ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: Mackan2 skrivet 31 augusti 2013 kl. 20:12:23

Titel: 650 värsting?
Skrivet av: Mackan2 skrivet 31 augusti 2013 kl. 20:12:23
Den måste gå bra? personligen tycker jag det låter lite väl överdrivet ;)

http://www.blocket.se/kronoberg/Can_am_650_Vag_reg_digital_effekt_kurva_49043144.htm?ca=14&w=3 (http://www.blocket.se/kronoberg/Can_am_650_Vag_reg_digital_effekt_kurva_49043144.htm?ca=14&w=3)
Titel: SV: 650 värsting?
Skrivet av: Yämähä skrivet 31 augusti 2013 kl. 20:50:16
vrf posta du inte detta i blocket anonser tråden istället?
Titel: SV: 650 värsting?
Skrivet av: Mackan2 skrivet 31 augusti 2013 kl. 22:16:04
Jag anser att annonsören verkar vara helt ifrån verkligheten... med bara en bränsleoptimerare så kanske man får 3 hk och inte 40 hk "lätt köra ifrån 800cc Outlander och Renegade", jag vill gärna ha den boxen i så fall ;)
Titel: SV: 650 värsting?
Skrivet av: Hydro skrivet 31 augusti 2013 kl. 22:25:46
Jag känner Mats och kan testa den om ni vill...
Har dock ingen Renegade 800 att köra emot.

Resonemanget att det skulle bli 40 hästar extra med en optimer-pryl förstår jag inte, vem har påstått att det skall vara det?
40 hästar???

Att skillnaden inte är enorm inser nog alla, men på Blocket råder ju tydligen djungelns lag där Bashan är bättre än Yamaha osv, så...?

Can-Am slutade sälja 650:n eftersom 800:an var alltför lik prestandamässigt, först nu när 1000 kom som 650 återkom i nåt chassie.

Det skiljer väl bara några få pållar har jag för mig, typ 61 i 800:an och 58 i 650:n eller nåt...
Denna har ju dessutom Muzzy-rör så nog borde den kunna ge en 800 motstånd.

Notera att det är en -07:a, CVT:n på denna årsmodell är nog den rappaste av de alla.
Tillslaget är HÅRT.
(kass i skogen, enligt mig... men bra om man vill busa!)
 
En -07:a brukar axa värre än en -08:a eller -09 trots att de senare har mer effekt.
 
Titel: SV: 650 värsting?
Skrivet av: Mackan2 skrivet 1 september 2013 kl. 14:35:54
Hade det stått "kör jämnt" så hade inte jag reagerat, det skulle krävas runt 30-40hk till för att "lätt" köra ifrån en ca 70hk Renegade, där ifrån kom 40hk tanken :) men jag är inte sur på nåt sätt jag tycker bara det låter väldigt överdrivet.
Titel: SV: 650 värsting?
Skrivet av: Hydro skrivet 1 september 2013 kl. 20:51:49
Jo, åker man Renegade blir man självklart trampad på tårna om nån påstår att de har något som skulle vara värre, fullt förståeligt.
 ()p

Vet inte vilken årsmodell du har, men en -07:a är som sagt rappare i starten än de senare, trots att de senare har ett tiotal hästar mer.

Allt handlar inte om effekt så några 40 häst behövs alltså inte, det räcker med en tidig variator.


Dessa maskiner har ju generellt ett minst sagt STORT svinn på pulver i transmissionen, har sett siffror på typ 20 häst som kommer vilse innan de når drivhjulen.
Titel: SV: 650 värsting?
Skrivet av: Mackan2 skrivet 2 september 2013 kl. 19:54:22
Ok tack för upplysningen :) jag kan hålla med om att tillslaget är minst sagt aggressivt på min -07a så visst kan det spela roll ()p Men jag tror i alla fall att det måste göras mera med en 650 för att "lätt dra" ifrån en 800 som har mera vridmoment från början.
Titel: SV: 650 värsting?
Skrivet av: Hydro skrivet 2 september 2013 kl. 20:48:51
Vridmoment?
Mmm... i ett fordon med växellåda är motorns vridmoment av underordnad betydelse, växellådan omvandlar ju detta ändå.

Men om vridmoment här:
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=31970.0 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=31970.0)

Många kallar lågvarvseffekt för vridmoment, och den "typen" av effekt gillar jag!
(men det är som sagt inte "vrid")
Har man CVT så åker man faktiskt inte på några låga varv, och kan ej heller "segdra" eller ha nån direkt nytta av lågvarvseffekt...
Lite sanning med modifikation iofs.

Vid ett ax-test så har det i vilket fall som ingen betydelse alls.