ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: dottan skrivet 10 maj 2009 kl. 13:31:06

Titel: visco-locken stum outlander 800
Skrivet av: dottan skrivet 10 maj 2009 kl. 13:31:06
tjena!
igår då ja va ute å körde så började den kännas tungstyrd å då när ja kom hem så lyfte ja upp maskinen för att se vad som var fel!

då är den helt stum fram... precis som om den hade en diff... är det nån som vet vad som kan vara fel? är det lätt å ta isär visco-locken?
Titel: SV: visco-locken stum outlander 800
Skrivet av: ca650xt skrivet 10 maj 2009 kl. 16:21:11
Jag råkade ut för samma fel på min 650xt. :(veryangry):
Jag fick en ny av brp fast garantin har gått ut. ()p
Det var ett fel som dom aldrig hadde råkat ut för sa dom. :hmmm:
Min åf fick inte ens öppna viscon och titta,den skulle skickas till Canada oöppnad som jag fattade av åf.
Diffen stog brp för men arbetskostnaden för att byta fick jag betala.

Så kontakta din åf så ska du se att det löser sig. ()p
Titel: SV: visco-locken stum outlander 800
Skrivet av: dottan skrivet 10 maj 2009 kl. 17:08:26
ja just det! det hördes jobbigt! :hmmm: vilken åf har du?
Titel: SV: visco-locken stum outlander 800
Skrivet av: ca650xt skrivet 10 maj 2009 kl. 17:40:18
ja just det! det hördes jobbigt! :hmmm: vilken åf har du?
Jag bor i Jämtland och handlar hos TJ:s skoter och motor i Storåbränna.
En riktigt bra åf enligt mig.Stängt några dagar under älgjakten annars öppet dygnet runt(så gott som). ()p
Hände det i Torsboda?
Titel: SV: visco-locken stum outlander 800
Skrivet av: dottan skrivet 10 maj 2009 kl. 18:06:01
jajamen!! ()p ja de hände i torsboda!  :o ja man får ringa ner till sollefteå då å hoppas på att de inte blir allt för dyrt!  :-\  men nu kan man ju krypköra riktigt å ha diffat så man få väl köra så! :D
Titel: SV: visco-locken stum outlander 800
Skrivet av: core_am skrivet 12 juni 2009 kl. 10:38:39
nåt liknande har hänt för mej med! va ute o åkte igår o kände hur himla tungstyrd den blivit.. man fick tillomed "mjölksyra" i armarna, såg även på marken att den bara slirade på ena fram hjulet där man hade kört.. kan det vara visco locken tro?
Titel: SV: visco-locken stum outlander 800
Skrivet av: ca650xt skrivet 13 juni 2009 kl. 00:12:47
såg även på marken att den bara slirade på ena fram hjulet där man hade kört.. kan det vara visco locken tro?

Slirar det på ena framhjulet så har nog nått annat hänt.
Gissningsvis en drivknut eller nått sånt :cry: annars så ska den driva hela tiden på båda framhjulen.
Om drivlinan till ena framhjulet lägger av så går viscon i på en gång och diffar och då driver det på endast det framhjulet med väldigt jobb att hålla i styret som följd..
Titel: SV: visco-locken stum outlander 800
Skrivet av: core_am skrivet 14 juni 2009 kl. 13:55:23
såg även på marken att den bara slirade på ena fram hjulet där man hade kört.. kan det vara visco locken tro?

Slirar det på ena framhjulet så har nog nått annat hänt.
Gissningsvis en drivknut eller nått sånt :cry: annars så ska den driva hela tiden på båda framhjulen.
Om drivlinan till ena framhjulet lägger av så går viscon i på en gång och diffar och då driver det på endast det framhjulet med väldigt jobb att hålla i styret som följd..

tack för det svaret!  kollade drivknutarna igår och dom såg hela ut,
när man kör som vanligt funkar det bra. men när man styr så e det som att den diffar . har hissat upp den och diffen verkar vara hel då hjulena kan rotera åt vilket håll om helt oberoende.. de enda vi hittade var ett styrstag som det var glappt i, kan detta vara anledningen för att det är såhär?

läste nånstans att det var vanligt med glappa styrleder på can ams maskiner?
Titel: SV: visco-locken stum outlander 800
Skrivet av: ca650xt skrivet 14 juni 2009 kl. 15:29:27

har hissat upp den och diffen verkar vara hel då hjulena kan rotera åt vilket håll om helt oberoende.. de enda vi hittade var ett styrstag som det var glappt i, kan detta vara anledningen för att det är såhär?

läste nånstans att det var vanligt med glappa styrleder på can ams maskiner?

Kolla toe in/out det kan påverka motståndet otroligt i styret.
Glapp i styrleder ska inte göra så mycket om det inte är väldigt mycke glapp.