ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: Tellykidd skrivet 19 juli 2010 kl. 14:43:09

Titel: Remhaveri
Skrivet av: Tellykidd skrivet 19 juli 2010 kl. 14:43:09
Har någon haft samma bekymmer eller vet vad detta kan bero på?:
Installerade Daltons kompletta clutch kit på min outlander 400 -08:
Fjäder primär och sekundär, distans till primären, hävarmar/vikter (utan att trycka i extravikterna som följde med som skulle anpassa kitet till 25" däck eftersom jag tänkt byta till större).
Monterade enligt anvisningarna, gjorde rent remskivorna med bromsrengöringsspray. Monterade ny rem.
Allt fungerade klockrent och jag körde in den nya remmen fint och försiktigt efter ÅF´s rekommendation ca 6-7 mil. Efter detta skulle jag prova att göra några "segstarter" i uppförslutning på högväxel för att se om Mr Dalton gav nån effekt, rätt nöjd me resultatet. Provade med lite mer gas än under inkörningen om den skulle orka mer på toppen av registret, det gjorde den med. Maskinen känns starkare och går jämnt och fint i drivningen utan att övervarva även i hög hastighet. På väg hem efter inkörning och provtur (ca 10-12 mil), i ca 70-80 knyck så smäller det. FLÄPP FLÄPP FLÄPP låter det från variatorn och drivning eller motorbroms existerar inte längre.........
Den lilla "gummisnorkeln" till utblåset på variatorn är "bortskjuten" från fästet och remsmulor har sprutat ut.....
Har någon en teori om vad som har hänt???
Titel: SV: Remhaveri
Skrivet av: AndreasAndersson skrivet 17 december 2010 kl. 17:44:44
Exakt samma problem har jag med min!
Jag vill verkligen också ha ett svar på detta.
Min är dock helt original och har nu slitit ca 5-6 remmar på ett och ett halv år, börjar bli dyrt!
Det skrammlar även från variatorn vid 6500varv/m.

Finns det någon mer än oss två som har detta problem?

//Andreas
Titel: SV: Remhaveri
Skrivet av: Nilas skrivet 19 december 2010 kl. 21:12:04
Med risk för att verka som en total idiot så har dom flesta remhaverierna med handhavandet att göra. Antingen för lång tid på samma varvtal och hastighet så remmen inte kyls eftersom den inte vandrar på skivorna i variatorerna. Det andra är folk som slarvar med att lägga i lågväxeln. det måste man göra så ofta det bara går... Mvh Frolland
Titel: SV: Remhaveri
Skrivet av: Oskar P skrivet 30 december 2010 kl. 15:31:29
kanske kylfläkten till variatorn lagt av? om det nu sitter nån på canam.. för can-am har ju inte våtkoppling precis som min dieselmaskin och då blir det mer värmeutveckling i variatorn så kylningen måste funka, på min har jag en elektrisk fläkt, men om man inte har det så bör det ju vara fläktvingar på primärskivorna som kyler av dom. nån slags luftcirkulation måste det vara igenom variatorn.
Titel: SV: Remhaveri
Skrivet av: AtvNerd skrivet 30 december 2010 kl. 19:36:20
Kylfläkten är variatorn, den är utformad som en fläkt på baksidan
Titel: SV: Remhaveri
Skrivet av: Oskar P skrivet 30 december 2010 kl. 19:38:14
Kylfläkten är variatorn, den är utformad som en fläkt på baksidan
ok, det är ju driftsäkrare än en elfläkt ()p men då kan ju luftflödet ha hindrats av lera/löv/snö kanske?
Titel: SV: Remhaveri
Skrivet av: AtvNerd skrivet 30 december 2010 kl. 19:44:33
Kanske om det fastnar i snorkeln till variatorn, men om det är nåt som är snällare än sten så flisas det upp, jag har fått en kotte i min tidiga outlander , när jag hade snorklar på...
Titel: SV: Remhaveri
Skrivet av: Oskar P skrivet 30 december 2010 kl. 20:21:44
finns det inget filter för variatorns luftintag då??
Titel: SV: Remhaveri
Skrivet av: AtvNerd skrivet 30 december 2010 kl. 20:57:20
På de nyare sitter det ett filter , tror 2010 och nyare
Titel: SV: Remhaveri
Skrivet av: Nilas skrivet 3 januari 2011 kl. 22:04:34
Kanske om det fastnar i snorkeln till variatorn, men om det är nåt som är snällare än sten så flisas det upp, jag har fått en kotte i min tidiga outlander , när jag hade snorklar på...
aj aj aj, måste göra jätteont att få kotten flisad av variatorn :D
Titel: SV: Remhaveri
Skrivet av: AtvNerd skrivet 3 januari 2011 kl. 23:32:33
Kanske om det fastnar i snorkeln till variatorn, men om det är nåt som är snällare än sten så flisas det upp, jag har fått en kotte i min tidiga outlander , när jag hade snorklar på...
aj aj aj, måste göra jätteont att få kotten flisad av variatorn :D
Ha ha ha touche!
Titel: SV: Remhaveri
Skrivet av: Pirken skrivet 5 januari 2011 kl. 22:06:34
filter på outlander 09 också .
Titel: SV: Remhaveri
Skrivet av: Tellykidd skrivet 9 februari 2011 kl. 08:10:17
Gammal tråd men såg att några svarat!
Jag fick en ny rem av ÅF på garanti, dem sa att det kan ju förekomma remmar som inte håller. Körde in denna rem enligt rekommendation och har sedan dess inte haft några problem. Troligen fick jag bara en "måndagsrem" från början.
Titel: SV: Remhaveri
Skrivet av: Nafets skrivet 9 februari 2011 kl. 09:32:48
Råkade få i högväxeln när jag skulle upp för ett berg :banghead: :banghead: :banghead:
(http://i908.photobucket.com/albums/ac286/nafets1224/can-am/DSC018621.jpg)
Remmen höll men blev en midja på den, himla lätt att förstöra remmen om man får i fel växel  :hmmm:

Mvh---Nafets--- 8)
Titel: SV: Remhaveri
Skrivet av: Pegazus_Online skrivet 9 februari 2011 kl. 11:16:49
Kanske om det fastnar i snorkeln till variatorn, men om det är nåt som är snällare än sten så flisas det upp, jag har fått en kotte i min tidiga outlander , när jag hade snorklar på...
aj aj aj, måste göra jätteont att få kotten flisad av variatorn :D

 :lool:  precis min tanke.
Titel: SV: Remhaveri
Skrivet av: Oskar P skrivet 9 februari 2011 kl. 11:57:43
Råkade få i högväxeln när jag skulle upp för ett berg :banghead: :banghead: :banghead:
(http://i908.photobucket.com/albums/ac286/nafets1224/can-am/DSC018621.jpg)
Remmen höll men blev en midja på den, himla lätt att förstöra remmen om man får i fel växel  :hmmm:

Mvh---Nafets--- 8)
jäklar, märktes det att det slirade då? skrek det inte en hel del??
jag har fått min rem att skrika en gång när jag skulle starta på högväxel i djup snö, men jag släppte gasen direkt jag hörde skriket och tog lågväxeln istället, men det ska väl till att det slirar en del innan det börjar ryka sådär!!
Titel: SV: Remhaveri
Skrivet av: mittonen skrivet 9 februari 2011 kl. 13:30:36
vi i vårat gäng åker can-am  en av våra åkare har fått byta rem o de va vid ca 400mil annars är de inget .
Titel: SV: Remhaveri
Skrivet av: jaas skrivet 9 februari 2011 kl. 13:43:46
Våran 400 från 2004 har efter 950mil fortfarande originalrem!

Titel: SV: Remhaveri
Skrivet av: Pegazus_Online skrivet 9 februari 2011 kl. 23:57:10
Våran 400 från 2004 har efter 950mil fortfarande originalrem!



skaplig kvalitet  ()p
Titel: SV: Remhaveri
Skrivet av: larsostman skrivet 13 februari 2011 kl. 00:51:23
Min Renegade har gått över 500mil & jag kan inte mäta mig fram till något slitage.
Väldigt noga med att köra på lågen dock, tror det är viktigt...
Titel: SV: Remhaveri
Skrivet av: Pson™ skrivet 13 februari 2011 kl. 01:00:59
Har kört 390mil nu å inte remvänligt, dragit tungt på lågt varv, kört myckt långsamkörning å ler körning på högväxel,mycket myrkörning på fullgas, bandsats nu på vintern.. å jag kan inte säga att jag kan mäta mig till nått speciellt slitage på remen..