ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: chriz78 skrivet 12 maj 2012 kl. 15:56:44

Titel: suck, bara problem...
Skrivet av: chriz78 skrivet 12 maj 2012 kl. 15:56:44
börjar starkt ångra att jag köpte mig en Can-am problemen bara avlöser varandra ju....

just nu har jag problem med att EPS:en lägger av ibland och det kommer upp felmeddelande i displayen, stänger jag av och startar igen så funkar den....

sedan idag så stötte jag på ett nytt problem, tror det kan va nåt med tändningen, ibland när man gasar på så känns det som det inte finns någon kraft osså helt plötsligt kan det släppa så sticker maskin som en raket...
vid ett tillfälle la den till och med av och gick inte att starta på flera minuter


kanske dessa 2 problem har nåt samband?

nån som har förslag?
servon är väl förmodligen bara att byta ut, men ingen garanti kvar  :(

Titel: SV: suck, bara problem...
Skrivet av: chriz78 skrivet 12 maj 2012 kl. 16:09:26
har rivit för att kolla om jag hittar nå misstänkt, tändkabeln till främre cylindern har blivit skadade på ett ställe (isolering smält), kan det orsaka dom symtomen som jag har?
Titel: SV: suck, bara problem...
Skrivet av: Brutaniel skrivet 12 maj 2012 kl. 16:11:28
Jag tycker det låter som djuupa spänningsfall. Min har den gamla klena generatorn och har betett sig likadand ibland när jag vinschat. Nu har ju inte jag servo. Men jag kan tänka mig att den också börjar spöka om strömförsörjningen sviktar. Kolla batteri och anslutningar om nåt verkar vara på tok där
Titel: SV: suck, bara problem...
Skrivet av: Brutaniel skrivet 12 maj 2012 kl. 16:15:02
har rivit för att kolla om jag hittar nå misstänkt, tändkabeln till främre cylindern har blivit skadade på ett ställe (isolering smält), kan det orsaka dom symtomen som jag har?

Ja nog kan ju motorn gå dåligt om kabeln är skadad. Servon sitter väl där i närheten också. Den kanske får sig en kyss av tändningen och blir knäpp av det:)
Titel: SV: suck, bara problem...
Skrivet av: chriz78 skrivet 12 maj 2012 kl. 16:30:48
Ja nog kan ju motorn gå dåligt om kabeln är skadad. Servon sitter väl där i närheten också. Den kanske får sig en kyss av tändningen och blir knäpp av det:)

men kan det blir så pass allvarligt att den inte startar då?

när den la av idag tog det typ 10minuter innan jag fick igång den...
Titel: SV: suck, bara problem...
Skrivet av: chriz78 skrivet 12 maj 2012 kl. 16:40:20
hittade en sak som inte ser nå bra ut nu, finns ett 3poligt kontakt don under sadeln alldeles vid bränslepumpen med 3st gula halvgrova kablar, verkar ha blivit väldigt varm i donet av någon anledning, plasten runt dom 2 yttre stiften har delvis smältat och kablarna på ena sidan av donet ser inte jätte roliga ut!

BILDER:

Bild på tändkabeln
(http://dl.dropbox.com/u/19893808/DSC_0098.jpg)


kontaktdonet
(http://dl.dropbox.com/u/19893808/DSC_0099.jpg)

(http://dl.dropbox.com/u/19893808/DSC_0100.jpg)
Titel: SV: suck, bara problem...
Skrivet av: Brutaniel skrivet 12 maj 2012 kl. 16:42:35
En gammal teknikbefriad stenåldersmotor hade startat och bara gått dåligt på främre cylindern, men med en sån här har jag ingen aning:) Jag hade bytt eller isolerat kabeln och testat, blir det inte bättre så kan du ju iaf utesluta det felet. Kabeln måste ju hur som helst åtgärdas:)
Titel: SV: suck, bara problem...
Skrivet av: chriz78 skrivet 12 maj 2012 kl. 16:44:33
En gammal teknikbefriad stenåldersmotor hade startat och bara gått dåligt på främre cylindern, men med en sån här har jag ingen aning:) Jag hade bytt eller isolerat kabeln och testat, blir det inte bättre så kan du ju iaf utesluta det felet. Kabeln måste ju hur som helst åtgärdas:)

givetvis kommer jag att byta kabeln
Titel: SV: suck, bara problem...
Skrivet av: chriz78 skrivet 12 maj 2012 kl. 17:15:33
hittade en sak som inte ser nå bra ut nu, finns ett 3poligt kontakt don under sadeln alldeles vid bränslepumpen med 3st gula halvgrova kablar, verkar ha blivit väldigt varm i donet av någon anledning, plasten runt dom 2 yttre stiften har delvis smältat och kablarna på ena sidan av donet ser inte jätte roliga ut!
kablarn går in i motorkåpan på högersida så jag antar att dom är till generatorn eller så!?
frågan är ju varför det har gått så mycket ström så att donet har smältat även kablarna har smältat ihop alldeles vid kontaktdonet...

BILDER:

Bild på tändkabeln
(http://dl.dropbox.com/u/19893808/DSC_0098.jpg)


kontaktdonet
(http://dl.dropbox.com/u/19893808/DSC_0099.jpg)

(http://dl.dropbox.com/u/19893808/DSC_0100.jpg)
Titel: SV: suck, bara problem...
Skrivet av: Grönis skrivet 12 maj 2012 kl. 18:10:28
kabelskareven än nog ditt problem till servot, har för mej det kom ut en bulletin eller va fan det heter om den, den e för klen helt enkelt.
Titel: SV: suck, bara problem...
Skrivet av: chriz78 skrivet 12 maj 2012 kl. 18:31:11
kabelskareven än nog ditt problem till servot, har för mej det kom ut en bulletin eller va fan det heter om den, den e för klen helt enkelt.

ok, ja jag var ut och testa en sväng  nu och lät servo jobba riktigt, och den funkade hela tiden.... så förhoppningvis fungerar servon nu


men det andra problemet kvarstår, men tror att misständningarna blev bättre förmodligen för att jag isolerade tändkabeln...

men märkte nu att om jag gasar ur den och släpper av gasen sen när jag skall ge gas igen så går den som en påse nötter en stund sen släpper det....
Titel: SV: suck, bara problem...
Skrivet av: Brutaniel skrivet 12 maj 2012 kl. 19:26:52
Byt stift också när du byter kabeln så gissar jag nästan att det försvinner..verkar inte vara något stort fel på din maskin iaf, men jag tror den skulle må gott av en riktig dunderservice och rengöra ALLT! dela alla kontkter och rengöra och fetta in dom så det inte kan krypa in vatten
Titel: SV: suck, bara problem...
Skrivet av: chriz78 skrivet 12 maj 2012 kl. 19:49:32
Byt stift också när du byter kabeln så gissar jag nästan att det försvinner..verkar inte vara något stort fel på din maskin iaf, men jag tror den skulle må gott av en riktig dunderservice och rengöra ALLT! dela alla kontkter och rengöra och fetta in dom så det inte kan krypa in vatten

jorå jag hade tänkt byta stift, är det en ÅF som gäller för att få tag i tändkabel, eller kan man få tag i den på nätet?

funderat lite på det här med att den går dåligt om man gasar ur den, skulle det kunna va nå med att den inte får tillräckligt med bränsle!? fast å andra sidan då borde den ju gå dåligt på fullgas...
Titel: SV: suck, bara problem...
Skrivet av: Grönis skrivet 12 maj 2012 kl. 20:47:27
finns ett ökänt problem med pumparna, dock kommer jag inte ihåg vilka år det gällde, kanske en goggelsökning kan lösa det åt dej :)
Titel: SV: suck, bara problem...
Skrivet av: Nilas skrivet 12 maj 2012 kl. 22:02:47
Laga/byt den smälta kontakten så har du nog löst flera bekymmer. Det är anslutningen till maskinens generator och har varit ett stort problem i usa har jag läst :)
Titel: SV: suck, bara problem...
Skrivet av: chriz78 skrivet 12 maj 2012 kl. 23:43:31
Laga/byt den smälta kontakten så har du nog löst flera bekymmer. Det är anslutningen till maskinens generator och har varit ett stort problem i usa har jag läst :)

redan fixad, och nu verkar servot fungera, men "motor störningen" kvarstår....
Titel: SV: suck, bara problem...
Skrivet av: totte57 skrivet 13 maj 2012 kl. 08:09:26
Du ska kanske kolla databoxen där kan det finnas en massa felkoder.
Titel: SV: suck, bara problem...
Skrivet av: chriz78 skrivet 13 maj 2012 kl. 20:02:40
Du ska kanske kolla databoxen där kan det finnas en massa felkoder.

kan man göra det själv eller?
Titel: SV: suck, bara problem...
Skrivet av: chriz78 skrivet 13 maj 2012 kl. 20:07:22
Problemet med Servot verkar var löst sedan jag reparerade kontaktdonet som hade smält, har inte fått nå felmeddelande på hela dagen...

Men det andra problemet med motorn blir jag inte klok på,
har isolerat den skadade tändkabeln, och dom misstödningar jag hade ibland på lågvarv har försvunnit men problemet nu är

jag kan ligga hur bra länge på jämngas men sedan när jag släpper gasen och gasar på igen så känner man hur maskin tvekar några sekunder men sen släpper det... ger man fullgas när den tvekar så låter det nästan som den baktänder eller nåt....

va fasen kan det vara tro?

har iaf beställt ny tändstift som kommer till veckan, men jag tror inte det löser problemet...
Titel: SV: suck, bara problem...
Skrivet av: chriz78 skrivet 13 maj 2012 kl. 21:27:30
finns det nåt mer bränslefilter än det som sitter i tanken före pumpen?
Titel: SV: suck, bara problem...
Skrivet av: Christian B skrivet 13 maj 2012 kl. 22:58:42
Isolerat tändkabel?!
Då kan problemet lika gärna ligga kvar där... Byt kabel först....!
Titel: SV: suck, bara problem...
Skrivet av: chriz78 skrivet 14 maj 2012 kl. 06:48:33
Isolerat tändkabel?!
Då kan problemet lika gärna ligga kvar där... Byt kabel först....!

jag ska! men tror ändå inte problemet ligger där...

Titel: SV: suck, bara problem...
Skrivet av: StefanN skrivet 15 maj 2012 kl. 01:25:02
Service är förebyggande = man skall göra det INNAN felen uppstår  ;)
Titel: SV: suck, bara problem...
Skrivet av: slangklämman skrivet 15 maj 2012 kl. 06:18:23
jag ska! men tror ändå inte problemet ligger där...

alltså detta borde ligga som nr 1 på din priolista. byta tändkabel alltså. kan också säga att bränslepumparna går på canam är inte fråga om utan när tyvär. Har du ingen form av garanti eller försäkring?
Titel: SV: suck, bara problem...
Skrivet av: chriz78 skrivet 15 maj 2012 kl. 07:10:05
Service är förebyggande = man skall göra det INNAN felen uppstår  ;)

säg det åt den jag köpte maskin av!   :rtfm:
Titel: SV: suck, bara problem...
Skrivet av: chriz78 skrivet 15 maj 2012 kl. 07:39:16
alltså detta borde ligga som nr 1 på din priolista. byta tändkabel alltså. kan också säga att bränslepumparna går på canam är inte fråga om utan när tyvär. Har du ingen form av garanti eller försäkring?

Nej garantin har gått ut...

Men iaf så har jag förmodligen hittat, jag har känt att gasen har gått lite småtrögt alldeles precis ibörjan så jag öppnade locket vid spjällhuset och då ramlade en skruv ut därifrån, insåg att det är stoppskruven för spjället! den är väl injusterad från fabrik och sen plomberad!?

jag gissar på att spjället har gått tillbaka för långt och då har spjälllägesgivaren gett fel värden, satte tillbaka skruven men problemet är att jag vet ju inte hur långt jag skall skruva in den, man borde väl kunna mäta resistansen på givaren och därmed få den rätt??

maskin går mycket bättre nu men inte helt bra, antar att det är för att jag inte fått till inställningen på skruven helt 100....


Ringde till Tuppz i Bollnäs igår, och dom skall ha 810spänn för 1 tändkabel!!!
vafan är det för jävla ockerpris, någon som vet om man kan få tag i kabel från annat håll?


Titel: SV: suck, bara problem...
Skrivet av: chriz78 skrivet 16 maj 2012 kl. 19:33:42
har gått några dagar nu och problemen verkar vara borta  ;D

det enda som bekymrar mig lite nu är att det knackar på lågvarv men om det är normalt eller inte det är frågan....

sedan så misständer det litegrann på lågvarv men det beror med all säkerhet på den skadade tändkabeln, var in på tuppz i bollnäs idag och tänkte beställa men dom var så jävla otrevlig så jag struntade i det...


en Sammanfattning ifall någon råkar ut för samma fel!

Problemet med att EPS:en lägger av ibland och Check EPS kommer upp displayen
berodde på att kabeldonet till generatorn hade mer eller mindre smält, är placerat under sadeln nära bränslepumpsarmaturen.

Problemet med motorn att den gick väldigt illa så fort man släppte gasen och gasade på igen berodde på att stoppskruven till spjället hade gängat upp sig, om det är ett vanligt fel vet jag inte för den skall ju vara plomberad och borde således vara säkrade med gänglåsning....
Titel: SV: suck, bara problem...
Skrivet av: StefanN skrivet 22 maj 2012 kl. 23:24:56
Jag litar aldrig på någon annans utsago när det gäller service när man handlar beggat, byter alla oljor å filter i det jag köper. Även fast boken är stämplad mm.