ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: TommyBoxster skrivet 15 augusti 2012 kl. 00:19:44

Titel: utvärdering R.J.W.C slipon outlander 1000
Skrivet av: TommyBoxster skrivet 15 augusti 2012 kl. 00:19:44
Har haft mitt slipon ett tag nu och tänkte delge mina erfarenheter!
Anledningen till att jag skaffade slipon har inget med ljudet att göra även om de låter som en ruggit brutal storkubiks mc, anledningen var att jag stod och pratade med en av BRPs tekniker och utvecklare av can am , han sa att alla maskiner har samma mappning, dvs mappning att gå med öppet system som på en terrängreggad i USA. alla maskiner som kommer in i EU har dock katalysator och de har man inte tagit någon hänsyn till i mappningen, dvs en ren strypning. kolla på höger sida långt ner på slutburken så står de instansat ,"With catalyst". så BRP teknikern sa till mig att ett slipon är egentligen det maskinen är byggt för.
frågade ang garantiproblem och de sa han att dom aldrig nekat någon, dessutom finns det inget som kan skadas av ett slipon sa han.

med den konversationen i bagaget beställde jag ett slipon omg ;D

och de känns ungefär som att jag vunnit minst 10% i effekt, den är märkbart rappare från låga varv, känns tydligt på skogsslingor med bra markgrepp då den istort reser hela tiden. för var det mer en smygande effekt om jag raljerar lite, kör nu med quitcore å då låter den riktigt skönt. har upplevt possitiv tendens på bränsleförbrukningen med, kan vara en illusion men tror inte de.

avgaserna ur sliponet är brännheta till skillnad från org då de gick att känna på dom, måste ju innebära en hel del motstånd i orginalet som kyler av.

org burken väger ju typ 10kg å eftermarknadsslipon kanske 3kg.

har som de märks istort sett bara possitivt att säga om ett slipon till 1000cc, ända nakdelen är väl ljudet om man vill köra ostörande typ ploga, men då byter man ju bara till org systemet. 2bultar gjort på 5min inför plogsäsong.

jag är ubernöjd med mitt slipon, just detta är ett R.J.W.C system, riktigt bra finish och passform.

försöker lägga upp en liten film, mm ja vet hjälmen glömdes ju i all hast :banghead:
[youtube]Slipon outlander 1000 (http://www.youtube.com/watch?v=Rro4qo-BRZg#ws)[/youtube]





Titel: SV: utvärdering R.J.W.C slipon outlander 1000
Skrivet av: TommyBoxster skrivet 16 augusti 2012 kl. 23:20:05
Nån annan med erfarenhet av slipon på 1000cc??

Testade lite flygande starter idag, 20km/h sittandes rakt med ingen annan rörelse än tummen får den att vilja stegra över tills man släpper, ståendes med viktförskjutning får ja upp den högt på bakhjulen i 30km/h med 28" däck på asfalt, fjädringen osjusterad från org, lätt den enklaste trimmet man kan göra!! Å billigaste!
Titel: SV: utvärdering R.J.W.C slipon outlander 1000
Skrivet av: Micke1000 skrivet 20 augusti 2012 kl. 07:11:42
Jag monterade samma slipon på min 1000 som gått 15h får inte riktigt samma respons , har inte monterat variator kittet .
På min gamla 800 slappte en spärr vid 20h och efter det vart den som den vore chippad !
Och ja vet att med org hjulen var den rappare i starten än med 28" .
ska montera variator kittet i veckan o se vad som händer !
Titel: SV: utvärdering R.J.W.C slipon outlander 1000
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 20 augusti 2012 kl. 07:42:37
Tack för ett riktigt informativ och bra inlägg!
Jag kör bara 800an men som du säger märkte jag rätt stor skillnad på att montera slipon. Kort inpå monterade jag även EFI-controller men trots en halvdag av testa olika inställningar tycker jag det gjorde markant skillnad. Dock gjorde qsc-variatorkittet en hel del just på känslan "hit in your face" vid fullt pådrag. Innan kunde den tveka och va inte så aggressiv i responsen. (troligen pga remslir) 
Sitter ju catalyst(katalysator) org. på min också tror du det är samma sak på den att de är mappade för öppet system från fabrik? 
Titel: SV: utvärdering R.J.W.C slipon outlander 1000
Skrivet av: TommyBoxster skrivet 22 augusti 2012 kl. 00:57:38
Jag monterade samma slipon på min 1000 som gått 15h får inte riktigt samma respons , har inte monterat variator kittet .
På min gamla 800 slappte en spärr vid 20h och efter det vart den som den vore chippad !
Och ja vet att med org hjulen var den rappare i starten än med 28" .
ska montera variator kittet i veckan o se vad som händer !

tyckte min maskin blev råare och råare där vid 20h nånstans, se till att köra på 98okt och rengör cvtfiltret inför varje körning, gärna undertiden med, remmen som sitter från fabrik är just en fabriksrem även om den har samma partnr som reservdelsremmen, tydligen skiljer kvaliten enormt. jag skall lägga en reservdelsrem från brp på min nu och kan återkomma om jag känner nån skilllnad. körde med goda vänner igår som även dom åker out1000 så jag hadde möjlighet att jämföra...och ja de känns skillnad! :headbang:
Titel: SV: utvärdering R.J.W.C slipon outlander 1000
Skrivet av: TommyBoxster skrivet 22 augusti 2012 kl. 01:00:26
Tack för ett riktigt informativ och bra inlägg!
Jag kör bara 800an men som du säger märkte jag rätt stor skillnad på att montera slipon. Kort inpå monterade jag även EFI-controller men trots en halvdag av testa olika inställningar tycker jag det gjorde markant skillnad. Dock gjorde qsc-variatorkittet en hel del just på känslan "hit in your face" vid fullt pådrag. Innan kunde den tveka och va inte så aggressiv i responsen. (troligen pga remslir) 
Sitter ju catalyst(katalysator) org. på min också tror du det är samma sak på den att de är mappade för öppet system från fabrik?
tack, kul med response ju :djump:
helt säker på att din är mappad för öppet system, bara europa maskiner som har cat vad jag förstod på BRP tror inte de finns streetlegal atv nån annan stans. och som han sa på brp, alla maskiner har samma mappning, dvs som terrängmodellen
Titel: SV: utvärdering R.J.W.C slipon outlander 1000
Skrivet av: kubikglädje skrivet 22 augusti 2012 kl. 10:03:07
tyckte min maskin blev råare och råare där vid 20h nånstans, se till att köra på 98okt och rengör cvtfiltret inför varje körning, gärna undertiden med, remmen som sitter från fabrik är just en fabriksrem även om den har samma partnr som reservdelsremmen, tydligen skiljer kvaliten enormt. jag skall lägga en reservdelsrem från brp på min nu och kan återkomma om jag känner nån skilllnad. körde med goda vänner igår som även dom åker out1000 så jag hadde möjlighet att jämföra...och ja de känns skillnad! :headbang:
Med risk för att verka korkad.. men vart sitter cvt filtret och varför skall man göra rent det inför varje körning? :hmmm:
Titel: SV: utvärdering R.J.W.C slipon outlander 1000
Skrivet av: Gummiankan skrivet 22 augusti 2012 kl. 12:18:58
Jag kanske oxå låter korkad (tar den risken) är inte det som sitter under vänster fram skärm, ser ut som en insekts tvättsvamp typ  :hmmm: på in luften till variatorn  :dntknow:
Titel: SV: utvärdering R.J.W.C slipon outlander 1000
Skrivet av: core_am skrivet 22 augusti 2012 kl. 12:32:35
Ja man kanske ska köpa sig ett slip on då  ()p
Titel: SV: utvärdering R.J.W.C slipon outlander 1000
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 22 augusti 2012 kl. 12:44:45
Med risk för att verka korkad.. men vart sitter cvt filtret och varför skall man göra rent det inför varje körning? :hmmm:

Det sitter under vänster framskärm. Jag har ett filterskin/prefilter över mitt och funkar kalas. tvättar det när jag kört extremt skitigt.
Titel: SV: utvärdering R.J.W.C slipon outlander 1000
Skrivet av: TommyBoxster skrivet 22 augusti 2012 kl. 12:57:12
detta med att rengöra cvtfiltret inför varje körning gäller G2 outlander 1000 i första hand, de lägger igen meschfiltret på nolltid med barr och gräs osv vilket gör att remmen går varm, dumm konstruktion, hadde man bara vänt insuget uppåner som en snorkel typ hadde ju de mesta fallit av ist, detta filter hittar du om du lyfter på hmätarpodden, ta tag i bägge sidor om podden å lyft rakt upp.
tror G1 senare versioner har uppdragen cvt till podden med men där virvlar de inte runt lika mkt skit är min uppfattning, jag har tom funderat på att snorkla min bara för att komma undan problemet, hittade inte nån bild för tillfället men ni med G2 åtgärda övrig strunta i ett=)
Titel: SV: utvärdering R.J.W.C slipon outlander 1000
Skrivet av: kubikglädje skrivet 22 augusti 2012 kl. 16:10:53
detta med att rengöra cvtfiltret inför varje körning gäller G2 outlander 1000 i första hand, de lägger igen meschfiltret på nolltid med barr och gräs osv vilket gör att remmen går varm, dumm konstruktion, hadde man bara vänt insuget uppåner som en snorkel typ hadde ju de mesta fallit av ist, detta filter hittar du om du lyfter på hmätarpodden, ta tag i bägge sidor om podden å lyft rakt upp.
tror G1 senare versioner har uppdragen cvt till podden med men där virvlar de inte runt lika mkt skit är min uppfattning, jag har tom funderat på att snorkla min bara för att komma undan problemet, hittade inte nån bild för tillfället men ni med G2 åtgärda övrig strunta i ett=)
Puh, då klarar jag mig då min är snorklad. ()p