ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Sture1980 skrivet 25 november 2011 kl. 22:54:12

Titel: Ostrypt på väg
Skrivet av: Sture1980 skrivet 25 november 2011 kl. 22:54:12
En dum fråga kanske, men finns det nått sätt att köra fyrhjuling lagligt utan strypning?

Såg att jag citerade lite fel kanske, menade förstås om det finns ett sätt att köra ATV med mer än 20hk lagligt... Ledsen för den lilla missen...
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: Hydro skrivet 25 november 2011 kl. 23:01:58
Ja, självklart!
Om du kör en fyrhjuling som inte har mer än de maximala 20 hästarna redan utan strypningar så är det ju helt lagligt.
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 25 november 2011 kl. 23:14:02
Sen kan man ju fråga sig om det är lagligt att köra "chiptrimmad" bil.
Så vitt jag vet har ingen ATV-åkare tagits fast för "trimning".


Delvis naturligtvis för att det är extremt ovanligt, men också för att polisen svårligen kan bedöma effekten utan att ha en bromsbänk med sig.


Den dag polisen börjar mäta motoreffekten på turbodieselbilar, då kommer jag att välkomna liknande mätningar på ATV:s och QUAD:s.

Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: MiffoPonken skrivet 26 november 2011 kl. 17:31:02
För att vara en messerschmit och dra ner stämningen lite:
En vägreggad ATV får bara ha 20hk.
En bil får ha hur mycket hk som helst igentligen.
Så den jämförelsen haltar lite.
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: Jpson67 skrivet 26 november 2011 kl. 18:32:49
Du kan försäkra atv med full effekt om du vill, premien blir ju där efter.
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: jaas skrivet 26 november 2011 kl. 18:35:29
Jpson, vart har du fått det ifrån? Är ju som att säga att man vill försäkra en trimmad moped, fungerar knappast speciellt bra ':)
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: Jpson67 skrivet 26 november 2011 kl. 18:48:36
Jo men en moped är ju inte byggd för att trimmas, anledningen till att atv är strypt är ju pga regler i sverige. Har frågat en kille som jobbar på LF han sa att det gick, hörde även vid ett tillfälle att en moped kan man ju typa om då blir det ju en motorcykel och då gäller A kort, 50cc till 125 cc
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: jaas skrivet 26 november 2011 kl. 19:00:17
Hmm har svårt att tro på det iallafall. Vad skulle det stå i papprena att det är då?
En trimmad moped är ingen moped längre, en a-traktor som går över 30 är ingen a-traktor. Så en gatreggad atv på över 20hk är egentligen ingen gatreggad atv längre. Åker du en trimmad moped och har A-kort eller a-traktor över 30 och har b-kort åker du inte dit för olovlig körning som du hade gjort annars. Men finns inget körkort som gör att du får åka atv över 20hk.

Största delen av eu-mopederna är gjorda för en högre hastighet men stryps för att få brukas i vissa länder, kolla tillexempel thailand så gör samma mopeder 70km/h lagligt, för det blir den ju inte laglig i sverige. Borde vara samma med våra gatreggade atver, någon annan som har fått samma info som Jpson?

Du kanske kan försäkra den men blir inte laglig för det.
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: August skrivet 27 november 2011 kl. 01:05:37
Vad händer ex om man har en Ltr450 Ostrypt och blir tagen? Det tänkte ju jag köra när jag blir 18 :(
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: MiffoPonken skrivet 27 november 2011 kl. 07:47:53
Vad händer ex om man har en Ltr450 Ostrypt och blir tagen? Det tänkte ju jag köra när jag blir 18 :(
Det är olovlig körning, så du blir av med körkortet och så får du böter.
Och eftersom dom tog dig körde du antagligen därefter och får böta för vårdslös körning oxå. ;)
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: jaas skrivet 27 november 2011 kl. 09:21:30
Vad händer ex om man har en Ltr450 Ostrypt och blir tagen? Det tänkte ju jag köra när jag blir 18 :(

Men du blir inte tagen, för att kunna bevisa effekt över 20 hk och olovlig körning måste de ha en bromsbänk på plats eller beslagta maskinen och bromsa den på annat ställe. Vilket är väldigt otroligt att de gör.
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: LAHA skrivet 27 november 2011 kl. 09:56:47
Hur ska det kunna bli olovlig körning? Har han bara körkort kan det aldrig komma på tal!
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: jaas skrivet 27 november 2011 kl. 10:05:23
Hmm vad konstigt det vart, skulle ändra men då vart det ett nytt inlägg istället! Se inlägget under.... ???
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: jaas skrivet 27 november 2011 kl. 10:06:33
För att en gatreggad atv på över 20 hk inte är en gatreggad fyrhjuling längre. Utan något annat fordon det inte finns en registreringsform för och alltså får han inte köra det vilket körkort han än har!
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: LAHA skrivet 27 november 2011 kl. 12:57:50
Det där hittade du nyss på va?   ()p
Självklart är det fortfarande en vägreggad 4 hjulig Mc  som man får köra på B-kort, men med otillåten effektökning!
Det värsta som kan hända om man nu ens kan påvisa effektökningen är en ny reg.besiktning på Bilprovningen....
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: jaas skrivet 27 november 2011 kl. 13:18:45
Nu är jag absolut inte insatt i det hela. Men vad jag fattat så blir det inte som du säger.
Om du trimmar en bil blir det som du säger, för det finns ingen gemensam effektgräns för alla bilar. Du bryter bara mot just den bilens godkännande och inte mot vad som definierar en bil i helhet!

En avstrypt atv BORDE bli som en moped som går fortare än 45 eller en a-traktor fortare än 30! En moped som är trimmad räknas som MC och har du inte a-kort åker du på olovlig körning. En a-traktor som gör mera än 30 räknas som bil och har du inte b-kort blir det olovlig körning.
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: LAHA skrivet 27 november 2011 kl. 13:34:08
Det kanske vore läge att växa ur moppe o epa träsket..... En mc kan inte bli annat än MC hur gärna du än försöker! Effekt o hastighet är 2 olika saker!
Fast kanske avsaknad av flygcertifikat kan komma till tals om man hoppar för högt  ;)
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: totte57 skrivet 27 november 2011 kl. 13:55:50
Och vem ska kolla om man har 20hk, eller mer varken polisen eller sbp har bromsbänk,med andra ord en tom lag !!!
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: August skrivet 27 november 2011 kl. 14:38:44
Men va fan, nu har dom ju förstört mina körkortsdagar... Det här var ju tråkigt, kanske dags att bli olaglig  :D
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: herrlilltroll skrivet 27 november 2011 kl. 15:36:14
nu är det här bara rykten men det kanske ligger något i det??
jag hörde att dom skulle börja gå efter avgasvärdena för o avgöra om en atv mc har mer effekt än den tillåtna.

jag förstår självklart att det inte går att mäta effekt genom avgasvärden men dom lär väl få en fingervisning om att det inte överenstämmer med vad som ska vara??

en outlander med 80 ca hk lär väll få helt andra värden än samma motor med 20hk?
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: LAHA skrivet 27 november 2011 kl. 15:46:40
Det är ju om möjligt ännu dummare då avstrypning på de flesta maskiner bara är en begränsning äv gasreglaget så man inte kan gasa fullt!
Avgasvärdena mäts väl knappast på bottengas?
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: jaas skrivet 27 november 2011 kl. 23:08:33
Det kanske vore läge att växa ur moppe o epa träsket..... En mc kan inte bli annat än MC hur gärna du än försöker! Effekt o hastighet är 2 olika saker!
Fast kanske avsaknad av flygcertifikat kan komma till tals om man hoppar för högt  ;)

Ja vi lämnar hastighets aspekten och går in på fordon begränsade av effekt istället då!

Om du har A1-kort och kör en lätt mc som du tagit bort strypningen på och alltså har en effekt över 15hk, så blir det olovlig körning! Finns cirka 4000 trådar om detta och har kompisar som råkat ut för det!
Det samma gäller om du har begränsat a-kort, alltså max 25kw och kör en hoj på mera....

Sen att det i princip är omöjligt för snuten att bevisa ökad effekt är en annan sak, men blir ju inte mera lagligt för det.
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 28 november 2011 kl. 07:10:03
Det enda vettiga vore att strypa ATV:s via elektroniken, max fart 80 km/h, det kan polisen kolla, och då har man full tillgång till motoreffekten när man behöver den, även om man inte kan köra riktigt så fort som man kanske vill.
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: AtvHudik skrivet 28 november 2011 kl. 09:23:06
Det enda vettiga vore att strypa ATV:s via elektroniken, max fart 80 km/h, det kan polisen kolla, och då har man full tillgång till motoreffekten när man behöver den, även om man inte kan köra riktigt så fort som man kanske vill.

Precis ()p
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: Hydro skrivet 28 november 2011 kl. 09:57:46
Varför strypning alls?

Jag anser att någon form av riskutbildning och behörighet för landsvägsreggade fyrhjulingar vore på sin plats, och sen full effekt/hastighet.
(eventuellt kompletterat med effekt- och/eller hastighetsbegränsningar utan sådan behörighet)

Alltså mer eller mindre samma som inom den tvåhjuliga världen.
 
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: StefanN skrivet 28 november 2011 kl. 11:03:27
Det skall tydligen vara en bok påväg där det står hur samtliga ATVer är strypta så Polis och SBP ska kunna kolla det "lätt" vid misstanke.

Minns ej om det var Polaris återförsäljaren som sa det eller var jag hört det...
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: LAHA skrivet 28 november 2011 kl. 17:30:00
Det enda vettiga vore väl att slopa effektbegränsningen helt, precis som det är på 3- hjuliga mc  :whip:
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: AtvHudik skrivet 28 november 2011 kl. 17:33:11
Det enda vettiga vore väl att slopa effektbegränsningen helt, precis som det är på 3- hjuliga mc  :whip:

Precis!! En fyris i skogen och en Spyder på vägen  ;) ()p
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: jaas skrivet 28 november 2011 kl. 17:39:08
Dock ligger det återigen på förslag att det ska bli eget körkort för trikar, så ni med spyder och b-kort, njut så länge det varar  ;)
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: LAHA skrivet 28 november 2011 kl. 17:42:15
Det finns förslag på störtbåge och säkerhetsbälten för fyrisar åxxå!
Skulle det mot förmodan bli ändrat i körkortsförordningen gällande 3- hjuliga mc så bör man kunna se fram emot ett A-kort lite smidigt eftersom man redan är ägare till en sådan  ()p
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: CALLAHAN skrivet 28 november 2011 kl. 18:20:07
Det är väl nån byråkrat som suttit och funderat ut dessa regler!
Och bara höftat till med nån effekt siffra som låtit bra.
Nej för fan bort med alla strypningar och fram med ett speciellt körkort för 3-4 hjulingar eller rent av ta bort B-klassen på fyrhjulingarna. ()p
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: jaas skrivet 28 november 2011 kl. 18:32:07
Jag tycker att det skulle vara krav på b-kort och förarbevis för atv,  skulle vara en början. Är ju två som redan finns så byråkraterna behöver inte kladda ihop något nytt ologiskt.
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: AtvHudik skrivet 28 november 2011 kl. 20:15:37
Faaaan vad du går på i massa trådar jaas! Är du allvetande egenutnämnd expert eller har du inte fått göka på länge???  ;)
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: Jpson67 skrivet 28 november 2011 kl. 20:33:19
Faaaan vad du går på i massa trådar jaas! Är du allvetande egenutnämnd expert eller har du inte fått göka på länge???  ;)

 ()p
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: jaas skrivet 28 november 2011 kl. 20:36:48
Så många trådar är det väll inte? ':)

Jag är absolut ingen expert, och tycker själv jag använder orden tror, borde och andra liknande ganska ofta. Vilket i min ordlista antyder att jag inte är säker/ hävdar  till 100% att det jag säger är rätt. Samt att jag försöker iallafall exemplifiera varför det skulle vara som jag säger. I just detta fall med jämförelser om mopeder och MC.
Citera
Nu är jag absolut inte insatt i det hela. Men vad jag fattat så blir det inte som du säger.

En avstrypt atv BORDE bli som en moped

Där har du två citat från mina tidigare inlägg i denna tråd som tydligt visar att jag inte är en expert och vet att det är på ett visst sätt, utan att jag skriver som jag förstått det ligger till.

Finns gott om folk som hävdar de VET hur det ligger till men lägger inte fram argument eller fakta på varför det skulle vara så. Fast igentligen har de inte mera bevis för sin teori än jag har för min. Men jag säger inte då att jag är 100 om jag inte är det.

Men om jag uppfattas som en expert som hävdar jag vet allt, tala då om det för mig så ska jag hålla käften om jag inte är helt säker. Men då förväntar jag mig att andra gör det samma och eftersom ingen vet till 100% vad straffet blir om man kör ostrypt på väg så är skulle denna tråd inte haft ett enda svar.
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: AtvHudik skrivet 28 november 2011 kl. 21:16:27
Jag skämtade faktiskt med dig jaas. Hoppas du inte tog illa upp. Det är en larvig lag och ingen följer den iaf. Det var lika med motorcyklar en gång i världen har jag hört (om det sant ska jag dock låta vara osagt)
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: LAHA skrivet 28 november 2011 kl. 21:17:45
Varför inte starta en undersökning här på forumet om hur många som blivit bötfällda för otillåten effektökning på sin fyris, passa även på att fråga hur många som blivit fällda för olovlig körning på densamma.....

Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: jaas skrivet 28 november 2011 kl. 21:37:20
Jag skämtade faktiskt med dig jaas. Hoppas du inte tog illa upp. Det är en larvig lag och ingen följer den iaf. Det var lika med motorcyklar en gång i världen har jag hört (om det sant ska jag dock låta vara osagt)
Nej jag tog inte illa upp. Det hade jag inte gjort vare sig du skämtade eller var allvarlig. Min värld går ju inte under om någon skulle ogilla mig på ett forum ;)
Jag tycker det är roligt att diskutera saker, annars skulle jag inte hänga här utan göra nått vettigare :hmmm:

Varför inte starta en undersökning här på forumet om hur många som blivit bötfällda för otillåten effektökning på sin fyris, passa även på att fråga hur många som blivit fällda för olovlig körning på densamma.....
Ja gör det om du känner du vill ha stöd av massan, tror dock det kommer skita sig då svaret på första frågan är 0 vilket då ger en given 0 på andra svaret också.

Som jag skrivit innan är risken att bli upptäckt väldigt liten, men blir fortfarande inte lagligt för det. Eller är mord okej så länge ingen vet att det var du?

Jag har dessutom mailat trafikpolisen om detta, vad straffet skulle bli med förutsättning att de kan bevisa en effekt över 20hk. Men ej fått svar än.
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: LAHA skrivet 28 november 2011 kl. 21:49:53
Nu är det ju inte jag som kommer med en massa konstiga påståenden......
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: Pompe skrivet 28 november 2011 kl. 22:00:28
Du måste nog bli stoppad av en trafikare för att de överhuvud taget skall börja kolla (om ens de vet vad som gäller) för de vanliga konstaplarna har inte koll, så vida de inte åker själva.
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: jaas skrivet 28 november 2011 kl. 22:07:31
Hur ska det kunna bli olovlig körning? Har han bara körkort kan det aldrig komma på tal!
Det där hittade du nyss på va?   ()p
Självklart är det fortfarande en vägreggad 4 hjulig Mc  som man får köra på B-kort, men med otillåten effektökning!
Det värsta som kan hända om man nu ens kan påvisa effektökningen är en ny reg.besiktning på Bilprovningen....
Det kanske vore läge att växa ur moppe o epa träsket..... En mc kan inte bli annat än MC hur gärna du än försöker! Effekt o hastighet är 2 olika saker!
Fast kanske avsaknad av flygcertifikat kan komma till tals om man hoppar för högt  ;)

Haha ja du är ju för skön! Du tillhör den skaran som påstår sig vara säker på sin sak fast du precis som alla andra på detta forum inte har en jävla aning om hur det egentligen ligger till eftersom ingen råkat ut för det! ()p Om du läser det jag strukit under från dina inlägg så skriver du inte som du tror utan du hävdar dig veta! Ge mig då källor på det du vet!
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: LAHA skrivet 28 november 2011 kl. 22:51:22
För att en gatreggad atv på över 20 hk inte är en gatreggad fyrhjuling längre. Utan något annat fordon det inte finns en registreringsform för och alltså får han inte köra det vilket körkort han än har!

Jag kan åxxå quota  :whip: Källor på detta!!

För övrigt är det du strukit under svar på dina påståenden eller antaganden....

Men det är skönt att vi har fått en kille som sitter inne med alla svaren här på forumet!

Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: jaas skrivet 28 november 2011 kl. 23:04:37
Okej 3-1 till mig iallafall ()p

Om det är svar på mitt eller inte är väll skit samma, du påstår dig veta saker du inte kan vara säker på.

Och precis som jag besvarade AtvHudiks inlägg med tidigare i tråden har jag inte hävdad mig vara säker på nått(som du gjort) utan jag har skrivit vad jag tror är rätt, utom i det inlägget du citerar och det var då fel av mig.

Nu har detta spårat ur till en ordkäftning mellan LAHA och mig. Tråkigt det spårar ur vilket jag tar på mig en del av ansvaret för. Så kommer ej att skriva mera i denna tråd innan jag fått svar av trafikpolisen hur det ligger till, om jag någonsin får nått svar.
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: Mattsson skrivet 28 november 2011 kl. 23:18:28


Nu har detta spårat ur till en ordkäftning mellan LAHA och mig. Tråkigt det spårar ur vilket jag tar på mig en del av ansvaret för. Så kommer ej att skriva mera i denna tråd innan jag fått svar av trafikpolisen hur det ligger till, om jag någonsin får nått svar.
Ja, jag är övertygad om att ni kört fast!!  :lol:
Men jag väntar med spänning på svaret från polisen!  ()p
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: Hydro skrivet 28 november 2011 kl. 23:29:06
Det finns ju en aspekt till och det är försäkringsbolagen.
De har ju ofta egen personal som efter en olycka kollar prylarna och då har iaf RYKTET sagt att maskiner med över den dubbla godkända effekten fått sänkt ersättning eller blivit helt utan.

Dessa rykten har florerat både på forumet och generellt lite varstans, kolla upp detta också när ni ändå forskar!
 ()p
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: Pompe skrivet 28 november 2011 kl. 23:46:47
Farbror blå brukar mer vara ute efter om man kör på rätt ställe med rätt typ av maskin, är lättare att kolla vad hjulingen är reggad som än om strypningen är borta. Skall kolla med trafikarna om de har möjlighet att kolla ev effekt och vad påföljden kan bli. (svar tidigast i slutet på veckan)
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: LAHA skrivet 28 november 2011 kl. 23:55:01

Eftersom du gör det till en tävling får jag väl försöka att snygga till siffrorna då  ;)

1: För att åtalas för olovlig körning måste man ertappas med att köra ett fordon för vilket man inte har körkortsbehörighet för, alltså antingen mc eller bilbehörighet.

2: Har jag en MC reggad fyrhjuling som är vägreggad så är den så klart det även om jag byter avgasrör.....

3: Då det bara finns en sorts vägreggade fyrhjulingar så är väl inte de olika reglerna gällande 2- hjulingar särskilt relevanta. Ej heller moped som byggs om till mc eller traktor som byggs om till bil.

Allt detta vågar jag säga är sanning, sen är jag ganska säker på att effekthöjningen tas mindre allvarligt på fyrhjulingar än på just bilar då vi inte har några avgaskrav på MC i Sverige.
Det jag har kunnat läsa mig till ha gett böter i bilvärlden är just att man har ändrat miljökraven gällande dels avgasvärden och även ljudnivån.
Miljöbrott är som vi alla vet det värsta brottet man kan göra numera.....
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: jaas skrivet 30 november 2011 kl. 09:49:12
Svaret från snuten blev följande
Citera
En ATV är helfordonsgodkänd, och inga ändringar får göras. Anträffar vi en och kan säkerställa att effekten ändrats, inställs fordonet till kontrollorgan för fullständig registreringsbesiktning. Vad gäller påföljd/straff ligger detta utanför polisens befogenheter. Ärendet redovisas till åklagare för straffmätning.
 
Mvh
 
Tommy Redefalk
Trafikpolisen

Så om effektökning kan fastställas blir det registreringsbesiktning, men vad straffet blir kunde de tydligen inte svara på :banghead:

Gick in på aklagare.se för att se om jag kunde hitta nå kontaktuppgifter där, men där står det att om man har frågor om straff/böter ska man kontakta polisen! ()p
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: Pompe skrivet 30 november 2011 kl. 12:01:58
Han vet nog inte svaret och tycker han var smart som hänvisade till någn annan  ':)
Jag undrar vad han menar med straffmätning, han måste ju ha ett par brottsrubriseringar som han kan välja på som åklagaren då kan välja mellan för det är ju inte så att åklagaren sitter med en egen lista. Som vi varit inne på är detta i utkanten av vad polisen klarar av rent kunskapsmässigt och nu verkar det ju som vi har bevis på att inte ens de som skall vara experterna (trafikarna) vet hur de skall göra, mer än att sända hjulingen på besiktning.
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: jaas skrivet 30 november 2011 kl. 12:37:04
Ja och med det kan vi nog konstatera att vi aldrig får reda på följderna för ingen kommer att bli straffad. Så man kan nog lugnt gasa med över 20 hk för även om de kan bevisa vet de inte hur de ska straffa  :help:
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: Hydro skrivet 30 november 2011 kl. 12:48:18
Bara för att ett färdigt bötesbelopp för stunden inte existerar betyder det därmed inte att man blir utan straff.

Ärendet redovisas till åklagare för straffmätning.

Sen om det faktiskt går så långt att åklagaren tar upp saken är dock en annan aspekt...
...men de kanske letar perjudicerande dom?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Prejudikat
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: Pompe skrivet 30 november 2011 kl. 14:54:39
Sen kan det vara nog så bökigt att fasta i polisens nät och bli tvingad till ett besök på besiktningen för man lär inte få köra från platsen där man blev stoppad.
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: Jpson67 skrivet 30 november 2011 kl. 15:36:12
Så länge det inte finns ett predjukat alltså en fällande dom om detta så lär vi inte få nått svar, vilket vi kan va glada för  ':)
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: jaas skrivet 30 november 2011 kl. 15:40:04
Ingen som känner sig manad å utföra ett test? Vad som händer allstå ()p

Förmoligen får man ha med sig en egen bromsbänk ;D
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: Jpson67 skrivet 30 november 2011 kl. 15:42:24
Undrar om det finns bromsbänk för hjulingar, till vilken instans skulle polisen skicka hjulingen för att få fram effekten?
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: AtvHudik skrivet 30 november 2011 kl. 16:52:42
Undrar om det finns bromsbänk för hjulingar, till vilken instans skulle polisen skicka hjulingen för att få fram effekten?

Ja det finns det. En vet jag i Järvsö tex.
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: Hydro skrivet 30 november 2011 kl. 17:06:11
Jag kan verkligen inte något om detta, men hela denna tråd har ju fyllts med spekulationer, så....

Måste maskinen testas i bromsbänk?

Effektsiffran som sådan spelar ju ingen roll, saken gäller ju om det är MER än 20, sen exakt hur mycket mer spelar väl ingen roll?
I så fall kanske en vanlig g-kraftsmätare eller en tidtagning 0-100 och en våg ge ett övertydligt resultat.
...inte på hästkraften, men det visar ju om det är 70 häst eller 20...
 
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: LAHA skrivet 30 november 2011 kl. 18:43:43
Ja hela saken ställs ju på sin spets här, men nog måste det väl räcka att återställa alla strypningar som den ursprungligen hade då den lämnade tillverkaren för att säkerställa att effekten inte överstiger 20 hk.
Polisen kan som bäst misstänka för hög effekt och därför blir det komplett reg. besiktning.
 
Sen kan det vara nog så bökigt att fasta i polisens nät och bli tvingad till ett besök på besiktningen för man lär inte få köra från platsen där man blev stoppad.

Då ska det nog till mer än en misstanke, man brukar få en månad så länge det inte anses trafikfarligt  :) Man får alltid köra till Bilprovningen och verkstad så länge man inte får körförbud!
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: Sture1980 skrivet 30 november 2011 kl. 22:45:30
Tack för alla svar, även ifall det ballar ur ibland. Men det bevisar bara att det är ett hett ämne.
Jag blev då inte så mycket klokare,  men vi låter denna tråd löpa på ett tag, så får vi se var det bär av.

Trevligt att det är så många som ser på saken som jag gör, en ända röra. Hade kanske varigt trevligt med ett separat körkort för 3-4 hjulingar. Men är det inte så att ett b-kort gäller för bil upp till 3,5t, varför kan det inte då gälla för alla fordon under 3,5t, oavsätt antal hjul, effekt m.m. det är ju samma trafikregler för alla dessa fordon.

Vissa ATV maskiner är väl godkända i andra länder utan strypning, varför ska staten vara så gammalmodig och feg????


Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: StefanN skrivet 1 december 2011 kl. 00:43:54
varför ska staten vara så gammalmodig och feg????
Gissar på för att skador/handikappade/dödsfall kostar fliiiiiis!
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: LAHA skrivet 1 december 2011 kl. 07:00:16
Gissar på för att skador/handikappade/dödsfall kostar fliiiiiis!

Då borde ju 2 hjuliga MC totalförbjudas.....
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: Hydro skrivet 1 december 2011 kl. 07:34:02
Ge nu inte politikerna idéer!  :knupple:

Nä, men det lagförslaget har varit uppe ett flertal tillfällen genom åren men brottats ner av bla SMC.
Sen är det ju faktiskt så att i många länder är dessa dödsmaskiner förbjudna eller att det tex finns en gräns på exempelvis 250 cc för allmän väg.
Så även om man ibland kanske har svårt att tro det så har vi i Sverige en ganska så liberal lagstiftning.
De i USA är tex avundsjuka på oss som faktiskt får köra fyrhjuling på väg!

Annars är det ju som så att ju tyngre fordon man kör, desto större är dock risken att fler skadas, därför är ju körkortsklasserna i bokstavsordning efter hur tunga fordonen är och hur många som kan riskera att skadas vid en olycka.
Sen tillkommer ju de rent körtekniska faktorerna samt olycksriskerna vilket gör att man tex inte får köra mc bara för att man tex har C-behörighet.
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 1 december 2011 kl. 13:01:39
Det är inte farligt med 4-hjulingar på väg om föraren är nykter.
Det är mindre farligt än MC och Moped, och det är alldeles tillräckligt med restriktioner som det är.
Alla eventuellt nya förbud och restriktioner som diskuteras har inget att göra med farligheten vid körning på allmän väg - nykter, utan baseras på avundsjuka och rädsla för förändringar/nyheter.
Att folk dör när de kör i fyllan och får fyrhjulingen över sig i ett krondike är inget stort samhällsproblem.
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: Hydro skrivet 1 december 2011 kl. 14:01:02
Nu svävas det ut igen, men men...
Att påstå att en fyrhjuling generellt är mindre farlig på väg än en mc är ju fel.
I många fall tar jag hellre en skarp kurva på en mc än en ATV tex...
Men visst, en sänkt quad med riktiga däck går ju rätt bra på väg, helt klart (särskilt om det skulle råka ligga rullgrus i den där kurvan).

Men har någon någon gång kollat bromssträckan med en fyrhjuling?
...och då allra helst med en ATV, eller nån lite billigare quad.
Självklart finns det gamla motorcyklar med trumbromsar osv som är lika dåliga, men motorcyklar av samma årsmodell som fyrhjulingarna vi nu här snackar om här har oftast rätt stor skillnad i bromssträcka.

På min BMW finns det tex ABS, hur många fyrhjulingar har det?
På en bil tycker man det är självklart... men det klart, de flesta fyrhjulingar har så kass bromsar att det inte finns en risk för att hjulen skall låsas upp, trots ofta rätt dåliga däck.

Min mc är utrustad med bla delintegral-ABS:
http://bmwswedenpinter01.ergointegration.no/mc/teknisk_leksikon/en_artikkel.asp?id=2421
...så som sagt, tvåhjulingarna ligger lite före här.

Man kan ju undra när tidningar mfl som testar vägreggade fyrhjulingar kommer kolla just detta med bromssträcka, från 90...

Sen att statistiken inte visar på så många olyckor med fyrhjuling är väl inte så konstigt i jämförelse med mc.
Hur många mil på asfalt blir det totalt i Sverige med mc?
Och med fyrhjuling?

De flesta verkar ju inte köra över 100 mil per år med sina fyrhjulingar, klart det inte hinner hända så mycket då.

Men visst, i ovan nämnda rullgrus har ju fyrhjulingen ett övertag (likaså i sliriga rondeller mm) och sen syns ju fyrhjulingar bättre i trafiken än vad tvåhjuliga motorcyklar gör, vilket ger färre olyckor med bilar.

Men generellt är mc-folk betydligt bättre på att skydda sig och även tänka lite mer riskmedvetet än många på fyrhjuling, därav mitt förslag i denna tråd om att nån form av riskutbildning för fyrhjulingsfolk utan A-kort kanske vore lämpligt.
 
Tex, om man på detta forum diskuterar handskar så nämns aspekter som motstånd mot väta och vind, samt isolering mot kyla.
Jo, visst... men slitstyrkan mot asfalt då?
Flyger man av hjulingen så kommer man glida en bit...
Mc-folk har ofta asfaltsaspekten med i sina handskval.  ()p
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 1 december 2011 kl. 19:23:20
Motorcyklister dör på tre olika sätt.
De kör så fort att de dör p.g.a. farten (och något oförutsett som händer som de inte hinner reagera på)
En fyrhjuling går inte så fort.


MC  kör in i en bil som missat dem för att de är så "små".
En fyrhjuling är betydligt större och syns bättre, detta i kombination med en lägre snittfart gör att säkerheten är överlägset bättre.


De sladdar omkull p.g.a. dåligt väggrepp, i kombination med hög fart blir det dödligt.
En fyrhjuling sladdar inte omkull, och som fyrjhulingsförare lär man sig snabbt att man inte kan åka fort i kurvor överhuvudtaget, skulle väggreppet trots allt bli för dåligt så får man bara en sladd.


Man är oskyddad på fyrhjulingen, visst, men inte lika oskyddad som på en MC.


En fyrhjuling har väl rimligtvis en kortare bromssträcka än en bil i alla fall, tack vare den lägre vikten som skall bromsas upp.
En MC, om det är bra grepp, har säkert ännu kortare, men det hjälper liksom inte.
Ingen kan få mig att uppfatta det som mer farligt att åka fyrhjuling än MC.


Det är t.o.m så att jag skulle vilja påsta att det är farligare att åka Can-Am spyder än fyrhjuling, trots att den både har 3 hjul, abs, antisladd OCH är bredare än fyrhjulingen.
Just p.g.a. farten.


Nu har jag ju inga vetenskapliga belägg för min magkänsla, men så upplever jag det i alla fall.
Visst körs det säkert mycket mer MC än ATV på vägarna, men här i byn där jag bor är det många fler fyrhjulingar än tvåhjulingar som snurrar runt på vägarna - och dessutom året runt.
Det skiljer sig säkert ofantligt mycket mellan land och stad, och antalet mil blir säkert många fler med MC tack vare bättre åkkomfort, fler långa körningar - och den högre farten.
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: AtvHudik skrivet 1 december 2011 kl. 19:30:52
Hälften av alla som dör på mc gör det i kollision med annat fordon.
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 1 december 2011 kl. 19:34:43
Mmm, och (gissar) 3 av 4 som dör på ATV gör det utanför allmän väg, och är onyktra.
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: MiffoPonken skrivet 1 december 2011 kl. 19:49:31
Jag kastar mig in i debatten!

Jag tror att den genomsnittliga MC-föraren är betydligt bättre på att framföra sitt fordon i trafik än den genomsnittlige ATV/QUAD-föraren är på att framföra sitt fordon i samma trafik.

PGA att en MC-förare måste ta ett anpassat körkort vilket inte ATV/QUAD-förare behöver.

/M
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: vespa skrivet 1 december 2011 kl. 20:40:00
Din by är nog inte så representativ Rickard. I Sverige finns ca. 500000 st motorcyklar registrerade. Bland dessa finns även vägregistrerade fyrhjulingar. 18 % procent av dessa 500000 är så kallade övriga ( som inte är av de kända märkena ) om vi bortser ifrån en massa MC-scootrar och veteranmotorcyklar av udda märken och låtsas att hälften av dessa är vägregistrerade fyrhulingar så är det 45000 st och vi lägger också till de terrängregistrerade som 2010 uppgick till 60000. detta  blir då 105000 fyrhjulingar mot 455000 tvåhjulingar även att tvåhjulslägret skänkte bort rätt många som inte hade namn som Honda ,Suzuki,Kawasaki,Yamaha, Harley Davidson, Bmw , Triumph, Ktm och Ducati. Inga oreggade fyrhjulingar eller tvåhjulingar är medräknade i denna inte fullt så vetenskapliga uträkning  ;)
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: Hydro skrivet 1 december 2011 kl. 21:25:34
...De kör så fort att de dör p.g.a. farten (och något oförutsett som händer som de inte hinner reagera på)
En fyrhjuling går inte så fort...

...En fyrhjuling sladdar inte omkull, och som fyrhjulingsförare lär man sig snabbt att man inte kan åka fort i kurvor överhuvudtaget, skulle väggreppet trots allt bli för dåligt så får man bara en sladd...

...Man är oskyddad på fyrhjulingen, visst, men inte lika oskyddad som på en MC...

...En fyrhjuling har väl rimligtvis en kortare bromssträcka än en bil i alla fall, tack vare den lägre vikten som skall bromsas upp...


Exakt, och det är DÄRFÖR gränsen på 20 häst finns.
Farten.

Två män inte långt härifrån har vurpat ordentligt med sina Yamaha Grizzly, båda klarade sig lindrigt, men enbart pga ren tur.
Båda är vuxna, alltså inget tonårsbusande... och båda hade hjälm.
Nu var det iofs terrängreggade hjulingar, och de välte på asfaltsvägar och hamnade i salladen, men de terrängreggade är ju identiska med de vägreggade vad gäller väghållning mm, så...
Dessa kurvor skulle jag lätt klara med dubbel moms på farten med mc, utan att välta, så jag vidhåller att en mc visst kan vara säkrare än många fyrhjulingar.
Och man kan ju inte bara räkna olyckor som leder till döden!

I tre år hade jag en vägreggad fyrhjuling av det lite värre slaget, Brembobromsar, tvåcylindrig KTM 950-motor på över 110 häst, WP-dämpare runt om, osv osv...
Den toppade lätt 200 km/h, och väghållningen var minst sagt BRA.

Med DEN kände jag mig rätt säker i trafiken, kurvor osv... men det gör jag verkligen inte på en fyrhjuling med crossdäck eller ännu värre med en fyrhjuling och terrängdäck.

Så visst, en fyrhjuling sladdar inte omkull, den välter.
Och föraren kastas... långt...

Och man är oskyddad på mc, ja.
Men varför skulle man vara mer skyddad på en fyrhjuling än på en mc?
Man kanske KÄNNER sig mer skyddad, men...?

Och visst har en fyrhjuling en lägre vikt än en bil, men hur många av landets tusentals fyrhjulingar klarar av att bromsa så framhjulen låser sig?
Nä, precis... inte ens i närheten.
Ofta inte ens på GRUS!
Nu skall de ju inte låsas på asfalt, men de flesta hjulingar kan bara sakta ner, inte BROMSA.

Sätter man sen dessutom på större hjul (vilket ju många terrängentusiaster gör) så försämras bromskraften ännu mera pga hävstångseffekten och hjulvikten.

Nä, fyrhjulingar är knappast så säkra som vissa verkar tro.
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: tompeng2 skrivet 2 december 2011 kl. 00:08:11
Jag kan bara hålla med Hydro om 4hjulingarnas dåliga bromsar.
400kg ATV (med förare 500kg) och fart resurser uppåt och i många fall över 100km/tim är bromsarna fullständigt värdelösa på i stort sett alla ATV'er. Tycker det är skit av tillverkarna att göra så värdelösa bromsar.
Bromsförmågan är inte ens i närheten av vad det borde vara.
Att myndigheterna tillåtit B kort på 4hjulingar är förmodligen att 4 hjul anses vara likt mer bil än vad två hjul är.
Det är nog mest balans det handlar om.
ATV förarens yttre säkerhet har nog ingen byråkrat bekymrat sig om.
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: Gasgas 450 wild. skrivet 2 december 2011 kl. 00:51:40
Nåja min vägreggade quad väger 175 kg och har brembo bromsar runt om så att säga att alla atv/quads har dåliga bromsar är fel iaf. Jag har iofs inte abs men nog nyper mina hydrauliska bromsar jävligt bra iaf. Och helt klart sitter du säkrare på en atv/quad än en 2 hjuling. Hur kan man tro annat? Du har ju 4 hjul och i många fall nerfbars som skyddar från en påkörning från sidan eller hur? Vad skyddar dem på en 2 hjuling? Iofs är ju mycket hastigheten men hur fort kör vi med 4 hjul på vägen? Max 100 kmh eller? Och då jämföra med en 2 hjuling som gör 250 till 300 kmh nuförtiden är ju inte ens jämförbart eller?

Och i 2 hjulingarnas fall är nog de mesta olyckorna pga fart..Och i 4 hjulingarnas tyvärr än så länge pga fylla.
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: Hydro skrivet 2 december 2011 kl. 08:26:59
Vem har jämfört med tvåhjulingar som gör 250-300?
Flertalet inregistrerade motorcyklar i Sverige har nog svårt att komma upp i ens 200 och 250-300 är det faktiskt inte så många som gör.
Och vem har påstått att ALLA fyrhjulingar har kass bromsar?
De flesta fyrhjulingar har det, inte alla.
Wilden är ett undantag, men hur många sådana finns det i Sverige?
Tio-tjugo...?
Även Raptor 700 och några till har rätt bra bromsar, men oavsett undantagen så har de flesta det inte, kolla då främst på ATV-sidan.

...sen hur ett par nerfs skulle skydda vid en påkörning med bil från sidan tex förstår jag inte alls.
Visst, på en tävling skyddar de från att andra skall komma in med ett hjul där och skada foten och vid landningar efter hopp skyddar de från att man skall köra över sig egen fot... men i trafiken?
Njae.


Sen är det självklart så att det är de fyra hjulen som gör att man får köra dem på B-kort, men kanske inte mest pga balansen utan mer pga bla bromstekniken.
Skall man ta A-kort så måste man visa att man kan göra stabila inbromsningar ifrån flera olika hastigheter till stillastående innan man ens får köra ut i trafiken för att där påbörja sjävla uppkörningen.
Sådant finns ju inte för bil... och att bromsa stabilt med en fyrhjuling är ju inte svårt, bara att hålla stumt... knappast så stor risk att man bromsar omkull sig på rak väg där inte.
Med en fyrhjuling kan man bromsa (så hårt man nu kan) även i en kurva, precis som med en bil.
Med en tvåhjulig mc undviker man helst bromsen där.
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: vespa skrivet 2 december 2011 kl. 13:43:56
Det som oroar mig lite är att ni tycks tro att ni kör omkring på ett säkert fordon för att det har fyra hjul, det är väl väldigt sällan man står still och välter och sedan dör. Alla   MC-förare jag träffat genom åren vet att de kör omkring på något som är farligt och troligtvis aldrig skulle blivit godkänt om det uppfunnits idag.  Ett tips från mc-världen är att tänka att alla bilister är idioter och tror att du kommer på en moped i 30 Km/h (får väl omvandlas till åkgräsklippare i 4hjulingsvärlden)
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: Hydro skrivet 2 december 2011 kl. 14:11:56
Det som oroar mig lite är att ni tycks tro att ni kör omkring på ett säkert fordon för att det har fyra hjul, det är väl väldigt sällan man står still och välter och sedan dör...

Exakt och precist!
(ett allvarligt ämne så man får väl inte skratta... men liiite kul var det allt)
Låt mig gissa... du har A-kort... och kör mc?
Kollar man denna tråd så ser man ett visst mönster, de med A-kort har en lite annan inställning än de som inte har...
Callahan har ju tex också A.
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 2 december 2011 kl. 14:54:56
Exakt och precist!
(ett allvarligt ämne så man får väl inte skratta... men liiite kul var det allt)
Låt mig gissa... du har A-kort... och kör mc?
Kollar man denna tråd så ser man ett visst mönster, de med A-kort har en lite annan inställning än de som inte har...
Callahan har ju tex också A.

Kan det inte vara så att de med A kort försvarar det in i det sista pga att det kan vara en utdöende behörighet. När alla som fick med det på körkortet automatiskt är borta från trafiken.

Det säger sig väl självt att inget är säkert inte ens att sitta i en lastbil på vägen, men att det är mer säkert att sitta på en fyrhjuling än en tvåhjuling det är helt säkert.
Det finns 4 hjul som tar första smällen om man träffas i sidan vad tar i på en mc, jo benen.
Blir det en lätt träff på en mc så slutar det ofta med en omkullkörning vilket inte händer med en 4hjuling kanske en sladd .
För att inte tala om hastigheten
Hur många fyrhjulingar ligger i hastigheter på över 100 km/h under några längre sträckor och hur många mc ligger under 100 km/h några längre sträckor, båda kategorier är lätträknade.

Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: Hydro skrivet 2 december 2011 kl. 15:45:46
Kan det inte vara så att de med A kort försvarar det in i det sista pga att det kan vara en utdöende behörighet. När alla som fick med det på körkortet automatiskt är borta från trafiken.

Ja visst självklart är det precis just så!
 :banghead: :banghead:
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: Martin skrivet 2 december 2011 kl. 16:31:23
Utdöende behörighet?? Dom som fick det på köpet finns det inte många aktiva förare kvar av. Den möjligheten försvann 1976 har jag för mig. 50-60 år nu.
Påkörning från sidan på mc är en väldigt sällsynt händelse. Att använda det som ett skäl för att tycka mc är farligare är bara tramsigt. Sen verkar alla som inte kör mc att man hela tiden kör fort. Så fel men det är en seglivad myt. Farten dödar oavsett vilket fordon man framför.
Frågan här är ju vilket fordon som klarar av farten bäst. Inte är det atv iallafall.
Rikard skrev att man som atvförare lär sig snabbt att man inte kan ta kurvor snabbt. Stämmer. Som mc-förare får man istället lära sig hur man gör för att ta den snabbt. Sen finns det dom som inte lär sig det ena eller andra och då går det illa.
Det är två skilda världar. Som att jämföra äpplen och päron.
Som både mc-förare och atv-förare så håller jag med Hydro på alla punkter.
Som mc-förare blir man väldigt riskmedveten vilket har uppmärksammats på flera håll. En aktiv förare går avrostningskurser på våren och även andra utbildningar för att hela tiden bli bättre. Lägger stora summor på skyddskläder. Kanske därför det bildas 2 läger här med dom med a-behörighet i det ena??
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 2 december 2011 kl. 16:32:53
Ja visst självklart är det precis just så!
 :banghead: :banghead:

 :lol:

Vad kostar ett mckort nu för tiden ?
Gissar att det inte är någon stor förfrågan på den behörigheten . Ser inte många övningsförare här uppe (det var mer förr)
Ser desto mer eu45 moppe förarbevis syns på vägarna
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: MiffoPonken skrivet 2 december 2011 kl. 16:37:16
ATV är farligast i trafik.
Som sagts tidigare har vi ganska liberal lagstiftning angående just atv'er.
Men som oxå sagts tidigare ät ATV förbjudna att användas i trafik i en del länder.
MC är inte det.
Väghållningen på en ATV (OBS EJ QUAD)är ju obefintlig, prova ett älgtest i 70!

Bara för att man får köra ATV på B-kort gör den inte säker någonstans.

Nerfbars sitter oftast lägre en den främre kofångaren på de flesta bilar.
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 2 december 2011 kl. 16:43:35
Utdöende behörighet?? Dom som fick det på köpet finns det inte många aktiva förare kvar av. Den möjligheten försvann 1976 har jag för mig. 50-60 år nu.
Påkörning från sidan på mc är en väldigt sällsynt händelse. Att använda det som ett skäl för att tycka mc är farligare är bara tramsigt. Sen verkar alla som inte kör mc att man hela tiden kör fort. Så fel men det är en seglivad myt. Farten dödar oavsett vilket fordon man framför.
Frågan här är ju vilket fordon som klarar av farten bäst. Inte är det atv iallafall.
Rikard skrev att man som atvförare lär sig snabbt att man inte kan ta kurvor snabbt. Stämmer. Som mc-förare får man istället lära sig hur man gör för att ta den snabbt. Sen finns det dom som inte lär sig det ena eller andra och då går det illa.
Det är två skilda världar. Som att jämföra äpplen och päron.
Som både mc-förare och atv-förare så håller jag med Hydro på alla punkter.
Som mc-förare blir man väldigt riskmedveten vilket har uppmärksammats på flera håll. En aktiv förare går avrostningskurser på våren och även andra utbildningar för att hela tiden bli bättre. Lägger stora summor på skyddskläder. Kanske därför det bildas 2 läger här med dom med a-behörighet i det ena??


Jag håller med att allt med 4hjuling inte är ofarligt men det var inte det jag menade med exempel på små kollisioner kan sluta med att en mc går omkull men en 4hjuling inte gör det lika lätt.
Finns mycket att lära av 2hjulingfolket när det gäller säkerhet (man kan ju undra varför det är så hög prio hos dem, kanske för att det är en relativt farligt fordon att framföra speciellt när det gäller att man inte syns så lätt)
Lite kostigt sätt att försvara det säkra med mc, med att man lär sig att ta en kurva så snabbt som möjligt inte så säkert som möjligt  :hmmm:

farten dödar helt klart men mindre fart dödar mindre,  och en mc går oftast mycket snabbare än en 4hjuling.
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: Marco Askin skrivet 2 december 2011 kl. 16:55:22
Är det det här du menar Onlyhenke?
Utdöende behörighet för fyrhjuling =?= Ligger ett förslag hos riksdagen att de som tar A-Kort inte automatiskt ska få behörighet till att köra fyrhjuling. Har för mig att det ska börja gälla 2013 :) Att de behöver ta B-kort eller terrängkort typ för att få köra fyrhjuling.
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: Martin skrivet 2 december 2011 kl. 17:21:12
Det är ju det som är poängen. En atv ska inte gå lika fort som en mc för dom är inte konstruerade för det. Därav effektbegränsning. Hade varit bättre med en fartbegränsning.
Att lära sig ta kurvor snabbt (skrev inte "som möjligt") innebär att man inte ska bli rädd och panikbromsa i en kurva. Då går det åt helvete. En mc klarar av så mycket mer än vad man tror. Det lär man sig med erfarenhet. En nybörjare tror inte det och kan därför få panik om man kommer lite fort in i en kurva. Inte att man ska kunna köra så fort som möjligt. Det gör man på bana. Kanske lite otydlig där.
Säkerheten är stor prio hos mc folket ja. Man syns dåligt som du säger eller blir tagen för moped osv. Många som kör med reflexvästar nu för tiden. Man får hela tiden tänka flera steg framåt och inte tex lita på att bilen som ska ut från höger sett dig och väntar.
Fordonet är inte farligt i sig. Det är alla andra i trafiken som är farliga.  ;D
Ser ofta på mc-forum där man lyckats få ett mc-kort för 6-10000. Ungefär vad ett B-kort kostar. Sen finns det dom som kommer upp i 30-40000 men det är nog en annan historia.
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: tompeng2 skrivet 2 december 2011 kl. 18:00:25
En intressant tråd har det blivit med många förnuftiga synpunkter.
En av de bästa förslagen jag läst i tråden är att V-reggade ATV/Quads borde vara hastighets begränsade i stället för effekt begränsade.
Som MC förare med  många tusen mil under bältet på två hjul så tycker jag att unga förare med B kort som susar runt i trafiken på 4hjulingar inte alls har den mognad och kunskap de borde ha. Speciellt på 4x4ATV med terräng däck (kass väghållning) och som jag skrev tidigare odugliga bromsar. Fjuniga ungdomar på Quads som går som raketer ännu värre!
Jag begriper överhuvudtaget inte hur 4hjulingar kunde bli tillåtna i trafiken.
Men nu är det som det är och vi får leva med det.
MC förarnas genomsnitts ålder ligger väl runt 55år nuförtiden.
I framtiden kommer antalet MC i trafiken troligen att minskas och antalet omogna 4hjulings förare kommer att öka. Jag ser en hel del ATV åkare i mina trakter som kör med vägdäck och använder sin 4x4 ATV som en MC.
De åker aldrig annat än på asfalt. Jag kallas dessa för MC wannabees och ogillar dom. Men de blir väl fler o fler..
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: AtvHudik skrivet 2 december 2011 kl. 18:13:24
Fyrisar blev ju ok att köra efter väg när vi gick med i EU. Då var det bara för sverige att ge efter. Nu kan man ju köra alla motorcyklar med flera än 2 hjul på B kort. Hur länge är dock ingen som vet.
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: vespa skrivet 2 december 2011 kl. 19:12:28
:lol:

Vad kostar ett mckort nu för tiden ?
Gissar att det inte är någon stor förfrågan på den behörigheten . Ser inte många övningsförare här uppe (det var mer förr)
Ser desto mer eu45 moppe förarbevis syns på vägarna

Lite rätt har du, det har sjunkit lite, det är bara 7052 st som tagit A-kort mellan Januari och Septemper i år. Det finns dock 2,7 miljoner A-kort i Sverige så helt utdöende är nog inte denna "modefluga" Jag hittar ingen bra statistik på sålda fyrhjulingar tyvärr, kanske är de påväg att gå om  :lol:
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: vespa skrivet 2 december 2011 kl. 19:54:27
Det här var faktiskt intressant läsning. Att 28% av mc-olyckorna var påkörning bakifrån och att antalet motorcyklar fördubblats på 10 år var mer än jag trodde. Men det positiva var att antalet olyckor minskat med 19% på fyra år. Jag tror att SMC och god förarutbildning har stor del i detta.
http://media.trygghansa.se/2011/04/15/motorcykelolyckorna-har-minskat-med-en-femtedel/
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 2 december 2011 kl. 20:05:30
Lite rätt har du, det har sjunkit lite, det är bara 7052 st som tagit A-kort mellan Januari och Septemper i år. Det finns dock 2,7 miljoner A-kort i Sverige så helt utdöende är nog inte denna "modefluga" Jag hittar ingen bra statistik på sålda fyrhjulingar tyvärr, kanske är de påväg att gå om  :lol:
Har ingen aning hur det är och jag beskrev bara hur känslan är här uppe i norr.
Undrar hur snittåldern på alla dessa 2,7 millar ser ut?
Har faktiskt varit på en mc runda och kört och där var det inte så många under 40, utan mest 50 + :are med custom cyklar ( hur det ser ut i övrigt i landet vet jag inte)
Sedan kommer vi till detta med priset, först skaffar man ju b kort sedan efter några år skaffar man a kortet. Sist kommer vi till detta med försäkringspremierna som inte är att leka med om man nyss skaffat kortet. Så försäkringsbolagen anser också att det är högriskfordon som är ute på vägarna.
Att körkortsbehörigheterna för mc går ned är nog inte så konstigt då även b behörigheten går ned (säkert inte mycket) då det verkar vara en allmän trend att ungdomar skaffar behörigheter senare i livet eller inte alls.
Då man själv var runt 17år så var det enda man tänkte på då hur coolt det skulle bli med bkort. Känslan är att det inte är likadant nu för tiden.
Sedan har någon tyckt att det helt sjukt att en yngling på en reggad hjuling kan köra ute i trafiken är helt otroligt korkat men jag tar nog hellre det än att en korkad yngling gasar runt som en tok med en bil i stan :D
 
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 2 december 2011 kl. 20:09:30
Det här var faktiskt intressant läsning. Att 28% av mc-olyckorna var påkörning bakifrån och att antalet motorcyklar fördubblats på 10 år var mer än jag trodde. Men det positiva var att antalet olyckor minskat med 19% på fyra år. Jag tror att SMC och god förarutbildning har stor del i detta.
http://media.trygghansa.se/2011/04/15/motorcykelolyckorna-har-minskat-med-en-femtedel/ (http://media.trygghansa.se/2011/04/15/motorcykelolyckorna-har-minskat-med-en-femtedel/)

Kul att olyckor går ned men jag tror det finns en logisk förklaring till detta, och det har med snittåldern att göra och att antalet ynglingar på sportcyklarna har minskat kraftigt. (knappt man ser sådana nu för tiden, och så fort man ser en sådan så hinner man bara snabbt se ett streck och lika snabbt är det borta sen :) )
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: Hydro skrivet 2 december 2011 kl. 20:44:00
Mmm... nu har fler aktiva mc-förare vaknat och skrivit i tråden...

Och som jag skrev tidigare, vi med mc och A-kort verkar tänka lite annorlunda än de som åker fyrhjuling och saknar A-behörighet.

Det är många som tror saker på forum, men i denna tråd är det mer troende än i kyrkan på julottan.

En kompis tog A-kort i våras och det kostade ungefär 15 000, fyra dubbellektioner för 4000 sen är resten tillstånd och uppkörning, riskutbildningar, mm, mm... alltså för 11000:-

Någon skrev att de ser ner på fyrhjulingsfolk och visst är det så bland mc-folk... vi med fyrhjulingar är inte värda mycket skall ni veta!

Är det kanske därför vissa här kaxar upp sig och hugger i luften och påstår att mc-är en utdöende fluga och endast till för dem som fick kortet på köpet....?
Trams.

Jag kör hellre en krokig 70-väg i 120 med mc än i 90 med ATV.  ()p
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: jaas skrivet 2 december 2011 kl. 20:53:27
En skillnad jag tänkt på mellan 2 och 4 hjul på grusväg är att med en MC åker man omkull men stannar oftast kvar på vägen men med atv får man sladd och fortsätter sidledes eller baklänges ner i diket och risken för att slå runt är då stor. Jag har provat båda alternativen flera gånger.
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: Hydro skrivet 2 december 2011 kl. 21:02:39
Så ser grusvägsvurpor ut i 40 ja, och då helst med en motorsvag maskin.
Har man effekt ligger man kvar på sladd och balanserar genom hela böjen... njutning!

Och i 100+ flyger man åt helvete med alla motorcyklar ifall det skiter sig, oavsett antal hjul.
 
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: jaas skrivet 2 december 2011 kl. 21:11:22
Vill nog påstå det gått lite fortare än 40 men du har rätt. Problemet är väll när sladden blir lite för fet och greppet är helt borta ':)
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: Gasgas 450 wild. skrivet 2 december 2011 kl. 23:26:28
Mmm... nu har fler aktiva mc-förare vaknat och skrivit i tråden...

Och som jag skrev tidigare, vi med mc och A-kort verkar tänka lite annorlunda än de som åker fyrhjuling och saknar A-behörighet.

Det är många som tror saker på forum, men i denna tråd är det mer troende än i kyrkan på julottan.

En kompis tog A-kort i våras och det kostade ungefär 15 000, fyra dubbellektioner för 4000 sen är resten tillstånd och uppkörning, riskutbildningar, mm, mm... alltså för 11000:-

Någon skrev att de ser ner på fyrhjulingsfolk och visst är det så bland mc-folk... vi med fyrhjulingar är inte värda mycket skall ni veta!

Är det kanske därför vissa här kaxar upp sig och hugger i luften och påstår att mc-är en utdöende fluga och endast till för dem som fick kortet på köpet....?
Trams.

Jag kör hellre en krokig 70-väg i 120 med mc än i 90 med ATV.  ()p


Hur och varför tänker man annorlunda när man har A-kort? Jag är rädd om livet och det hoppas jag alla är. Men vad menar du?
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: MiffoPonken skrivet 3 december 2011 kl. 09:33:41
En tanke slog mig: Borde inte en ostrypt vägreggad klassas som terrängreggad?

Om det är så, borde följande stämma.

Kört moped klass I / terrängskoter utan förarbevis, borde det hamna under.
Vilket kan ge, Varning - 6 månader indraget körkort.
Men brukar ge varning.

Taget från:
http://www.trafikjuristen.se/korkortingripande/aterkallelsepraxis/aterkallelse6.htm (http://www.trafikjuristen.se/korkortingripande/aterkallelsepraxis/aterkallelse6.htm)
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: Sture1980 skrivet 3 december 2011 kl. 19:41:29
Tack igen för alla svar...
 Men jag känner att vi kommit ifrån ämnet här, jag ville inte veta om ni tycker att en MC eller ATV är säkrare på vägen, starta en ny tråd om ni vill diskutera det mer, jag vill ha info om det går att få en ATV vägregad utan strypning lagligt...

Trodde detta var ett ATV forum och inte ett MC forum...
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: Stable skrivet 3 december 2011 kl. 19:50:46
Och på den frågan fick du svar av Hydro redan i andra inlägget i denna tråd.

Om motorn inte lämnar mer än 20 hk behövs ingen strypning. Dom flesta hjulingar under 300cc behöver således ingen strypning.
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: AtvHudik skrivet 3 december 2011 kl. 21:29:04
Och på den frågan fick du svar av Hydro redan i andra inlägget i denna tråd.

Om motorn inte lämnar mer än 20 hk behövs ingen strypning. Dom flesta hjulingar under 300cc behöver således ingen strypning.

Precis! Enklare kan det inte bli ()p
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: Hydro skrivet 3 december 2011 kl. 21:47:24
  ()p



Hur och varför tänker man annorlunda när man har A-kort? Jag är rädd om livet och det hoppas jag alla är. Men vad menar du?

Med detta menar jag bla att man som mc-förare ofta VET att det är farligt och att man helt enkelt tar den risken.
Och det är mycket enklare att ta en risk om man vet om den.
Men många fyrhjulingsförare tror sig vara odödliga bara för att de har två hjul extra... vilket ju självklart är trams, och ser alltså inte alls denna risk!

Någon quadkille (kanske det var du?) påstod längre upp i tråden att eftersom man har nerfbars på en quad så är man mer skyddad än vad man är på en mc som ju saknar dessa...
Mmm... kanske kanske om man blir påkörd av barnvagn.
I sidan.
I 20 km/h.

Men kommer en bil på två ton och kör in i sidan på dig i 90 km/h så dör du, oavsett hur många nerfbars du än monterat.
...och kanske redan i 50 om du har otur.

Kort och koncist, många fyrhjulingsförare inser helt enkelt inte vilka enorma krafter hastigheterna innebär och då snackar vi farter redan över 30!
...inte 300.

Sorry för OT. Tråden lämnas.
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: Gasgas 450 wild. skrivet 3 december 2011 kl. 22:40:14
  ()p



Med detta menar jag bla att man som mc-förare ofta VET att det är farligt och att man helt enkelt tar den risken.
Och det är mycket enklare att ta en risk om man vet om den.
Men många fyrhjulingsförare tror sig vara odödliga bara för att de har två hjul extra... vilket ju självklart är trams, och ser alltså inte alls denna risk!

Någon quadkille (kanske det var du?) påstod längre upp i tråden att eftersom man har nerfbars på en quad så är man mer skyddad än vad man är på en mc som ju saknar dessa...
Mmm... kanske kanske om man blir påkörd av barnvagn.
I sidan.
I 20 km/h.

Men kommer en bil på två ton och kör in i sidan på dig i 90 km/h så dör du, oavsett hur många nerfbars du än monterat.
...och kanske redan i 50 om du har otur.

Kort och koncist, många fyrhjulingsförare inser helt enkelt inte vilka enorma krafter hastigheterna innebär och då snackar vi farter redan över 30!
...inte 300.

Sorry för OT. Tråden lämnas.

Menar du att nerfbars inte ger nå mer skydd än en 2 hjuling? Ok dina ben är starkare än stål..Inte mina. En barnvagn gör nog inte mycket ens emot en på 2 hjul :p . Javisst hastigheten gör mycket men det är ingen nyhet vare sig man har A eller B kort.

Men att A korts ägare skulle ha utvecklat nånting extra för att veta att man gör illa sig om man kör av eller blir påkörd är ju iaf nonsens.

Så alla som kör väg lagligt vet nog om riskerna. Det finns inga som helst bevis för att A korts förare skulle köra nåt bättre eller veta bättre om man dör eller gör illa sig vid olyckor.
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: AtvHudik skrivet 4 december 2011 kl. 07:18:55
Jag tror att du måste inse att i en krock med bil är dina nerfbars inget skydd mot din kropp. De kan till och med ställa till större skada än om du körde utan. Det beror ju helt på huroch var smällen tar.
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 5 december 2011 kl. 07:26:46
Allting som kan hjälpa till att ta upp krafter skyddar naturligtvis, allt från något av de fyra däcken, till nerfbars, ned till klädseln.
Och när det gäller klädseln är nog faktiskt MC-förare som regel bättre skyddade än fyrhjulingsåkare.
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: AtvHudik skrivet 5 december 2011 kl. 21:38:55
Allting som kan hjälpa till att ta upp krafter skyddar naturligtvis, allt från något av de fyra däcken, till nerfbars, ned till klädseln.
Och när det gäller klädseln är nog faktiskt MC-förare som regel bättre skyddade än fyrhjulingsåkare.

Ja fast en oturlig träff på nerfbarsen kan ju också tex klämma sönder benen och då hjälper de ju inte alls.
Titel: SV: Ostrypt på väg
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 6 december 2011 kl. 07:07:46
Mmm.
Med otur dör man även om man halkar och faller omkull.