ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: DuktDanne skrivet 19 mars 2011 kl. 07:30:31

Titel: 10 timmars spärr?
Skrivet av: DuktDanne skrivet 19 mars 2011 kl. 07:30:31
Hej igen! Har hört nåt om en spärr som släpper efter 10 timmar? Detta gäller tydligen renegade o outlander, är det bara en myt eller???
Titel: SV: 10 timmars spärr?
Skrivet av: Lillhajen skrivet 19 mars 2011 kl. 07:38:25
MYT
Titel: SV: 10 timmars spärr?
Skrivet av: AtvHudik skrivet 19 mars 2011 kl. 08:21:42
MYT
Amen
Titel: SV: 10 timmars spärr?
Skrivet av: frasse4x4 skrivet 19 mars 2011 kl. 09:17:44
inget som släpper om 10tim :hmmm:
Titel: SV: 10 timmars spärr?
Skrivet av: hocky79 skrivet 19 mars 2011 kl. 09:36:47
inget som släpper om 10tim :hmmm:

Maskinen släpper ju mer och mer, men det beror på att den blir innkörd!
Titel: SV: 10 timmars spärr?
Skrivet av: AtvNerd skrivet 19 mars 2011 kl. 09:40:29
Myt!
Det är som hockey skriver, maskinen ska slita in alla delar som rör sig, därför är första servicen viktig, oljebytet iaf, då man tömmer motorn på "slipdamm" efter inslitningen.
Titel: SV: 10 timmars spärr?
Skrivet av: DuktDanne skrivet 19 mars 2011 kl. 12:54:17
Tack för svaret allihopa!
Titel: SV: 10 timmars spärr?
Skrivet av: mittonen skrivet 19 mars 2011 kl. 13:05:02
men efter 10 timmar så går prestandan ner på maskinen har ja hört..vet dock ej om sant..:/

//mitto
Titel: SV: 10 timmars spärr?
Skrivet av: Deer Hunter skrivet 19 mars 2011 kl. 16:19:29
inget som släpper om 10tim :hmmm:

Jo, på min fanns det en spärr ... i höger tumme  :lol:
Titel: SV: 10 timmars spärr?
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 19 mars 2011 kl. 16:33:20
men efter 10 timmar så går prestandan ner på maskinen har ja hört..vet dock ej om sant..:/

//mitto

skulle nu detta va sant så vill jag påstå att Can-am är en riktig skräpmaskin. Låter ju helknas att det skulle vara programmerat att den ska gå sämre efter 10 timmar. finns ju ingen logik i det.
Titel: SV: 10 timmars spärr?
Skrivet av: DuktDanne skrivet 19 mars 2011 kl. 16:55:47
Jag hade hört att den skulle gå BÄTTRE efter 10 h. Men jag har svårt att trpo att de programerar spärrar, däremot skulle det va ballt att namnet kommer upp på displayen vid start istället för försäljarställets namn. Kanske nån vet hur man ska gå tillväga?
Titel: SV: 10 timmars spärr?
Skrivet av: Hakerik skrivet 19 mars 2011 kl. 17:25:24
Säg åt meken i Årsunda att progga in ditt namn  eller vad du nu vill ha som text
Titel: SV: 10 timmars spärr?
Skrivet av: Gizmo skrivet 19 mars 2011 kl. 17:31:45
Jag vet inte hur det är på BRP´s ATV men snöskotrarna ändrar iaf styrboxen själv under inkörningsperioden så dom inte går för fullt förrens efter en viss tid, jag tyckte själv att min outlander 800 från 2010 gick bättre och bättre men om det har med inkörnings progrmmering eller att det "slits in" eftersom det vet jag inte, man inbillar sig mycke också :)
Titel: SV: 10 timmars spärr?
Skrivet av: mittonen skrivet 19 mars 2011 kl. 18:27:57
Jag hade hört att den skulle gå BÄTTRE efter 10 h. Men jag har svårt att trpo att de programerar spärrar, däremot skulle det va ballt att namnet kommer upp på displayen vid start istället för försäljarställets namn. Kanske nån vet hur man ska gå tillväga?

jag menar när de står att man ska göra service o man inte gör den..de är då effekten minskas..

//mitto
Titel: SV: 10 timmars spärr?
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 19 mars 2011 kl. 19:07:39
Skulle jag köpa en quad t.ex och den inte gick för fullt redan från start så skulle jag inte köpa den.

En kompis köpte en Volvo S80 nyligen och han kan inte ens ställa en matkasse i baksätet utan att det går ett larm för att någon sitter bak utan bälte. Jag hade kört den in på volvo direkt och sagt att dom kan ta skiten tillbaka

Samma när utvecklingen går baklänges. På min Volvo 240 från -75 byter jag glödlampa på ungefär 1 minut. Farsan och en duktig mekaniker på vår firma bytte nyligen på farsans V70 -2007. Tog runda slängar 1 TIMME att byta, och då skruvade dom ganska fort ändå. Plus att man var tvungen att ha massa olika verktyg, vadå säkerhet? Låt säga att oturen är framme och du kör ras på båda dina lampor ute på viddorna i norrland, du har altså inga ljus på bilen och står mitt i ingenstans. Vad hade du gjort på en gammal bil? satt i nya lampor. Vad är tänkt man ska göra med dom nyare grejerna? jo lämna skiten till en verkstad som tar 20.000 för att titta på bilen, och står du då där i ingenstans så fryser du ihjäl för du inte ser vart du kör och inte har nån teckning på din Hightech ickeminusgradigt tåliga iPhone 4.

Blir så otroligt less på sån här verkstads nazist metoder. Snart kan man inte ens tanka själv utan måste lämna in den på verkstad

Nä fan utvecklingen går oftare backlänges än man tror
Heil Volvo och alla som går i deras fotspår  :(veryangry):
Titel: SV: 10 timmars spärr?
Skrivet av: tompeng2 skrivet 19 mars 2011 kl. 20:54:42
narmasilen, fyfan vad rätt du har. Håller med dig till 100%. Det var bättre förr, nu är det det ena tramset efter det andra.
Det måste bli ett stopp på eländet nån gång. Jag får inte ens igång vedklyven för att jag trasslar in mig i alla sladdar.
Farsan hade klyv yxan på samma spik i 60 år !. Nu plingar och tjongar det i biljäveln så fort man sätter sig i den.
Förr vred man på nyckeln och for iväg, ettan, tvåan, och trean, och man kunde räkna mjölkpallarna.
Titel: SV: 10 timmars spärr?
Skrivet av: Oskar P skrivet 19 mars 2011 kl. 22:20:32
att ni äntligen kommit fram till detta pöjkar... det var helt enkelt bättre förr, iallafall maskiner, sen om det var bättre att leva är en annan sak, men grejerna var bättre och framförallt enklare! jag har inte sett något tekniskt som utvecklats sen 90 talet. det har bara gått åt andra hållet..
Titel: SV: 10 timmars spärr?
Skrivet av: Hydro skrivet 19 mars 2011 kl. 22:25:44
...jag har inte sett något tekniskt som utvecklats sen 90 talet. det har bara gått åt andra hållet..

Vad har du för dator?   :whip:
 
Titel: SV: 10 timmars spärr?
Skrivet av: Oskar P skrivet 19 mars 2011 kl. 22:47:25
...jag har inte sett något tekniskt som utvecklats sen 90 talet. det har bara gått åt andra hållet..

Vad har du för dator?   :whip:
 
commodore -64 ;D
ja om vi säger FORDON då... de har blivit FÖR komplicerade och det är INTE utveckling, snarare inveckling!
Titel: SV: 10 timmars spärr?
Skrivet av: mittonen skrivet 20 mars 2011 kl. 00:46:46
Jag hade hört att den skulle gå BÄTTRE efter 10 h. Men jag har svårt att trpo att de programerar spärrar, däremot skulle det va ballt att namnet kommer upp på displayen vid start istället för försäljarställets namn. Kanske nån vet hur man ska gå tillväga?
du kan inte göra de själv. Säg att dom ändrar de när du har första service:-)
mitto
Titel: SV: 10 timmars spärr?
Skrivet av: Nilas skrivet 20 mars 2011 kl. 01:01:20
Skulle jag köpa en quad t.ex och den inte gick för fullt redan från start så skulle jag inte köpa den.

En kompis köpte en Volvo S80 nyligen och han kan inte ens ställa en matkasse i baksätet utan att det går ett larm för att någon sitter bak utan bälte. Jag hade kört den in på volvo direkt och sagt att dom kan ta skiten tillbaka

Samma när utvecklingen går baklänges. På min Volvo 240 från -75 byter jag glödlampa på ungefär 1 minut. Farsan och en duktig mekaniker på vår firma bytte nyligen på farsans V70 -2007. Tog runda slängar 1 TIMME att byta, och då skruvade dom ganska fort ändå. Plus att man var tvungen att ha massa olika verktyg, vadå säkerhet? Låt säga att oturen är framme och du kör ras på båda dina lampor ute på viddorna i norrland, du har altså inga ljus på bilen och står mitt i ingenstans. Vad hade du gjort på en gammal bil? satt i nya lampor. Vad är tänkt man ska göra med dom nyare grejerna? jo lämna skiten till en verkstad som tar 20.000 för att titta på bilen, och står du då där i ingenstans så fryser du ihjäl för du inte ser vart du kör och inte har nån teckning på din Hightech ickeminusgradigt tåliga iPhone 4.

Blir så otroligt less på sån här verkstads nazist metoder. Snart kan man inte ens tanka själv utan måste lämna in den på verkstad

Nä fan utvecklingen går oftare backlänges än man tror
Heil Volvo och alla som går i deras fotspår  :(veryangry):
om ni är så värdelösa på att byta lampa så borde ni låta bli och lämna det till nån som kan!
Titel: SV: 10 timmars spärr?
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 20 mars 2011 kl. 08:44:38
tror inte du förstår poängen, på dom gamla bilarna är det ett clips du tar med fingret så trillar lampan ut.. På V70'n får du ha loss stötfångaren med massa skruvar mm. Annars kan ju du göra en guide till hur man gör så kommer alla sveriges verkstadsmekaniker hylla dig
Titel: SV: 10 timmars spärr?
Skrivet av: hocky79 skrivet 20 mars 2011 kl. 09:12:05
Denna tråden seglade över till något helt annat ja.......
Titel: SV: 10 timmars spärr?
Skrivet av: DuktDanne skrivet 20 mars 2011 kl. 09:48:23
Ok, det ska jag göra...
Titel: SV: 10 timmars spärr?
Skrivet av: Nilas skrivet 20 mars 2011 kl. 13:21:06
tror inte du förstår poängen, på dom gamla bilarna är det ett clips du tar med fingret så trillar lampan ut.. På V70'n får du ha loss stötfångaren med massa skruvar mm. Annars kan ju du göra en guide till hur man gör så kommer alla sveriges verkstadsmekaniker hylla dig
ursäkta mitt dryga svar men man behöver inte ta bort hela lyktan om man inte dabbar sig och och fjädern lossnar.annars är de samma metod som på din 240 fast v70n 05 till 08 är extremt krångliga.. men v70 II är enkla då man rycker 2 sprintar och plockar loss hela lampan så nog har utvecklingen inte bara gått bakåt. ;) över till fyrhjulIngar. Mvh frolland
Titel: SV: 10 timmars spärr?
Skrivet av: Mackan_450 skrivet 20 mars 2011 kl. 19:12:58
En kul grejj är att man döper sig till Temp då står det HI Temp vatje gång du startar  ()p ()p ()p ()p
Titel: SV: 10 timmars spärr?
Skrivet av: mittonen skrivet 24 mars 2011 kl. 01:43:01
hej hej tänkte höra om de kommer meddelande i skärmen när de är daxs för 50 timmar servicen med..?snart där ;(

//mitto
Titel: SV: 10 timmars spärr?
Skrivet av: ZuumoO skrivet 24 mars 2011 kl. 06:52:58
hej hej tänkte höra om de kommer meddelande i skärmen när de är daxs för 50 timmar servicen med..?snart där ;(

//mitto

Min började visa "maintenance required" strax efter 50h. meddelandet visas i displayen några sekunder när man vrider på tändningen.
Titel: SV: 10 timmars spärr?
Skrivet av: mittonen skrivet 24 mars 2011 kl. 23:41:48
hej hej tänkte höra om de kommer meddelande i skärmen när de är daxs för 50 timmar servicen med..?snart där ;(

//mitto

Min började visa "maintenance required" strax efter 50h. meddelandet visas i displayen några sekunder när man vrider på tändningen.

ja de vet ja samma med 10 men tackart för svaret :)
Titel: SV: 10 timmars spärr?
Skrivet av: Hydro skrivet 25 mars 2011 kl. 12:44:41
Vad gällde frågan då???
Titel: SV: 10 timmars spärr?
Skrivet av: Oskar P skrivet 25 mars 2011 kl. 23:42:20
egentligen vore det förbannat bra om maskinerna hade en sån här spärr, tänk vad många "bödlar" som kör botten med en splitter ny maskin som inte blivit inkörd, stackars dom som måste köpa den begagnad sen, om den ens överlever i bödelns ägo.
hade det funnits en spärr att man inte kan gasa mer än halv gas under de första 10h så vet man ju att motorn inte blivit missbrukad under inkörningen.

nu är det visserligen så att en motor blir bättre inkörd om man kan ge fullgas under en kort stund med jämna mellanrum på en helt ny motor, kolvringarna tillåts att slita in sig bättre i loppen och kompressionen blir då bättre under motorns livslängd, men det där är en speciell teknik, så känner man inte till hur man ska göra så är det bättre att generellt sett ta det lungt under inkörningen istället för att överbelasta motorn, för det finns andra delar än kolvringarna som inte mår bra av en för hård inkörning.
kör man in "för mesigt" så är det bara kolvringarnas tätningsförmåga som blir lidande, kör man in "för hårt" så är det allt annat än kolvringarna som blir lidande..
därför är "för mesigt" att rekommendera till gemene man istället för "för hårt"
Titel: SV: 10 timmars spärr?
Skrivet av: SugBritt skrivet 9 april 2011 kl. 13:58:09
Vad gällde frågan då???

;)
Titel: SV: 10 timmars spärr?
Skrivet av: AtvNerd skrivet 9 april 2011 kl. 19:48:43
egentligen vore det förbannat bra om maskinerna hade en sån här spärr, tänk vad många "bödlar" som kör botten med en splitter ny maskin som inte blivit inkörd, stackars dom som måste köpa den begagnad sen, om den ens överlever i bödelns ägo.
hade det funnits en spärr att man inte kan gasa mer än halv gas under de första 10h så vet man ju att motorn inte blivit missbrukad under inkörningen.

nu är det visserligen så att en motor blir bättre inkörd om man kan ge fullgas under en kort stund med jämna mellanrum på en helt ny motor, kolvringarna tillåts att slita in sig bättre i loppen och kompressionen blir då bättre under motorns livslängd, men det där är en speciell teknik, så känner man inte till hur man ska göra så är det bättre att generellt sett ta det lungt under inkörningen istället för att överbelasta motorn, för det finns andra delar än kolvringarna som inte mår bra av en för hård inkörning.
kör man in "för mesigt" så är det bara kolvringarnas tätningsförmåga som blir lidande, kör man in "för hårt" så är det allt annat än kolvringarna som blir lidande..
därför är "för mesigt" att rekommendera till gemene man istället för "för hårt"
Det har ju varit en ganska rejäl utveckling när det gäller material i kolvar, ringar och lager, för att inte nämna olja.
Tror inte att en normal Svensson som inte har maskinen för ren tävling klarar av att påverka slitaget på "de inre organen" så att man kan urskilja en skillnad på slitage mot en person som kör enligt gammal praxis.
För rent tävlingsbruk blir det säkert skillnad, men så hårt kör man aldrig nån längre tid.
Jag har aldrig kört in en maskin med nån speciell  procedur, fast jag har åt andra sidan inte haft kvar maskinerna tillräckligt länge för att upptäck några fel.  ;)

Innan jag blev Atvnerd så var jag båtnörd, jag har alltid fått rådet att köra in den som jag tänkt använda den, har inte märkt nåt fel på varken båtar eller Atv..... Ännu!
Titel: SV: 10 timmars spärr?
Skrivet av: hocky79 skrivet 9 april 2011 kl. 21:40:43
Det är inte någon speciell "break in" körning som gäller på dom! Det är bara att vrida om nyckeln och köra! Byta olja enligt anvisningar och se glad ut.
Jag körde inte in bilen när jag köpte den ny för det står det inget om i instruktionsboken.
Titel: SV: 10 timmars spärr?
Skrivet av: Gizmo skrivet 9 april 2011 kl. 21:45:11
Ett citat från en fordonslärare där jag gick i skola, han var grymt skicklig.

"En korrekt ihopsatt motor kan belastas med full effekt redan från början"
Titel: SV: 10 timmars spärr?
Skrivet av: Oskar P skrivet 9 april 2011 kl. 22:18:41
varsågod: http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
Titel: SV: 10 timmars spärr?
Skrivet av: hocky79 skrivet 10 april 2011 kl. 09:26:55
varsågod: http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
Hehe, då förstår jag varför jag aldrig haft några problem. Så kör jag in allt!
Titel: SV: 10 timmars spärr?
Skrivet av: Oskar P skrivet 10 april 2011 kl. 10:57:32
varsågod: http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
Hehe, då förstår jag varför jag aldrig haft några problem. Så kör jag in allt!
ja fast det är ju inte bara att ge fullt spett, precis som det står, så ska man ta det lugnt de första timmarna, sen gör man korta acclerationer följt av deceleration. till en början med halvgas, sen kör man lugnt en liten stund och sen ger man 75%gas i någon sekund direkt följt av motorbroms, sen kan man ge full gas nån sekund följt av motorbroms. det upprepar man några gånger så sliter kolvringarna in sig.
det är långvarigt höga varvtal man främst ska undvika under de första milen, alltså låta bli landsvägskörning.
även hög belastning under för lång tid är också dåligt, därför ska man låta bli att dra släp de förtsta milen.
man ska ju belasta motorn, men då under korta stunder och alltid följt av motorbroms så oljefilmen får byggas upp igen innan man ger gas på nytt.