ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: Snoddas81 skrivet 13 maj 2008 kl. 18:23:29
-
Var och provkörde två st can am 400:or idag.
Och båda två hade obalans i framvagnen.
ÅF sa att det brukar vara så?
Jag tycker det känns lite fel att behöva ligga i 50 på väg med en vägreggad maskin
.
Ni som har/haft en 400:a, har ni obalans i era maskiner?
-
hej där ja de tro ej på för de som har CAN AM har ej sakt någe om däcken tro fråga tarzan eller de som har can am istället
lycka till
-
hej där ja de tro ej på för de som har CAN AM har ej sakt någe om däcken tro fråga tarzan eller de som har can am istället
lycka till
Va? :?:
-
Det är ofta problem med däcken, och har maskinen stått ett tag så verkar
gummit platta till sej så det blir sämre.
-
hej där ja de tro ej på för de som har CAN AM har ej sakt någe om däcken tro fråga tarzan eller de som har can am istället
lycka till
Va? :?:
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :P :?
Till problemet...
1, Dom står med nästan platta däck i emballaget över från Mexiko
så hjulen är inte runda när dom kommer...
2, det är säkert fel luft-tryck i dom.
Om man släpper ut nästan all luft (typ 0,1 bar kvar) och kör lite och sedan pumpar man 0,3 och kör så så kan dom bli bättre
-
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :P :?
Till problemet...
1, Dom står med nästan platta däck i emballaget över från Mexiko
så hjulen är inte runda när dom kommer...
2, det är säkert fel luft-tryck i dom.
Om man släpper ut nästan all luft (typ 0,1 bar kvar) och kör lite och sedan pumpar man 0,3 och kör så så kan dom bli bättre
Det var en 05:a och en 06:a som jag provkörde. Vet ej hur länge dom stått hos ÅF. Men kan nog vara som ni säger att dom stått stilla ett tag och plattat till sig lite.
-
Jag har ju också en rejäl obalans i mina däck. Dom blev dock bättre med glassand, men inte helt hundra. Det är främst i farter över 80 som obalansen är som värst.
-
Innan jag balanserade hjulen på min 400a så skakade det en heldel. Nu är det helt ok
-
Min nya swamplite är allt annat än runda.... trodde att dom skulle gå till sig efter ett tag.. men icke, fick ett tips av Tintin att fylla dom med drygt 2 kilos tryck och låta dom stå så några dagar, och det hjälpte faktiskt... det blev mycket bättre
-
Min nya swamplite är allt annat än runda.... trodde att dom skulle gå till sig efter ett tag.. men icke, fick ett tips av Tintin att fylla dom med drygt 2 kilos tryck och låta dom stå så några dagar, och det hjälpte faktiskt... det blev mycket bättre
Okej. Verkar som om "alla" Can am mer eller mindre haft problem med obalans. Det är ju nått man får ta med i beräkningen vid köp av maskin.
Men om det går att få bukt med problemet så är det ju en maskin som
jag verkligen gillar.
-
Det är nog inte markes beroende på Hjulingen som säger att alla Just Can-am har obalans.
Det gäller nog samtliga hjul som är just terränghjul.
Har du vägdäck på hjulingen så skall du se att alla hjulingar går bra på väger utan skak.
Terränmg hjul är ju vad det heter. Och i terrängen märker man inte av lite obalans eller mindre runda däck.
-
Det är endast på jämn asfalt som obalansen märks av,
på grusvägar så tar ojämnheterna ut obalansen.
Och asfalt undviker man i möjligaste mån.
-
Hade förra året en ny 400 -07 där däcken var så vinda att den var otäck över 50 km/h och jag fick nya på garanti..och då t-reggades däck., inte väg däcken som verkar vara sämre...
-
Nu har jag haft Renegaden i två dagar och har från första turen haft en känsla av att styret var lite snett. Vid närmare undersökning visade sig att vänster framhjul är lite "utåttåad" Hur rättar man detta? Försökte få loss bultarna på styrstången på vänster sida för att förlänga den lite, men fick inte loss fanskapet. Har som vanligt ingen aning om vad jag håller på med och tar tacksamt emot tips på detta.
-
Nu har jag haft Renegaden i två dagar och har från första turen haft en känsla av att styret var lite snett. Vid närmare undersökning visade sig att vänster framhjul är lite "utåttåad" Hur rättar man detta? Försökte få loss bultarna på styrstången på vänster sida för att förlänga den lite, men fick inte loss fanskapet. Har som vanligt ingen aning om vad jag håller på med och tar tacksamt emot tips på detta.
Om det är toe-out du menar så ska du inte ge dej på det
om du inte vet hur man gör, ta det med åf i stället.
-
Du har säkert alldeles rätt :wink:
Men, nu råkar åf vara 20 mil bort och jag tror knappast att jag gör saken värre eftersom den ena däcket visar rakt fram när styret är rakt och det andra mot ubekistan (som råkar vara en aning till vänster :)
-
Jag har för mej att det ska va ett par mm toe-out. Men det är svårt att
mäta, och blir det fel så kan den bli farlig att köra.
Men om du gör ett märke på ett av mönstren på varje däck, så kan du mäta märke till märke mellan däcken framför hjulen.
Sen så vrider du hjulen 180 gr och mäter på samma sätt bakom hjulen.
Om det nu ska va 2 mm toe-out, så ska tumstocken visa 4 mm mindre bakom hjulen. Men ta reda på vilken toe-out den ska ha först.
Sen så ändras toe-out om du tex lyfter fjädringen fram, så det är
kinkigt med det också. Vissa maskiner ska mätas med en förare
på sadeln efter vad jag förstått.
Och en annan viktig sak, det är vänstergänga på ena änden av styrstången. :wink:
-
Lysande, tack för svaret. Jag har hittat ett par sidor som beskriver proceduren, rätt så avancerat faktiskt, du hade rätt i det. Nu skall jag bara försöka att få loss bultarna, sitter som gjutna.....
-
Knepigt ändå om det är så galet fel från fabrik. :?
-
Lämna till ÅF, inte lätt att göra själv utan jigg !
-
Men har du ingen Can-am dealer närmare än 20 mil?
Du kan lämna den till vilken Can-am dealer du vill,
inte bara till den du köpte den av.
-
Bra tips, det råkar finnas en återförsäljare här I Skövde. Säljer inga Renegades iofs.
Sedan har jag letat som fan efter någon information om mycket toe-out eller in det skall vara men hittar inget för just Renegade. Däremot så verkar det som de flesta sportmaskiner ska ha en toe-in men det är lite blandat med ATV.
Måste ändå säga att det verkar mer logiskt med en ett mm toe-in eftersom hjulen söker sig utåt när hjulingen rör sig framåt.
Det verkar vara olika teorier om detta.
Hittade annars en ganska bra sida med instruktioner för ändamålet.
http://www.atvrideronline.com/tech/0706_atvp_toe_camber_adjustment/index.html
-
Det är samma på Renegade som på Outlander, det är ju i princip samma maskin.
-
det är ju bara att prova sig fram!!!!
det är varken avancerat eller farligt..
jag tejpade fast ett kvastskaft på vardera hjul på min så det är lättare att se vinklarna (fast tejpat horisontellt givetvis)
sen har jag bara provat mig fram. nu går den som en dröm på vägen.
åker med en hand på styret i över 100 lätt.. den är varken nervös eller ostabil.
jag har ca 3 - 5 mm toe out på min. det vart absolut bästa resultat...