ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: EcoTec skrivet 12 april 2009 kl. 12:20:27

Titel: Sänkning Outlander
Skrivet av: EcoTec skrivet 12 april 2009 kl. 12:20:27
Då jag till 99% använder min Outlander till landsvägsåkning så funderar jag på att sänka den för att få bättre väghållning och minska lutningen på drivaxlarna . Med denna åtgärd hoppas jag kunna minska belastningen på knutkors och fram-/bakaxel  ()p

Jag undrar om någon har bytt till kortare dämpare och i så fall hur korta och ev. vilken typ och tillverkare/beställningsnr??

-Hoppas att någon kan vägleda mig fram till en bra lösning  :)

Mvh
Titel: SV: Sänkning Outlander
Skrivet av: larsostman skrivet 12 april 2009 kl. 13:07:52
Detta är jag också intresserad av, men har inte undersökt det alls.

Titel: SV: Sänkning Outlander
Skrivet av: Muc skrivet 12 april 2009 kl. 14:10:25
Detta är jag också intresserad av, men har inte undersökt det alls.



Samma här  :D
Titel: SV: Sänkning Outlander
Skrivet av: namn skrivet 12 april 2009 kl. 17:15:23
jag har börjat kika lite på att sätta på kränkningshämmare, det skulle ju göra underverk på väghållningen, jag har dock inte hittat någon som är liten nog att passa en can am(eller annan atv heller).nissan micra var på tok för stor.
Titel: SV: Sänkning Outlander
Skrivet av: larsostman skrivet 12 april 2009 kl. 19:36:12
Hittat lite godis...

http://www.loeffler-quads.de/catalog/hur-sport-quad-stabilisator-fuer-bombardier-renegade-800-p-393.html?osCsid=8ed1224df6d076f376dd36d84ce0729b

http://www.loeffler-quads.de/catalog/hur-sportfahrwerk-fuer-bombardier-renegade-800-p-382.html?osCsid=8ed1224df6d076f376dd36d84ce0729b

Nu är inte min tyska så bra men, 1st krängningshämmare & sportfjädrar som jag tror sänker den 90mm


kul
Titel: SV: Sänkning Outlander
Skrivet av: namn skrivet 12 april 2009 kl. 19:55:10
jag saknar totalt all kunskap i tyska men visst är det en "anti roll bar" (krängningshämmare) på bilden, borde ju även passa outlander vad jag kan förstå(och det är ju inte så mycket). ::)
Titel: SV: Sänkning Outlander
Skrivet av: larsostman skrivet 12 april 2009 kl. 20:00:20
Har inte tittat så noga men det som skulle kunna gå fel är ju att outlandern har bromskivorna upp vid viscon, annars ser väl allt likadant ut?

Skulle för den delen vilja ha skivorna uppe vid viscon även på renen, lättare att komma åt å låsa...
Titel: SV: Sänkning Outlander
Skrivet av: EcoTec skrivet 12 april 2009 kl. 21:45:11
-Tackar så mycket för dessa uppslag det gav lite mer att fundera på. Är där ev. någon som har andra erfarenheter så är jag "idel öra"

Jag ska även ringa till min åf så fort helgen är över. när jag var nere med maskinen i höstas så pratade vi om detta med sänkning och mekanikern tyckte att "det var bara att byta dämparna". Jag fick intrycket av att han ev. hade gjort det på någon maskin eller att han visste var man kunde hitta dämpare som passade rakt av, men jag kan ha uppfattat fel (det har hänt förr  :o).

Återkommer när jag har undersökt detta alternativ  ;)

Mvh
Titel: SV: Sänkning Outlander
Skrivet av: larsostman skrivet 12 april 2009 kl. 23:52:59
Idel öra ()p

Skulle vara ballt att sänka å köra med krängningshämmare, borde bli en helt kanonmaskin för gatbruk. Troligtvis skulle en krängare göra en stor skillnad som enskild uppgradering, hmm, först nya däck....
Titel: SV: Sänkning Outlander
Skrivet av: EcoTec skrivet 13 april 2009 kl. 08:06:07
-Instämmer helt med föregående skribent. Med de maskiner vi har så finns en enorm potential och kan man styva upp den lite till så kommer nog körupplevelsen att höjas till en annan nivå som vägmaskin, även om den har en enorm körglädje redan idag så saknar jag det "lilla sista" för det som jag använder min maskin till  :D

Mvh
Titel: SV: Sänkning Outlander
Skrivet av: EcoTec skrivet 14 april 2009 kl. 08:59:36
Har nu pratat med min åf. och mycket riktigt så har de en kund som har sänkt och breddat sin Renegade och den lär ligga som ett strykjärn längs vägen  ()p

Han skulle återkomma gällande pris på ny kortare fjäder på befintlig dämpare  8)

Mvh
Titel: SV: Sänkning Outlander
Skrivet av: larsostman skrivet 14 april 2009 kl. 10:24:49
Jösses, spännande!
Titel: SV: Sänkning Outlander
Skrivet av: Muc skrivet 14 april 2009 kl. 18:56:30
Har nu pratat med min åf. och mycket riktigt så har de en kund som har sänkt och breddat sin Renegade och den lär ligga som ett strykjärn längs vägen  ()p

Han skulle återkomma gällande pris på ny kortare fjäder på befintlig dämpare  8)

Mvh

Blir det inte stötigt om man byter till kortare fjädrar och behåller befintliga dämpare??  :hmmm:

/Peter
Titel: SV: Sänkning Outlander
Skrivet av: EcoTec skrivet 14 april 2009 kl. 19:13:50
Har nu pratat med min åf. och mycket riktigt så har de en kund som har sänkt och breddat sin Renegade och den lär ligga som ett strykjärn längs vägen  ()p

Han skulle återkomma gällande pris på ny kortare fjäder på befintlig dämpare  8)

Mvh

Blir det inte stötigt om man byter till kortare fjädrar och behåller befintliga dämpare??  :hmmm:

/Peter

-Dämparna är ju fortfarande ställbara precis som original då man enbart byter ut fjädern, allt detta enligt min åf då denna fråga oxå dök upp i mitt huvud.

Mvh
Titel: SV: Sänkning Outlander
Skrivet av: larsostman skrivet 21 april 2009 kl. 16:49:57
Är det någon som kört en sänkt renegade eller outlander?
Är det en trevlig upplevelse??

Har ju tänkt att köra sänkt men med terrängstuk på hjulen typ Bighorn, rädd att det blir allt för direkt med väghjul & sänkning, men jag kan ha fel??

Fler synpunkter? :help:
Titel: SV: Sänkning Outlander
Skrivet av: larsostman skrivet 22 april 2009 kl. 11:12:31
Ingen som testat?? :hmmm:
Titel: SV: Sänkning Outlander
Skrivet av: gurra-g skrivet 22 april 2009 kl. 11:44:08
Två jag känner sänkte sina maskiner i vintras, det blev
rätt bra väghållning ja.
Men dom spände bara ner fjädringen med spännband eller vire,
så dom blev rätt hårda. Det lär nog till kortare fjäderben.

Tobbes maskin.
(http://iloapp.eastcoastatv.se/data/_gallery/public/4/1231087832_resized.jpg?width=720&height=540)

Cool Renegade.
(http://i242.photobucket.com/albums/ff284/gurra_g/Renegade-1.jpg)
Titel: SV: Sänkning Outlander
Skrivet av: larsostman skrivet 22 april 2009 kl. 12:05:07
Xén va ju ball, det är nog man själv som flyger av innan den välter :DV

Behöver man ställa om Toe om man sänker? Camber är ju fast så den kan man ju strunta i.
Det vore ju bra om det inte är så, då behöver man bara byta fjäderben inför den dagen då man vet att man ska ut i skogen å bryta. Vill inte hålla på å ställa hjulvinklar mellan gångerna, då blir det för meckigt.
Titel: SV: Sänkning Outlander
Skrivet av: gurra-g skrivet 22 april 2009 kl. 12:48:03
Det är ingen X, dom fanns inte när bilden togs.
Verkar som det är kolfiber eller look-alike på den.

Ja alla maskiner har ju lite bumpstear, så man ska nog
ställa om toe-in om man sänker.
Titel: SV: Sänkning Outlander
Skrivet av: larsostman skrivet 22 april 2009 kl. 13:22:16
Ja, jag var rädd för det.
Men gör man tydliga markeringar på styrstaget så är det ju kanske överkomligt än då.
Undra bara om det är värt det, blir det mycket roligare att köra så är det väl det???
Titel: SV: Sänkning Outlander
Skrivet av: larsostman skrivet 26 april 2009 kl. 07:05:02
Hur har det gått, har du bytt fjäder eller har du köpt en sats?

Jag är liiiiite orolig att den blir föööör exakt efter sänkning så att den blir mer nervös än kul, men det kanske bara är en vanesak, kanske blir riktigt askul??


Titel: SV: Sänkning Outlander
Skrivet av: EcoTec skrivet 26 april 2009 kl. 16:03:52
Jag håller fortfarande på och ser över de alternativ som finns tillgängliga, är oxå lite rädd att den ska bli orolig på vägen när man monterar sänkningen  :-\

Grundtanken var dock att få en mindre vinkel på drivaxlarna och en bättre väghållning som bonus, men jag återkommer om detta när alla alternativ är genomgångna.

Mvh
Titel: SV: Sänkning Outlander
Skrivet av: larsostman skrivet 26 april 2009 kl. 18:32:46
Drivknutar borde ju hålla väldigt mycket längre med flackare vinkel.

Men jag vill kunna byta till de högre org.dämparna snabbt å enkelt om man vet att man ska ut i bushen å åka.

Hur låg vill man att den ska vara då? -10cm eller mer??
Titel: SV: Sänkning Outlander
Skrivet av: larsostman skrivet 27 april 2009 kl. 13:32:00
Då har man beställt Engans dämp & fjäderstats :headbang:


Ser ju rätt köttig ut :D
Titel: SV: Sänkning Outlander
Skrivet av: gurra-g skrivet 27 april 2009 kl. 13:34:28
Då har man beställt Engans dämp & fjäderstats :headbang:


Ser ju rätt köttig ut :D
Han gör rätt bra dämpare ja, vad får du
hosta upp för dom?
Titel: SV: Sänkning Outlander
Skrivet av: larsostman skrivet 27 april 2009 kl. 13:39:50
Köpte dom av Funne till ett bra pris.
Titel: SV: Sänkning Outlander
Skrivet av: larsostman skrivet 27 april 2009 kl. 13:44:09
Ska bli riktigt kul å se hur den blir! Hoppas den inte blir galet exakt, ska ju va skön att köra, inte jobba ihjäl sig bara för att hålla rak kurs.

Undra hur mycket man behöver ändra toe, hade ju varit bra om det inte behövdes alls för att underlätta dämparbyte inför skogsåka. Det går väl att åka skog också, får väl planera lite bättre.
Vad har KFX700 för markfrigång? Dom åker ju hejvilt i skogen???
Titel: SV: Sänkning Outlander
Skrivet av: gurra-g skrivet 27 april 2009 kl. 14:27:25
Om du nu behöver ändra toe, så ställ den så maskinen går bra med
sänkningen då. Sen när du höjer den och skruvar dit terrängdäck
så är det nog inte lika noga, bara på asfalt isf skulle jag tippa.
Titel: SV: Sänkning Outlander
Skrivet av: larsostman skrivet 27 april 2009 kl. 14:31:33
Bra ide!
Titel: SV: Sänkning Outlander
Skrivet av: EcoTec skrivet 27 april 2009 kl. 18:34:35
-Sådär nu börjar det likna den bild jag har i huvudet  ()p

Vet du om dessa dämpare+fjäderpaket passar rakt av på Outlandern oxå ??????

Om i så fall hade jag varit hysteriskt lycklig av att få reda på vilken typ av dämpare o fjäder det rör sig om (ev. artikelnr) och vilken åf som du kan rekomendera. Har hittat på MMB Racing men dessa slutade på ca 11 000 sek fram + bak, och det tycker jag är lite väl mycket.

Mvh
Titel: SV: Sänkning Outlander
Skrivet av: larsostman skrivet 27 april 2009 kl. 18:46:55
Enligt Engans så passar de på bägge.

Det är samma som MBB säljer är jag rädd.

http://www.atvpro.se/sortiment/atv-/299/1191416197
Titel: SV: Sänkning Outlander
Skrivet av: gurra-g skrivet 27 april 2009 kl. 18:50:17
Det som skiljer är att framdämparna har mer lutning fram på Renegaden,
kanhända så blir Outlandern något hårdare fram med dom dämparna.
Men det justerar man väl lätt till.
Titel: SV: Sänkning Outlander
Skrivet av: larsostman skrivet 27 april 2009 kl. 19:16:00
Jösses va sugen ja är på att få hem grejjerna :djump:
Ska bli sjukt kul å testa :djump:

Jaha, då kanske inte passar på outyn??? Sorry
Titel: SV: Sänkning Outlander
Skrivet av: gurra-g skrivet 27 april 2009 kl. 19:18:38
Jodå det passar, bara vinkeln som skiljer.
Renegaden är mer progressiv i framfjädringen.
Fjädrarna är väl ställbara va?
Titel: SV: Sänkning Outlander
Skrivet av: larsostman skrivet 27 april 2009 kl. 19:33:39
Ska vara ställbara mellan 7-15cm i höjd.
Titel: SV: Sänkning Outlander
Skrivet av: *Anton* skrivet 28 april 2009 kl. 08:19:06
Bara för att sucktas!  ;) ;D
Denna snubbe bor i stockholm  och har kört med sänkningen ett bra tag nu :)  Han har kört på asfalt grus i skog i vatten även under vatten  ;D
Verkar funka rätt bra!

(http://i44.tinypic.com/2pq96r6.jpg)

(http://i41.tinypic.com/2ahi8f5.jpg)
Titel: SV: Sänkning Outlander
Skrivet av: larsostman skrivet 28 april 2009 kl. 10:24:59
Underbart! Finns ju hopp om att det blir en bra valborgshelg :headbang:
Titel: SV: Sänkning Outlander
Skrivet av: EcoTec skrivet 28 april 2009 kl. 10:33:14
-Dessa dämpare/fjädrar passar inte på min maskin och de har inte för avsikt att ta fram ett sådant kitt heller  :cry:

Det är mao. bara att söka vidare. Annars är det väl bara spännband som återstår, eller.............................. :o :o

Mvh
Titel: SV: Sänkning Outlander
Skrivet av: larsostman skrivet 28 april 2009 kl. 11:30:10
Men vad är det som inte passar då?
Verkar ju konstigt då alla säger att Renen bara är "dekaltrimmad" jämfört med outlandern????

Trist!
Titel: SV: Sänkning Outlander
Skrivet av: larsostman skrivet 28 april 2009 kl. 13:19:56
Hittade ett litet klipp, undra om det inte är killen på bilderna 500cc_Anton.Tror inte det dräller av sänkta renegades?
Tyckte dom sa att det fanns en till uppsättning ute i skogarna.

http://www.youtube.com/watch?v=mNyvhgQ5Rrw&feature=related
Titel: SV: Sänkning Outlander
Skrivet av: gurra-g skrivet 28 april 2009 kl. 15:18:07
Övre infästningen för dom främre fjäderbenen sitter lite längre in
på Renegaden, Men det borde inte påverka mycket.
Kunde dom motivera varför det inte skulle passa EcoTec?
Titel: SV: Sänkning Outlander
Skrivet av: Muc skrivet 28 april 2009 kl. 17:41:45
Säg till så fort du hittat ngt som passar outlander, vill oxå ha sänka min pärla .... :)
Titel: SV: Sänkning Outlander
Skrivet av: AtvNerd skrivet 28 april 2009 kl. 19:19:07
bara en tanke....(jag gör ju tvärtom och vill ha min så hög som möjligt) vad händer om man smäller på en uppsättning små däck, typ de som används till Quad?
givetvis samma storlek fram och bak, det borde ju bli ett sjukt bra ax....
kanske inte ska gå under 25" men det vore kul att prova....dvs. om NI provade... ;D
Titel: SV: Sänkning Outlander
Skrivet av: larsostman skrivet 28 april 2009 kl. 20:26:40
Lät väl inte sådär jättekul om den toppar typ 80kmh ;)

Hoppas verkligen den blir stadig å fin på grusväg!!! När kommer kittet, jag vill ju skruva!! :sunny:
Titel: SV: Sänkning Outlander
Skrivet av: EcoTec skrivet 29 april 2009 kl. 07:06:58
Kunde dom motivera varför det inte skulle passa EcoTec?

De menade att dämparna fram ej passade på Outlandern och att de ej hade några andra med rätt längd och infästning som kunde fungera. Så någon större motivering mer än -Att det passar ej/fungerar inte gavs ej, och det var ju inte direkt uttömmande  :-\

Har hela tiden uppfattat precis som ni andra nämner att Renegaden och Outlandern är i grunden identiska, så jag kan inte riktigt acceptera detta. Får väl fortsätta min egen undersökning tills jag själv blir övertygad om att detta inte fungerar på "Ottyn".

Mvh


Titel: SV: Sänkning Outlander
Skrivet av: larsostman skrivet 29 april 2009 kl. 09:12:02
Var i landet håller du till?
I fall att man ska dubbel kolla mot den nya satsen, då vet man ju direkt??
Titel: SV: Sänkning Outlander
Skrivet av: EcoTec skrivet 29 april 2009 kl. 16:49:43
-Skåne, ett stenkast från smålandsgränsen  ()p

Mvh
Titel: SV: Sänkning Outlander
Skrivet av: larsostman skrivet 29 april 2009 kl. 16:54:06
Dalarna, så där halvnära kanske.... Synd
Titel: SV: Sänkning Outlander
Skrivet av: EcoTec skrivet 29 april 2009 kl. 17:00:12
-Jepp, det är helt klart en bit. Du ska dock ha stort tack för erbjudandet om assistans  ()p

Ska kontakta engans direkt gällande detta då de "pysslade ihop" kittet för Denadas räkning och om jag har uppfattat det riktigt så säljs det inte längre av nämnd åf, så kanske de kan "pyssla" lite till mig i stället  8)

Mvh
Titel: SV: Sänkning Outlander
Skrivet av: larsostman skrivet 29 april 2009 kl. 19:19:31
Lycka till!

Nu ska jag ut å försöka få dit grejjerna, dom har kommit!!!
Jag har dock ingen justergaffel, så det kan bli lite tungjobbat...
Titel: SV: Sänkning Outlander
Skrivet av: EcoTec skrivet 29 april 2009 kl. 19:48:06
-Väntar med spänning på dina intryck av denna modifiering  :)

Mvh
Titel: SV: Sänkning Outlander
Skrivet av: larsostman skrivet 29 april 2009 kl. 21:13:30
Va tvungen att avbryta en stund men jävlar va ball den blev, tycker jag..

En bild när jag bytt en fram, det är lite skillnad..
Titel: SV: Sänkning Outlander
Skrivet av: larsostman skrivet 29 april 2009 kl. 22:59:53
Har varit ute nu, :headbang: :headbang: :headbang:, men jösses :whip:

Det blev riktigt bra! Kändes mer lättmanövererad
(stavas de så?? hjärnsläpp..) Svänger väldigt bra, vägavsnitt där jag tidigare tyckt att det känns lite på håret i 70kmh va helt lugnt i 75kmh, sjuk skillnad.

Jag har inte ställt om toe, verkade inte behövas, gillar verkligen geometrin som den är nu, så om den inte börjar slita däck nå alldeles så får det vara så här.

Den är inte alls så hård som jag trodde, visst när man sätter sig händer inte mycket men när man åker är det inte så att man måste ha njurbälte eller så. Mycket bra avstämt.

Som ni kanske har gissat så är jag klart nöjd ()p
Synd att det är arbetsdag i morgon för inte vill jag gå å duna..
Titel: SV: Sänkning Outlander
Skrivet av: EcoTec skrivet 30 april 2009 kl. 07:42:10
-Precis det jag hoppades få höra  :D :D

Mvh
Titel: SV: Sänkning Outlander
Skrivet av: larsostman skrivet 30 april 2009 kl. 09:23:11
Det var verkligen roligt att köra den, kändes som om hela maskinen blev mindre inte bara lägre, mycket märkligt.
Perfekt att kunna ställa höjden, då kan man kompensera för att men tog några extra skivor julskinka... Höja den lite bak utan att behöva göra sättningen hårdare.
Titel: SV: Sänkning Outlander
Skrivet av: *Anton* skrivet 7 maj 2009 kl. 17:45:56
Hittade ett litet klipp, undra om det inte är killen på bilderna 500cc_Anton.Tror inte det dräller av sänkta renegades?
Tyckte dom sa att det fanns en till uppsättning ute i skogarna.

http://www.youtube.com/watch?v=mNyvhgQ5Rrw&feature=related

Samma snubbe!  Uza!  O0
Titel: SV: Sänkning Outlander
Skrivet av: gurra-g skrivet 7 maj 2009 kl. 18:12:36
Den e inte vacker! :hmmm:
Titel: SV: Sänkning Outlander
Skrivet av: *Anton* skrivet 8 maj 2009 kl. 22:32:26
Den e inte vacker! :hmmm:

Joooo!  den e skitsnygg!  :)
Titel: SV: Sänkning Outlander
Skrivet av: SymLazze skrivet 11 juni 2009 kl. 19:26:32
Då var Outlandern Sänkt ()p oxå passade jag på att slänga på Nya fälgar å däck  :D :D :D

Det blev nästan som att köra GOKART  ;) det blev en Street Edition.
Titel: SV: Sänkning Outlander
Skrivet av: pålamalm skrivet 11 juni 2009 kl. 19:38:46
Då var Outlandern Sänkt ()p oxå passade jag på att slänga på Nya fälgar å däck  :D :D :D

Det blev nästan som att köra GOKART  ;) det blev en Street Edition.

 ()p den vart grym ,,går det att få upp den på bakhjulen lättare nu
Titel: SV: Sänkning Outlander
Skrivet av: SymLazze skrivet 11 juni 2009 kl. 19:51:24
Det har jag inte provat ännu  ;)

men den ligger som en ny stryken slips genom rundellerna  ::)  ::)  ::)
Titel: SV: Sänkning Outlander
Skrivet av: gurra-g skrivet 11 juni 2009 kl. 19:59:05
Då var Outlandern Sänkt ()p oxå passade jag på att slänga på Nya fälgar å däck  :D :D :D

Det blev nästan som att köra GOKART  ;) det blev en Street Edition.

 ()p den vart grym ,,går det att få upp den på bakhjulen lättare nu
Accet lär bli bra mycket bättre iaf. ()p
Titel: SV: Sänkning Outlander
Skrivet av: EcoTec skrivet 12 juni 2009 kl. 09:39:24
Herätt Lazze  ()p 8)

Var har du köpt de kortare dämparna, har nämligen inte hittat några som fungerar och till rimliga pengar, har däremot hittat de som fungerar och till orimliga pengar 15-20 000 sek  :o

Mvh
Titel: SV: Sänkning Outlander
Skrivet av: SymLazze skrivet 12 juni 2009 kl. 12:31:26
Jag blev riktigt nöjd med resultatet  :djump:  skall bara göra en

framvagnsinställning det blev lite tåut  ::).

Snacka med vår ÅF så hjälper han dig  8) ()p

jag har endast bytat till fjädrar som är för gatbruk inte stötdämpare  ;)
Titel: SV: Sänkning Outlander
Skrivet av: Muc skrivet 12 juni 2009 kl. 15:02:08
Då var Outlandern Sänkt ()p oxå passade jag på att slänga på Nya fälgar å däck  :D :D :D

Det blev nästan som att köra GOKART  ;) det blev en Street Edition.

Riktigt nice det blev, nu vart jag sugen på o sänka min också.  :D
Vilken ÅF har fixat åt dig? Är det originalprylar (isf borde jag kunna kontakta närmsta ÅF hos mig)?
Titel: SV: Sänkning Outlander
Skrivet av: EcoTec skrivet 13 juni 2009 kl. 13:20:40
Jag blev riktigt nöjd med resultatet  :djump:  skall bara göra en

framvagnsinställning det blev lite tåut  ::).

Snacka med vår ÅF så hjälper han dig  8) ()p

jag har endast bytat till fjädrar som är för gatbruk inte stötdämpare  ;)

-Tackar för tipset, ska kontakta Rickard på måndag  :)

Vad fick du betala för 4 st fjädrar ?
Har inte utrymme till stora utsvävningar för ögonblicket, då jag har löst ut (ex) frun från huset och sparkontot känns som om det gått 15 ronder mot Mike Tyson  :(

Mvh