ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: Hellberg skrivet 4 oktober 2009 kl. 10:54:41

Titel: Polaris vs Can-am, vad köpa ?
Skrivet av: Hellberg skrivet 4 oktober 2009 kl. 10:54:41
Går för tillfället å funderar på att byta ut min Polaris Sportsman 500 mot en Can-am 500xtp eller 650xtp väggregad då såklart och då undrar jag om det är lätt att plocka ur strypningarna ur dessa maskiner.

Kanske nån som vill skriva lite allmänt om vad det är för fördelar Respektive nackdelar med en Can-am gentemot en Polaris
Titel: SV: Polaris vs Can-am, vad köpa ?
Skrivet av: Ilpo skrivet 4 oktober 2009 kl. 11:54:19
skall du upp till 650 kan du väl lika gärna ta en 800. det kommer du inte ångra.
Titel: SV: Polaris vs Can-am, vad köpa ?
Skrivet av: Sleeper_86 skrivet 4 oktober 2009 kl. 12:18:54
strypningen tog ungefär 20 minuter att plocka, då var jag helt ovetande om hur de såg ut osv. viste bara att den satt där.

(http://i25.tinypic.com/dot3zt.jpg)

(http://i30.tinypic.com/21ozody.jpg)
Titel: SV: Polaris vs Can-am, vad köpa ?
Skrivet av: Norre63 skrivet 4 oktober 2009 kl. 15:46:13
Grannen har en Polaris 800 Sportsman och de största skillnaderna jag/vi märkt när vi varit ute är att Polarisen har mycket lägre låg och att Can-amen går fortare.
Titel: SV: Polaris vs Can-am, vad köpa ?
Skrivet av: gurra-g skrivet 4 oktober 2009 kl. 15:56:10
Klart du ska ha en V-twin.  8)
Titel: SV: Polaris vs Can-am, vad köpa ?
Skrivet av: IceMannen skrivet 4 oktober 2009 kl. 16:12:36
provkör bägge och köp den du trivs med...
Titel: SV: Polaris vs Can-am, vad köpa ?
Skrivet av: Hellberg skrivet 4 oktober 2009 kl. 21:11:44
Strypningen tog ungefär 20 minuter att plocka, då var jag helt ovetande om hur de såg ut osv. viste bara att den satt där.

Ser ju enkel ut att fixa så det va ju ett stort plus ()p, inte några programvaror eller nåt sånt som behöver ändras??

Klart du ska ha en V-twin

Det är väl därför som jag har vänt blickarna åt Can-Am istället, har vart grymt nöjd med min Polaris 500 förutom just det att den känns som en gammal tändkulemotor   :)

Blir inte en 800 jävligt stark å hetsig om man ska ha tex en timerkärra efter i skogen. Förmodligen grymt rolig å leka med men det kanske bara blir ett hysteriskt hjulspinn när det ska dras tungt
Titel: SV: Polaris vs Can-am, vad köpa ?
Skrivet av: gurra-g skrivet 4 oktober 2009 kl. 21:15:43
Du kan gott nöja dej med en 500 om du bara ska arbeta med maskinen,
men lekfaktorn ökar med kvadraten om du köper en 800.  8)

Ska du bara arbeta med maskinen så vete fan om du inte ska ha en
maskin med hydrostat, eller växellåda. Det tar på variatorn
om du drar tungt, och variatorn blir varm.
Titel: SV: Polaris vs Can-am, vad köpa ?
Skrivet av: Hellberg skrivet 4 oktober 2009 kl. 21:24:51
Polarisen har använts till ca 30% arbete och resten lek så lite mer mos i maskineriet än vad som är nödvändigt gör ju inget  :DV

Jag vet inte om Can-Am och Polaris har samma sorts/typ av variator men på Polarisen har jag inte märkt några tendenser till att variatorn vill bli varm däremot så är det ju inte konstigt om remmen slits lite mer.
Titel: SV: Polaris vs Can-am, vad köpa ?
Skrivet av: gurra-g skrivet 4 oktober 2009 kl. 21:31:23
Under högsommaren, med 27 gr i luften så kan man knappt
köra i shorts. Man blir fan röd om smalbenet av värmen,
i alla fall på 800:an.
Man får sitta som Zeb Macahan med fötterna utanför
baljorna tidvis under körning. Även generatorn blir varm på andra sidan.
Men mycket effekt ger mycket värme.

(Fan, sitter jag och kritiserar Can-am!)  :o
Titel: SV: Polaris vs Can-am, vad köpa ?
Skrivet av: Hellberg skrivet 4 oktober 2009 kl. 21:37:57
Å fan, blir dom så varma.

Polarisen blir bara varm som fan på högersidan vid extremt hård körning men avgasröret går där så det är ju inte så konstigt, på vänstersidan/variatorsidan så har jag aldrig kännt nån onormal värme även om man har dragit tungt mitt i sommaren. Men det är ju precis som du säger, mer effekt ger ju mer värme å min maskin är ju bara på 38hk om jag inte minns helt fel

Finns Can-Am med växellåda eller hydrostat eller är det Honda och Artic Cat som gäller då
Titel: SV: Polaris vs Can-am, vad köpa ?
Skrivet av: gurra-g skrivet 4 oktober 2009 kl. 21:39:40
Det är mycket värmen som blåser från fläkten också, rätt över fötterna.
och på Polaris så sitter fläkten kanske annorlunda.
Titel: SV: Polaris vs Can-am, vad köpa ?
Skrivet av: Hellberg skrivet 4 oktober 2009 kl. 22:03:34
Verkar som om en hel del Can-Amåkare sätter på olika variatorkit på sina maskiner, finns det nån speciell anledning till detta eller blir det bara en annan karaktär på variatorn som gör körningen roligare eller nåt sånt
Titel: SV: Polaris vs Can-am, vad köpa ?
Skrivet av: gurra-g skrivet 4 oktober 2009 kl. 22:07:26
Variatorkit brukar man bara skruva dit när man kör med stora tunga däck,
så hjulingen växlar ner lite mer när man gasar.
Med org däck så är variatorn bra bestyckad som den är.
Titel: SV: Polaris vs Can-am, vad köpa ?
Skrivet av: polaris 800 skrivet 4 oktober 2009 kl. 22:13:33
som sagt det bästa är nog att provköra så mycket som möjligt innan köp.
det enda jag kan tillägga är ju samma som nån sa högre upp i tråden att polarisen är lägre "växlad" på lågen vilket kan va en fördel när man ska dra tungt :djump
Titel: SV: Polaris vs Can-am, vad köpa ?
Skrivet av: Hellberg skrivet 4 oktober 2009 kl. 22:15:11
Ja det kan ju va vettigt då större däck ger en annan "utväxling".
Borde inte ett sånt kit fast med originalhjul ge bättre acceleration istället då?

Tänkte jag skulle ta en tur upp till Mellerud och besöka Fritzéns å se om dom har nåt man kan provköra lite.
Är det nån som har några erfarenheter av den firman, goda som dåliga??
Titel: SV: Polaris vs Can-am, vad köpa ?
Skrivet av: gurra-g skrivet 4 oktober 2009 kl. 22:16:50
Ja det kan ju va vettigt då större däck ger en annan "utväxling".
Borde inte ett sånt kit fast med originalhjul ge bättre acceleration istället då?
Inte på min 800 i alla fall, snarare tvärtom.
Vridmomentet räcker till gott och väl ändå.
Titel: SV: Polaris vs Can-am, vad köpa ?
Skrivet av: lagedl skrivet 5 oktober 2009 kl. 09:29:49
Annars är ju en 650 -2010 ett bra alternativ, dom har väl nästan lika många hästkrafter som 800:an hade innan 2010, typ 61 hk, och då spar du ju ett antal tusenlappar och får en grym maskin :)
Titel: SV: Polaris vs Can-am, vad köpa ?
Skrivet av: JussiN skrivet 5 oktober 2009 kl. 12:46:49
visco lock suger
Titel: SV: Polaris vs Can-am, vad köpa ?
Skrivet av: gurra-g skrivet 5 oktober 2009 kl. 12:50:55
visco lock suger
Ja på äldre maskiner så är den inte direkt snabb,
det är avsevärt bättre på dom senare modellerna.

Titel: SV: Polaris vs Can-am, vad köpa ?
Skrivet av: Mackan_450 skrivet 5 oktober 2009 kl. 12:53:48
på min 08a funkar det bra ()p
Titel: SV: Polaris vs Can-am, vad köpa ?
Skrivet av: Hellberg skrivet 5 oktober 2009 kl. 17:00:19
tänkte oxå att 650 är ett lite mer prisvärt alternativ till 800 och det är ju hur som helst bättre med 650cc   v-twin än 500cc enstånka
Titel: SV: Polaris vs Can-am, vad köpa ?
Skrivet av: gurra-g skrivet 5 oktober 2009 kl. 17:04:34
tänkte oxå att 650 är ett lite mer prisvärt alternativ till 800 och det är ju hur som helst bättre med 650cc   v-twin än 500cc enstånka
Outlander 500 är en V-twin, eller menar du Polarisen?
Titel: SV: Polaris vs Can-am, vad köpa ?
Skrivet av: Hellberg skrivet 5 oktober 2009 kl. 17:22:09
Jag menade Polarisen

Hur tycker ni natt växellådan funkar på era maskiner är den lättväxlad som typ Kawa eller är det lite slita å gunga hela maskinen som Polaris när man ska byta växel
Titel: SV: Polaris vs Can-am, vad köpa ?
Skrivet av: Mackan_450 skrivet 5 oktober 2009 kl. 17:38:24
renegaden tycker jag e lika lättväxlad som kvf 750in ja hade
Titel: SV: Polaris vs Can-am, vad köpa ?
Skrivet av: Sleeper_86 skrivet 5 oktober 2009 kl. 17:52:00
har inga problem att växla min iaf.. lätt å smidigt.. och ang viscolocken så är de grym skillnad mot tidigare maskiner.

http://www.youtube.com/watch?v=GXBz_vY2xqI

kan man se att den låser upp snabbt
Titel: SV: Polaris vs Can-am, vad köpa ?
Skrivet av: polaris 800 skrivet 5 oktober 2009 kl. 17:56:03
Jag menade Polarisen

Hur tycker ni natt växellådan funkar på era maskiner är den lättväxlad som typ Kawa eller är det lite slita å gunga hela maskinen som Polaris när man ska byta växel
jag har haft tre polaris och aldrig någonsin behövt gunga dom för att växla,måste varit nått fel på din.däremot så har några kompisar till mig can-am och dom får gunga sina maskiner för att få i växlarna, vet inte om alla can-am är sånna. fråga pellep här på forumet  han får också gunga sin för att växla
Titel: SV: Polaris vs Can-am, vad köpa ?
Skrivet av: Cummins skrivet 5 oktober 2009 kl. 18:48:30
Men det här med att gunga för och få rätt växel, hur mycket är att gunga egentligen, alla har olika uppfattningar hur hårt gunga är.
Gunga är det kraftigare än att jucka lite lätt, eller vilken av orden är kraftigast i praktiken.
Hör man gunga, så tänker man på barnen i lekparken.
Hör man jucka, jaha det är det hunden gör mot benet på folk.
Så är det nån som har en bra ide hur man kan få alla att hamna på rätt nivå.
Har även provat många olika maskiner och dom har sina egna trix för att få i växeln enklast, men hur ska jag skriva.
Polaris gungar man i växeln och can am juckar man i växeln.       
Titel: SV: Polaris vs Can-am, vad köpa ?
Skrivet av: Nilas skrivet 5 oktober 2009 kl. 19:03:47
visco lock suger
Det tyckte jag med tills ja fick min 2010 xt-p, på den funkar det suveränt!
Titel: SV: Polaris vs Can-am, vad köpa ?
Skrivet av: Pirre Mud skrivet 5 oktober 2009 kl. 19:19:24
visco lock suger
På min 09:a funkar den kanon
Titel: SV: Polaris vs Can-am, vad köpa ?
Skrivet av: gurra-g skrivet 5 oktober 2009 kl. 19:25:42
Växlingen var trög i början, men blev bättre med tiden.
Det har nog att göra med att envägslagret i sekundären
går lite tungt när den är ny, så remmen ligger och spänner.
Men inte är den lika lättväxlad som tex Kawasaki.

Ett tips är att ställa sej på fotbromsen när man växlar, då
går det lättare. Eller om man ska byta från låg till hög eller
vice versa, smyg i växeln med aningen rull på maskinen.

Har man väl lärt sej tekniken så är det inga problem
alls med växlandet.
Titel: SV: Polaris vs Can-am, vad köpa ?
Skrivet av: Hellberg skrivet 5 oktober 2009 kl. 19:50:29
Visco-locken ni pratar om är det diffen i fram ??
Titel: SV: Polaris vs Can-am, vad köpa ?
Skrivet av: Mackan_450 skrivet 5 oktober 2009 kl. 19:55:26
jupp
Titel: SV: Polaris vs Can-am, vad köpa ?
Skrivet av: Hellberg skrivet 5 oktober 2009 kl. 20:02:13
Kollar man på klippet så ser det ju ut som att den låser riktigt fort och växlingen gick ju smidigt den oxå.
Växlingen på min 500 har alltid funkat kanonbra det är mer polarna med 700 och 800 som har haft lite mer problem vet inte varför men det har vart mycke gungande,, juckande å ryckande för deras del ute i skogen

Såg rätt sköjj ut oxå med en rejäl dynghåla å klena runt i :)

Titel: SV: Polaris vs Can-am, vad köpa ?
Skrivet av: gurra-g skrivet 5 oktober 2009 kl. 20:02:49
Visco-locken ni pratar om är det diffen i fram ??
Jo, det är så att diffen spärras när ett framhjul slirar, men det är en stunds
fördröjning innan den slår till. Och då kan det ju redan vara försent.
Men som sagt, den funkar mycket bättre på dom nyare maskinerna.

Jag skulle velat haft en manuell diff också, som Kawasaki har.
Men risken med den är att, om man slår till den med fullt hjulspinn så
kan hela diffpaketet gå i omloppsbana.   :hmmm:

Och btrf växling förresten. Can-am har ju ingen centrifugalkoppling,
utan variatorn får fungera som det också. (som en snöskoter)
På ATV:s med separat koppling så funkar växlandet mycket bättre.
Så det är en konstruktionsfråga.
Titel: SV: Polaris vs Can-am, vad köpa ?
Skrivet av: Hellberg skrivet 5 oktober 2009 kl. 20:09:16
Är det den typen av diff som värmer en olja när ett hjul slirar så att detta på nåt sätt som jag inte vet hur börjar dra med det andra hjulet? Kanske nån som kan förklara?

Då är det ju iaf en sak mindre som kan krångla om det inte finns nån koppling
Titel: SV: Polaris vs Can-am, vad köpa ?
Skrivet av: gurra-g skrivet 5 oktober 2009 kl. 20:12:46
Är det den typen av diff som värmer en olja när ett hjul slirar så att detta på nåt sätt som jag inte vet hur börjar dra med det andra hjulet? Kanske nån som kan förklara?

Jag har för mej att den bygger upp ett oljetryck,
som en hydraulpump ungefär.
Som klämmer ihop lamellpaketet i diffen.
Titel: SV: Polaris vs Can-am, vad köpa ?
Skrivet av: Hellberg skrivet 5 oktober 2009 kl. 20:28:11
Då blir det en liten fråga om 4hjulsdriften nu,är den som Polaris On Demand eller ligger den i hela tiden om knappen är i läget 4*4 ??
Finns det nåt läge där den inte diffar och kanske tom släpper diffen i bak ??
Titel: SV: Polaris vs Can-am, vad köpa ?
Skrivet av: Hydro skrivet 5 oktober 2009 kl. 20:38:23
Skall man tex åka precisionkörning bland klippblock osv så är inte de tidiga versionerna av Viscoloken att föredra... de låser när de andra hjulen snurrat ett varv typ, och då har man oftast slirat iväg eller grävt ner sig.
Om man däremot åker på ställen där man kan hålla jämn gas så funkar det finfint, för när den väl låst håller den sig låst tills dess att gasen släpps efter.

Från årsmodell -10 är den dock väldigt snabb, men redan -08 förbättrades kvickheten på bra.

Framhjulsdriften läggs i manuellt med en knapp på styret, och bak går det inte att få differential.
Den är alltså alltid stum bak.
Polaris är det enda märket med ett "Turf"-läge vilket innebär att man får en differentialfunktion som tillåter att innerhjulet i en kurva rullar en kortare sträcka än ytterhjulet.

Polaris har på vissa modeller även ett system för automatisk inkoppling av framhjulsdriften vid motorbroms nedför en brant backe (ADC) vilket i många fall kan vara bra.

Vid extremt nedförslut vill jag dock absolut inte ha någon som helst bromsverkan på framhjulen, dels för att kunna styra och dels för att inte riskera att maskinen tippar framlänges.
Titel: SV: Polaris vs Can-am, vad köpa ?
Skrivet av: Dar'Xol skrivet 5 oktober 2009 kl. 20:41:59
Skall man tex åka precisionkörning bland klippblock osv så är inte de tidiga versionerna av Viscoloken att föredra... de låser när de andra hjulen snurrat ett varv typ, och då har man oftast slirat iväg eller grävt ner sig.
Om man däremot åker på ställen där man kan hålla jämn gas så funkar det finfint, för när den väl låst håller den sig låst tills dess att gasen släpps efter.

Från årsmodell -10 är den dock väldigt snabb, men redan -08 förbättrades kvickheten på bra.
Har du "bytt namn"?  :hmmm:

Framhjulsdriften läggs i manuellt med en knapp på styret, och bak går det inte att få differential.
Den är alltså alltid stum bak.
Polaris är det enda märket med ett "Turf"-läge vilket innebär att man får en differentialfunktion som tillåter att innerhjulet i en kurva rullar en kortare sträcka än ytterhjulet.

Polaris har på vissa modeller även ett system för automatisk inkoppling av framhjulsdriften vid motorbroms nedför en brant backe (ADC) vilket i många fall kan vara bra.

Vid extremt nedförslut vill jag dock absolut inte ha någon som helst bromsverkan på framhjulen, dels för att kunna styra och dels för att inte riskera att maskinen tippar framlänges.

Titel: SV: Polaris vs Can-am, vad köpa ?
Skrivet av: Hellberg skrivet 5 oktober 2009 kl. 20:53:25
Ja jag har ADC på min 500 och det är ju helt suveränt i inte alltför extrema situationer men när det lutar nåt rent förjävligt vill man allt kontrollera maskinen själv. Det är ju iof bara å gasa lite så kopplas ADC:n ur men är det lite halt å kraftigt nerförslut kan det bli lite "knepigt"  :) har jag märkt
Titel: SV: Polaris vs Can-am, vad köpa ?
Skrivet av: polaris 800 skrivet 5 oktober 2009 kl. 21:11:39
Ja jag har ADC på min 500 och det är ju helt suveränt i inte alltför extrema situationer men när det lutar nåt rent förjävligt vill man allt kontrollera maskinen själv. Det är ju iof bara å gasa lite så kopplas ADC:n ur men är det lite halt å kraftigt nerförslut kan det bli lite "knepigt"  :) har jag märkt
adc är en mycke smidig grej vid nerförs åkning, på min har jag tre lägen 2x4-4x4-4x4adc så jag kan enkelt välja bort adc och precis som han sa tidigare så är det ju bara att gasa lite lite så så går den ur.turf finns bara på x2 modellerna hade en sån innan smidigt.min åf kopplade även om 4x4 knappen så jag kunde köra på 4x4 fast med upplåst bakdiff, blev lite lättare att svänga i skogen då
Titel: SV: Polaris vs Can-am, vad köpa ?
Skrivet av: Hellberg skrivet 5 oktober 2009 kl. 21:17:00
Ett turf-läge hade ju vart grymt gött att ha på alla maskiner, har inte provat det sjäv men svängradien måste ju krympa nåt otroligt mycket.
Har bara 2*4 och AWD läge på min 500 men ett rent 4*4-läge utan ADC hade jag inte sagt nej till.

Titel: SV: Polaris vs Can-am, vad köpa ?
Skrivet av: gurra-g skrivet 5 oktober 2009 kl. 21:18:43
Känns som vi glidit från ämnet, men:
Har det inte varit problem med Polaris när man buskör?
Att drivlinan tagit stryk. Tänker på just detta med Turf.
Titel: SV: Polaris vs Can-am, vad köpa ?
Skrivet av: Hellberg skrivet 5 oktober 2009 kl. 21:20:04
Tillbaka till Can-Am. Hur är plasten på dom, blir det massa vita streck i den när den böjer sej eller böjer den bara tillbaka sej om den inte va böjd typ 175grader innan :)
En kompis har en blå Raptor som han rulla ett par varv med å sen va hela maskinen vitrandig, inte så kul.
Är plasten lackad gul respektive svart eller är det plast som har den färgen?
Titel: SV: Polaris vs Can-am, vad köpa ?
Skrivet av: polaris 800 skrivet 5 oktober 2009 kl. 21:25:03
Känns som vi glidit från ämnet, men:
Har det inte varit problem med Polaris när man buskör?
Att drivlinan tagit stryk. Tänker på just detta med Turf.
  jag har inte hört nått om några problem med just turfen,men dom första 800 kunde ju tydligen framdiffen hoppa i om man tokgasade med 2x4 i
Titel: SV: Polaris vs Can-am, vad köpa ?
Skrivet av: gurra-g skrivet 5 oktober 2009 kl. 21:27:33
Det är färgad plast, och på min kyckling så har jag inte varit med
om vita streck trots svår misshandel.
Men det är samma kvalitè på alla kvalitetsmaskiner skulle jag tro,
så länge det inte är "lackerad" plast.

"Digger" från Gestrike 4 wheelers böjde upp sin framskärm ända upp till
fusktanken pga en gren utan ett märke i plasten. Den är väldigt tålig.
Titel: SV: Polaris vs Can-am, vad köpa ?
Skrivet av: Hydro skrivet 5 oktober 2009 kl. 21:28:47
Min plast har inte varit böjd 175 grader.... bara typ 168.
Den är gul och homogent gul... och utan några vita streck efter vecken som varit...

Känns som vi glidit från ämnet, men:
Har det inte varit problem med Polaris när man buskör?
Att drivlinan tagit stryk. Tänker på just detta med Turf.

Att turfen tagit stryk vet jag inte, men däremot vet jag tre stycken här nere som fått framdiffen totalrasad när dem i läge 2WD kört och busat på grusväg, sladdat lite och så... då har systemet fått för sig att det är halt och kastat i framhjulsdriften "on demand" och med fullt ställ och 800 kubik så blir det självklart kapitalras i diffen.
Varför detta hänt har de inte fått besked på, "on demand" skall ju endast aktiveras i läge 4WD.
För den förste detta hände tog det över två månader innan han fick maskinen tillbaka, de andra två fick snabbare service, firman hade väl fått lite mer vana då.
Titel: SV: Polaris vs Can-am, vad köpa ?
Skrivet av: Hellberg skrivet 5 oktober 2009 kl. 21:30:51
Samma goa kvalite som Polaris då, suveränt. Går ju misshandla plasten så man tror att den aldrig ska bli sej lik igen men oftast så blir den inte ens repig.
Läste nånstans att den svarta Can-Amen ( XTP va ? ) från 2010 har lackad plast men det kan ha vart vissa detaljer bara, är inte helt säker.
Titel: SV: Polaris vs Can-am, vad köpa ?
Skrivet av: gurra-g skrivet 5 oktober 2009 kl. 21:31:03
Min plast har inte varit böjd 175 grader.... bara typ 168.
Den är gul och homogent gul... och utan några vita streck efter vecken som varit...

Känns som vi glidit från ämnet, men:
Har det inte varit problem med Polaris när man buskör?
Att drivlinan tagit stryk. Tänker på just detta med Turf.

Att turfen tagit stryk vet jag inte, men däremot vet jag tre stycken här nere som fått framdiffen totalrasad när dem i läge 2WD kört och busat på grusväg, sladdat lite och så... då har systemet fått för sig att det är halt och kastat i framhjulsdriften "on demand" och med fullt ställ och 800 kubik så blir det självklart kapitalras i diffen.
Varför detta hänt har de inte fått besked på, "on demand" skall ju endast aktiveras i läge 4WD.
För den förste detta hände tog det över två månader innan han fick maskinen tillbaka, de andra två fick snabbare service, firman hade väl fått lite mer vana då.


Känns som vi glidit från ämnet, men:
Har det inte varit problem med Polaris när man buskör?
Att drivlinan tagit stryk. Tänker på just detta med Turf.
  jag har inte hört nått om några problem med just turfen,men dom första 800 kunde ju tydligen framdiffen hoppa i om man tokgasade med 2x4 i
Ok, det är nog det jag har läst om då.
Titel: SV: Polaris vs Can-am, vad köpa ?
Skrivet av: Hellberg skrivet 5 oktober 2009 kl. 21:40:07
Hur upplevs då köregenskaperna med dubbla A-armar i framvagnen gentemot McPherson som jag har? Finns säkert lika många åsikter som 4hjulingsåkare men det borde ju finnas en anledning till att bilindustrin har gått ifrån McPherson?
Själv tycker jag (utan att ha provkört dubbla A-armar) att McPherson känns lite "mjukt och sladdrigt" om ni förstår vad jag menar plus att det blir lite skumma hjulvinklar ibland
Har inte Can-Am även nån speciell sving i bak ??
Titel: SV: Polaris vs Can-am, vad köpa ?
Skrivet av: gurra-g skrivet 5 oktober 2009 kl. 21:58:24
Baksvingen på can-am är en av behållningen, det håller sej rent
från skit. Dessutom så håller den hjulgeometrin också,
utan att hjulen byter spårvidd. Den fjädrar bra också
i terrängen, tack vare svingen.

McPherson är ju inte progressiv, dvs fjädringen är lika
mjuk hela vägen. Det är kanske nackdelen med den konstruktionen.
Annars så är det ju en enkel och billig lösning.
Titel: SV: Polaris vs Can-am, vad köpa ?
Skrivet av: Hellberg skrivet 5 oktober 2009 kl. 22:07:39
Baksvingen på can-am är en av behållningen, det håller sej rent
från skit. Dessutom så håller den hjulgeometrin också,
utan att hjulen byter spårvidd. Den fjädrar bra också
i terrängen, tack vare svingen.

Va bra, det kan man ju verkligen inte säga om Polaris. Man ska ju va glad om man hittar nåt som liknar en drivaxel i all skit efter man har vart ute å geggat lite.

McPherson är ju inte progressiv, dvs fjädringen är lika
mjuk hela vägen. Det är kanske nackdelen med den konstruktionen.
Annars så är det ju en enkel och billig lösning.


Borde det inte bli lite bätte väghållning oxå då hjulvinklarna bibehålls hela fjädringsvägen ??
Titel: SV: Polaris vs Can-am, vad köpa ?
Skrivet av: gurra-g skrivet 5 oktober 2009 kl. 22:17:27
Baksvingen på can-am är en av behållningen, det håller sej rent
från skit. Dessutom så håller den hjulgeometrin också,
utan att hjulen byter spårvidd. Den fjädrar bra också
i terrängen, tack vare svingen.

Va bra, det kan man ju verkligen inte säga om Polaris. Man ska ju va glad om man hittar nåt som liknar en drivaxel i all skit efter man har vart ute å geggat lite.

McPherson är ju inte progressiv, dvs fjädringen är lika
mjuk hela vägen. Det är kanske nackdelen med den konstruktionen.
Annars så är det ju en enkel och billig lösning.


Borde det inte bli lite bätte väghållning oxå då hjulvinklarna bibehålls hela fjädringsvägen ??
Mycket troligt, tittar man på bilar så brukar det vara samma typ av konstruktion bak med sving
ist för A-armar.

Hehe, dolda drivaxlar får du leva med om du köper en can-am också.
Men det är i alla fall mycket lättare att göra ren dom baktill.
(Det där sista jag skrev får ni inte misstolka)  ;)

Edit: Jag kan tillägga att baksvingen på Can-am i princip är helt stel,
det som kallas för torsionsaxel (aka krängningshämmare) på dom är i princip ett rör som
inte ger sej ett skit. Det gör också att maskinen får en bra väghållning,
men i terräng så är den i princip stel som en maskin med stel bakaxel.
Det går att ta bort den, men då försvinner väghållningen helt ist.
Titel: SV: Polaris vs Can-am, vad köpa ?
Skrivet av: Hellberg skrivet 5 oktober 2009 kl. 22:23:23
Tusen tack för alla svar på mina för er kanske självklara frågor men frågar man inget får man inget veta :)

Återkommer säkert med fler frågor imorgon när jag kommit på nåt mer jag undrar över.
Titel: SV: Polaris vs Can-am, vad köpa ?
Skrivet av: Hellberg skrivet 5 oktober 2009 kl. 22:25:16
Just det ja, en sak till. Fritzéns i Mellerud är det nån som har nåt att säga om dom, gott som ont.
Titel: SV: Polaris vs Can-am, vad köpa ?
Skrivet av: Hellberg skrivet 5 oktober 2009 kl. 22:29:12
Jag har inte en aning om hur det ser ut i bak på en Can-am, ingen som har lite bra bilder att lägga upp???
Titel: SV: Polaris vs Can-am, vad köpa ?
Skrivet av: Hellberg skrivet 5 oktober 2009 kl. 22:33:42
Lyckades iaf se på en bild på blocket att det va justerbara fjädrar i fram oxå  ()p ()p ()p
Titel: SV: Polaris vs Can-am, vad köpa ?
Skrivet av: gurra-g skrivet 9 oktober 2009 kl. 09:16:21
Jag har inte en aning om hur det ser ut i bak på en Can-am, ingen som har lite bra bilder att lägga upp???
Här kan du se baksvingen på Flashspelet,
klicka på rear suspension.

http://www.can-am.brp.com/en-US/models/renegade-800r/index.htm
Titel: SV: Polaris vs Can-am, vad köpa ?
Skrivet av: Hellberg skrivet 9 oktober 2009 kl. 19:14:51
Tackar gurra_g.
Vad är det för typ av servostyrning på dom, är det el eller hydralic eller hur funkar det??
Titel: SV: Polaris vs Can-am, vad köpa ?
Skrivet av: gurra-g skrivet 9 oktober 2009 kl. 19:20:22
Tackar gurra_g.
Vad är det för typ av servostyrning på dom, är det el eller hydralic eller hur funkar det??
Vet ej, har inte läst in mej på det.
Servo är för kärringar.  ;D
Titel: SV: Polaris vs Can-am, vad köpa ?
Skrivet av: Ironman skrivet 9 oktober 2009 kl. 19:51:34
Jag tycker att du ska tänka dig för innan du byter bort polarisen en polare till mig har en can am 800
Denn började knacka ngt vansinnigt efter att vi hade stannat och skulle igång igen.

Det visade sig efter att vi klyvit motorn att cylinder var sprucken ut till kylkanalen bitar hade slagit sönder toppen på den bakrecyllen
Ramlagren slut på veven. :banghead:
Efter 800mil det var också en 07:a

Vet inte om det är vanligt men kan kanske vara det.
Titel: SV: Polaris vs Can-am, vad köpa ?
Skrivet av: Mackan_450 skrivet 9 oktober 2009 kl. 19:54:21
det är inte vanligt

och med en can-am kommer du bli helnöjd
Titel: SV: Polaris vs Can-am, vad köpa ?
Skrivet av: gurra-g skrivet 9 oktober 2009 kl. 20:43:51
Jag tycker att du ska tänka dig för innan du byter bort polarisen en polare till mig har en can am 800
Denn började knacka ngt vansinnigt efter att vi hade stannat och skulle igång igen.

Det visade sig efter att vi klyvit motorn att cylinder var sprucken ut till kylkanalen bitar hade slagit sönder toppen på den bakrecyllen
Ramlagren slut på veven. :banghead:
Efter 800mil det var också en 07:a

Vet inte om det är vanligt men kan kanske vara det.
Motorn borde ryka rätt rejält när detta hände,
märkte ni verkligen ingenting innan ni stannade?
Det borde ha rykt väldigt ur avgasröret i så fall.
För skadan lär inte ha hänt när han startade maskinen.
Titel: SV: Polaris vs Can-am, vad köpa ?
Skrivet av: Ironman skrivet 9 oktober 2009 kl. 20:48:17
inte ngt märkte vi när han startade så efter ca 10 sek började det slammra
Titel: SV: Polaris vs Can-am, vad köpa ?
Skrivet av: gurra-g skrivet 9 oktober 2009 kl. 21:06:33
Ok. Så motorn tog in vatten, men den rykte inte ett dugg.  :hmmm:
Titel: SV: Polaris vs Can-am, vad köpa ?
Skrivet av: polaris 800 skrivet 9 oktober 2009 kl. 21:08:16
som sagt åk och provkör lite !!!! alla hejjar som vanligt på just sitt (märke) men bilda dig en egen uppfattning. personligen har jag ju haft tre polaris och haft lite små strul men vill ändå inte byta märke, tror att det är ungefär samma kvalitet på märkesmaskinerna. så åk och kör så det ryker innan du bestämmer dig ()p
Titel: SV: Polaris vs Can-am, vad köpa ?
Skrivet av: Ironman skrivet 9 oktober 2009 kl. 22:16:27
helt rätt bilda dig en egen uppfattning ()p ()p
Titel: SV: Polaris vs Can-am, vad köpa ?
Skrivet av: Hellberg skrivet 10 oktober 2009 kl. 09:32:04
Ja jag ska allt åka och provköra så mycket jag hinner framöver men det finns ju två starka argument för Can-am , V-twin och utseendet  :)
Titel: SV: Polaris vs Can-am, vad köpa ?
Skrivet av: polaris 800 skrivet 10 oktober 2009 kl. 12:59:51
ok. men provkör i skogen så har du snart ändrat dig.lycka till :djump:
Titel: SV: Polaris vs Can-am, vad köpa ?
Skrivet av: Nilas skrivet 10 oktober 2009 kl. 20:33:49
ok. men provkör i skogen så har du snart ändrat dig.lycka till :djump:
Can am 2010 är inte alls sämre att ta sig fram än polaris, men jag håller helt och fullt med, provkör och bilda dig en egen uppfattning!
Titel: SV: Polaris vs Can-am, vad köpa ?
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 10 oktober 2009 kl. 22:52:51
Jag har provat både nya Polaris och Can Am och efter enbart en kort provkörning av polaris kan jag säga så här:

Polaris är smalare över sadeln, kändes bättre för mig i alla fall.
Framkomligheten är väl "erkänt bättre" på polaris, även om Can Am ryckt upp sig med en snabbare viscokoppling i år, har dock inte hunnit testa hur pass snabb den är ännu, min -07 (650) var dock så pass trög att maskinen hann gräva ned sig i snön innan man fick drivning på alla hjul.
Det lilla jag sett idag på min Can Am (på en lerig åker) bådar dock gott, såg inte att något av framhjulen spann loss nämnvärt innan den drev på alla fyra.

Vid min provkörning av Polaris (850) så upplevde jag den lite nervösare på vägen än Can Am, typ över potthål, avloppsbrunnar o.dyl så var den inte lika riktningsstabil som Can Am är.
Upplever även att det är mer att köra med i Can Am än i polaris, inte stor skillnad men dock, gillar du fart skall du nog lägga ett pund i vågskålen för Can Am.

/Rickard
Titel: SV: Polaris vs Can-am, vad köpa ?
Skrivet av: Ironman skrivet 10 oktober 2009 kl. 23:54:36
Det är sant skulle jag vara ute efter effekt så röstar jag på can am  :headbang:
Titel: SV: Polaris vs Can-am, vad köpa ?
Skrivet av: Nilas skrivet 11 oktober 2009 kl. 01:00:27
Jag har provat både nya Polaris och Can Am och efter enbart en kort provkörning av polaris kan jag säga så här:

Polaris är smalare över sadeln, kändes bättre för mig i alla fall.
Framkomligheten är väl "erkänt bättre" på polaris, även om Can Am ryckt upp sig med en snabbare viscokoppling i år, har dock inte hunnit testa hur pass snabb den är ännu, min -07 (650) var dock så pass trög att maskinen hann gräva ned sig i snön innan man fick drivning på alla hjul.
Det lilla jag sett idag på min Can Am (på en lerig åker) bådar dock gott, såg inte att något av framhjulen spann loss nämnvärt innan den drev på alla fyra.
?????
Provkör och testa själv, det finns för många "experter"!!!!!
Titel: SV: Polaris vs Can-am, vad köpa ?
Skrivet av: Nilas skrivet 11 oktober 2009 kl. 01:03:58
Visco-locken ni pratar om är det diffen i fram ??
Jo, det är så att diffen spärras när ett framhjul slirar, men det är en stunds
fördröjning innan den slår till. Och då kan det ju redan vara försent.
Men som sagt, den funkar mycket bättre på dom nyare maskinerna.

Jag skulle velat haft en manuell diff också, som Kawasaki har.
Men risken med den är att, om man slår till den med fullt hjulspinn så
kan hela diffpaketet gå i omloppsbana.   :hmmm:

Och btrf växling förresten. Can-am har ju ingen centrifugalkoppling,
utan variatorn får fungera som det också
. (som en snöskoter)
På ATV:s med separat koppling så funkar växlandet mycket bättre.
Så det är en konstruktionsfråga.
Det har inte 850XP heller, men AC och suzuki har det... på AC smeker man ju i växlarna som ingenting ()p
Titel: SV: Polaris vs Can-am, vad köpa ?
Skrivet av: Hellberg skrivet 11 oktober 2009 kl. 14:01:50
Det finns ju även två tunga argument för Polaris, 4hjulsdriften och priset
Titel: SV: Polaris vs Can-am, vad köpa ?
Skrivet av: IceMannen skrivet 11 oktober 2009 kl. 15:04:08
Det finns ju även två tunga argument för Polaris, 4hjulsdriften och priset
Provkör och provkör... spelar ingen roll hur perfekt maskin det är, om den inte funkar för dig och de du ska ha den till så är den ju värdelös för dig...

men jag TROR att polarisen är mer användbar som arbetsmaskin (dock marginell skillnad vid "lek")

jag har provkört en polaris 850xps -09 (en hård provkörning) riktigt snäll maskin med mycket vrid... och mycket kräm när de behövs bakhjulskörning über lätt!
den är riktigt smal mellan benen känns som att sitta på en moped (typ ks50) vilket ökar känslan av kontroll (enligt mitt tycke)
upp- och ner-för branta backar var den riktigt soft enkelt och lätthanterlig...

lägg märke till att jag inte kör polaris och har inte kört nån can-am bara provsuttit en 500 -09 och en 800 -10

de skilljer sig mest mellan maskinerna är förarna... om du fattar vad jag menar med det, att dom fattar tycke för ett märke och tycker om de... för det är bra maskiner bägge två
Titel: SV: Polaris vs Can-am, vad köpa ?
Skrivet av: Nilas skrivet 11 oktober 2009 kl. 20:15:48
Det finns ju även två tunga argument för Polaris, 4hjulsdriften och priset
Ja håller med! polaris 500 efi är otroligt mycket maskin för pengarna, jag förstår inte hur man kan köpa en dinli eller goes etc när man kan få en 500efi billigare....
Titel: SV: Polaris vs Can-am, vad köpa ?
Skrivet av: Hydro skrivet 11 oktober 2009 kl. 21:04:18
WORD!