Min låser så hårt att du följer med runt om du håller i för hårt...
kolla bara om det inte är kondens och att det ska vara Syntetisk polyolesterolja 75W90 (API GL-5)sen ska ju -08 vara bättre än -07 på att låsa diffen
...hur mycket olja fick du i? Låter som om att det är lite "lite" olja i diffen..... då kan den slira på det där viset....
Hur snabbt viscolocken låser tror jag är väldigt subjektivt och skiljer i praktiken från maskin till maskin.Låser den inte så är det bara att byta viscolocken....Prova att värma på eller så nära du kommer på själva viscolocken och gör ett test om den låser snabbare eller mer.......
Be någon kompis trycka till på handbromsen en sekund , så får du se vad som händer !Skulle den inte låsa då så är det något fel !
Citat från: BEERHUNTER skrivet 23 september 2008 kl. 10:10:17Be någon kompis trycka till på handbromsen en sekund , så får du se vad som händer !Skulle den inte låsa då så är det något fel !Det där att bromsa är ytterliggare en Can Am myt, bromsar du så försvinner ju definitivt skillnaden mellan hjulen, oavsett om det är viskositet eller fart som låser viskolocken.
Citat från: Quadjonen skrivet 22 september 2008 kl. 23:57:56kolla bara om det inte är kondens och att det ska vara Syntetisk polyolesterolja 75W90 (API GL-5)sen ska ju -08 vara bättre än -07 på att låsa diffenDiffen är en separat enhet och går inte att byta vätska i. 08 är 100% snabbare enligt BRP, vad nu det betyder i praktiken......
Citat från: Lillhajen skrivet 23 september 2008 kl. 10:42:02Citat från: BEERHUNTER skrivet 23 september 2008 kl. 10:10:17Be någon kompis trycka till på handbromsen en sekund , så får du se vad som händer !Skulle den inte låsa då så är det något fel !Det där att bromsa är ytterliggare en Can Am myt, bromsar du så försvinner ju definitivt skillnaden mellan hjulen, oavsett om det är viskositet eller fart som låser viskolocken.Det är en gammal beprövad metod att tvinga över kraft till det stillastående hjulet genom attbromsa ner hjulet som slirar, men det funkar bäst på en traktor där du kan bromsa enbart det hjulet.Och det har inget med visco-loc att göra, utan det funkar på alla maskiner med differential.Sen så kan man ju diskutera hur pass bra det funkar på en ATV.
Citat från: gurra-g skrivet 27 september 2008 kl. 12:03:42Citat från: Lillhajen skrivet 23 september 2008 kl. 10:42:02Citat från: BEERHUNTER skrivet 23 september 2008 kl. 10:10:17Be någon kompis trycka till på handbromsen en sekund , så får du se vad som händer !Skulle den inte låsa då så är det något fel !Det där att bromsa är ytterliggare en Can Am myt, bromsar du så försvinner ju definitivt skillnaden mellan hjulen, oavsett om det är viskositet eller fart som låser viskolocken.Det är en gammal beprövad metod att tvinga över kraft till det stillastående hjulet genom attbromsa ner hjulet som slirar, men det funkar bäst på en traktor där du kan bromsa enbart det hjulet.Och det har inget med visco-loc att göra, utan det funkar på alla maskiner med differential.Sen så kan man ju diskutera hur pass bra det funkar på en ATV.Nu är det ju en del som kallar Can Am för Traktor visserligen men vidhåller fortfarande att på en modell som man inte ens kan bromsa framhjulsparet separat så är det en myt........Om nu viskolocken känner av skillnaden i tryck och låser på grund av en skillnad, hur skulle bromsning av framhjulen hjälpa detta ?
Värt att notera är väl att hålla jämn gas när man vill att diffen skall ta.Annars släpper den trycket när man släpper på gasen.Att pumpa på gasen är inte i terräng.
om du kan hålla i ena hjulet när du kör maskinen uppallad så är den PAJ.du ska typ följa med runt som en skrev tidigare.och det spelar ingen roll om du byter olja i klumpen.. den oljan har inget med oljan till själva differtial enheten att göra, visco enheten är helt sluten. oljan du har i är för att smörja dreven i klumpen.mvh Peter
Nu är diffen hemkommen bytt och provkörd, provade klättra upp på huven på min skoda pickup Bilder finns på min sida på quadsweden på bytet samt delarna i själva visco locken, vet inte hur man lägger upp dom här dock... MEN KUL DE ÄR ATT HA EN FUNGERANDE DIFF IGEN
Citat från: frolland skrivet 13 november 2008 kl. 21:53:26Nu är diffen hemkommen bytt och provkörd, provade klättra upp på huven på min skoda pickup Bilder finns på min sida på quadsweden på bytet samt delarna i själva visco locken, vet inte hur man lägger upp dom här dock... MEN KUL DE ÄR ATT HA EN FUNGERANDE DIFF IGEN Har du plockat isär viscolocken ?
Vad var fel med den gamla ?
I see
Citat från: Lillhajen skrivet 14 november 2008 kl. 16:17:18I see Löjligt simpla grejer -som OFTAST fungerar klanderfritt
Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️