ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: ankan55 skrivet 24 juni 2009 kl. 09:55:25

Titel: Renegade
Skrivet av: ankan55 skrivet 24 juni 2009 kl. 09:55:25
Funkar den bra som vägmaskin?

exempelvis höga farter på landsvägar
Titel: SV: Renegade
Skrivet av: AtvNerd skrivet 24 juni 2009 kl. 11:35:08
den väsnas från variatorn, ska du bara köra väg välj nåt annat
Titel: SV: Renegade
Skrivet av: MacGyver skrivet 24 juni 2009 kl. 13:49:01
Den går stadigt och stabilt på vägen, men som sas tidigare så ylar det från ctv´n (gäller alla Canam utom 450...)
Så ska du bara köra väg så finns det lättare och billigare allternativ som är minst lika stadiga om inte stadigare.
sedan så tror jag att jag skulle ha valt en växlad maskin och ingen ctv maskin om jag bara skulle köra på väg.

Men min är till salu om du skulle vilja ha en... ()p
Titel: SV: Renegade
Skrivet av: Mackan_450 skrivet 24 juni 2009 kl. 14:57:56
men om man ska åka blandat grusväg asfalt o skog
Titel: SV: Renegade
Skrivet av: ers skrivet 24 juni 2009 kl. 15:25:58
Tycker att Can-amerna har en otäck förmåga att vilja gå upp på 3-hjul ganska ofta så man får ta det ganska lugnt i kurvor...

Körde iof bara med orginalhjulen, fungerar kanske bättre med riktiga vägdäck...
Titel: SV: Renegade
Skrivet av: Spiricom skrivet 24 juni 2009 kl. 19:59:51
Tycker att Can-amerna har en otäck förmåga att vilja gå upp på 3-hjul ganska ofta så man får ta det ganska lugnt i kurvor...

Körde iof bara med orginalhjulen, fungerar kanske bättre med riktiga vägdäck...

Skall man åka mycket väg så är nog MAX:en att rekommendera. Den har inte alls samma tendeser att gå upp på tre hjul.
Titel: SV: Renegade
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 24 juni 2009 kl. 20:22:05
ska du åka väg mestadels och även lite på skoj i skogen så kan även en quad vara aktuellt.... jag kör endel i skogen och tar mig fram rätt bra tycker jag... Det enda som stoppar en quad i skogen som inte stoppar en 4x4 är väl massvis med STORA blöta trädd över vägen, det slirar i oändligheten. Djupa ler/vattenhål (behöver inte fastna men allt som oftast gör man det. Och slutligen när det är vääääldigt konstig terräng, typ djupa traktorspår är lite jobbiga att hålla sig till med tanke på den låga "diffen"

Men en quad stampar ju en 4x4 på fingrarna vad det gäller allt i asfalt/grusväg.

Så det är ju hur avancerat du kommer köra i skogen och om du ska ha någon NYTTA av den... men spekulerar du på renegade så antar jag det är ren leksak  :whip:
Titel: SV: Renegade
Skrivet av: thalle skrivet 24 juni 2009 kl. 21:23:20
exempelvis höga farter på landsvägar

Vet inte vad du menar med fort.
Men själv kör jag gärna inte över 100km/h varken med terrängdäck eller bilfälgar och bildäck.
Tycker den driver/spårar väldigt lätt och är rätt mycket vibrationer i styret oxå.

Har iofs inget annat att jämföra med vad det gäller atv eller quad, kanske inte är sämre än någon annan....
Titel: SV: Renegade
Skrivet av: MacGyver skrivet 25 juni 2009 kl. 07:21:10
men om man ska åka blandat grusväg asfalt o skog

Just av den anledningen köpte jag Renegaden och är supernöjd.
Jag har även provat den på bana och det funkar riktigt bra så länge man orkar... den är tung.
på en grus väg så måste det vara det optimala att sitta på den matar på så mycket man bara törs.
väldigt lättkörd.
I skogen med rätt däck så är den smidigare än alla andra 4X4 och lätta att hantera men.... man får ingen packning med sig som på en med last rack.
Titel: SV: Renegade
Skrivet av: gurra-g skrivet 25 juni 2009 kl. 07:36:15
Tycker att Can-amerna har en otäck förmåga att vilja gå upp på 3-hjul ganska ofta så man får ta det ganska lugnt i kurvor...

Körde iof bara med orginalhjulen, fungerar kanske bättre med riktiga vägdäck...
Krängningshämmaren sitter i baksvingen på dom, därför så lyfter den
sej i bak. Men jag tror det ska finnas krängare att sätta på fram också, som tillbehör.
Titel: SV: Renegade
Skrivet av: ers skrivet 25 juni 2009 kl. 15:19:08
Tycker att Can-amerna har en otäck förmåga att vilja gå upp på 3-hjul ganska ofta så man får ta det ganska lugnt i kurvor...

Körde iof bara med orginalhjulen, fungerar kanske bättre med riktiga vägdäck...
Krängningshämmaren sitter i baksvingen på dom, därför så lyfter den
sej i bak. Men jag tror det ska finnas krängare att sätta på fram också, som tillbehör.

Precis, så heter det. Känns som om den är lite för hård för vägkörning. Däremot grusvägar, där är den kung över alla 4x4 !!!  ()p
Titel: SV: Renegade
Skrivet av: gurra-g skrivet 25 juni 2009 kl. 20:23:22
Tycker att Can-amerna har en otäck förmåga att vilja gå upp på 3-hjul ganska ofta så man får ta det ganska lugnt i kurvor...

Körde iof bara med orginalhjulen, fungerar kanske bättre med riktiga vägdäck...
Krängningshämmaren sitter i baksvingen på dom, därför så lyfter den
sej i bak. Men jag tror det ska finnas krängare att sätta på fram också, som tillbehör.

Precis, så heter det. Känns som om den är lite för hård för vägkörning. Däremot grusvägar, där är den kung över alla 4x4 !!!  ()p
Ja inte fjädrar den mycket, det är i princip ett rör som sitter mellan svingarna. :hmmm:
Vissa tar bort den för bättre terrängegenskaper, men då niger det duktigt istället
Titel: SV: Renegade
Skrivet av: ers skrivet 26 juni 2009 kl. 08:04:09
Visserligen är det en torrosionsstav bak men samma variant sitter ju på alla Peugeoter och inte går de upp på 3 hjul vad jag märkt iaf. Kanske inte riktigt samma sak men endå. Skit samma, en säkning och andra däck gör den nog bra mycket stabilare...

/ Anders
Titel: Renegade
Skrivet av: devils_own skrivet 30 juni 2009 kl. 23:27:08

 8)
 Har haft en raptor 700 innan och det är en grymt skillnad.
Raptorn var absolut snabbare :order: men renegaden går behagligare.
I ren fart finns inte mycket som slår raptorn.
Renegaden för mera ljud hela tiden(variatorn) :stuck: men är lugnare och mjukare,lyfter gärna ett bakhjul i kurvorna m,en det fixar man lätt genom hårdare inställlning på dämparna bara ()p.[colur=blue]
Titel: SV: Renegade
Skrivet av: MacGyver skrivet 1 juli 2009 kl. 06:52:25
Tycker att Can-amerna har en otäck förmåga att vilja gå upp på 3-hjul ganska ofta så man får ta det ganska lugnt i kurvor...

Körde iof bara med orginalhjulen, fungerar kanske bättre med riktiga vägdäck...
Krängningshämmaren sitter i baksvingen på dom, därför så lyfter den
sej i bak. Men jag tror det ska finnas krängare att sätta på fram också, som tillbehör.

Precis, så heter det. Känns som om den är lite för hård för vägkörning. Däremot grusvägar, där är den kung över alla 4x4 !!!  ()p
Jag ställer mig lite frågande till era kommentarer...
Att den lyffter ett bakhjul är ju det bästa... det går ju lättare att svänga med tre hjul i backen än fyra.
Alla quaddar med stel bak axel är ju likadana.
Jag utnyttjar det i min körstil och tycker att det går skitbra.
jag kör med väldigt mjuk inställning på dämparna fram bara för att den skall niga så att ett bak hjul lyfter då blir den väldigt följsam i kurvorna även på asfalt.
Titel: SV: Renegade
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 1 juli 2009 kl. 20:59:58
jag tror ju du kör fortare med breställ och 4 hjul i marken än 3 hjul i marken halvägs till vältande :)  Vet inte hur renegaden är men jag tror väl inte den är direkt svårstyrd om du kör allmänt fort på en grusväg?
Titel: SV: Renegade
Skrivet av: MacGyver skrivet 1 juli 2009 kl. 21:13:53
jag tror ju du kör fortare med breställ och 4 hjul i marken än 3 hjul i marken halvägs till vältande :)  Vet inte hur renegaden är men jag tror väl inte den är direkt svårstyrd om du kör allmänt fort på en grusväg?

På grus väg så har man alla fyra i backen och kör på ställ och då är den väldigt lättstyrd och lätt körd.
Men på asfalt så föredrar jag att den går upp på tre istället för att den vill gå rakt fram med alla fyra i backen.
Titel: SV: Renegade
Skrivet av: gurra-g skrivet 1 juli 2009 kl. 21:24:55
jag tror ju du kör fortare med breställ och 4 hjul i marken än 3 hjul i marken halvägs till vältande :)  Vet inte hur renegaden är men jag tror väl inte den är direkt svårstyrd om du kör allmänt fort på en grusväg?

På grus väg så har man alla fyra i backen och kör på ställ och då är den väldigt lättstyrd och lätt körd.
Men på asfalt så föredrar jag att den går upp på tre istället för att den vill gå rakt fram med alla fyra i backen.
Så kör jag också, men inte i några högre farter.
En Quad är ju både lättare och har lägre tyngdpunkt,
det märks inte på en sån maskin.
Titel: SV: Renegade
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 1 juli 2009 kl. 22:39:24
jag kör ju med cross däck och bakhjulen lättar aldrig i högre farter utan då blir det sladd, men kör man saktare och svänger fort å lättar det ju, samma har man sett dom som kör Quad motard
Titel: SV: Renegade
Skrivet av: Mackan_450 skrivet 1 juli 2009 kl. 23:08:41
För mig blev det en renegade
(http://i341.photobucket.com/albums/o393/cj7_mackan/DSC00118.jpg)
Titel: SV: Renegade
Skrivet av: AtvNerd skrivet 1 juli 2009 kl. 23:11:18
För mig blev det en renegade
(http://i341.photobucket.com/albums/o393/cj7_mackan/DSC00118.jpg)

åhhh! det värmer i hjärtat!  ()p