ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: Team TOK skrivet 8 februari 2014 kl. 12:26:37

Titel: Styrström
Skrivet av: Team TOK skrivet 8 februari 2014 kl. 12:26:37
Vart är det lämpligast att tjuva styrström till extraljus på en Renegade 1000?
Titel: SV: Styrström
Skrivet av: Hansson_700R skrivet 10 februari 2014 kl. 21:28:01
Jag gjorde en fuling och tog från 12v utaget.. Lätt att komma åt.  ()p
Men om det är rätt eller fel vet jag inte.
Titel: SV: Styrström
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 10 februari 2014 kl. 21:48:10
Jag gjorde en fuling och tog från 12v utaget.. Lätt att komma åt.  ()p
Men om det är rätt eller fel vet jag inte.

Då är ju extraljuset på så fort tändningen är på eller?
Titel: SV: Styrström
Skrivet av: Hydro skrivet 10 februari 2014 kl. 21:51:01
Med styrström borde man ju menar signal så att extraljusen tänds i samma veva som helljuset slås på.
Och sådan signal får man nog inte från cigguttaget.

Däremot kan man ju ta drivspänningen där, om man vill.
...eller vad frågas det om egentligen?
Titel: SV: Styrström
Skrivet av: Hansson_700R skrivet 10 februari 2014 kl. 22:25:13
Då är ju extraljuset på så fort tändningen är på eller?

Nja...  Jag har det till backlyset/arbetsbelysning bak. Inte alltid man vill ha lyset på. Men jag håller me om att det inte är bra till extralysen om det ska gå på med hel lyset.. Om man inte vill ha en separat brytare till extralyset som jag har.
Titel: SV: Styrström
Skrivet av: Canamdaniel skrivet 11 februari 2014 kl. 00:27:14
Om du ska ta styrström till ett relä, för att extra ljuset ska slås på samtidigt som hellyset. Så är det enklast att ta ström vid ena lampan. Montera en strömtjuv på blå kabel strax före kontaktstycket.
Eller på den blåa kabeln som går från ljusreglaget på vänster handtag, enklast vid kontaktstycket under plastkåpan. 
Titel: SV: Styrström
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 11 februari 2014 kl. 06:32:03
Använda strömtjuvar på en sån dyr maskin?
Aldrig i livet, gör det riktigt ist än för att klåpa med sån skit.
Titel: SV: Styrström
Skrivet av: Canamdaniel skrivet 11 februari 2014 kl. 11:15:53
Vad är det för fel på strömtjuvar? Används ju på betydligt dyrare bilar än vad en atv kostar.
Använd den metod du tycket är lämpligast själv då, om du är så emot srömtjuvar. Huvudsaken är att man tar ström från den blå kabeln.
Titel: SV: Styrström
Skrivet av: StefanN skrivet 11 februari 2014 kl. 11:38:12
Är jag tvungen till att använda en strömtjuv fyller jag den med polfett så oxiden får det så svårt som möjligt
Titel: SV: Styrström
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 11 februari 2014 kl. 11:46:46
Vad är det för fel på strömtjuvar? Används ju på betydligt dyrare bilar än vad en atv kostar.
Använd den metod du tycket är lämpligast själv då, om du är så emot srömtjuvar. Huvudsaken är att man tar ström från den blå kabeln.
Ja vad e det för fel på dom? Det är skräp, jag vet inga bilar som sitter tjuvar på.
Det gör jag med och jag använder inte tjuvar.
Titel: SV: Styrström
Skrivet av: PJG skrivet 11 februari 2014 kl. 11:47:54
Felet med strömtjuvar är att dom överhuvudtaget används. Det är förmodligen det sämsta sättet att koppla in en kabel. Det kan funka ett tag när det är nytt, men efter ett tag bildas ärga där man har skadat kabelhöljet och ledarna.
Detta brukar leda till dålig kontakt, glappkontakt och senare ett "osynligt" kabelbrott.

Men tycker man det är kul med felsökning och saker som inte fungerar, då är det strömtjuvar man ska ha.
Titel: SV: Styrström
Skrivet av: goranP skrivet 11 februari 2014 kl. 12:54:48
Vill man slippa problem i framtiden så är det bara en sak som gäller!
Man skalar av isoleringen en bit på kabeln man skall "tjyva" på, sedan löder man dit tjyvkabeln och isolerar sedan.
Blir inte isoleringen perfekt så gör lödningen att det är god kontakt ändå.
På min förra bil hade någon klant använt dessa värdelösa klämmor till kontakten för draget, det blev ingen ordning på detta förrän jag gjorde om och lödde anslutningarna.
Titel: SV: Styrström
Skrivet av: Team TOK skrivet 11 februari 2014 kl. 13:39:50
Hej!
Ja det är styrströmmen till reläet jag är ute efter och NEJ det ska inte sitta några blåa strömtjuvar på min hoj. Tänkte mer om det fanns någon bra kontakt eller i säkringsboxen som man kunde ta styrström. Vill inte göra nån epa koppling med skarv ute vid lyset som på grannens A-traktor.
Titel: SV: Styrström
Skrivet av: Canamdaniel skrivet 12 februari 2014 kl. 00:45:10
Nej tyvärr finns det inte nån kontakt eller uttag i säkringsboxen att ta ström från. Så du måste tjuva från den blå kabeln, då den går direkt från ljusreglaget till lamporna utan att passera varken säkringsbox eller nått relä.
Men gör som goranP skrev, skala kabeln en bit och löd dit tjuvkabeln.
För att få en så vattentät skarv som möjligt brukar jag stryka på epoxylim på den skalade delarna av kablarna och sen eltejp.
Titel: SV: Styrström
Skrivet av: StefanN skrivet 12 februari 2014 kl. 09:05:03
man kan använda krympslang med lim i också, kräver ju dock att man kapar kabeln innan lödning
Titel: SV: Styrström
Skrivet av: Team TOK skrivet 12 februari 2014 kl. 14:43:11
Tack för alla råd men det finns en blå kabel som inte går till nåt och som ger styrström till heljuset.
Titel: SV: Styrström
Skrivet av: Canamdaniel skrivet 13 februari 2014 kl. 01:31:41
Aha! det var ju bra, konstigt att den inte är med på något elschema ???
Hittade den på min maskin också, det är till och med en kontakt monterad! :headbang:
Titel: SV: Styrström
Skrivet av: Team TOK skrivet 13 februari 2014 kl. 05:38:33
Ja den som finner den söker :hmmm:
Drog även ny ström matning från batteriet för tänkte använda cigguttaget till hjälmlampan. Lampan fast satt i eget fäste direkt i styrhöjaren.
Titel: SV: Styrström
Skrivet av: Team TOK skrivet 13 februari 2014 kl. 05:44:46
Lyckades även krångla dit frigolit skyddet  på styrhöjaren med lite klippande och skärande. Gör ju ingen nytta men snyggt med lite Can Am reklam.