tack för tipset men jag har nog ingen lust att lägga 40lax även om det vore värt varje krona...............
Det finns en svensk firma som håller på o ta fram turbo till ATV:sWWW.MC-XPRESS.COM priser=vet ej
tror ju inte man behöver mata i ett bar precis utan det skulle nog räcka gott med max 0,5 bar. Angående kompressionen så kan man ju svarva ner kolven, gröpa ur /bearbeta toppen eller be någon göra en tjockare toppackning.. När man har gjort iordning allt och så är det ju bara att skruva upp trycket till man märker att motorn spikar. Om möjligt; i med mer bränsle i motorn, om inte; justera ner wastegaten aningen. Som mr 2 takt skrev så kan den ju vara en ide med fetare kylare, främst olje kylaren..har själv aldrig märkt nån överdriven temperatur ökning när det har turbokonverterats.. (på bilar alltså)Man bör nog kolla upp innan man börjar med om prylarna kommer hålla, dvs staken, kolv, lager etc..Men prövar man inget vinner man inget!
jag skulle byggt själv.. Tror att ett aggregat från en smart (den pyttelilla bilen från mercedes) skulle vara lagom. + en extern wastegate.. vet ej beteckningen på aggregatet men det är litet som en kanelbulle.. bett någon fräsa ut en avgasfläns i stål till turbon och svetsat i ett grovt fint avgasrör. Plockat oljetryck till turbon via motorns oljetrycksvakt med hjälp av en banjobult och dragit ner en retur på lämpligt ställe.. En nerkapad intercooler från saab 900 eller kanske en intercooler från nån modern tdi-bil, dom brukar vara rätt små. Fixa några rostfria rör och lite silikon-slang så är nog saken biff på ett par helger i verkstan. Svåra blir nog bara att få till en förgasare som gillar laddtryck.
Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️