också för bettet i däcken inte ska få den att slå runt,med den grå nyckeln alltså... ()p..Inget jag testat och tagit tid på än dock...får bli nästa film kanske.....Grå VS svarta nyckeln :hmmm:
-
Detta med nycklar är ju inget konstigt att ordna.
När jag hade min på service fråga jag om det gick att programmera om dom.
Dom programmera om båda nycklarna (utan kostnad) till prestanda nycklar, varför ska man ha en nyckel där maskinen går slöare och långsammare när det inte är nödvändigt.
-
Säljs xt'n med en hastighets strypt nyckel också?Är det inte en "arbets" nnyckel och en normal..
-
nu är fyrhjulingen beställd det blev en Outlander xtp-14 mvh krille :headbang: :headbang: :headbang:
-
Med motivering? ^^
-
med motivering att den var mycket skönare att köra måste vara stötdämparna och så tyckte jag att xmr var stor och klumpig xtp var roligare att köra tycker jag men det var vad jag tyckte alla är vi inte lika som tur är ser fram mot första körningen med xtp mvh krille :headbang: :headbang: :headbang:
-
Tror du kommer bli nöjd..Vad stod dämparna i för läge när du testade xmr´n?...tror ju mer att det va silverback däcken än dämparna ,dom är ju lite rulltig och skumpig på hardpack.. synd att man inte kan vara med på första körningen..kunna gjort en xtp vs xmr film av det hela ;D ...eller just ja sån har jag redan gjort ;)..fast han köpte 30" silverback till sin efter första turen,och bytte primär variatorn.