ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: Bamse- skrivet 15 oktober 2011 kl. 14:04:22
-
vad tycker ni om outlander 1000xt :hmmm:
-
Det första som slog mig när jag såg den IRL var att den var mycket snyggare i verkligheten än på bild, möjligen med undantag av fälgarna som jag tycker ser ganska hemska ut.
Min provtur blev tyvärr begränsad till några fullgasrepor längs en asfaltsraka, då det började spöregna. Så det enda jag egentligen hann känna lite på var acc och bromsar...
Jag kan väl, helt kort, bara säga att det är ingen jätteskillnad i acceleration jämfört med en 800:a. Kanske blir skillnaden mer märkbar i lite högre farter. (jag fick slå av vid 70km/h då jag inte såg nåt i spöregnet)
Bromsarna däremot var det ett jä**a klipp i. :o ;D
-
Har testat den lite i en grusgrop och det man märker är att det är mycket bättre fjädring och fjädringsväg på den än de gamla. Det är bättre lyse original och den går mycket tystare och ylar inte i transmission. Sticker upp på bakhjulen bara av att gasa och det är kul. :lol: :headbang: Men den värkar inte vara någe kul att tvätta då det är ganska mycket grejor runt motorn och trångt.
-
Har testat den lite i en grusgrop och det man märker är att det är mycket bättre fjädring och fjädringsväg på den än de gamla. Det är bättre lyse original och den går mycket tystare och ylar inte i transmission. Sticker upp på bakhjulen bara av att gasa och det är kul. :lol: :headbang: Men den värkar inte vara någe kul att tvätta då det är ganska mycket grejor runt motorn och trångt.
Tvätta????????????????????????????
-
velar mellan 800r xmr eller outlander 1000xt :hmmm:
-
Som Perelli sjöng. Lyssna till ditt hjärta. (Ja! jag vet att det lär gay men det bjuder jag på)
-
Den går tystare och med skogsnyckeln (tar bort det nervösa) så är den säkert en grym trial maskin, jag tror att det kommer tillbehör som snorklar även till denna, tittar man på utformningen av den översta kåpan så är det fördjupningar i plasten där man kan anta att snorklarna kommer ut......
Fjädringen känns bättre.(än på vanliga outlandern)
Sadeln går ner lite mer på sidorn.
Inget variator ljud att tala på, ingreppet var mjukt.
Har man tänkt köra i lera och vatten så kanske Xmr är maskinen att föredra.
Jag tycker inte skillnaden i accleration är så stor, men visst är den väldigt snabb.
De största förbättringarna tycker jag är: går tystare och är inte så varm om benen, mycket bättre ljus, förvarings lådan bak, enklare tillgång till batteri, luftfilter. Körbarheten vid krypkörning..
Tycker stötdämparna känns ok, men inte bättre än på min xxc.
-
Köp nya chassiet! Dessutom tror ju ja att du bygger en värre mr av den än den mr man kan köpa, de är ju lite kul å bygga själv som man vill ha det också... de borde väl finnas det mesta att köpa redan till dom i usa eftersom dom funnits där ett bra tag och ja tror säkert dom stora tillbehörs firmorna har grejer, dom brukar ju få förserie maskiner för att utvecka tillbehör, tex gorilla...
-
velar mellan 800r xmr eller outlander 1000xt :hmmm:
En Outlander 1000xt ,skulle vara spännande att se vad du kan göra om en sådan till ()p Håller med nilas på övriga punkter :rtfm:
mvh conny
-
det blir kul å ställa upp en 800 och en 1000 mot varandra då kommer man se skilnaden i acc jag tror det är skilnad iaf ()p
är det någon som vet när dom kommer själv har jag hört någon gång i november
-
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=xE6OL9v38HE[/youtube]
-
Bamse du kan köpa min till ett förmånligt pris ;-)
-
:)tackar för det erbjudandet men vill ha en ny maskin :)
-
Jag skulle gärna ha en outlander 650 max med nya ramen och utseendet hos outie 1000 :P men vem vet om det någonsin kommer :dntknow: kanske nyheten till 2013 års modellserie ':)
-
Faktiskt riktigt snygg i verkligheten. Uppfattade som att den gick betydligt tystare än min renegade. Kändes stark o stabil men med ett köttigt mellanregister. Dock kändes inte renegaden direkt tröttare än denna. Men det beror garanterat på högre vikt samt att den ej är inkörd. Blir en Renegade 1000 till våren för min del.
-
Den går tystare och med skogsnyckeln (tar bort det nervösa) så är den säkert en grym trial maskin, jag tror att det kommer tillbehör som snorklar även till denna, tittar man på utformningen av den översta kåpan så är det fördjupningar i plasten där man kan anta att snorklarna kommer ut......
Fjädringen känns bättre.(än på vanliga outlandern)
Sadeln går ner lite mer på sidorn.
Inget variator ljud att tala på, ingreppet var mjukt.
Har man tänkt köra i lera och vatten så kanske Xmr är maskinen att föredra.
Jag tycker inte skillnaden i accleration är så stor, men visst är den väldigt snabb.
De största förbättringarna tycker jag är: går tystare och är inte så varm om benen, mycket bättre ljus, förvarings lådan bak, enklare tillgång till batteri, luftfilter. Körbarheten vid krypkörning..
Tycker stötdämparna känns ok, men inte bättre än på min xxc.
Pontus om du anser att variator ingreppet är mjukt och att den "säkert är en grym Trial maskin" då vetefan vad du har för preferenser. Variator ingreppet är bedrövligt dåligt för avancerad teknisk körning. Hugger som en huggorm :lol: Kolla denna purfärska video. Noteras skall att Kawa 750 han en ny variator rem och variatorn är orginal. [youtube][/youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=fcfaZg_wwtM
-
Jag kör en outlander 800xxc och har använt den på flera trialtävlingar, jämnförde
med den maskinen.
Vad har du själv för preferenser?
Sen om du blir expert bara av att kolla youtube så köper jag det..... Inte !
-
Hur ofta behöver man smyga iväg på plan asfalt, det händer aldrig på trialtävlingar , ingreppet vid avancerad körning, dvs drivning och awd direkt är vad jag uppskattar extra vid trial.
Hade videon demonstrerat start i brant backe eller över ett hinder så kunde du ha länkat till den ang mina preferenser om trial.
-
okey okey,, smaken är som baken,, men Pontus du anser alltså att ingreppet är mjukt ? :hmmm:
Det är vad du skrev.
-
Mjukare än min outlander 800 xxc...
Visst är 800:an och 1000cc som en nyskakad pommac, men en klar förbättring på 1000 kubikaren.
Sen är det mindre oväsen överlag.
-
tycker min MR smyger rikgit bra jag, inga hack eller nått precis som kawwan innan variatorkittet kom på plats.
Testa det senast idag faktis, gick att smyga riktigt riktigt sakta med den.
-
Jag tycker videon som Hakerik länkade till är lite missvisande. Man hör ju när Outlandern går upp i varv och sen rycker maskinen till. Så körde han ju inte Kawan.
Om det nu skulle va så att det inte går att smyga med tumgasen så måste det gå att justera bort genom att tex släppa lite på vajern.
Sen kanske själva tillslaget på variatorn spelar roll också. men oavsett så ska man inte behöva varva upp motorn så som han gjorde i videon!
Rätta mig gärna om jag tänker galet. Jag tycker sånt här är intressant.
-
Jag upplevde inte alls det rycket som är på filmen när jag provkörde Outlander 1000. Testade även på min Xxc igår och den smög då iväg utan detta ryck. Nån som har koll på tillslagsvarvet på 1000?
På Outlander 800 är det väl 1750 medans det på Xxc är 1600 om jag inte missminner mig och det borde väl göra att den smyger iväg något mjukare på sina 150 varv lägre.
-
Jag tycker videon som Hakerik länkade till är lite missvisande. Man hör ju när Outlandern går upp i varv och sen rycker maskinen till. Så körde han ju inte Kawan.
Om det nu skulle va så att det inte går att smyga med tumgasen så måste det gå att justera bort genom att tex släppa lite på vajern.
Sen kanske själva tillslaget på variatorn spelar roll också. men oavsett så ska man inte behöva varva upp motorn så som han gjorde i videon!
Rätta mig gärna om jag tänker galet. Jag tycker sånt här är intressant.
Zuumo0, jag tänker rätta dig för du tänker helt galet ;) En motor med variator drift kan man inte göra nått annat med än att gasa tills variatorn går i ingrepp. Man kan inte själv välja när det skall börja rulla
framåt. Tillslagsvarvet beror på variatorns konfigurering. Man kan naturligtvis höja varvet från tomgång till ingrepp snabbt eller långsamt efter smak men ingreppsvarvtalet kan man inte ändra med gasen.
-
Synd att jag inte tänkte på dig Bamse :-\ då jag hade 1000cc hemma för provkörning i två dagar,,,tror inte du fått svårt att bestämma vilken maskin du ska ha ^-^
Jag har nog en möjlighet att låna den igen för testkörning.
Tillslaget på variatorn var på 1600 varv med det rycket som filmen visar,det gick naturligt vis att smygstarta utan ryck med hjälp av att hålla på bromsen så att inte maskinen skuttar till.
Vid 1600 varv högg variatorn i hur försiktigt man en gasade, så i mitt fall var det väldigt svårkört vid väldigt stenig terräng där man verkligen vill tat easy.
Tyst i variator ljudet,hur låter då en gammal 800 :hmmm:
Canam 1000 var en limo på vägen,helt underbar..
Tilläggas att jag jämför med Arctic cat 1000cc
-
Jag tycker videon som Hakerik länkade till är lite missvisande. Man hör ju när Outlandern går upp i varv och sen rycker maskinen till. Så körde han ju inte Kawan.
Om det nu skulle va så att det inte går att smyga med tumgasen så måste det gå att justera bort genom att tex släppa lite på vajern.
Sen kanske själva tillslaget på variatorn spelar roll också. men oavsett så ska man inte behöva varva upp motorn så som han gjorde i videon!
Rätta mig gärna om jag tänker galet. Jag tycker sånt här är intressant.
Zuumo0, jag tänker rätta dig för du tänker helt galet ;) En motor med variator drift kan man inte göra nått annat med än att gasa tills variatorn går i ingrepp. Man kan inte själv välja när det skall börja rulla
framåt. Tillslagsvarvet beror på variatorns konfigurering. Man kan naturligtvis höja varvet från tomgång till ingrepp snabbt eller långsamt efter smak men ingreppsvarvtalet kan man inte ändra med gasen.
Finns ju en annan variant av variatorer också som tex Arctic och Suzuki har. En Duramatic CVT automatväxellåda där drivremmen är i konstant ingrepp och inkoppling sker via en centrifugalkoppling i oljebad. På Arcticen resulterar det att man verkligen kan smyga iväg och har fullt tryck från centrifugalkopplingen från 2km/h. Suzukin ligger lite högre tyvärr. Tyvärr så kommer nog Can Am inte anamma denna lösning vilket jag personligen tycker är synd då man verklingen kan krypköra och leta fäste eller om man kör lite mer avancerad körning i tex berg där man ligger på gränsen och inte vill ha ett ryckigt tillslag i variatorn.
-
Synd att jag inte tänkte på dig Bamse :-\ då jag hade 1000cc hemma för provkörning i två dagar,,,tror inte du fått svårt att bestämma vilken maskin du ska ha ^-^
Jag har nog en möjlighet att låna den igen för testkörning.
Tillslaget på variatorn var på 1600 varv med det rycket som filmen visar,det gick naturligt vis att smygstarta utan ryck med hjälp av att hålla på bromsen så att inte maskinen skuttar till.
Vid 1600 varv högg variatorn i hur försiktigt man en gasade, så i mitt fall var det väldigt svårkört vid väldigt stenig terräng där man verkligen vill tat easy.
Tyst i variator ljudet,hur låter då en gammal 800 :hmmm:
Canam 1000 var en limo på vägen,helt underbar..
Tilläggas att jag jämför med Arctic cat 1000cc
Hur känns skillnaden mellan AC 1000 och CA 1000 ?
-
Synd att jag inte tänkte på dig Bamse :-\ då jag hade 1000cc hemma för provkörning i två dagar,,,tror inte du fått svårt att bestämma vilken maskin du ska ha ^-^
Jag har nog en möjlighet att låna den igen för testkörning.
Tillslaget på variatorn var på 1600 varv med det rycket som filmen visar,det gick naturligt vis att smygstarta utan ryck med hjälp av att hålla på bromsen så att inte maskinen skuttar till.
Vid 1600 varv högg variatorn i hur försiktigt man en gasade, så i mitt fall var det väldigt svårkört vid väldigt stenig terräng där man verkligen vill tat easy.
Tyst i variator ljudet,hur låter då en gammal 800 :hmmm:
Canam 1000 var en limo på vägen,helt underbar..
Tilläggas att jag jämför med Arctic cat 1000cc
trevligt å köra lite can am va....
lär ju varit kanon kul få ha den i två dagar..
-
Zuumo0, jag tänker rätta dig för du tänker helt galet ;) En motor med variator drift kan man inte göra nått annat med än att gasa tills variatorn går i ingrepp. Man kan inte själv välja när det skall börja rulla
framåt. Tillslagsvarvet beror på variatorns konfigurering. Man kan naturligtvis höja varvet från tomgång till ingrepp snabbt eller långsamt efter smak men ingreppsvarvtalet kan man inte ändra med gasen.
Jag tror mig veta hur variatordrift fungerar. Mitt inlägg i grund å botten handlade om varför Outlandern gick upp så pass mycket i varv i videon. Därav min fråga om att smyga på gasen.
Känns som att motorvarvet skulle hoppa från tomgång till kanske 2000rpm direkt. därav skuttet i videon.
Om man hade kunnat smygköra så hade man inte hört motorn varvas upp så pass mycket. då hade man hört en jämn ökning av varvet tills maskinen börjat rulla.
Tillbaka till min frågeställning, Är den känslig på gasen? kan man hålla den på specifika varvtal i det lägre registret med tumgasen med Neutral växel i?
Detta är ju bara så som jag upplever det när jag ser videon. har aldrig sett eller kört en 1000cc. Slå mig gärna på fingrarna igen om jag är ute å cyklar :)
-
...det gick naturligt vis att smygstarta utan ryck med hjälp av att hålla på bromsen så att inte maskinen skuttar till.
Vid 1600 varv högg variatorn i hur försiktigt man en gasade, så i mitt fall var det väldigt svårkört vid väldigt stenig terräng där man verkligen vill tat easy...
-07:orna var de hetsigaste, men sen har det blivit MYCKET bättre sägs det... och nu med litersmaskinerna är det jättemjukt.... sägs det... men...?
Olika bud här tycker jag.
(åker ju Grizzly nu, OJ vilken skön maskin i skogen när det börjar bli knivigt....)
-
Skärp dig Hydro ;)
Grizzlyn vet man ju inte om den bara bröölar i motorn eller om det verkligen driver på hjulen...
Jävlar vad bra den blev bara du fick en :lol:
-
...Jävlar vad bra den blev bara du fick en :lol:
Precis som med Can-am:en för en del... :whip:
Nä, effekt finns inte i överflöd, men om man skall ha det eller vill sladda grusväg så köper man ingen Grizzly.
Tidigare när man bara testade andras lite då och då fick man inte samma upplevelse som när man faktiskt har en själv och lägger några timmar i skogen... då märks skillnaderna mera.
Med Renegaden välte jag flera gånger, just pga det hetsiga tillslaget i kritiska situationer.
I lördags besökte jag exakt samma plats som Renegaden en gång rullade på, körde över med Grizzlyn på alla håll.
....utan att ens lägga i fyrhjulsdriften (rullar på originalhjul)... så ja, jag gillar den.
Men skulle mycket väl kunna tänka mig en Outlander senare, men då skall tillslaget ske MJUKARE än på min nuvarande, och även om buden i denna tråd är olika, så verkar de dock alla vara överens om att den fortfarande inte är direkt silkesmjuk... så vida man inte håller på bromsen samtidigt. :o
-
;D
-
Zuumo0, jag tänker rätta dig för du tänker helt galet ;) En motor med variator drift kan man inte göra nått annat med än att gasa tills variatorn går i ingrepp. Man kan inte själv välja när det skall börja rulla
framåt. Tillslagsvarvet beror på variatorns konfigurering. Man kan naturligtvis höja varvet från tomgång till ingrepp snabbt eller långsamt efter smak men ingreppsvarvtalet kan man inte ändra med gasen.
Jag tror mig veta hur variatordrift fungerar. Mitt inlägg i grund å botten handlade om varför Outlandern gick upp så pass mycket i varv i videon. Därav min fråga om att smyga på gasen.
Känns som att motorvarvet skulle hoppa från tomgång till kanske 2000rpm direkt. därav skuttet i videon.
Om man hade kunnat smygköra så hade man inte hört motorn varvas upp så pass mycket. då hade man hört en jämn ökning av varvet tills maskinen börjat rulla.
Tillbaka till min frågeställning, Är den känslig på gasen? kan man hålla den på specifika varvtal i det lägre registret med tumgasen med Neutral växel i?
Detta är ju bara så som jag upplever det när jag ser videon. har aldrig sett eller kört en 1000cc. Slå mig gärna på fingrarna igen om jag är ute å cyklar :)
Varför outlandern gick upp så pass mycket i varv på videon:: Det hörs inte så bra på filmen men varven ökas långsamt exakt lika med Brute forcen,,när sedan variatorn hugger i vid/över 1600 varv"från inget drag till fullt drag" uppstår detta skutt,det fans inget läge där man kunde smyga på vid detta varvtal .alltså allt eller inget,men det är ju en smaksak.
Ja det går att ha ett konstant lågt varvtal på neutralen.
Skillnaden mellan Ac 1000 och Ca 1000 beror helt på vad du menar,
Men gissar på axet,, Ca hade original däck och Ac grova gator 27"
så då tyckte jag att Ac 1000 var värre men kan bero på fästet.
Motormässigt vid körning i terräng så är Ac snällare och jämnare i gången än Ca som jag upplevde mer nervös.
-
-07:orna var de hetsigaste, men sen har det blivit MYCKET bättre sägs det... och nu med litersmaskinerna är det jättemjukt.... sägs det... men...?
Olika bud här tycker jag.
(åker ju Grizzly nu, OJ vilken skön maskin i skogen när det börjar bli knivigt....)
07:an tyckte jag va mjuk i variatorn men nu med EPI variatorkitt i så är den hetsig :DV men jag gillar't hehe ...