ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: Christian B skrivet 4 november 2012 kl. 22:05:16
-
Hej!
Ni som har xenonkonverterat era maskiner.
Hur funkar det med vibrationer,fukt,smuts etc?
Strular det?
Hur funkar det vid en djupdykning med maskinen i en lerpöl etc.
Funderar på att byta ut på min Outlander 800 -06'
Det som håller mig tillbaka är de erfarenheter jag har sedan gamalt av xenon lampor som slocknar på hobbybilar pga vibrationer/skakningar.
-
Jag satte dit xenon på kawan för ca 3 år sen och det lyser fortfarande utan problem. Boxarna sitter helt öppet på den
På renegaden sitter det xenon i alla lampor och en box pajade i sommras men det är inga dyra grejor. Xenonen satt där när jag köpte den och det blev ditsatt hösten 2010.
Det viktigt att det blir tätt vid lamporna annars är det inga problem med xenon vid fukt och smuts.
-
Ang vibrationer och xenon kan jag bidra med en snabb jämförelse.
I dimljusen på min bil skakade halogenlamporna sönder.
(Dålig byväg + stora fälgar/lite gummi + hårdare fjädring)
Vi pratar om några veckor mellan gångerna man fick byta.
Har kört snart 5 år med xenon i 2 uppsättningar. Bytte uppsättning pga skiftande färg och inte att de gick sönder. Ingen lampa trasig.
I traktorerna och maskinerna vi bytt till xenon har ingen lampa skakat sönder utan bara åldrats/skiftat färg som all xenon gör med tiden.
Så vibrationer och xenon kan jag göra tummen upp för!
-
Inga problem här heller. På alla ballaster jag sett alt monterat så är kontakterna skyddade samt O-ringade så det bör inte vara några problem om de skulle bli lite blöta.
Har ju använt Xenon på skotern i åratal och aldrig haft problem med den heller. ()p
-
Xenonlampor måste ju tåla vibrationer och skakningar bättre eftersom det inte är någon glödtråd som kan skaka av, det är ju xenongas som antänds om jag inte är ute och cyklar. :dntknow:
-
Tack för svaren!
Det verkar ju lovande, blir väl till att investera i ett kit då, det verkar ju vara värt varenda krona, jag är ju inte mycket för extraljus heller tycker att "orginal" ser bäst ut så så får det nog bli, är det 35W Xenon ni har kört med?
-
Jag kan tillägga att jag hade problem ibland med xenon.
Blir GRYMT ljus och funkar i 99gånger av 100 men den hundrade gången så bara tvärdör maskinen när man slår på lyset och står communication error i skärmen.
När du startar igen har den ingen tomgång och bara är allmänt konstig. Det går över efter nån minut, men känns inte nyttigt för data-boxen. Så jag kör LED och halogen (5000k) igen.
-
Aldrig använt original elsystem, när du monterar xenon ljus, kör då med eget system och rele från batteri eller vinsjen. Att köra med xenon i lampor på Outlander G1 gör att bilar blinkar med helljus, då ljudbilden blir helt fel.
-
provar väcker en gammal tråd ()p
Ni som har monterat xenon på can-am g1 har ni lyckats få det helt tätt vid lamporna? Så pass tätt så det går att bada med dom ;)