Var med en kompis och körde igår vi var och testade köra på ett par myrar och allmänt ute i terräng.På väg hemåt efter en grusväg så ser jag att det brinner vid ljuddämparen på polarens hjuling, vi stannar och släcker ned med vatten. ser ingenting som tyder på att det fortfarande skall brinna. Stort misstag!! Kör på en stund, skiljs åt när polaren har 5km längre väg hem, han kör efter grusväg sista biten. När jag kommer hem så ringer han 10minuter senare om att han behöver hjälp hulingen brinner, tar med mig en pulversläckare och åker dit på 5minuter hela maskin är helt övertänd, efter en ytterligare en kvart är det bara ett metallskellet kvar. Är detta nått vanligt förekommande att det börjar brinna? omkring avgassytem/ljuddämparen.Han körde en Yamaha 550 -11ser på min can-am att jag har värmeplåtar som sitter på ljuddämparen och omkring avgassystemet så det inte skall ligga direkt mot plasten, detta verkade ju totalt saknas på yamaha.
Det är livsfarligt med katalysator, körde bakom en brutte som det flög glöd om för några veckor sedan, men nu ska han byta till Hmf få se om problemet försvinner.
Sitter i regel alltid värme avvisande folie. Dock brukar dom flesta sprutta på denna med ihärdigt tvättande med högtryck osv, har iaktagit många som helt enkelt pillar bort den för att dom tycker det ser "fult" ut. Men... Att det börjar brinna har jag aldrig hört talas om, att det når flampunkt dvs. Snarare att det blir så varmt att det deformeras och blir lite lätt sotigt möjligtvis.Va det helt orginal i övrigt? Möjligtvis fullt med gräs/löv grenar?Surt iaf :/
Kanske inte va så tydligt men jag ställde ju en fråga om just gräs o dylikt, om hanskar o kläder smälter av i princip strålningsvärmen så bör ju vem som helst förstå att det kan börja brinna vid direkt kontakt. Jag förstod det som att personen i fråga i princip hade fått brand i plasten då jag sällan idiotförklarar folk på förhand. Jo tack jag har minsann kört i ett dike eller två men nej inte på myrar och dynghål, har inte den sjukdomen Kör bara på platser där jag på förhand kan tänka mig att "komma över" , inte "igenom"
Det är inte ovanligt att det börjar brinna med öppen låga runt ljuddämparen... har vart med om det själv...Förstår inte varför det ska vara en plåt utanför ljuddämparen... strålvärmen okej men det brukar ju bli andra problem istället..typ brand...på min gamla outlander 1000-12års model verkade som dom satt dit extraplåten för synskull... alltså bakifrån ser ljuddämparen fräck ut men verkar inte ha nån funktion...mer än att samla på sig brandfarligt material... och det mest som hamnar där ,torkar och börjar brinna...
Om man kör på myrmark och inte gör rent runt avgasröret efter så brinner det garanterat.Det räcker med gräs på avgasröret/ljuddämparen så brinner det.Jag har varit med på flera träffar och fått släcka flera små bränder i skogen efter att det varit lera/gräs på avgasröret/ljuddämparen som glött och ramlat av.
Luktar bränt gräs jämnt och ständigt tycker jag om min Har hänt några gånger att det glöder lite på dämparen och på backen. Lite lurigt det där så man inte orsakar en skogsbrand.
Ja ne, då är det inte vanligt. På billigare kinamaskiner där avsaknad av reflektor folie eller rent av halvdan rördragning gentimot plast, har jag personligen en mer "regel än undantag" syn på värmeproblem.Just i detta fallet blir det ju bara spekulationer, har han möjligtvis knäck till plasten, tappat folien, kört emot en sten så dämparen fått sej en smäll? (Eller vartsom helst på avgas systemet) en kass skarv blir ju som en väldigt effektiv värmepistol i sammanhanget.Igensatt katalysator ihop med valfritt ovannämda kan ju mycket väl vara källan till incidenten. Men att avgas systemet skulle få plast att självantnda utan defekter har jag mycket svårt att få ihop, desutom vid en pågående körning när man desutom har fartvinden som "kyler" näh de måste va nått annan som hänt.
Aha okej jo det är ju sant att det kan samlas saker mellan som brinner, men av svaren att dömma i tråden så är det väldigt klokt att rengöra omkring avgassystemet direkt man kommer upp ur myren.
Min outlander 650-13 brann upp för ett par veckor sedan.ca 2 mil grusvägsåkning och när jag skulle vända så luktade det bränt.Då brann det under sadeln.den var tvättad och välspolad runt avgassystemet.Försäkringsbolaget utreder brandorsak nu,men borde vara svårt att få fram då hela skiten brann upp.
jättebra!men vad tycker hojen om pulvret? letar sig in överallt och så gott som omöjligt att få bort. Finns det vattensläckare? en skvätt vatten tål ju bevisligen maskinerna!
sen är det ju så att motorn tar inte skada av pulvret om man inte startar den efter branden, så har man öppnat skumsläckaren är de bara å bogsera bort maskin och plocka isär där det ev kan ha kommit in.
Pratar vi pulver eller skum?
Pulver = DåligtSkum = som skummat diskmedel typ. Dock även detta hälsoskadligt men ser inte faran mot en maskin så länge du bokstavligen inte sprutar in det i motorn?Men vad vet jag
Jo då det finns små skumsläckare.
Kanske skulel räcka med släckspray? Är ju skumbaserad och liten att ta medhttp://www.slackspray.se/faq.htm
Vet Du någon?
Ja dessa finns ju både på Biltema, jula, och clasohlson tror jag
Ta bort den felbyggda orginal dämparen och ersätt med slipon= problem löst.Min gamla 800 smälte jag plast kåpor/sadel/brann lite ibland. Gick inte ens att fundera att åka i shorts för det var så varmt.Monterade ronwoods helsystem och hade inget mer problem.På min nuvarande började det glöda vi org dämparen typ varje åktur. På med rjwc slipon så var det problemet oxå löst
Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️