ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: Emil^ skrivet 16 oktober 2013 kl. 20:26:55
-
Titt som tätt så går gängorna, speciellt i dem där fastsvetsade muttrarna vilket blir ett h*lvete när man åker på att först skära loss dem å sen ta fram svetsen å svetsa dit en ny.
Senast idag. Skulle känna lite med ringnyckeln på skruvarna till plogfästet, så dem satt fast ordentligt.
Och lite löst satt dem, så jag drog tills jag inte orkade längre med pek å långfingret, så känner jag hur det börjar gå tomt.
Bort med hela fästet å fram med rondellen å bort med muttern, var ju lika bra å byta ut den andra också så jag gjorde det när jag ändå höll på.
Svetsa dit muttern, skruva tillbaka fästet och då kände jag nu på ett annat ställe hur det börja gå tomt :banghead:
Bort med fästet igen, och fram med rondell å skära veck den muttern också.
Kvaliten på skruvarna var ju bättre på min kinamaskin jag hade innan min 400a :dntknow:
Brp snålar ju in på dem viktigaste sakerna :(veryangry):
-
Du drar ju dom för hårt?
Man måste ha lite känsla..
-
Ääh känsla, vafasen nog ska man kunna dra så skruvarna sitter fast åtminstone.
-
Har du inte dragit åt för hårt från början då? Eller om det inte är rätt monterat.
Vad är det för storlek, m8 el m10?
-
Ääh känsla, vafasen nog ska man kunna dra så skruvarna sitter fast åtminstone.
Men om du använder en sån här skruvgrej med förlängd arm så blir du starkare än du tror, men jag ska inte säga för mycket. Jag har ingen koll på hur kvalitén är på CA
-
Har du inte dragit åt för hårt från början då? Eller om det inte är rätt monterat.
Vad är det för storlek, m8 el m10?
M6 och M8 var det som gick.
-
Men om du använder en sån här skruvgrej med förlängd arm så blir du starkare än du tror, men jag ska inte säga för mycket. Jag har ingen koll på hur kvalitén är på CA
Använde ett litet spärrskaft som man drog med fingrarna, och hylsan direkt på den.
-
Då får jag väl ta tillbaka det jah sa..
Byt upp dig till en Honda 680 :sunny:
-
Då får jag väl ta tillbaka det jah sa..
Byt upp dig till en Honda 680 :sunny:
Can am motor på en yamaha grizzly ram, då tror jag man skapat den perfekta hjulingen O0
-
M6 var väl inte till plogfästet hoppas jag?
Front eller mittfäste? Warngrejer?
Med tanke på dina tidigare bedrifter inom plogning så misstänker jag att grejerna fått smaka en del.
Är grejerna raka och sitter som dom ska så är ju ett m8 skruvförband rätt starkt.
-
Muttrarna som sitter svetsade under är nog skit på alla maskiner.
På min gammla Kawa så är alla borta för länge sen dom lossnade direkt så det är nog lika på dom flesta maskiner.
-
Plogfästpunkten på Polarisen är också underdim. men jag fuska och tog en 25mm bred järnbit gänga ett hål och böjde sedan biten 90 grader några centometer ovan det gängade hålet, så det vart lättare att hålla i "muttern" när den stoppas i "ramen"
-
M6 var väl inte till plogfästet hoppas jag?
Front eller mittfäste? Warngrejer?
Med tanke på dina tidigare bedrifter inom plogning så misstänker jag att grejerna fått smaka en del.
Är grejerna raka och sitter som dom ska så är ju ett m8 skruvförband rätt starkt.
Det sitter 3 m6 och 6 m6or till plogfästet, så det bör väl vara ganska stabilt?
Det är mittfäste på denna, och can ams egna grejjer.
Denna maskin har jag inte plogat med alls ännu, så får se hur stabilt detta är.
-
Alla skruvar ska dras med ett moment, m6 och m8 är ju inte direkt svåra att dra sönder,speciellt inte om muttrarna är svetsade, då blir både toleransen och hårdheten på muttern fel.
Det finns speciella svetsmuttrar men såna använder man tydligen inte på lowtech grejer som plogar .
Byt ur muttrarna mot låsmutter så behöver man inte kolla runt och godtyckligt dra åt muttrar :)