ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: ATVicious skrivet 20 juni 2007 kl. 17:17:45

Titel: HJÄLP: Borttagning av strypning på vägreggad Outlander?
Skrivet av: ATVicious skrivet 20 juni 2007 kl. 17:17:45
Hej kära entusiaster!
Jag har just hämtat min nya Outlander MAX 650 XT. Då den är vägregistrerad är den stryp och jag får ej ut full motoreffekt!

Strypningen vill jag ta bort omgående men min åf har semester och jag vet inte hur man går tillväga. Jag har skruvat ut skruven som begränsade tumgasens maximala utslag. Denna är nu ur vägen.

Tumgasens utslag är dock fortfarande begränsat till samma läge och går inte hela vägen bak när jag trycker in den.

Jag skulle uppskatta om någon vänligen kan förklara för mig hur jag framgångsrikt tar bort allt vad strypning heter!  Stort stort tack för all hjälp! Bilder skulle sannerligen uppskattas!

Om du vet hur man gör, vänligen förklara i detalj.
Titel: HJÄLP: Borttagning av strypning på vägreggad Outlander?
Skrivet av: STENE skrivet 20 juni 2007 kl. 17:44:39
Nu vet jag inte om detta gäller just din maskin men jag har hört att iaf vissa av can-am maskinerna har ett inbyggd begränsning i CDI boxen som tas bort automatiskt efter typ 40 timmer eller vad det var. Kanske det är detta du märker av
Titel: HJÄLP: Borttagning av strypning på vägreggad Outlander?
Skrivet av: ATVicious skrivet 20 juni 2007 kl. 18:54:42
Min åf sa tidigare innan semestern att det skulle vara lätt som en plätt att ta bort strypningen. Det finns en sk. inkörningsperiod på 10h, det rekommenderas att inte köra på full gas då, men jag tvivlar på att detta har med strypningen att göra. 40h skulle vara för mkt, det låter ologiskt. Den maxar på 60km/h nu. 500cc modellen jag hyrde tidigare toppade på 100km/h ca.

När jag gasar är det som om wiren(?) som är kopplad till tumgasen är för kort och därmed 'blockerar' möjligheten till fullt gaspådrag.
Titel: HJÄLP: Borttagning av strypning på vägreggad Outlander?
Skrivet av: KalleB skrivet 20 juni 2007 kl. 19:48:13
Strypningen är ett metallbleck och sitter i trottelhuset.

Ta bort sadeln och därefter höger plastsida, det mellan tank och bakskärm. Därinunder ser du trottelhuset, på det sitter ett svart plastlock, ta bort detta. Nu bör du se ett guldfärgat metall bleck som sitter med en torxskruv. Ta bort detta och vips strypningen är borta. Eftermonter i omvänd ordning.

/Kalle
Titel: HJÄLP: Borttagning av strypning på vägreggad Outlander?
Skrivet av: MacGyver skrivet 20 juni 2007 kl. 20:35:04
Citat från: "KalleB"
Strypningen är ett metallbleck och sitter i trottelhuset.

Ta bort sadeln och därefter höger plastsida, det mellan tank och bakskärm. Därinunder ser du trottelhuset, på det sitter ett svart plastlock, ta bort detta. Nu bör du se ett guldfärgat metall bleck som sitter med en torxskruv. Ta bort detta och vips strypningen är borta. Eftermonter i omvänd ordning.

/Kalle

Ville bara instämma med KalleB
Det tog mig lika lång tid att plocka strypningen som det tog för Åf att montera batteri polerna :)
bus enkelt och som Kalle sa Vips så går den ut av bara H..vetet
Titel: HJÄLP: Borttagning av strypning på vägreggad Outlander?
Skrivet av: MacGyver skrivet 20 juni 2007 kl. 20:37:53
Citat från: "STENE"
Nu vet jag inte om detta gäller just din maskin men jag har hört att iaf vissa av can-am maskinerna har ett inbyggd begränsning i CDI boxen som tas bort automatiskt efter typ 40 timmer eller vad det var. Kanske det är detta du märker av


BRP Har en inbyggd pryl som brinner av efter 12 timmar..
MEN... bara i 2 tacktar motorer på snöskotrar och vattenskotrar..
Den "inkörnings" mekanismen finns inte på 4 taktare...
Titel: HJÄLP: Borttagning av strypning på vägreggad Outlander?
Skrivet av: ATVicious skrivet 20 juni 2007 kl. 21:27:55
Stort tack Kalle & CO för informationen! Jag skall testa detta imorgonbitti, jag återkommer innan 11.00 med resultatet/hur det gått!

Vad gäller det jag sa förut ang. tumgasen:
Ska jag skruva ut skruven som sitter bakom tumgasen som jag förklarade i första inlägget? Eller ska den sitta lite inskruvad som vid leverans? Ca halva skruven var inskruvad vid leverans. Notera att detta håller vägreggad.

Hur ser skruven bakom tumgasen ut på era maskiner (vilken maskin kör du?)? Är den utskruvad helt eller sitter den på mitten som vid leverans (vägreggad)? Har ni skruvat på den någonsin och i vilket syfte?

Vänligen kika förbi här innan lunch imorgon (torsdag), för att besvara ev. nya frågor! Stort tack på förhand!

Ändrat:
Jag kom på en till grej. 4hjulsdriftsindikatorn lyser hela tiden nu. Ändrar jag mellan 2 och 4drift med switchen händer inget. Det verkar inte som om det kopplas in överhuvudtaget, det går inte det minst tyngre att köra - vilket det borde i 4drift läget. Det surrar/låter heller inget då man trycker på switchen - vilket det borde. Vad är fel? Känner ni igen problemet? Hur löser jag det, hur fixar jag 4driften? Tack på förhand!
Titel: HJÄLP: Borttagning av strypning på vägreggad Outlander?
Skrivet av: KalleB skrivet 20 juni 2007 kl. 22:07:14
Hej igen

Tumskruv i botten.

Att åtgärda 4 hjulsdriften är lika enkelt. Det är helt sonika en isärdragen kontakt som sitter under tankregionen (alltså fejktanken). När du ändå tagit väck höger sida kan du även ta bort tanken, sök efter en isärdragen koppling. Tryck ihop och vips så funkar 2/4 hjulsdriften. Tidsåtgång, van mekaniker 3,6 minuter, ovan 8,2 minuter.

/Kalle
Titel: HJÄLP: Borttagning av strypning på vägreggad Outlander?
Skrivet av: ATVicious skrivet 20 juni 2007 kl. 22:19:38
Varför är denna isärdragen? Ska man kanske inte koppla in den innan 10h servicen?
Titel: HJÄLP: Borttagning av strypning på vägreggad Outlander?
Skrivet av: TommyBoxster skrivet 20 juni 2007 kl. 23:05:13
4-hjulsdriften är satt konstant då de finns krav på vägregristrerade fordon att bromsa på samtliga hjul, med 4hjuls inkopplad är drivlinan ihopkopplad och innebär att även fast du bromsar bak kommer den att bromsa hela linan inkl fram,
kontakten sitter rakt under hastighetsmätaren dvs ta lös den svarta kåpan, allt är fastsatt med gummiplugg så bara lossa lite försigtigt, då fungerar switchen.
som tidigare sagt är de en skruv i spjällhuset som begränsar gasvajerns spel. tumskruven kan du ta bort den har ingen betydelse
ha kul med din nya maskin, men kolla med åf så de e ok att ta bort strypningarna för e dom griniga kan dom ju jävlas.
Titel: HJÄLP: Borttagning av strypning på vägreggad Outlander?
Skrivet av: ATVicious skrivet 21 juni 2007 kl. 09:37:49
Citat från: "KalleB"
Ta bort sadeln och därefter höger plastsida, det mellan tank och bakskärm. Därinunder ser du trottelhuset, på det sitter ett svart plastlock, ta bort detta.


Jag har nu försökt å följa dina instruktioner kalle. Sadeln är busenkel att ta bort. Högerplastsida däremot har jag problem med. Den har ju en bredare pigg som sticker in i bakskärmen. Hur får jag bort högersidan? Måste jag ens ta bort den. Vilken maskin kör du?

Jag har försökt kika efter ngt Svart plastlock, jag hittar flera. Hur identifierar jag det korrekta? Hur ser trottelhuset ut? Vänligen beskrev så utförligt du/ni kan. Bilder skulle verkligen uppskattas. Stort tack på förhand. Jag är online till och från enda tills jag e klar med borttagningen. Tack.

ändrat:
Vad gäller metallblecket och torxskruven. Ska båda dessa helt bort och ej sättas tillbaka på ngt sätt? Eller ska ex. Torxskruven tillbaka och endast blecket bort?
Titel: HJÄLP: Borttagning av strypning på vägreggad Outlander?
Skrivet av: ATVicious skrivet 21 juni 2007 kl. 11:00:02
Jag har nu lyckats få bort högersidan. 4driften är också fixad och fungerar med switch och indikator! Tack! Jag har också identifierat trottelhuset tror jag. Det sitter precis under nedre kanten av fejktanken, huset är litet och vertikalt cylinderformat. Det svarta locket är något runt med en guldaktig torxskruv som håller fast det. Måste åka å köpa torxverktyg nu. Är jag rätt ute?
Titel: HJÄLP: Borttagning av strypning på vägreggad Outlander?
Skrivet av: swedenwiking skrivet 21 juni 2007 kl. 11:15:55
du är helt rätt ute :D lossa slang klamren ovan och nedan spjäl huset så går det att vrida för lättare åtkomst : :lol:
Titel: HJÄLP: Borttagning av strypning på vägreggad Outlander?
Skrivet av: ATVicious skrivet 21 juni 2007 kl. 11:50:12
Tack för bekräftelsen!

Vad är det som ska bort under detta plastlock nu då? Ska en guldig metallbit och en torxskruv bort eller ska endast metallbiten bort och själva torxskruven vara kvar/återmonteras?

Tacksam för redogörelse.
Min blinkers har lagt av förresten, någon som vet vad som e fel? Varken indikatorer eller blinkers lyser då jag blinkar eller använder varningsljuset. Någon som vet?

ändrat:
hur är det med tumgasen förresten? Trots att jag skruvat ut den blockerande skruven bakom tumgasen går det inte att trycka ner gasen längre än tidigare. Är detta på grund av att jag inte tagit bort metallblecket/strypningen ännu?
 
Vänligen försök besvara samtliga frågor i detta inlägg. Tack på förhand!
Titel: HJÄLP: Borttagning av strypning på vägreggad Outlander?
Skrivet av: 2phat44 skrivet 21 juni 2007 kl. 12:41:50
Vad är det som ska bort under detta plastlock nu då? Ska en guldig metallbit och en torxskruv bort eller ska endast metallbiten bort och själva torxskruven vara kvar/återmonteras?
 
 Ja, den ska återmonteras. Det är bara blecket som ska bort. Skruven håller nämligen hela spjällhuset på plats.

hur är det med tumgasen förresten? Trots att jag skruvat ut den blockerande skruven bakom tumgasen går det inte att trycka ner gasen längre än tidigare. Är detta på grund av att jag inte tagit bort metallblecket/strypningen ännu?

Ja!


Min blinkers har lagt av förresten, någon som vet vad som e fel? Varken indikatorer eller blinkers lyser då jag blinkar eller använder varningsljuset. Någon som vet?

http://www.atvcenter.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=8933


Lycka till
Titel: HJÄLP: Borttagning av strypning på vägreggad Outlander?
Skrivet av: ATVicious skrivet 21 juni 2007 kl. 16:57:02
Tack för infon!

Vad gäller torxskruven/strypningen:
Torxskruven ska givetvis vara kvar då den håller i det svarta plastlocket som sitter över huset. Skruven jag menar är den som sitter innanför huset, den som tidigare höll i metallblecket/strypningen. Ska den skruvas in igen efter att blecket tagits bort, eller ska både bleck och skruv (krysskruv) tas bort och ej återmonteras?

Om det inte framgått redan har jag tagit bort blecket och den krysskruv som höll i denna. Strypningen är alltså veck, STORT TACK samtliga för er hjälp. Ursäkta ordvalet men nu går den som utav bara fan! Går absolut inte att jämföra med innan borttagningen av strypningen. Helt sanslöst!! Men var det korrekt att ej återmontera krysskruven? Den som höll i själva blecket alltså.

Blinkers har jag inte hunnit läsa om. Jag har bara mobilen med internet här ute på landet i bollnäs. Tar lite tid att surfa. Ska kika nu.

Tacksam för svar! Observera att locket och torxskruven givetvis är återmonterat. Skruven jag menar är den som tidigare höll fast själva blecket.

ändrat:
Vad gäller blinkers:
Jag har nu läst den länken. Jag tror inte att min mjukvara är fel. Blinkersen fungerade nämligen dom första 5km jag körde. Jag tror snarare att en kontakt har lossnat eller så. Jag lyckades dock inte hitta ngn lös kontakt, jag lyckades ej heller att följa kabeln från blinkershuset till någon kontakt. Har ni några tips på hur jag hittar kontaktdonet för blinkers? Tack på förhand!
Titel: HJÄLP: Borttagning av strypning på vägreggad Outlander?
Skrivet av: ATVicious skrivet 21 juni 2007 kl. 19:18:40
Ingen som hade koll på blinkersgrejen eller krysskruvens dilemma? (se föregående inlägg)
Titel: HJÄLP: Borttagning av strypning på vägreggad Outlander?
Skrivet av: KalleB skrivet 21 juni 2007 kl. 20:34:35
Krysskruven (eller torxen) behöver ej eftermonteras. Vissa viker bara undan blecket i trottelhuset och spänner fast det igen. Jag tog iväg mitt helt och hållet med både skruv och bleck  :D .
Blinkers kontakten är ett kapitel i sig, bedrövlig i mitt tycker på en 120 tkr hoj...
Titel: HJÄLP: Borttagning av strypning på vägreggad Outlander?
Skrivet av: KalleB skrivet 21 juni 2007 kl. 20:34:47
Krysskruven (eller torxen) behöver ej eftermonteras. Vissa viker bara undan blecket i trottelhuset och spänner fast det igen. Jag tog iväg mitt helt och hållet med både skruv och bleck  :D .
Blinkers kontakten är ett kapitel i sig, bedrövlig i mitt tycker på en 120 tkr hoj...
Titel: HJÄLP: Borttagning av strypning på vägreggad Outlander?
Skrivet av: KalleB skrivet 21 juni 2007 kl. 20:37:07
Krysskruven (eller torxen) behöver ej eftermonteras. Vissa viker bara undan blecket i trottelhuset och spänner fast det igen. Jag tog iväg mitt helt och hållet med både skruv och bleck  :D .
Blinkers kontakten är ett kapitel i sig, bedrövlig i mitt tycker på en 120 tkr hoj...
Titel: HJÄLP: Borttagning av strypning på vägreggad Outlander?
Skrivet av: ATVicious skrivet 21 juni 2007 kl. 20:51:36
Kalle, vet du hur jag löser mitt blinkersproblem? Eller ngn annan för den delen...
Titel: HJÄLP: Borttagning av strypning på vägreggad Outlander?
Skrivet av: KalleB skrivet 21 juni 2007 kl. 23:56:00
Oj, blev visst lite eko där... :lol:

Nä blinkersen låter som ett ÅF problem, sträck ut handen som en tillfällig lösning  :D  :D
Titel: HJÄLP: Borttagning av strypning på vägreggad Outlander?
Skrivet av: ATVicious skrivet 22 juni 2007 kl. 00:03:33
Det får la bli å göra det! :P
Har du oxå haft problem med blinkersen?
Titel: HJÄLP: Borttagning av strypning på vägreggad Outlander?
Skrivet av: ATVicious skrivet 22 juni 2007 kl. 00:16:57
Citat från: "KalleB"
Strypningen är ett metallbleck och sitter i trottelhuset.

Ta bort sadeln och därefter höger plastsida, det mellan tank och bakskärm. Därinunder ser du trottelhuset, på det sitter ett svart plastlock, ta bort detta. Nu bör du se ett guldfärgat metall bleck som sitter med en torxskruv. Ta bort detta och vips strypningen är borta. Eftermonter i omvänd ordning.

/Kalle


Bara för att klargöra för andra som ev. undrar:
Metallblecket är inte guldfärgat utan ser ut som vanlig rostfri stål. Det är ej heller en torxskruv som håller fast denna metallbit, det är nämligen en vanlig krysskruv. Detta gällde iaf på min atv (mer info om den nedan)
Titel: HJÄLP: Borttagning av strypning på vägreggad Outlander?
Skrivet av: _Nalle_ skrivet 26 januari 2008 kl. 23:49:43
HEJ

Sitter strypningarna i motorn och fyrhjulsdriften på samma ställen som ni beskrivit ovan på Outlander 500?


rookie
Anders
Titel: HJÄLP: Borttagning av strypning på vägreggad Outlander?
Skrivet av: Roger skrivet 27 januari 2008 kl. 08:05:21
Ja.
Titel: "Fyrhjulsstrypningen"
Skrivet av: _Nalle_ skrivet 3 februari 2008 kl. 16:11:07
HEJ på Er

Jag har sett 2 beskrivningar på hur man får 2/4-hjulsdriften att funka som den ska... Dels ska man ta bort hastighetsmätaren och fixa nån koppling där dels finns det några som skriver att under "fejktanken" finns det en sladdkoppling som är urdragen. Vad är det som gäller ska man göra bägge eller?

rookie
Anders
Titel: HJÄLP: Borttagning av strypning på vägreggad Outlander?
Skrivet av: pålamalm skrivet 3 februari 2008 kl. 17:02:24
följ kabeln som kommer från handtaget så ser du vart dom har dragit ur den
Titel: Torx med "mitthål"
Skrivet av: _Nalle_ skrivet 14 februari 2008 kl. 19:53:28
HejHopp

Tänkte bara tala om att jag följt Era beskrivningar på min nya Outlander 500 -08 och "spärren" på fyrhjulsdriften var en urdragen kontakt under instrumenteringen och spärren för gasen var en plåtklack precis där ni beskrev, fastskruvad med en torxskruv med mitt-tapp, ska visst vara vanligt på ställen där man inte vill att nån för enkelt ska skruva bort saker  :wink: