ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: ppojken skrivet 15 mars 2011 kl. 13:38:19
-
Har suttit och letat släp kärra i några veckor men hittar inget vettigt begagnat, tittat på den lilla Tiki c200 obromsad eu kärra med tipp, ny priset 7200:- Men är denna kärra för liten för att få plats med en outlander?
M.V.H
-
Provat att googla någon gång? ()p
En outlander 500 är 2184 x 1168 x 1143 mm
Och en Tiki c200 har flakmåtten 2000x 1250 mm
Och av detta tolkar vi, fungerar bra på bredden så länge du inte breddar maskinen med andra däck eller liknande. På längden blir det trångt men fungerar kanske om du kör utan lämmen.... Så om jag vore du skulle jag köpa en lite större kärra.
Sen är det tydligen bara 340 i maxlast så är ju inte mycket marginal där heller.(står 440kg på vissa ställen)
-
Med bandsats ryms den inte, har jag fått erfara.
-
Jo jag goglade på det, men det sticker ju ut lite plast fram och bak, så bara hjulen går på så den står stadigt spelar det ju ingen roll om det sticker ut lit fram och bak, så det var det som oroade mej, vikten ligger ju ganska precis på kilot rätt i max last, men är ju väldigt billig kärra och tar ju ingen plats (trångt på gården)..
M.V.H
-
Det är ju ganska smidigt med en lätt obromsad vagn, inga problem att flytta runt för hand och du kan nog ställa den på sidan för att få plats med den lättare.
Jag har en vagn från bil och trailer.
http://www.batochtrailer.se/produkter/sl%C3%A4pvagnar
tror min variant heter anton nu. Där är ju flakmåttet 125x265cm, vilket är rätt lagomt tycker jag med originalhjul.
Riktigt smidigt med tipp också, skönt att slippa ramper.
Ibland behöver man ju köra annat på vagnen också, till tippen eller med möbler eller virke. Att bara ha en 2m lång vagn (flakmått) då är nog rätt begränsande, men det är ju ofta inte långt till närmaste uthyrare heller.
Dock så har ju jag klämt på bredare hjul på hjulingen, så nu får den inte plats längre... :(
Så egentligen borde jag byta till en lite bredare vagn, men min ekonomi är inte på topp så det får nog vara så här ett tag.
-
Ja det är en begränsning med 2m om man ska köra andra grejer med en, men vill inte spendera en förmögenhet på ett släp, och att hyra släp har blivit en kostsam historia, så ett tiki c 200 släp har betalat sej på knappt två år har jag räknat på, och att inte ha bak lämmen på när jag faktar hjulingen kan jag leva med, bara hjulen står ordentligt på kärran så det inte blir något väldigt dramatiskt. Ja tipp är ett krav om jag ska köpa kärra, sen vill jag helst undvika bromsad kärra, inget roligt att hålla på med kärvande bromsar i tid och otid...
-
Som Pv544 så är hans för liten efter däckbyte, du har inga planer på att byta däck för tråkigt att köpa en kärra som inte går att använda då längre.
Att man får meka med bromsar hela tiden är ju bara snack. Vi har haft en Gisebo sedan 89 och aldrig gjort nått åt bromsarna, den har rullat mycket både sommar som vinter.
-
Köper man en ny hjuling för över 100 papp så tycker jag att man skall köpa en skaplig vagn ()p
Jag köpte en bromsad Fogelsta vagn med några år på nacken som får lasta 550 kg för 10 500 :- beggad (inkl nätgrindar), så det gå bra att hitta bra beggade vagnar.
Kommer inte ihåg var du bor, men http://www.tradeitab.se/ (http://www.tradeitab.se/) brukar har bra vagnar till vettiga priser
Mvh // Martin
-
Helst av allt skulle jag vilja ha en stor rejäl kärra, men även lite brist på uppställningsmöjligheter tyvärr, sen skulle den lilla kärran vara perfekt att dra efter hjulingen med.... En kompis skulle mäta sin hjuling nu med sina mudlite xtr på och se om det kommer gå med såna däck på och funkar det så blir det nog en investering i en sån kärra
Grisebo kärran kör du med den ofta? en släkting till mej har en avesta (tror det hette så) och den har han haft väldiga problem med kärvande handbroms och påsjuktsbroms på som ska smörjas o grejas med, dock ej ofta den blir använd, mest vår och höst när han håller på med ved..
-
Ofta och ofta, den rullar väll 200 mil om året kanske :hmmm:
Aldrig smort nånting.
-
Helst av allt skulle jag vilja ha en stor rejäl kärra, men även lite brist på uppställningsmöjligheter tyvärr, sen skulle den lilla kärran vara perfekt att dra efter hjulingen med.... En kompis skulle mäta sin hjuling nu med sina mudlite xtr på och se om det kommer gå med såna däck på och funkar det så blir det nog en investering i en sån kärra
Grisebo kärran kör du med den ofta? en släkting till mej har en avesta (tror det hette så) och den har han haft väldiga problem med kärvande handbroms och påsjuktsbroms på som ska smörjas o grejas med, dock ej ofta den blir använd, mest vår och höst när han håller på med ved..
Samma med fars kärra ifrån Gisebo, trix vid varje besiktning, nu har vi fått börja med att palla upp kärran och trycka tillbaka fjädringen med skopan på lastaren ett par dagar innan besiktningen så att det fjädrar lite när besiktningsmannen testar.
-
Jag skulle gärna vilja veta bredden på hjulingen som har mudlite xtr, skulle vara suveränt om det var en Outlander
(vill se om hjulen ryms på kärran)
-
Jag kikade på eu-släp nya, men blev ett Larssons släp beg istället (med broms ja) för samma peng..
lånar gärna ut det till svåger och polare, det sparar man in på att fixa ihoprostade bromsdetaler etc i framtiden, grejerna mår bara bättre av att användas..
390x185. quadden ryms på tvären. ;)
//Erik
-
Can am: Ja det är en outlander 800 korta modellen, såg nu när jag kikade att det fanns en tiki 265c för 8800, och det är ju ett mycket bättre val, men tar mer plats på gården, och det är ett bekymmer i sej.
Helst hyr/lånar jag inte ut saker, de brukar oftast bli väldigt nedgångna väldigt fort då tyvärr, så bromsar är inget för mej då det inte kommer bli regelbunden användning...
M.V.H
-
jag hade också valt en obromsad, finns inget mer omotiverande än att riva isär bromsar på en jävla kärra, fy fan känns som helt bortkastat arbete..
sen om du ska backa i motlut så slår bromshelvetet till och är det samtidigt halt så får man hjulspinn och röven glider åt sidan in i en snövall eller nåt..
om du ska tvärnita i snömodd så kommer en bromsad kärra på bredställ bredvid bilen..
och köper man en kärra med mindre fälgdiameter än 10 tum så är den undantagen från vinterdäck, praktiskt och ekonomiskt.
-
:lol: :lol: :lol: :lol:Fan Oskar obromsat med sommarhjul borde VERKLIGEN ge bredställ i halkan :D :D :headbang: :headbang: :djump: :djump: :djump:
-
är det Bara jag som kan justera bromsar på släp så jag inte har problem med dom hos varken SBP, när jag backar eller bromsar hårt?!
//Erik
-
ppojken: har polarn mätt bredden på hjulingen med xtr?
-
Jag skulle gärna vilja veta bredden på hjulingen som har mudlite xtr, skulle vara suveränt om det var en Outlander
(vill se om hjulen ryms på kärran)
135 cm med Mudlite XTR 27x11x14 på ITP fälgar, vet tyvärr inte offset!!
-
http://www.blocket.se/orebro/Obromsad_EU_slap_80km_h_med_tipp_OMGAENDE_LEV_31064446.htm?ca=16&w=1
En sån här köpte jag till min outlander den får plats utan problem sen kan jag verkligen rekomendera att köpa en med tipp ()p
-
jag hade också valt en obromsad, finns inget mer omotiverande än att riva isär bromsar på en jävla kärra, fy fan känns som helt bortkastat arbete..
sen om du ska backa i motlut så slår bromshelvetet till och är det samtidigt halt så får man hjulspinn och röven glider åt sidan in i en snövall eller nåt..
om du ska tvärnita i snömodd så kommer en bromsad kärra på bredställ bredvid bilen..
och köper man en kärra med mindre fälgdiameter än 10 tum så är den undantagen från vinterdäck, praktiskt och ekonomiskt.
Vad har du haft för gammalt skit på kroken :hmmm: ;D ;)
Köpte ett par år gammalt Trailergruppensläp (Thule mdf.) med gallergrindar för 14.000 (nypris 29.000).
Med tanke på att det varit ett uthyrningssläp från Statoil vad allt de nu innerbär och fortfarande är i gott skick visar ju bara på hur bra kvalité det är på dessa släp :)
Bjuder på en Googlad bild:
(http://www.jockebygg.se/wp-content/uploads/2010/08/slapkarra_fogelsta_ls650u.jpg)
Dedär med tip är väl bra, men jag föredrar rampgrindar 8)
(http://www.thuletrailers.se/content/tillbehor/rampnatgrind.jpg)
-
Tony 4x4: tackar!
-
jag hade också valt en obromsad, finns inget mer omotiverande än att riva isär bromsar på en jävla kärra, fy fan känns som helt bortkastat arbete..
sen om du ska backa i motlut så slår bromshelvetet till och är det samtidigt halt så får man hjulspinn och röven glider åt sidan in i en snövall eller nåt..
om du ska tvärnita i snömodd så kommer en bromsad kärra på bredställ bredvid bilen..
och köper man en kärra med mindre fälgdiameter än 10 tum så är den undantagen från vinterdäck, praktiskt och ekonomiskt.
Vad har du haft för gammalt skit på kroken :hmmm: ;D ;)
ja eftersom jag vart för snål för att köpa nytt så har jag haft kärror jag fått gratis osv..
senaste var en Gisebo från 1964 med bladfjädring och 10"hjul, helt prefekt allroundkärra men tyvärr gick inte hjulingen upp på den så nu fick jag för första gången köpa mig en kärra. fick bli en hebe 750 -83:a, tyvärr bromsad men det var nyrenoverat sades det.. men den är jobbig att backa med för bromsen slår i ibland. varför har vi inte elbroms i sverige som i USA?????
-
Man kan bygga till en liten metallstång man viker in, som stoppar påskjutsbromsen, om man ska backa mycket.
Men då måste man ju såklart kliva ur varje gång man ska i med den, men det är ju ingen större fara.
Många bygger ju om släp och regbesiktar om dom som obromsade har jag åxå sett, så det borde ju gå med små äldre modeller
//Erik