ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: tafflo skrivet 5 maj 2012 kl. 13:11:33

Titel: Vilket håll är primärvariatorbulten gängad åt? mer frågor!!
Skrivet av: tafflo skrivet 5 maj 2012 kl. 13:11:33
Halloj! Nu är det dags för 250 timmars service och jag vill gärna ta bort primären för att kolla att tex envägslagret för jag tycker den är lite svårväxlad. Vid 200timmars service sa åf att han inte fick bort bulten till primären så han kunde inte smörja upp den då. Har ni några tips hur jag får bort den om den sitter som svin, till att börja med vilket håll den är gängad  ()p den snurrar ju så att säga bakåt så jag blev lite fundersam. Ska man mutterknacka bort den eller låsa på nå vis? Det är en 400a. Tacksam för snabbt svar då jag har fått åt mig lite kvalitetstid i garaget idag ;D uppatering. den bulten sitter som satan själv, när jag låst variatorn o tar spärrskaft o förlängare så känns det som den ger med sig litegrann men sen ett klick. provar igen o klick. och jag har provat flera spärrskaft o tror inte att det är dom som ger sig. kan det vara gängen i själva axeln som snurrar med eller vad sjutton har hänt?? ska jag ge mig o låta allt vara som det är eller bli riktigt tjurskallig och fortsätta härja? Henke
Titel: SV: Vilket håll är primärvariatorbulten gängad åt?
Skrivet av: ca650xt skrivet 5 maj 2012 kl. 13:14:57
Använd mutterknack...
Och det är normal gängning ingen "felhållgänga" :D
Tänk på att dra åt den med moment inte med mutterknacken :rtfm:
Titel: SV: Vilket håll är primärvariatorbulten gängad åt?
Skrivet av: tafflo skrivet 5 maj 2012 kl. 13:26:48
kanon, tack. då blir det ut o smöla på, synd att min kompressor inte är den största och mutterknacken från biltema men ska prova iaf  ;)
Titel: SV: Vilket håll är primärvariatorbulten gängad åt? mer frågor!!
Skrivet av: chriz78 skrivet 5 maj 2012 kl. 17:26:33
jag ahde bort bulten häromdagen på min 800:a och den satt inte speciellt hårt, skulle snara säga att den satt ganska löst....

och det är normal höger gänga....
Titel: SV: Vilket håll är primärvariatorbulten gängad åt? mer frågor!!
Skrivet av: tafflo skrivet 5 maj 2012 kl. 17:47:53
Jaså, det var väl fan att min ska sitta som berget då...körde knacken  hur länge som helst o sen spärrskaft med förlängare men bara dom mystiska klicken som svar!


!

Titel: SV: Vilket håll är primärvariatorbulten gängad åt? mer frågor!!
Skrivet av: Hydro skrivet 5 maj 2012 kl. 17:53:57
Det är även skillnad på knack och knack...
Titel: SV: Vilket håll är primärvariatorbulten gängad åt? mer frågor!!
Skrivet av: tafflo skrivet 5 maj 2012 kl. 18:15:25
Jo absolut, skrev tidigare att jag inte har nå hardcore grejer direkt! Men är det värre knack eller kompressor som ger störst skillnad?
Titel: SV: Vilket håll är primärvariatorbulten gängad åt? mer frågor!!
Skrivet av: Stable skrivet 5 maj 2012 kl. 19:37:33
Men liten liten hobbykompressor med 25-liters tank kan man väl köra en muttermaskin några sekunder med full styrka och det borde normalt räcka till för att få muttern att släppa.
Jag har aldrig provat biltemas luftmaskiner men SÅ svaga kan dom väl inte vara...? Eller sitter muttern bara så in i h-vete...

Du har väl inte nån förlängare mellan hylsan och mutterdragaren?
Titel: SV: Vilket håll är primärvariatorbulten gängad åt? mer frågor!!
Skrivet av: tafflo skrivet 5 maj 2012 kl. 20:26:28
Nej ingen förlängare mellan. Sen prova jag med spärrskaft plus en meter stålrör som hävstång men i h ~e...
Titel: SV: Vilket håll är primärvariatorbulten gängad åt? mer frågor!!
Skrivet av: ca650xt skrivet 5 maj 2012 kl. 20:34:22
Det verkar som om någon använt locktight på bulten. :nono:
Det finns locktight som är starkare än stål,om det är fallet så önskar jag dig lycka till.
Jag har ingen aning hur man knäcker det isåfall :dntknow:
Titel: SV: Vilket håll är primärvariatorbulten gängad åt? mer frågor!!
Skrivet av: chriz78 skrivet 5 maj 2012 kl. 23:16:54
ett tips om det är locktightat, värm FÖRSIKTIGT med typ en bunsen brännare och använd sedan kyl sprej på bulten, brukar kunna på locktight att spricka upp....

men använd värme med omdöme!
Titel: SV: Vilket håll är primärvariatorbulten gängad åt? mer frågor!!
Skrivet av: Nacky skrivet 7 maj 2012 kl. 14:34:30
ett tips om det är locktightat, värm FÖRSIKTIGT med typ en bunsen brännare och använd sedan kyl sprej på bulten, brukar kunna på locktight att spricka upp....

men använd värme med omdöme!
Brukar funka för mig med. Har inte testat just på detta, men tillämpat metoden på en massa andra prylar.  ()p
Titel: SV: Vilket håll är primärvariatorbulten gängad åt? mer frågor!!
Skrivet av: bersman skrivet 7 maj 2012 kl. 14:43:26
Testa verme pistol. Brukar räcka att få upp tempen till 60-70 grader för locktight att släppa
Titel: SV: den var felgängad! primärvariatorbulten? mer frågor!!
Skrivet av: tafflo skrivet 7 maj 2012 kl. 21:21:30
Den var felgängad, vilken grej. Jag har nog dragit åt bulten med ganska många nm nu när jag både knackat o dragit med spärrskaft  :lol: Jag ska köpa ny bult utifall den sträckt på sig vid mina tilltag. Vi körde med en riktig knack idag, men efter en stund testa vi att köra både höger o vänster om vartannat och till slut släppte den åt höger! Den lilla rullen i mitten på den främre variatorn, ska den låsa när man snurrar den bakåt, sen klickar med jämna mellanrum om man snurrar den framåt?
Titel: SV: Vilket håll är primärvariatorbulten gängad åt? mer frågor!!
Skrivet av: Nilas skrivet 7 maj 2012 kl. 21:30:03
Japp, de är "One Way bearing" tur du inte drog av bulten, vart förvånad själv på första 400an när de va felgäng :)
Titel: SV: den var felgängad! primärvariatorbulten? mer frågor!!
Skrivet av: ca650xt skrivet 8 maj 2012 kl. 04:03:35
Den var felgängad, vilken grej. Jag har nog dragit åt bulten med ganska många nm nu när jag både knackat o dragit med spärrskaft  :lol: Jag ska köpa ny bult utifall den sträckt på sig vid mina tilltag. Vi körde med en riktig knack idag, men efter en stund testa vi att köra både höger o vänster om vartannat och till slut släppte den åt höger! Den lilla rullen i mitten på den främre variatorn, ska den låsa när man snurrar den bakåt, sen klickar med jämna mellanrum om man snurrar den framåt?

Där ser man vad fel man kan ha!! :hmmm:
Jag hadde aldrig kunnat drömma att det var "felgäng" på 400.
Man lär så länge man lever.. :rtfm: