ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Access => Ämnet startat av: Johannes rydberg skrivet 30 mars 2014 kl. 19:44:18
-
Har haft en del problem med min acess.
får krypa till korset och säg att jag är ganska besviken på maskinen nu. :(
började med att plötsligt började läcka ryka ut sej kylarvätska vid en långtur.
kunde inte se några fel och tempmätaren varna inte . körde lungt vidare hem 1,5mil
kom till garaget och plockade väck kåpor som täcker för kylet på sidorna.ser då att den övre kylarslangen har lossat. och den sitter med VÄRDELÖSA klämmor.
inser att den inte har haft vatten cirkulation sista 1,5milen :( men maskinen gick bra och inget verkar ha hänt. börjar tro att tack vara 3liter oljemängd som kyler i fartvinden så har väl det gått bra ändå.
byter alla klämmor till rostrfria kvalitets slangklämmor riktiga. inser att slangarna som även sitter är av bland det värdelösaste kvaliten jag sett. man kunde lätt klämma sönder slangen med slangklämman . >:(
hur kan man vara så urbota dum att spara in på en sådan sak. några dm slang och klämmor.
fixade iaf detta och fyllde på 7dl ny kylarvätska .
efter detta har den gått bra. men jag ville tvätta maskinen efter att den sprutat glykol vatten överallt .
tvättade den för hand försiktigt och sköjde av med några hinkar vatten efteråt
sen torkade av det blöta jag såg.
den stod över natten. dagen därpå vägrar skiten starta. jag och min bror putter igång skiten efter ett bra tag och många försök.
sen efter detta har den varit allmänt bråkig och kan ibland startat lätt och ibland verka helt död inte ett liv. och efter några min så börjar den tillslut tända ojämnt och gå igång.
tänkte jag starta upp den och köra ut den till garaget och plocka ner den och undersöka felet.
skiten är helt död och efter ett bra tag börjar den till slut när batteriet börjar ta slut gå igång ojämnt och hackades. märker oxå ett oljud missljud i startens lager eller nåt den sista gången jag försöker mala igång den .
den startar iaf och går väldigt ojämnt på tomgång den missar hela tiden.
varvräknaren slutar att fungera och står och blinkar och går mot fullt och noll blinkade?
börjar iaf köra den mot garaget ca 2,5mil inser att jag nog skall vara glad om jag kommer dit. den misstände ibland speciellt vid belasting och lägre varv.
när jag kommer fram till garaget stänger av den öpnnar portarna och skall starta och köra in den så är allt dött. inget fungerar . putter in den och sätter laddning på batteriet och ställer fram avfuktare och fläkt. ser att säkringen har gått vid batteriet? förklarar iaf att den var helt död.
men vad tror ni kan vara felet?
-
Du har ingen garanti kvar?
En spekulation är att den har gått otroligt varm efter 1,5 mil utan kylning.
(Oljan oavsett mängd kyler cylindern minimalt)
Och detta har gjort att du skadat ventiler eller kanske något har smält av värmen.
Är skitsvårt att säga.
Bäst om du inte är så duktig på skruva själv är att åka till en ÅF och låta dom göra en felsökning.
-
Håller med Pelle, 1.5 mil utan vätskekylning är väldigt illa, om det skulle hända igen så kör inte med maskinen, för chansen att motorn tar skada är oerhört stor.
Men åter till problemet, går start motorn runt väldigt fort, så den påminner om en symaskin ljud?
Har du kollat så den verkligen får gnista, så det inte är avbrott i tändningen?
Kollat om den får Bränsle/Luft?
-
1,5 mil utan vatten tar skada på motorn
-
Cylinder,kolv,kolvringar.
Ush kan bli riktigt dyrt!
-
Inte för att spä på ännu mer.
Men hur tänker man när man fortsätter köra om man märker det är uppenbarliga fel?
Kostar väl 200:- att hyra en kärra om man inte kan få den bogserad.
-
Nja felet uppkom ca 3dagar efter kylarvätske tappet. Felet honom efter tvättning ett par dagar efter. Den har gått hur bra som helst efter kylar incidenten
-
Kollat så det inte står en massa vatten i tändhatten, kontakter mm?
-
Tråkigt oavsett.
Går den snålt samtidigt som den inte får kylning så kan det skada ventiler men det borde ju märkas på blårök eller trött maskin när den går.
Men som andra säger så kör man för länge utan kylning (vattnet kyler ju där det är strategiskt bra att kyla) så kan det uppstått problem men vi hoppas på det bästa nu :)
Ditt start prob tyder ju på att du fått in fukt i tändsystemet eller jordfel. Så se över tändsystemet även tändstiftet så det inte ligger vatten i hålet.
Edit ser att KK skrev under tiden jag skrev om detta med tändstiftet.
Förstår din besvikelse men vad jag förstått så har väl inte access 450 varit sämre i kvalitet än andra taiwaneser, så hoppas du inte fått ett måndagsex. (det verkar dyka upp sådana ibland här på forumet, oavsett märke)
-
Okej. Skall gå över all el då
Angående kylvätske tappet så var det mer som den tömde överskotts vätska ur exansionskärlet det var helt enkelt inte så mkt som kom ut. Mina 7dl jag fyllde på var för mkt nu har jag sett. Men sen tömdes det ut extra p.g.à. Byte av ska glöm mor i den nedre kylar slangen.
Men det var inga varnings lampa eller nåt som varna. Lite skumt. Han gick normalt och har gått perfekt till ett par dagar efter jag ville tvätta den. Kanske var dumt att skölja med hinkvis men jag tänkte att den borde ju tåla högtrycket ätt som borde vara värre
-
Blir så trött på stavningen .
-
Jag hade höjt nålen till max innan så den gick nog inte snålt på mellanvarven iaf. Kändes betydligt rappare på mellanvarven
-
Finns det ens någon varningslampa?
-
För kylvatten temp ja röd längst till höger
-
För kylvatten temp ja röd längst till höger
Den lyser inte om det inte är vatten i systemet.
Rätt logiskt om det inte finns nåt vatten att ta tempen på.
-
Sant. Men kylvatten nivån har hela tiden varit över givarna.
Men vattnet har inte kunnat cirkulera ordentligt. Så den borde ha lyst eller ha kunnat. Tror den kyls ner rätt bra i bara fart vinden plus att den har mkt olja som cirkulerar och kyls i utvändiga slangar samt plåt tank
-
OK.
Lycka till
-
Vart sitter givaren då? Vattnet har ju inte cirkulerat säger du ju så då har väl inte de varma vattnet nått givaren.
Har du kylflänsar på cylinder och topp?
-
Eftersom denna maskin tydligen har extra oljamängd för kylning, eller hur det nu var... så undrar jag främst om det sitter kylflänsar på sumpen, eller finns det kanske separat oljekylare?
Min mc är oljekyld, där är mängden 4 liter och då finns det oljekylare, samt lite flänsar på cylindrarna för fartvinden att fläkta emot... men på en quad..??
-
jag fick i 3liter olja finns inga flänsar men det sitter en separat plåt tank framför motorn i nosen på quaden där kyls troligen oljan ner rätt bra i fartvinden trots avsaknaden av kylflänsar .
eller hur förklarar ni annars att den höll utan kylning i 1,5mil drygt ?
upplever att den blir betydligt varmare när man kör i kö eller sakta i skogen mot att ligga i 70kmh på¨vägen en blåsig dag
-
Upplever?
Det är väl rätt självklart att kyleffekten är klart bättre i 70 än i en kö... eller??
Sen huruvida motorn klarat sig bra eller ej vet vi ju faktiskt inte.
...ej heller om den klarat sig bättre än vilken randomstånka i quad som helst men med "bara" två liter olja...
-
En motor kan gå utan kylvatten ett tag utan att man märker någon skillnad men när man har stängt av motorn låtit den kylas ner och ska ha igång den igen, jo tjena.
-
Hahaha alltså vad är detta?
Vill du ha igång maskinen eller ska du bara försvara idioti?
-
Alltså funkar den eller vad är problemet?
-
Hehe. Jo den funkade ett par dagar utmärkt . Sen tvättade jag den. Och efter det har den blivit cp .
Som vanligt hänger ni upp er på fel grejer.
Jag hade köpt allt ni pladdrar om . Om jag inte körde hem sen med den problemfritt och den funkade perfekt ytterliggare ett par dagar. Tills jag ville tvätta den.
-
Men det löser sej nog.
Plockar ur stiftet på onsdag och plockar bort kåpor och tar isär kontakter. startmotorn
Har nu i efterhand läst att man skall plugga dom 2 hålen i underkant på trotteln ?
Vad gäller ?
-
Det är tråkigt att du upplever våra inlägg som pladder, men bra att du kom in på ämnet då en orsak till att vi hänger upp oss på fel saker kan vara just det där...
Din fråga i denna tråd bäddades ju nämligen in i ett inlägg på trettio rader, när du alltså egentligen frågar DETTA:
...tvättade jag den. Och efter det har den blivit cp...
...eller?
Nu är det ju så att ventilspel och MASSA annat kan ändras vid överhettning och detta kan i sin tur påverka motorns gång osv, och därför ifrågasattes lite annat än just din tvätt.
Och det var obra, så jag ser nog inte problemet.
Nu vet vi ju att den inte tål vatten, då är det väl bara att hänga upp den på tork och sen köra igen när den torkar klart... eller?
Ett tips; ta med busskortet om du åker en sväng när SMHI varnar för regn.
()p
-
Jag kan förklara det dumma beteendet med att fortsätta att köra.
1. det var inte så stort läckage mest pys precis som expansionsbehållaren tömde ut lite p.g.a nån innan hällt i lite för mkt. har sett att behållaren varit helt fylld innan. problemet kom oxå bara vi högre varv . försvann helt i lugnare takt.
2. När jag köpte min access höll min sambo göra slut med mej nästan . hon gillade verkligen inte att jag köpte den och det har varit mkt snack och tjafs och bråk. den får helt enkelt inte ställa till med problem nu. det är för känsligt hemma ville inte ringa och oroa henne i onödan med att vi hade fått stopp mitt på vägen . ville isåfall ha en bättre annledning än att expansionskärlet pyste ut lite rök/vätska .
det är tuff stämmning här därav jag sa så . man vill gärna spä på och tjafsa.
visst kan det ha hänt nåt. men tror det kan komma mkt senare om nåt lager tagit stryk eller nåt. gången i maskin och hur den gick direkt efter jag fyllt på och fixat slangarna vart densamma som alltid. även dom andra dagarna.
tror problemet är att jag tvätta maskinen kall och lät den stå över natten .
man skall ju alltid starta upp efter en tvätt för att torka ur m.m
sen är det min teori att extra olja i maskinen har extra kylande effekt 1liter extra är en del procentuellt med tanke hur mkt olja det är normalt i dessa enstånkare. och att den har en separat olje tank i plåt framför motorn i nosen i fartvinden gör nog sitt i den kylande effekten . oljan var nybytt valvoline helsyntet med hög värmetålighet .
så ja jag tror nog det spelande en viktig roll när kylvätskan inte gjorde sitt jobb riktigt.
tror ifs att i skogen så hade man nog rasat den . tror fartvinden är enormt viktig
det var inte specellt varmt heller den dagen. med hårda kalla vindar.
-
skall kika på ventil spelat denna gången när jag plockar loss tanken inför stiftbyte. tror mitt nya iridiumstift har pajat :(
var det 0,10 insug och 0,15 utblås i ventilspel på te450?
-
Du har ingen garanti kvar?
En spekulation är att den har gått otroligt varm efter 1,5 mil utan kylning.
(Oljan oavsett mängd kyler cylindern minimalt)
Och detta har gjort att du skadat ventiler eller kanske något har smält av värmen.
Är skitsvårt att säga.
Bäst om du inte är så duktig på skruva själv är att åka till en ÅF och låta dom göra en felsökning.
ifs sant det är inte mkt olja som går runt cylindern.
-
Kvinnor och kylvätska har inte med varandra att göra, dessa ämnen är icke blandbara.
Har man problem med det ena så blandas inte det andra in, krånglar maskin ring en polare med släp och tig.
Har man kvinnoproblem kan iofs en maskinrunda vara en fin räddning, men aldrig tvärtom!
Gällande detta med att starta efter tvätt är inget jag gjort maniskt, skall man iväg direkt efter så visst, annars inte.
Jag tvättar dock inte med hink och slang utan med trefas hetvattentvätt och det har aldrig krånglat.
Jo, dekaler och lack har ibland studsat rundor... men det ser jag inte som ett problem.
-
Seriöst nu, men inte ska du låta en fyrhjuling äventyra relationer. Tänk på vad som är viktigt.
-
Din sambo kanske hade rätt?
Kanske inte var läge att köpa en fyrhjuling.
Varför inte bara låta henne få rätt och visa att du bryr dig.
Men visst lyssnar du lika mycket på henne som på oss och inte bara kör ditt eget race så kommer det nog gå kalasbra ska du se....
Skulle jag varit dig skulle jag lämnat maskinen på verkstad så den funkar sen igen.
Eller den kanske är fullbelånad och inte finns en krona kvar i plånboken och därav hennes ilska?
-
Okej. Kvinnor. Tack för hjälpen
Står fast vid att ni pladdrar som in i helvete.
Men nåt inlägg här går väl att använda
-
Nej
-
Okej, fråga inte om hjälp om du inte vill ha någon! Lycka till med din maskin som du rekommenderade för 2 veckor sedan ()p
-
Nu är ju inte jag någon expert men om maskinen gick bra och startade bra i 3 dagar efter kylar incidenten så borde ju motorn rimligtvis ha klarat sig.
Och dina problem uppkom efter en tvätt så tyder det ju på att det borde vara blött någonstans där det inte ska vara det.
Vet inte hur dun maskin ser ut men kan du ha fått in vatten i luftburken eller står det vatten kvar i tändstiftshållet som orsakar överslag?
-
Jaha lycka till iaf
-
Ja det blir till att gå över sånt. Nånting muppar sej rejält. Hastighetsmätaren blinkar och blinkersen lät annolunda m.m säkringar går
-
Var bor du? Har du någon som kan hjälpa dig om detta nu är lite "infekterat" hemma? Det är säker nån skitsak, men man behöver nog riva ner den ordentligt.
-
Jag har lösningen :sunny:
-
Haha stämmer så bra :lol:
-
Har du testat att slita ur batteriet och köra med startkablar från ett friskt fint bilbatteri?
-
Tändstiftet jordas inte då? Kanske vatten runt?
-
Åker ut imon och kollar upp era förslag . Vatten runt tändstift m. Vad tror ni om lager ljudet från startmotorn ? Den lät annorlunda sista gg. Sist typ som dåligt lager ?
-
Åkte ut igår och gav fulingen lite kärlek.
Plockade bort alla kåpor fram loss tanken
Blåste rent i tändstifts brunnen
Ur med stiftet som satt lite väl löst
Inget vatten alls .
La stiftet på toppen kopplat . Sen prova jag starta
Gnistan var svag och ynklig knappt synbar .
Och den ojämn. Ibland uteblev den.
Hämtade ett nytt. Stift Kollade gapet.
Provade. Och det hade en tydlig stark gnista
Hoppade runt mer är iridium stiftet men stabilare
Satte dit det och . Tömde förgasaren gick över kylvatten nivån och justera till exakt rätt mängd .
Kollade oljan . Luftfilter
Sen starta jag maskinen gick igång lätt och gick stabilt med stabil fin gång på tomgång verkligen skillnad.
Innan har jag laddat batteriet och bytt säkring
Montera dual gasser justera in Blir till att beställa handtag
-
Så det var tändstiftet?
-
Ja på nåt vis måste det pajat när den var fuktigt och inte ville gåigång Sen gav det följd fel som att säkringen gick till starten eller elsystemet som gjorde att allt blev Konstigt.
Plockade loss avgasystemet ochkollade exter pluggar men hitta inte nånting förutom katten.
Egr n bör väl inte ta effekt ur motorn mer än att nöjen blir varmare
-
Eftersom avgaserna är varma samt innehåller inget energi värde så tar de bara plats i cylindern så mindre bränsle/luft kommer in.
Så du får inte ut 100% ur motorn pga det.
Ta bort EGR och plugga igen röret så lär du märke lite effekt skillnad, maskinen blir rappare iallafall. ()p :)
-
Okej.
-
EGR's funktion är att leda tillbaka lite avgaser så dem blir förbrända en gång till så du släpper ut mindre skadliga ämnen ut i naturen.
Men som sagt så förlorar du lite effekt på grund av det.
-
Ni hade rätt som vanligt. Min access tog stryk av varmkörning. Topplockspackning var kass. Efter några stift byten och svårtstartad tog loss stiftet körde på starten så kom det glykol vatten ur hålet.
Rev ner allt och upptäckte kass topplockspackning.
Köpte nya packningar och gjorde en lätt honing av cylindern. Satte ihop allt. Och spände kamkedje sträckaren max . Maskinen gick igång fint och gick fint på tomgång. Men så rappa kamkedjan över.
Tog isär allt igen. Upptäckte att kamkedje sträckaren släpper några mm innan den blir stum. ?
Nu kommer jag göra en egen sträckare vanlig gängad bult. Som jag själv spänner och låser i läge med lås mutter.
Undrar lite om man bör plana toppen ?
Gjorde ett komp test på den och fick upp 9kg limit är 14kg normalt ca 16kg.
Tryckte tryckluft in i cylindern upptäckte att den pös ur avgassystemet med stängda ventiler. Så nu har jag beställt nya avgas ventiler. :)
Kommer bli kul detta.
-
Står fast vid att ni pladdrar som in i helvete.
Men nåt inlägg här går väl att använda
Det är lite tråkigt att allas hjälp viftades bort som pladder.
Vet man bäst själv bör man ju inte fråga alls.
Så det är starkt att återkomma till tråden och ge en uppdatering och berätta hur det går och har gått!
()p
Lycka nu till i ditt fortsatta mek, sommaren är på ingång och då måste grejerna lira!
Skruva kan man göra på vintern...
-
Ta kort! Många som sitter med liknande hoj som skulle uppskatta lite "såhär gjorde jag" kort och förklaringar ()p
-
Ta kort! Många som sitter med liknande hoj som skulle uppskatta lite "såhär gjorde jag" kort och förklaringar ()p
Många andra som tvättat sin Access menar du?
-
Tror han syftar på mek jobbet faktiskt.
Har tagit en del kort. Kan lägga upp detta.
Kommer lägga upp bygget av kamkedjesträckare n oxå.
Känns jätte skämmit detta. Har varit väl spydig i tråden.
Men det är hätsk stämning med många spydiga kommentarer som gör att man lätt tar till samma.
Måste säga att te450 motorn är fruktansvärt lättskruvad och verkar robust i sin uppbyggnad. Förvänta mej mer ala husqvarna med vippor med små kullager o skit . Men här slår kammen rätt på ventilskaft via shims. Kedjan känns dock känslig för att kunna rappa över. Det är inte. Mkt som behövs tyvärr.
-
Beställde mina ventiler och packningar från racing planet.se dom hade ventilerna för halva priset :)
Får hoppas dom inte är i plast :)
-
Idiot posten har klantat till det. Och skickat tebax grejerna till Tyskland. >:( :banghead:
-
(http://forumbilder.se/DDD49/20140708-203308.jpg) (http://forumbilder.se/DDD49/20140708-203308)
-
(http://forumbilder.se/DDD49/20140708-215715.jpg) (http://forumbilder.se/DDD49/20140708-215715)
-
(http://forumbilder.se/DDD49/20140708-203235.jpg) (http://forumbilder.se/DDD49/20140708-203235)
-
(http://forumbilder.se/DDD49/20140702-205038.jpg) (http://forumbilder.se/DDD49/20140702-205038)
-
Ja det är lite vad jag pysslar med i sommar värmen.
Kamkedje sträckaren är gjord av syrafast stål.
M12 bult 100mm och 2 st m12 muttrar varav en är fast svetsad i den hemmagjorda flänsen som oxå är rostfritt.
Började göra hål bilden i ett platt järn av rostfritt stål.
3 hål samanlagt i samma linje . 2 st i ändarna 7.5mm och ett 13mm hål i mitten i mellan .
Sen la jag en m12 mutter över 13mm hålet tog en m12 bult underifrån och drog fast m12 muttern.
Brände på med min tig ca 100 amp . Är rätt ringrostig på tigen så jag fick lägga tjockt och slipa snyggt. Det är svårt med tillägg .
Sist kapade jag formen på flänsen och kapade loss den från platt järnet. 35mm × 55mm 42mm hålbild cc på små hålen
Kopparbrickan är till för täta och göra så att lås muttern låser ännu bättre.
Den långa bulten är svagt rundad i toppen samma som orginal sträckaren
-
Sen höll jag på att slipa in avgas ventilerna .
Biltema ventil båge är nästan för stor men funkar precis.
Slipade in ventilerna med biltema indian pinne
Gnuggade en stund sen vred 90 grader och gnugga igen och fortsatte tills anläggning s ytan på ventilen och sätet var jämnt runtom. Samt ca 3mm bred yta. Ungefär samma som orginal aningen s mindre.
Detta resultera om shimsning av ena med 0.05 att ta bort annars stämde shimsning 0.15 på ena och som sagt 0.10
Hällde röd i förbrännings rummet och lät det vara i några timmar. Kunde inte se att det försvann nånting.
Gjorde en lätt honing av cylindern och gjorde nya kryss honings repor
Har dragit ihop allt topp och cylinder med 47nm
Skall shimmsa om en avgas ventil sen ett komp test hoppas på 16kg nu :-\
Sen uppstart :djump:
-
Och innan uppstart. Bulta på den hemmagjorda kamkedje sträckaren . Nu är den inställd på samma längd som max är på orginalet. Så lås mutter låter jag vara kvar där när jag börjar spänna upp då vet man vad max är. Kommer skruva in dem med handkraft mot slit skenan mot kedjan. Sen dra haft varv . Pröva och känna ':)
-
Och innan uppstart. Bulta på den hemmagjorda kamkedje sträckaren . Nu är den inställd på samma längd som max är på orginalet. Så lås mutter låter jag vara kvar där när jag börjar spänna upp då vet man vad max är. Kommer skruva in dem med handkraft mot slit skenan mot kedjan. Sen dra haft varv . Pröva och känna ':)
Hur gick det, fick du ordning på grejjorna? :)
-
Jajemän :) lirar kanon. Har kört 150-200mil nu.
Små tickar från ventilerna. Var lite feg med tajt inshimmsningen . För tajt så bränner man avgas ventilerna så jag la mej lite väl mycket. Men inget som är akut. Bara ett mjukt lätt tickande . Kommer lägga en beställning på riktiga shimms hitta dom billigt på 24mx.se
Känns gött att jag kan riva isär igen och ta loss kammarna och kedjan och montera igen och kunna fin justera inspänning av kamkedjesträckare n så jag alltid kan lita på den.