ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: bm35 skrivet 5 november 2010 kl. 18:48:43

Titel: skogsvagn
Skrivet av: bm35 skrivet 5 november 2010 kl. 18:48:43
undrar om det om det är någon som har erfarenhet av kranman avestavagnen eller xyz kran vagnar hur det fungerar i skogen och med drivningen har en can-am 650 2010
Titel: SV: skogsvagn
Skrivet av: Swamp dwarf skrivet 5 november 2010 kl. 19:09:05
Vet en som har Kellfri SV34 med drivning till sin Can-am och han är nöjd.
Det var en del problem med vagnens hydralik men det fixade Kellfri ganska snabbt.
Titel: SV: skogsvagn
Skrivet av: Osten skrivet 5 november 2010 kl. 19:45:14
Mycket beror på dina förväntningar. Tycker du det är KUL att köra med vanlig vedvagn efter hjulingen så blir du nog nöjd med en XYZ vagn (eller avesta eller kranman) men förväntar du dig undervärk så titta på något annat (Vimek, Alstor eller Hjulhäst).  Men jag tipsar dig om att PROVA innan du köper. Kom ihåg att det är bara en hjälpdrift och att maskinen inte blir 8hjuls driven. 
Titel: SV: skogsvagn
Skrivet av: Seb macahan skrivet 9 november 2010 kl. 23:31:05
Hej, Tror inte att osten har kört något av det han skriver om. Jag har en Xyz utan drivning bakom en 650xt 2011. Dom gånger jag saknar drivning är jag mer orolig för att vagnen ska brista än att jag ska köra fast (alltså överlast så det står härliga till). Tror faktiskt att just Can-am med lite större motor är bland det bättre att sätta framför en gripvagn. Jag har avverkat ca 25fkbm fullvuxen granskog än så länge. Den är utskotad på ganska svår terräng med mycket blöthål och svåra passager med höga sten. Aldrig har jag behövt drivning. Man ska inte förglömma att en Alstor eller en "riktig" miniskotare har ju rätt mycket mindre användnigs område än en ATV med löstagbar vagn som dessutom tar ca 1-2minuter att koppla på. Och kostar inte 400-900 000kr. Jag är mer än nöjd med min XYZ. Trodde bara det var leksaker innan jag procade den. Har till och med haft skotarförare som blivit imponerade av vad ekipaget klarar av. Men visst ska du köra ut timmer på heltid så ska du nog köpa en mini-skotare dom rymmer lite mer. Men ett tips: Köp en med en lättstartad motor. Till min vagn är det en Honda motor och Kines motorerna är inte alltid lika lättstartade. Det blir ganska många start och stopp för en dag. Ha det och lycka till........
Titel: SV: skogsvagn
Skrivet av: AtvNerd skrivet 10 november 2010 kl. 10:01:35
Can Am's egna vagn har jag kört , men inte dessa andra märken så jag har inget att jämnföra med.
Jag tycker som ovanstående att man ska ha nåt lättstartat, den vagnen jag provade var väldigt lättstartad och gick tyst och fint.
Vagnen är lite annorlunda och har en sticka med bom, istället för vik bom.
Nackdelar är att man får lägre lyfthöjd desto närmre vagnen man kommer,
Fördelen är att det blir väldigt lättkört , man behöver bara "peka" åt virket , sen köra bommen rakt ut mot det, och sen in igen.
Det fanns även hydraulisk flyttning av booggien, det är ju jättebra om man ska ta hem nåt stort.
Då backar man mot stocken med boogin närmst maskinen, sen lyfter man lite med armen, precis så att stocken hamnar på bakre rullen, sen kör man boggien bakåt så att stocken hamnar på vagnen.

En sån vagn finns för provkörning i kil.
Www.Offroadcenter.se eller 0554-41500
Titel: SV: skogsvagn
Skrivet av: Osten skrivet 10 november 2010 kl. 11:45:20
Lite tillägg till mitt tidigare inlägg .Hjulhäst (inte kört) Ca230000:-exkl moms ,allstor bensin(inte kört) prisläge dyrare än vimek:P , Vimek 620 (kört Många demodagar med den) Ca320000:- fullutrustad Exkl moms. Dock skall erkännas att jag inte har kört så mycket med timmervagn efter hjuling har dock provkört xyz kranen inte samma känsla som vimek men ganska likvärdig med allstors farmakran. Men en beggad Vimek 101 (prisklass ca110000-175000:- exkl moms) är skitkul att köra över stock och sten och 620:n är ännu roligare för då har man honda motor och servo. Vimek 101 och 620 går att dela på några minuter och kan användas till skottning, körning med huggarkoja eller liknande. Men men man är ju lite partisk eftersom man är återförsäljare till Vimek och lennartfors samt har möjlighet att sälja Farma. Men sen är ju körsättet väldigt olika på en hjuling och en minimaster (620 101) Med en hjuling så tar man stubbar och stenar med hjulen medans med minimasterns markfrigång och helt platta underrede grenslar man mycket mer. Men någon borde fixa en vettig hydralpump med lämplig montering direkt på hjulingsmotorn så man slapp dubbla motorer.
Titel: SV: skogsvagn
Skrivet av: Seb macahan skrivet 10 november 2010 kl. 23:00:35
Är det inte kedje drift till kran svängen på Can-am egna vagn. Tror att det är det och är skeptisk till det. Annars är det nog en bra vagn. Men som i alla lägen vad är bäst / Hur långt är ett snöre? Se till nyttjande och prisklass
Titel: SV: skogsvagn
Skrivet av: AtvNerd skrivet 11 november 2010 kl. 22:02:32
Kedje? Hur menar du?
Titel: SV: skogsvagn
Skrivet av: Seb macahan skrivet 11 november 2010 kl. 23:57:19
På äldre och mindre kranar (typ skogsvagn till traktor mm) använde man sig av hydraulmotor med en drev på, Ett drev satt monterat i "basen" på kranen. För att svänga kranen drev man motorn som förde över kraften via kedja till svänghuset på kranen. Hela konstruktionen är inbygd men inte särskilt pålitlig eller stark. Denna teknik används för att få ner kostnaden. Enligt min Åf som hade Can-am vagnen på demo när jag köpte min XYZ av honom sa att det var kedjedrift och han menade att det sänkte hela vagnen. Men jag har inte själv verifierat om det han säger är sannt. 
Titel: SV: skogsvagn
Skrivet av: AtvNerd skrivet 12 november 2010 kl. 08:48:04
Det kan nog stämma, det var en liten låda vid infästningen.
Det kan ju bli lite klent, speciellt om det är kallt så kan man dra av nåt kugg.
Titel: SV: skogsvagn
Skrivet av: AtvHälsingland skrivet 12 november 2010 kl. 19:42:08
 :nopics
Titel: SV: skogsvagn
Skrivet av: AtvNerd skrivet 12 november 2010 kl. 21:39:57
mobil bilder så håll till godo.
hade problem med att öppna klipp från youtube, men sök på -Brp timmerkärra- 
Titel: SV: skogsvagn
Skrivet av: Max skrivet 13 november 2010 kl. 07:56:35
Brp's vagn ser onekligen nice ut. Kul att den kommer med drift nu också.
stort plus för flyttbart chassi/boggie.

Dock tycker jag lyftkraften är lite klen, max 200kg mot kranmans som väl ligger runt 300-350, men det har ju att göra med utformningen av kranen. Verkar helt klart smidig så räcker lyftkraften till är väl bara att köpa  ()p
Titel: SV: skogsvagn
Skrivet av: AtvNerd skrivet 13 november 2010 kl. 08:17:22
Ja lite klent, men smidigaste och snabbaste sättet att lasta med den är att man helt enkelt lastar allt bakifrån och drar på det på kärran, då finns ju ingen risk att välta heller.
Titel: SV: skogsvagn
Skrivet av: Max skrivet 13 november 2010 kl. 12:19:33
mmm men det förutsätter att man kan backa intill varje plats man ska lasta.
Kanske kommer en uppdaterad variant av kranen framöver med större lyftkapacitet?
Titel: SV: skogsvagn
Skrivet av: AtvHälsingland skrivet 14 november 2010 kl. 14:46:07
Det verkar vara en rejäl vagn  ()p
Titel: SV: skogsvagn
Skrivet av: core_am skrivet 14 november 2010 kl. 16:53:42
även jag har tittat på BRPs vagn och den ser intressant ut och då den med drift då förstås..

kommer själv att beställa en griplastarvagn vilken dag som helst nu! en röd sak  :headbang:

finns även ett annat märke som har en lite annorlunda sorts kran och det är Metsä Tapio, vet dock inte om det finns någon säljare i sverige för den

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=0yXIQ5Lr0no[/youtube]
Titel: SV: skogsvagn
Skrivet av: Seb macahan skrivet 14 november 2010 kl. 22:15:50
Är alltid kranen och stödbenet! på samma sida av vagnen?
Titel: SV: skogsvagn
Skrivet av: Summum skrivet 15 november 2010 kl. 07:38:06
Det där var ju inte så dumt, då blir tyngden av kranen över hjulen på kärran istället för högt tryck på fyrhjulingen.
Titel: SV: skogsvagn
Skrivet av: Seb macahan skrivet 15 november 2010 kl. 23:26:59
Tyngden på fyrhjulingen utan last och till viss del med last kan man reglera på nästan alla vagnar genom att flytta boggien frammåt och bakåt. Det är med lass på vagnen det blir mer tryck än vad man önskar.