ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Access => Ämnet startat av: Lunna skrivet 26 december 2012 kl. 01:06:42
-
Hallå ny här på forumet. Köpte min första atv idag. En access 450 -09 fick den till bra pris. O bra första hoj o prova med?
Men så är det så att tomgången ligger på nästan 4500-4900
Vilket e GANSKA mkt för högt.
Men händer inget om man sjusterar på tomgångs skruven :-\
Osså ett annat fenomen. Avgasröret blir knall rött på nästan ingen tid alls. Precis från cylinder till precis efter katten.
Jätte tacksam för hjälp.
-
Du har inte choken utdragen?
-
Även om choken är utdragen så borde inte varven ligga så högt.
Gashäng?
Tjuvluft?
Kort wire?
-
Min går på ganska högt varm på tomgång när choken är i.
Min blir dock inte röd när jag kör. Kan föregående ägare ha avstrypt den utan att byta munstycken?
Finns en del trådar om röda krökar här på forumet.
Hade det problemet med min Goes men gjorde cornflakes av motorn innan jag fixade det
-
Har fått rätt med tomgången nu. Hade dålig jord på batteriet så gjorde rent allt med sladdar o kontakter. Så blev de lite bättre.
Sen prova ja skruva ner tomgångsskruven igen.
O skruva ner typ 20 varv så nu ligger den på 1600-1700 varv o går fint.
Men dehär med avstrypningen. Vad ska ja kolla om den nu e avstrypt?? Hur stort munstycke ska se sitta i den o så?
För slangen mellan förgasaren o cylinder e pluggad som någon nämnt innan.
Någon i närheten av ystad som kanske vill slå en blick på den?
Hade vart trevligt o snällt
-
Har fått rätt med tomgången nu. Hade dålig jord på batteriet så gjorde rent allt med sladdar o kontakter. Så blev de lite bättre.
Sen prova ja skruva ner tomgångsskruven igen.
O skruva ner typ 20 varv så nu ligger den på 1600-1700 varv o går fint.
Men dehär med avstrypningen. Vad ska ja kolla om den nu e avstrypt?? Hur stort munstycke ska se sitta i den o så?
För slangen mellan förgasaren o cylinder e pluggad som någon nämnt innan.
Någon i närheten av ystad som kanske vill slå en blick på den?
Hade vart trevligt o snällt
Det var ju synd att vi inte såg detta tidigare då vi hade tänkt att ta en runda på det hållet, men vi hoppade över annars hade det varit en lagom runda. Jag hade samma problem med min innan och det visade sig vara vacumslangen som hoppat av, med det varvet du höll utan kylning av fartvinden var det inte konstigt att kröken blev röd. Pillat en del med dessa förgasare och det är rätt vanligt att chokekolven i förgasaren kan hänga sig och behövs smörjas upp dock inget större jobb. ()p
-
Ja de med choken tycker ja känns lite skumt faktist. När man drar ut choken känns de precis som den inte "rör" sig mer
N på precis en liten bit av hela utdraget /intryckningen av choken.
Men som sagt "tror" ja fått rätt med tomgången
Om de inte e choken som klyddar på den!.
Men får gärna ta en titt på den om ni kör hitåt nån gång:)
-
Ja de med choken tycker ja känns lite skumt faktist. När man drar ut choken känns de precis som den inte "rör" sig mer
N på precis en liten bit av hela utdraget /intryckningen av choken.
Men som sagt "tror" ja fått rätt med tomgången
Om de inte e choken som klyddar på den!.
Men får gärna ta en titt på den om ni kör hitåt nån gång:)
Absolut hjälper jag dig gärna, du har kanske vägarna på vårt håll någon gång.
Har stuga i strandbaden då jag rätt ofta är i Ystad och nu till våren är vi ett gäng som ska ta ett antal trevliga rundor ut på österlen, sugen ? ()p
-
Absolut hjälper jag dig gärna, du har kanske vägarna på vårt håll någon gång.
Har stuga i strandbaden då jag rätt ofta är i Ystad och nu till våren är vi ett gäng som ska ta ett antal trevliga rundor ut på österlen, sugen ? ()p
De hade vart riktigt sjysst me lite hjälp.
Men vågar inte köra längre turer med den nu med tanke på
Avgaset blir så rött. O läste att någon fått haveri av motorn av de.
Men du säger du har stuga i strandbaden. Menas de löderup??
självklart e de intressant me köra me er. Bara ja fått rätt på
Maskinen så man kan lita på den:)
..
Tog en kvälls runda in om till ystad ca 1 mil är det. O visst blev avgas röret rött.
Men dock bara precis vid kröken o vid katten. O inte så rött som de blev innan!!!
-
Kom på det att har du kollat så chockewiren(höljet) går fullt in i hållaren vid styret samt om chokehandtaget går helt tillbaka. Har du problem med dessa saker så sitter garanterat chokekolven fast med följd av för fett blandning därav röd krök. Kan givetvis vara annat också som typ trasig wire, för hög tändkurva m.m. Chokekolven är ett vanligt återkommande lättare fel på dessa maskiner. ()p
Ja, just det, stugan ligger i Löderup. ;)
-
Kom på det att har du kollat så chockewiren(höljet) går fullt in i hållaren vid styret samt om chokehandtaget går helt tillbaka. Har du problem med dessa saker så sitter garanterat chokekolven fast med följd av för fett blandning därav röd krök. Kan givetvis vara annat också som typ trasig wire, för hög tändkurva m.m. Chokekolven är ett vanligt återkommande lättare fel på dessa maskiner. ()p
Ja, just det, stugan ligger i Löderup. ;)
Har inte kollat någonting änn. Vill ha lite koll var man ska kolla först:) vill ju inte skruva ner den helt redan när man köpte den igår:).
Kanske rent ut sagt är dehär med tädningen som jäklas då förra ägaren fått bytt statorn eller nått vid svänghjulet för den bara hade tvär stannat för honom en gång.
Choken sitter precis bakom vänster ben. Men med vajer endå ju.
Okej där ute Har våran grannar osså stuga. Får väl ta o köra ut där till våren när de börjar bli lite varmare:)
-
Någon som vet hur luft skruven ska stå på acces 450 ungefär?
Kollade lite på förgasaren idag o flottör huset va full.t
Med skit :hmmm:
Så yt som där ståt gammal sörja.
inte bra.
O var kan man hittta ny avstrypnings trottel? Då ena tapen i trotteln
Va knäckt. Den som håller nålen så att säga!
-
Ny fråga fått rätt på de mesta..
Men vad för bult mönster har ja på min 450 - 09??
Vissa sajer 4/110 - 4/144 o andra
4/114,3 - 4/156!!
Vad är rätt???
-
Det säkraste är väl att gå ut och mäta om man är osäker ()p
-
Provat de men får inte riktigt exakt då en tumstock e för lång.. :hmmm:
-
Provat de men får inte riktigt exakt då en tumstock e för lång.. :hmmm:
Tror det är samma som på min 300 4/144. 4/110 :sunny:
De andra måtten är de jag har på min Raptor original ()p
-
Mät med ett buntband eller en bit papper som du sedan klipper i rätt längd och mäter med tumstocken ()p. om du ej har ett skjutmått som är ännu bättre.
-
Min 2011 har 4x110 bak och 4x144 fram
Annars är det bara att mäta som de andra säger
(http://www.dackweb.se/images/web/4bultar.jpg)
-
Tackar pågar:) då ska alltså fälgar från honda trx passa :)
Dom hade osså 4*110 4*144 om ja har rätt för mig.
(rätta mig gärna)
-
Verkar som det finns flera storlekar på Access fälgarna genom åren.
Skruva av en fälg så är det enkelt att mäta bultmönster.
Så du inte köper fel
-
Fälgar e fixade o nya bakdäck. Men nu börjas de igen med förgasaren :/ blir lite fundersam
-
Tror det är bättre att du skapar nya trådar för varje problem istället för att döpa om denna hela tiden.
Blir enklare att söka för andra med liknande problem som du har då.
Har för mig att det är samma motor som Hyosung Rapier/Goes 450x
http://www.hyosungklub.hu/download/pdf/data/service-manual/TE450%20SM%20service%20manual.pdf (http://www.hyosungklub.hu/download/pdf/data/service-manual/TE450%20SM%20service%20manual.pdf)
Där finns servicemanualen att ladda hem till den.
På sidan 100 börjar info om förgasaren.
Tror du ska riva ned den och göra rent.
-
Fälgar e fixade o nya bakdäck. Men nu börjas de igen med förgasaren :/ blir lite fundersam
Jag tänkte på det, hade du kollat så förra ägaren inte bytat lågfartsmunstycke mot huvudmunstycket, då du kan få detta scenario. Du nämnde för mig att han hade synbart varit där och pillat. ()p
-
Ja ska se om ja kan se något.
Men de e själva fan.
Nu droppar de från dräneringen på förgasaren :/
Precis som den skruven man dränerar på inte tätar riktigt :hmmm:
-
Har du fått rätt på in maskin Lunna, nyfiken i så fall vad det var för fel. ;)
-
Dränering läcker innu. J*vla skit har inte orkat kolla på den igen.
Osså blir avgasröret rött IBLAND :/
Så vafan lite trött på de nu. Får vänta tills de blir en
Klick varmare.
-
Får du inte rätt på den när det blir som du nämner lite varmare så styr vi ut till dig och försöker tillsammans.
Vi ska nog få den till att gå bra, va f.n den måste ju börja rulla. ()p
-
De hade varit riktigt snällt :) blir så trött har ställt in den i grannes garage nu där har den fått stå 3 veckor o skämmas har inte ens varit inne o tittat på den O0
-
Stå ut lite till. Har rivit min raptor nu så det blir ingen tur för mig förrän den är ihop. Min access ska inte rulla mer pga av försäljning till våren. Blir en kanon testrunda för Raptorn. ()p
-
Hur går det för din bror, har han hittat bakhjul ? annars kan han kolla på tradera där det finns ss-fälgar med rätt bultmönster. ()p
-
Bakhjul har han intd fått tag på änn. Inte ja heller
Men framfälgar har vi båda nu:) hehe