ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: Msk skrivet 26 juli 2014 kl. 17:53:40
-
Hej på er, gjorde 100tim service olja filter mm. Samt att jag tog bort stopp bläcket i spjället. Efter detta så kommer det upp ett meddelande nödläge. Jag har haft ett big gun slip on och allt har funkat kanon, tills jag tog bort bläcket i spjället. Kan det vara så att den går för magert med avgas systemet och fullt spjäll? Har även satt på 14" fälgar med 28" däck. Kan meddelandet komma upp om man kommer upp i mer fart än 40km. Accelererar man snabbt så kommer man upp i 47km innan den stoppar på hastighets spärren. Någon som har någon teori? Har beställt en Big Gun TFI box, för att kompensera avgassystemet.
-
Borde vara så.. Är det mycket krångel att sätta tillbaka blecket? Isf bara att sätta tillbaka det o vänta till du får efi mojängen så borde det funka. Nollställer sig hjulingen automatiskt tro? På bilar brukar det bara vara att koppla bort batteriet i 20 min eller längre så funkar den igen
-
Jag har monterat tillbaka orginal avgassystemet, så jag ska se om detta hjälper. Tyvärr åskar det och spöregnar, så inte läge att testa nu. Det känns som att hastighets spärren på T3 varianten kan påverka förbränningen om man gasar på friskt och ofta och inte tillräckligt snabbt släpper gas reglaget.
-
Det är nog att den går snabbare än vad som avsett.
Maskinen kan inte mäta bränsleblandningen.
-
Ang blecket, så skruvade jag in stoppskruven för tum gasen istället. Blir samma sak, fast mindre arbete.
-
Ok, jaha... Det är en T3 reggad.
Finns det inte en tråd om detta sen längre tillbaka? Verkade meckigt att få den att gå som den borde göra..
-
Det är nog att den går snabbare än vad som avsett.
Maskinen kan inte mäta bränsleblandningen.
Om jag vid snabba pådrag kommer upp i tex 45-47km, kan den komma i limp home läge då?
-
Om jag vid snabba pådrag kommer upp i tex 45-47km, kan den komma i limp home läge då?
Ingen aning, däremot har jag en box som kan dubbla din hastighet 8)
-
Ingen aning, däremot har jag en box som kan dubbla din hastighet 8)
Det vore kul :), men jag köpte atvn för att min grabb som är 16år får köra den på sitt moppe kort. Så jag vill inte göra så den går fortare. Men den får gärna låta som en 650..
-
Testade att sätta på orginal systemet igen, tyvärr samma fel meddelande kommer igen efter en stunds körning. Mätte batteri spänningen tidigare idag 13 volt när atvn var avstängd. Så jag tror inte det är detta som är problemet. Även testat rengjort givar kontakterna till växellådan. Eftersom det är en T3a så märks inte limp home läget så mycket eftersom den ändå bara gör 43km/h. Men grymt störande att lampan tänds.
-
Den varnar när du kommer över 40 km/h.
Prova dra loss mätaren och håll hårt i styret ;)
-
Den varnar när du kommer över 40 km/h.
Prova dra loss mätaren och håll hårt i styret ;)
Var sitter kontakten som jag ska riva loss? Beredd att testa bara för att utesluta andra saker.
-
Kan fixa bild men på höger sida motorn sitter en liten trekantig plastbit som sitter med två skruvar, bakom den ligger en trekantig kontakt du kan pröva dra isär.
EDIT: Mellan cylindrarna
-
Kan fixa bild men på höger sida motorn sitter en liten trekantig plastbit som sitter med två skruvar, bakom den ligger en trekantig kontakt du kan pröva dra isär.
EDIT: Mellan cylindrarna
Dags för en tur ut i garaget, återkommer med besked om en stund :)
-
Skulle nog kolla om det finns några felkoder
T3 stypningen är gjord i ecu (databoxen)
Ska den gå fortare så måste boxen bytas eller programeras om
-
Skulle nog kolla om det finns några felkoder
T3 stypningen är gjord i ecu (databoxen)
Ska den gå fortare så måste boxen bytas eller programeras om
Eller koppla ifrån hastighetsmätaren.
-
Dags för en tur ut i garaget, återkommer med besked om en stund :)
Då var testen klar, den gick som ett spjut. Men lampan är tänd hela tiden. Så själva problemet kvarstår. Är det vanligt att givaren flippar ur vid xx km/h och därav lampan tänds. Alltså när den är inkopplad. Får nog göra en låsanordning på denna kontakt, grabben var rätt nyfiken och ovanligt intresserad. Speciellt när farsan blåste förbi huset i säkert 100 knutar...
-
Då var testen klar, den gick som ett spjut. Men lampan är tänd hela tiden. Så själva problemet kvarstår. Är det vanligt att givaren flippar ur vid xx km/h och därav lampan tänds. Alltså när den är inkopplad. Får nog göra en låsanordning på denna kontakt, grabben var rätt nyfiken och ovanligt intresserad. Speciellt när farsan blåste förbi huset i säkert 100 knutar...
Tror den reagerar på att tps:en går över en viss procent. Skulle tro att det försvinner om du skruvar dit spärren i spjällhuset
-
Tror den reagerar på att tps:en går över en viss procent. Skulle tro att det försvinner om du skruvar dit spärren i spjällhuset
Enligt börjessons i Alingsås så tar dom alltid bort spärren i spjällhuset. Men på denna maskin har dom glömt det... Borde kolla med dom om dom ändrar någon mjukvara på T3 varianterna. Men det ligger en hel del i det du tror om tps:en.
Vitsen med en traktor reggad ska ju vara att du har full effekt, men bara under 40km/h.
-
Var upp till Börjessons fick felkoderna rensade, sedan har den funkat perfekt ()p Felet berodde tydligen på att gamla felkoder lagras och kan skapa nödläge "limp home". Det betyder att man kan inte fläcka loss kablar m.m. Hur som helst dessa lagras och sedan måste man in och få dessa raderade. konstigt?? Okej om tändningen är på när man rycker isär kablar, men det lagras tydligen ändå?