ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Arctic Cat => Ämnet startat av: Geir skrivet 10 oktober 2007 kl. 19:07:11
-
Det er liten aktivitet på ac siden, og vanskelig å få svar på de spørsmål man legger inn, er det ingen som er eier av ac, eller tørr dem ikke svare på spørsmål.......................................
Kom igang og gi svar på forskjellige spørsmål som stilles.
Lurer å handle ac 650, men jeg får aldrig noen svar på ac siden, når jeg legger inn spørsmål :evil:
-
När man ställer en fråga, är det bra att man talar om VAD för slag av maskin / motorstorlek det gäller, annars är det tyvärr inte lätt att svara.
Har tyvärr inte AC, utan kan bara tala om vad min cf moto 500 drar i bensin, den drar ungefär 0,85-0,9 L/mil vid relativt hård körning, skulle tro att AC'n drar ungefär lika, hoppas detta kan vara till nån hjälp :wink: .
-
själv anser jag att en "leksak" får dra hur mycke bensin som helst, bara man har kul med den..
-
håller med johan :D
-
Se det er noe her.... 8)
Jeg kommer til å kjøre mye vei og da teller bensinforbruk, og flott med tilbakemeldinger.
:wink: :P :) :D
-
Härligt med ny hoj :) .
Den kanske inte är lika törstig som CF'en :? .
-
Fyrhjulingar är törstiga saker, mycket rullmotstånd och vindmotstånd. Dessutom så varvar de ganska högt vid landsvägskörning. Man får nog räkna med mellan 0,7 och 1l/mil för de med mer motor än 400cc.
Men bränslekostnaden är egentligen marginell med tanke på vad övrigt kostar per mil.
Min sliter exempelvis ut framdäcken på runt 250mil och baksulorna håller kanske 300mil. Bara där har man ju en kostnad på runt 10-15kr/mil.
Sen service- de vill ha service på mellan 100 och 250mil ungefär och gör man den själv så är det inte jättedyrt, men lämnas den iväg springer tusenlapparna iväg räkna med 2-3000kr för en service på verkstad och runt en 500-ing om man gör jobbet själv. Där har du ytterligare 2-10kr/mil.
Sen minskar ju tyvärr våra ögonstenar i värde ju mer de används. Men bara räknat till driften så kostar de kanske 25-35kr/mil att köra och då är soppan endast 8-10kr av detta... så om den drar 0,5 eller 1,0 är för mig helt ointressant då allt annat ändå kostar så mycket mer.
Inte ideala pendlarfordon med andra ord. Men roligare än bilen såklart.
-
Fyrhjulingar är törstiga saker, mycket rullmotstånd och vindmotstånd. Dessutom så varvar de ganska högt vid landsvägskörning. Man får nog räkna med mellan 0,7 och 1l/mil för de med mer motor än 400cc.
Men bränslekostnaden är egentligen marginell med tanke på vad övrigt kostar per mil.
Min sliter exempelvis ut framdäcken på runt 250mil och baksulorna håller kanske 300mil. Bara där har man ju en kostnad på runt 10-15kr/mil.
Sen service- de vill ha service på mellan 100 och 250mil ungefär och gör man den själv så är det inte jättedyrt, men lämnas den iväg springer tusenlapparna iväg räkna med 2-3000kr för en service på verkstad och runt en 500-ing om man gör jobbet själv. Där har du ytterligare 2-10kr/mil.
Sen minskar ju tyvärr våra ögonstenar i värde ju mer de används. Men bara räknat till driften så kostar de kanske 25-35kr/mil att köra och då är soppan endast 8-10kr av detta... så om den drar 0,5 eller 1,0 är för mig helt ointressant då allt annat ändå kostar så mycket mer.
Inte ideala pendlarfordon med andra ord. Men roligare än bilen såklart.
Hmmm, 0,7-1.0 liter milen... Tänk om den drog SÅ lite.... Min maskin drar mellan 1.3 - 1.9!!!, så lägger man ihop bara service och förbrukning landar man på nästan 40:- milen!
Men som du Hubbe skrev : inget penlarfordon, men kul som fan...
Ha dé.
-
Ja det er mye som skal regnes med, godt resoner av dere.
Om polarisen bruker opptil 1,9 liter, vil jeg tro det er mye mer en mange andre.
Men jeg vurderer å kjøpe en Arctic cat 650 h1 2 seter, er det noen av dere som kjenner til hva den er å satse på, eller er det andre maskiner som er bedre. Jeg synes at ac virker bred og derved tror jeg den må være stabil på veg. Og håper at den runner 100 km/t lett og er rimelig rask i aksen, men jeg vet ikke.
:P
-
Om du i huvudsak skall ha den som vägfordon är de tvåhjulsdrivna att föredra. En hyfsat stark maskin med vägdäck och drevning för väg.
De stora fyrhjulsdrivna är oftast lite vingliga och högvarviga att åka bekvämt i 100 med.
Men du kanske behöver 4hjulsdriften. Då är det en annan femma.
-
Det er slik at jeg skal blant annet transporter mennesker med handicap og må da ha ATV.
Har nylig fått greie på at AC kommer med en 700 efi 2 seter i 2008, det er mulig en bra maskin, lenger og mer stabil vil jeg tro. Bør ha 50-55 hk og 60-65 Nm. om det ses på 700 til suzuki.
http://www.motoforum.pl/Magazyn/200513/king.html