ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: Outty 1000 skrivet 30 juni 2007 kl. 10:06:03

Titel: 2 eller 4wd outlander 800
Skrivet av: Outty 1000 skrivet 30 juni 2007 kl. 10:06:03
tar den stryk att ligga o köra i högre hastigheter på 2 eller 4 wd på asfalt ellerdyl .
och 2 wd och låg växel tar det skada av nått slag eller ...........
Titel: 2 eller 4wd outlander 800
Skrivet av: Veyron skrivet 30 juni 2007 kl. 14:58:47
vet ej riktigt va du menar men ska du köra fort längs väg så kör me högväxel för att undvika höga varvtal och kör me 2wd för den drar mindre soppa än med 4 wd inkopplad.
Titel: 2 eller 4wd outlander 800
Skrivet av: Outty 1000 skrivet 30 juni 2007 kl. 15:03:06
ok
jag bara kollar så att det inte slits när man "transporterar" sej på olika vägar med ev massvis med lek !!
Titel: 2 eller 4wd outlander 800
Skrivet av: ATVicious skrivet 30 juni 2007 kl. 16:30:19
Du använder aldrig L-växeln i princip. Kör alltid med H-växeln, om du sedan ska dra något rejält eller om H inte klarar en backe eller vad som, då kan du dra in L-växeln och 4wd. Annars är det 2wd som gäller, iaf för min del. Men det finns en heldel för-/nackdelar med bägge.

2drift:
Fördelar: drar mindre soppa, lätt att styra (tyngre med 4drift), lätt att göra kontrollerade långa ställ/överstyrningar/fish tails.
Nackdelar: räcker inte alltid i tuff terräng, slits mer på bakdäcken jämfört med 4drift, sämre grepp på grus el. Dylikt. Och därmed sämre acceleration :!: eftersom hjulen spinner.

4drift:
Fördelar: grymt grepp på grus el. Dylikt vilket ger optimal acceleration :!:, tar sig fram bättre i svårare terrängen, mindre slitage på bakdäcken.
Nackdelar: tyngre att styra, drar mer soppa, svårare att göra långa ställ/överstyrningar/fish tails (pga. bättre grepp och att framhjulsdriften är aktiv), mer slitage på framdäcken.

Motorbromsen är starkare med 4drift också, ngt som kan vara såväl uppskattat som oönskat beroende på situationen.
Titel: 2 eller 4wd outlander 800
Skrivet av: op skrivet 30 juni 2007 kl. 16:48:44
Jeg har lest litt rundt på forumene i USA etc. og ser at de gjerne bruker 4wd og lavserie når de skal nedover j. bratte bakker. Motorbremsen virker noe inn i h. i lavgir :). Hvis du har behov for å ligge å kjøre lenge i 10-20km/t f.eks. så kan du bruke "L" for å holde cvt'en innkoblet hele tiden, redusere varmeutvikling og slite mindre på utstyret(Klatre på steiner etc.).

Med 800cc er det vel knaptnok noe sted der du i prinsipp ikke kommer opp på høygir uansett  :) -- så det må evt. være hvis du kjører sakte eller trenger motorbremsen slik jeg ser det.

For min del bruker jeg 2wd på asfalt og 4wd på grus pga. at det gir mulighet til å ligge  understyre litt igjennom svingene  ;)
Titel: 2 eller 4wd outlander 800
Skrivet av: ATVicious skrivet 30 juni 2007 kl. 17:13:14
Citat från: "op"
Jeg har lest litt rundt på forumene i USA etc. og ser at de gjerne bruker 4wd og lavserie når de skal nedover j. bratte bakker. Motorbremsen virker noe inn i h. i lavgir :). Hvis du har behov for å ligge å kjøre lenge i 10-20km/t f.eks. så kan du bruke "L" for å holde cvt'en innkoblet hele tiden, redusere varmeutvikling og slite mindre på utstyret(Klatre på steiner etc.).

Med 800cc er det vel knaptnok noe sted der du i prinsipp ikke kommer opp på høygir uansett  :) -- så det må evt. være hvis du kjører sakte eller trenger motorbremsen slik jeg ser det.

For min del bruker jeg 2wd på asfalt og 4wd på grus pga. at det gir mulighet til å ligge  understyre litt igjennom svingene  ;)


Helt rätt. Nedför groteska backar är självfallet 4wd och L bäst då det ger den kraftigaste motobromsen och bäst grepp.

Vad gäller "og 4wd på grus pga. at det gir mulighet til å ligge  understyre litt igjennom svingene":

Jag försöker översätta: "och 4wd på grus pga. att det ger möjlighet till att ligga under styret lite genom kurvorna" eller att du menar "och 4wd på grus pga. att det ger möjlighet att ligga och understyra lite genom kurvorna".

Vilken av dom du än menar (eller något annat?) förstår jag inte vitsen med det. Att understyra genom en kurva är livsfarligt, och att ligga under styret genom kurvan, det kan du väl ändå göra om du kör 2wd också. Då får du ju ett skönt ställ (med 2wd) så du måste du ju huka dej ner mot kurvans innersida. Annars blir det kanske ett olyckligt slut..  8O
Titel: 2 eller 4wd outlander 800
Skrivet av: MacGyver skrivet 30 juni 2007 kl. 17:39:55
Citat från: "ATVicious"
Du använder aldrig L-växeln i princip. Kör alltid med H-växeln, om du sedan ska dra något rejält eller om H inte klarar en backe eller vad som, då kan du dra in L-växeln och 4wd. Annars är det 2wd som gäller.


Inte riktigt rätt...
Ev CTV blir väldigt varm och för att få kylning så sitter det fläckt blad på primär variatorn...
Om du kör sakta på H växeln i teräng riskerar du att överhetta din CTV och remen slits i onödan...
I skog och lite tuffare teräng bör du köra på L Växel för att höjja motorvarven och på så sätt få mer kylning på CTV`n
Titel: 2 eller 4wd outlander 800
Skrivet av: ATVicious skrivet 30 juni 2007 kl. 18:25:31
Det verkar logiskt. Du har säkerligen rätt. CVT menar du väl förresten?

"Continiously Variable Transmission" eller ngt sånt (stavning är säkert fel)
Titel: 2 eller 4wd outlander 800
Skrivet av: MacGyver skrivet 30 juni 2007 kl. 20:56:49
Citat från: "ATVicious"
Det verkar logiskt. Du har säkerligen rätt. CVT menar du väl förresten?

"Continiously Variable Transmission" eller ngt sånt (stavning är säkert fel)


hehe jag vet inte vad jag ska skylla på Baksmälla eller att man hunnit börga om  :P
Titel: 2 eller 4wd outlander 800
Skrivet av: ATVicious skrivet 1 juli 2007 kl. 01:15:49
Jag röstar på baksmälla :wink:
Titel: 2 eller 4wd outlander 800
Skrivet av: d4 skrivet 1 juli 2007 kl. 10:25:34
MacGyver har helt rätt, kylningen av CVT är viktigt när det går sakta.
Om det är lätt terräng, tex. en fin stig kan man köra på HI.
Bara man kan hålla gas och slipper start/stop moment, hela tiden.
Titel: 2 eller 4wd outlander 800
Skrivet av: Outty 1000 skrivet 1 juli 2007 kl. 11:26:05
man får tacka
det börjar redan ge resultat i skogen och grus vägar ...
=jävla skilnad och satan så fort det går
vilken maskin , jag har aldrig kört något liknande.........