ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: insomnia skrivet 3 juni 2013 kl. 21:49:22
-
Var med en kompis och körde igår vi var och testade köra på ett par myrar och allmänt ute i terräng.
På väg hemåt efter en grusväg så ser jag att det brinner vid ljuddämparen på polarens hjuling, vi stannar och släcker ned med vatten. ser ingenting som tyder på att det fortfarande skall brinna. Stort misstag!! Kör på en stund, skiljs åt när polaren har 5km längre väg hem, han kör efter grusväg sista biten.
När jag kommer hem så ringer han 10minuter senare om att han behöver hjälp hulingen brinner, tar med mig en pulversläckare och åker dit på 5minuter hela maskin är helt övertänd, efter en ytterligare en kvart är det bara ett metallskellet kvar. Är detta nått vanligt förekommande att det börjar brinna? omkring avgassytem/ljuddämparen.
Han körde en Yamaha 550 -11
ser på min can-am att jag har värmeplåtar som sitter på ljuddämparen och omkring avgassystemet så det inte skall ligga direkt mot plasten, detta verkade ju totalt saknas på yamaha.
-
Var med en kompis och körde igår vi var och testade köra på ett par myrar och allmänt ute i terräng.
På väg hemåt efter en grusväg så ser jag att det brinner vid ljuddämparen på polarens hjuling, vi stannar och släcker ned med vatten. ser ingenting som tyder på att det fortfarande skall brinna. Stort misstag!! Kör på en stund, skiljs åt när polaren har 5km längre väg hem, han kör efter grusväg sista biten.
När jag kommer hem så ringer han 10minuter senare om att han behöver hjälp hulingen brinner, tar med mig en pulversläckare och åker dit på 5minuter hela maskin är helt övertänd, efter en ytterligare en kvart är det bara ett metallskellet kvar. Är detta nått vanligt förekommande att det börjar brinna? omkring avgassytem/ljuddämparen.
Han körde en Yamaha 550 -11
ser på min can-am att jag har värmeplåtar som sitter på ljuddämparen och omkring avgassystemet så det inte skall ligga direkt mot plasten, detta verkade ju totalt saknas på yamaha.
Det är inte ovanligt att det börjar brinna med öppen låga runt ljuddämparen... har vart med om det själv...
Förstår inte varför det ska vara en plåt utanför ljuddämparen... strålvärmen okej men det brukar ju bli andra problem istället..typ brand...
på min gamla outlander 1000-12års model verkade som dom satt dit extraplåten för synskull... alltså
bakifrån ser ljuddämparen fräck ut men verkar inte ha nån funktion...mer än att samla på sig brandfarligt material...
och det mest som hamnar där ,torkar och börjar brinna... >:(
-
Sitter i regel alltid värme avvisande folie. Dock brukar dom flesta sprutta på denna med ihärdigt tvättande med högtryck osv, har iaktagit många som helt enkelt pillar bort den för att dom tycker det ser "fult" ut.
Men... Att det börjar brinna har jag aldrig hört talas om, att det når flampunkt dvs. Snarare att det blir så varmt att det deformeras och blir lite lätt sotigt möjligtvis.
Va det helt orginal i övrigt? Möjligtvis fullt med gräs/löv grenar?
Surt iaf :/
-
Det är livsfarligt med katalysator, körde bakom en brutte som det flög glöd om för några veckor sedan, men nu ska han byta till Hmf få se om problemet försvinner.
-
Det är livsfarligt med katalysator, körde bakom en brutte som det flög glöd om för några veckor sedan, men nu ska han byta till Hmf få se om problemet försvinner.
Går ju faktist banka ut katalysatorn ur orginal systemet också, om man inte nu måste ha blanka fina slutburkar :p
-
Det är ett alternativ det med ()p
-
Men läser ju ibland om folk som detta har hänt för på forumet, så helt ovanligt är det ju inte.
Har varit på väg att hända nån gång för mig också när man har åkt myr så det lagt sig gräs på burken och sen torkat och börjat glöda och slagit gnistor. Dock har det varit mörkt så det synts tydligt, polare bakom som sett det och vatten i närheten så man kunnat köra ner och kyla av.
Men det lär väl ha varit en del skit på burken gissar jag för annars ska det ju mycket till innan det tar eld...?
-
Om man kör på myrmark och inte gör rent runt avgasröret efter så brinner det garanterat.
Det räcker med gräs på avgasröret/ljuddämparen så brinner det.
Jag hade hela röret lindat på kawan med avgasband och det brann ändå.
Jag har varit med på flera träffar och fått släcka flera små bränder i skogen efter att det varit lera/gräs på avgasröret/ljuddämparen som glött och ramlat av.
Britsmar : kör du alldrig på sidan av vägen eftersom du alldrig varit med om att det brunnit :hmmm: jag tycker det brinner för det mesta om man geggar eller kör myr.
-
Lägger sig mycket torv mellan ljuddämparen och värmeplåten på yamahan när man kör på myrar. Är som sagt standard med en liten eldsvåda. 8)
-
Kanske inte va så tydligt men jag ställde ju en fråga om just gräs o dylikt, om hanskar o kläder smälter av i princip strålningsvärmen så bör ju vem som helst förstå att det kan börja brinna vid direkt kontakt. Jag förstod det som att personen i fråga i princip hade fått brand i plasten då jag sällan idiotförklarar folk på förhand.
Jo tack jag har minsann kört i ett dike eller två men nej inte på myrar och dynghål, har inte den sjukdomen :whip:
Kör bara på platser där jag på förhand kan tänka mig att "komma över" , inte "igenom" ;D
-
Okej
Sitter i regel alltid värme avvisande folie. Dock brukar dom flesta sprutta på denna med ihärdigt tvättande med högtryck osv, har iaktagit många som helt enkelt pillar bort den för att dom tycker det ser "fult" ut.
Men... Att det börjar brinna har jag aldrig hört talas om, att det når flampunkt dvs. Snarare att det blir så varmt att det deformeras och blir lite lätt sotigt möjligtvis.
Va det helt orginal i övrigt? Möjligtvis fullt med gräs/löv grenar?
Surt iaf :/
Allt var orginal på maskinen, såg inte synligt någon torv kvar från myrkörningen, efter dom första lågorna rensade och blötte rejält.
-
Kanske inte va så tydligt men jag ställde ju en fråga om just gräs o dylikt, om hanskar o kläder smälter av i princip strålningsvärmen så bör ju vem som helst förstå att det kan börja brinna vid direkt kontakt. Jag förstod det som att personen i fråga i princip hade fått brand i plasten då jag sällan idiotförklarar folk på förhand.
Jo tack jag har minsann kört i ett dike eller två men nej inte på myrar och dynghål, har inte den sjukdomen :whip:
Kör bara på platser där jag på förhand kan tänka mig att "komma över" , inte "igenom" ;D
Det stämmer att det var i plasten det brann, inget synligt torv, gräs emellan.
-
Det är inte ovanligt att det börjar brinna med öppen låga runt ljuddämparen... har vart med om det själv...
Förstår inte varför det ska vara en plåt utanför ljuddämparen... strålvärmen okej men det brukar ju bli andra problem istället..typ brand...
på min gamla outlander 1000-12års model verkade som dom satt dit extraplåten för synskull... alltså
bakifrån ser ljuddämparen fräck ut men verkar inte ha nån funktion...mer än att samla på sig brandfarligt material...
och det mest som hamnar där ,torkar och börjar brinna... >:(
Aha okej jo det är ju sant att det kan samlas saker mellan som brinner, men av svaren att dömma i tråden så är det väldigt klokt att rengöra omkring avgassystemet direkt man kommer upp ur myren.
-
visar ju på hur farliga bensinmotorer är i terrängfordon! har aldrig varit i närheten av nån brand på min hjuling även när det legat gräs rätt mot grenröret!, det har på sin höjd osat lite bränt men aldrig blivit så varmt så det tar sig..
-
Ja ne, då är det inte vanligt.
På billigare kinamaskiner där avsaknad av reflektor folie eller rent av halvdan rördragning gentimot plast, har jag personligen en mer "regel än undantag" syn på värmeproblem.
Just i detta fallet blir det ju bara spekulationer, har han möjligtvis knäck till plasten, tappat folien, kört emot en sten så dämparen fått sej en smäll? (Eller vartsom helst på avgas systemet) en kass skarv blir ju som en väldigt effektiv värmepistol i sammanhanget.
Igensatt katalysator ihop med valfritt ovannämda kan ju mycket väl vara källan till incidenten. Men att avgas systemet skulle få plast att självantnda utan defekter har jag mycket svårt att få ihop, desutom vid en pågående körning när man desutom har fartvinden som "kyler" näh de måste va nått annan som hänt.
-
Jag har problem på min outlander att det lägger sig skit på både ljuddämparen och en plåt så det börjar glöda, brukar känna att det luktar bränt ibland :) Benny här inne se Mussy hel system på med band och för han så smälter sido kåpan av värmen ':)
-
Om man kör på myrmark och inte gör rent runt avgasröret efter så brinner det garanterat.
Det räcker med gräs på avgasröret/ljuddämparen så brinner det.
Jag har varit med på flera träffar och fått släcka flera små bränder i skogen efter att det varit lera/gräs på avgasröret/ljuddämparen som glött och ramlat av.
Kan bara hålla med, fick släcka senast förra gången jag var ute och hittade ett smyr
-
Min Outlander har aldrig brunnit eller glött, fast jag kör ju som en kärring :D
-
Luktar bränt gräs jämnt och ständigt tycker jag om min ':)
Har hänt några gånger att det glöder lite på dämparen och på backen. Lite lurigt det där så man inte orsakar en skogsbrand.
-
Luktar bränt gräs jämnt och ständigt tycker jag om min ':)
Har hänt några gånger att det glöder lite på dämparen och på backen. Lite lurigt det där så man inte orsakar en skogsbrand.
Bränt gräs :hmmm: är det där du torkar det din fredags pundare :lol: :lol:
-
Efter ett antal tillbud på både min maskin och körkompisars maskiner så har jag numera monterat en liten brandsläckare på hjulingen. Den är inte stor men förhoppningsvis tillräcklig för att stoppa en liten brand t ex bak vid ljuddämparen där det oftast brukar uppstå glödbränder efter gräs o dyl. En liten fundering som jag haft är ifall man skulle lyckas starta en skogsbrand med hjulingen, vad skulle man bli skyldig till? Jag kan inte tänka mig att man skulle gå helt ansvarslös ur en sån situation.
//Extruder
-
Ja ne, då är det inte vanligt.
På billigare kinamaskiner där avsaknad av reflektor folie eller rent av halvdan rördragning gentimot plast, har jag personligen en mer "regel än undantag" syn på värmeproblem.
Just i detta fallet blir det ju bara spekulationer, har han möjligtvis knäck till plasten, tappat folien, kört emot en sten så dämparen fått sej en smäll? (Eller vartsom helst på avgas systemet) en kass skarv blir ju som en väldigt effektiv värmepistol i sammanhanget.
Igensatt katalysator ihop med valfritt ovannämda kan ju mycket väl vara källan till incidenten. Men att avgas systemet skulle få plast att självantnda utan defekter har jag mycket svårt att få ihop, desutom vid en pågående körning när man desutom har fartvinden som "kyler" näh de måste va nått annan som hänt.
Känns ut som att det var nått annat som var felet, visst vi kan ha missat nått när vi släckte ned första gången risken finns.
-
Aha okej jo det är ju sant att det kan samlas saker mellan som brinner, men av svaren att dömma i tråden så är det väldigt klokt att rengöra omkring avgassystemet direkt man kommer upp ur myren.
Ja eller hur... ;D
-
Min outlander 650-13 brann upp för ett par veckor sedan.ca 2 mil grusvägsåkning och när jag skulle vända så luktade det bränt.
Då brann det under sadeln.
den var tvättad och välspolad runt avgassystemet.
Försäkringsbolaget utreder brandorsak nu,men borde vara svårt att få fram då hela skiten brann upp.
-
Min outlander 650-13 brann upp för ett par veckor sedan.ca 2 mil grusvägsåkning och när jag skulle vända så luktade det bränt.
Då brann det under sadeln.
den var tvättad och välspolad runt avgassystemet.
Försäkringsbolaget utreder brandorsak nu,men borde vara svårt att få fram då hela skiten brann upp.
Fan så surt.
Har med mig en liten vatten flaska nu förtiden ifall det skulle börja pyra lite.
-
Min outlander 650-13 brann upp för ett par veckor sedan.ca 2 mil grusvägsåkning och när jag skulle vända så luktade det bränt.
Då brann det under sadeln.
den var tvättad och välspolad runt avgassystemet.
Försäkringsbolaget utreder brandorsak nu,men borde vara svårt att få fram då hela skiten brann upp.
Dom kan få komma och kolla på min, i och för sig en 800, men sadeln har en "smältskada" på undersidan.
Kanske hade börjat brinna om jag inte stannat av en slump, för att vänta in en polare.
Även detta efter "landsvägskörning", i och för sig med båt på släp uppför en 1.5 km lång backe.
(Enskild väg i samband med skogsinventering)
-
Min Outlander 800 har lite smälta plastdetaljer i avgasrörets närhet, och grannens Outlander har slagit eld vid något tillfälle.
-
var ute och krypåkte lite förra helgen i riktigt högt torrt gräs , 29 grader i skuggan. I samband med stängsling.
Tänkte just på detta och har skaffat en sån här nu som får åka med , kostar bara 79:- , billig försäkring.
http://www.jula.se/pulverbrandslackare-1-kg-442019 (http://www.jula.se/pulverbrandslackare-1-kg-442019)
(http://www.jula.se/mediaarchive/6140036/zoom/442019-jpg.jpg)
-
jättebra!
men vad tycker hojen om pulvret? letar sig in överallt och så gott som omöjligt att få bort. :hmmm:
Finns det vattensläckare? en skvätt vatten tål ju bevisligen maskinerna!
-
jättebra!
men vad tycker hojen om pulvret? letar sig in överallt och så gott som omöjligt att få bort. :hmmm:
Finns det vattensläckare? en skvätt vatten tål ju bevisligen maskinerna!
Precis, då får ATVn brinna, tokigt om man startar en skogsbrand dock...
-
jättebra!
men vad tycker hojen om pulvret? letar sig in överallt och så gott som omöjligt att få bort. :hmmm:
Finns det vattensläckare? en skvätt vatten tål ju bevisligen maskinerna!
Vatten är väl inte det bästa till fordon och personligen så är jag då mest intresserad av att försöka hejda branden.
Orsakar man skogsbrand då man terrängkör olagligt (som dom flesta av oss gör) så skulle jag tro att det blir dyrt. :(
-
Lungna er!! Det var en fråga, inte ngt slags påhopp!
Det jag menar är att om det glöder runt ljuddämparen så måste det väl vara bättre med vatten än att spruta pulver?
Men jag ska inte störa................
-
Suck, varför fråga om åsikter är oönskade? ???
Nog kan man ha vatten men det är inte bra om det är olja/bensin som brinner.
Nu är det väl så att en liten brandsläckare inte räcker så långt och visst har man läst att elektronik och motor kan fara illa av pulver, men det är ändå den typ av släckare som rekommenderas. Känns då bättre att ha något iallafall. :)
-
Tänkte nog mest på kommentaren ovanför din, men skit i det nu!!
Det jag menar är återigen: torrt gräs ligger och glöder på ljuddämparen, inte bensinbrand!
Och naturligtvis så är vad som helst bättre än inget! Jag är även tacksam för att ni "bryr" er eftersom jag är skogsägare som gillar min skog & inte vill ha den nerbrunnen!
-
Jag har vatten flaskan för just glöd på dämparen
-
Finns inte små skumsläckare då?
Jag skulle inte heller vilja tömma 1 kg pulver på något man kan pissa släck på.
-
Jo då det finns små skumsläckare. :)
-
Inget som hindrar att man har både vattenflaska och släckare med sig. Det är klart man inte blåser på med 1 kg skum om det glöder lite bara.
-
sen är det ju så att motorn tar inte skada av pulvret om man inte startar den efter branden, så har man öppnat skumsläckaren är de bara å bogsera bort maskin och plocka isär där det ev kan ha kommit in.
-
sen är det ju så att motorn tar inte skada av pulvret om man inte startar den efter branden, så har man öppnat skumsläckaren är de bara å bogsera bort maskin och plocka isär där det ev kan ha kommit in.
Varför det?
Skummet är som vatten o diskmedel typ.
-
Pratar vi pulver eller skum?
-
Pratar vi pulver eller skum?
Pulver = Dåligt
Skum = som skummat diskmedel typ. Dock även detta hälsoskadligt men ser inte faran mot en maskin så länge du bokstavligen inte sprutar in det i motorn?
Men vad vet jag :)
-
Pulver = Dåligt
Skum = som skummat diskmedel typ. Dock även detta hälsoskadligt men ser inte faran mot en maskin så länge du bokstavligen inte sprutar in det i motorn?
Men vad vet jag :)
Jo det vet jag la.
Pulver är ett helvete att få rent :(veryangry):
-
Jo då det finns små skumsläckare. :)
Vet Du någon?
-
Kanske skulel räcka med släckspray? Är ju skumbaserad och liten att ta med
http://www.slackspray.se/faq.htm (http://www.slackspray.se/faq.htm)
-
Kanske skulel räcka med släckspray? Är ju skumbaserad och liten att ta med
http://www.slackspray.se/faq.htm (http://www.slackspray.se/faq.htm)
Ja dessa finns ju både på Biltema, jula, och clasohlson tror jag :)
-
Kanske skulel räcka med släckspray? Är ju skumbaserad och liten att ta med
http://www.slackspray.se/faq.htm (http://www.slackspray.se/faq.htm)
Den var smidig ()p
-
Vet Du någon?
http://www.nilson.se/sv/webbshop/racing/brandslackare/sparco-brandslackare-2-4l-skum-stalbehallare.html (http://www.nilson.se/sv/webbshop/racing/brandslackare/sparco-brandslackare-2-4l-skum-stalbehallare.html)
http://sportstolen.se/brandslackare-750-ml-skum-p-2528.html (http://sportstolen.se/brandslackare-750-ml-skum-p-2528.html)
http://www.scstyling.com/brandslackare-fia-24-lit-afff-skum-p-9181-c-3746.aspx (http://www.scstyling.com/brandslackare-fia-24-lit-afff-skum-p-9181-c-3746.aspx)
Sen finns det säkert fler alternativ om man vill leta mer. Eller så tar man en burk släckspray och en 1kg pulver! :)
-
Ja dessa finns ju både på Biltema, jula, och clasohlson tror jag :)
och i helevetettttttttt på jorden. ullared..... :(veryangry): :(veryangry): :(veryangry):
-
Min outlander 650-13 brann upp för ett par veckor sedan.ca 2 mil grusvägsåkning och när jag skulle vända så luktade det bränt.
Då brann det under sadeln.
den var tvättad och välspolad runt avgassystemet.
Försäkringsbolaget utreder brandorsak nu,men borde vara svårt att få fram då hela skiten brann upp.
När min brann fick jag klart från bolaget samma vecka.
-
Ta bort den felbyggda orginal dämparen och ersätt med slipon= problem löst.
Min gamla 800 smälte jag plast kåpor/sadel/brann lite ibland. Gick inte ens att fundera att åka i shorts för det var så varmt.
Monterade ronwoods helsystem och hade inget mer problem.
På min nuvarande började det glöda vi org dämparen typ varje åktur. På med rjwc slipon så var det problemet oxå löst :)
-
Ta bort den felbyggda orginal dämparen och ersätt med slipon= problem löst.
Min gamla 800 smälte jag plast kåpor/sadel/brann lite ibland. Gick inte ens att fundera att åka i shorts för det var så varmt.
Monterade ronwoods helsystem och hade inget mer problem.
På min nuvarande började det glöda vi org dämparen typ varje åktur. På med rjwc slipon så var det problemet oxå löst :)
Ja, det verkar sänka temperaturen, i alla fall. Men jag vet inte om problemet försvinner helt.
Jag har slipon och min är inte fullt så varm som grannens, men jobbigt varm ändå.
-
det här lär man ju göra nått åt! kom precis hem efter en liten kvällstur och känner att det luktar bränt när jag stannar på gården. det glöder förfullt vid ljuddämparn och är på väg att bli en liten brasa. bara att börja tvätta hjuling i mörkret..
-
Jag satte på ett Muzzy Dual helsystem på min Xmr 1000 plus power comander och den blev het så plasten smälte fast jag lindat rören med dubbla lager med bandage.
Efter mappning med ca 20 % mer soppa på låg och mellan registret så fick jag ner tempen till en normal nivå .
-
En bump!
De två senaste turerna så har min polaris "börjat brinna" vid ljuddämparen. Båda gångerna har den varit tvättat rejält. Räckerr att bara lite myrmark ligger och blir torr så börjar den bevisligen brinna nästa gång man är ute och åker. Vägåka har framkallat bränderna. Hm.
-
Kan man inte spänna runt en stor distans ovanpå ljuddämparen/utsatta ställen så det inte bildas en hylla för bös?
Typ: