ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: Tob skrivet 31 maj 2011 kl. 20:21:58

Titel: Damask byte?
Skrivet av: Tob skrivet 31 maj 2011 kl. 20:21:58
undrar om det är någon som har en bra förklaring till hur man byter bakre yttre drivknutsdamask enklast på en outlander 800.
har för mej att jag såg ett klipp på youtube en gång hur man gjorde men kan inte hitta det igen.
tacksam för snabba svar så jag hoppas på att hinna få den klar innan långhelgen.
Titel: SV: Damask byte?
Skrivet av: Tob skrivet 1 juni 2011 kl. 21:00:35
ingen med lite kunskap?!? :hmmm:
Titel: SV: Damask byte?
Skrivet av: Quadjonen skrivet 3 juni 2011 kl. 00:02:28
Är två vägar att få ut drivknuten , bort med fälgen

1- Skruva bort muttern på den sidan du vill byta på , skruva bort bromsen
-Skruva bort kardan , sedan hela diffen ,dra diffen ut och ned mot golvet
- ut med drivaxel .

2  -Skruva bort muttern på den sidan du vill byta på
-ta bort gummi locket på bärarmen
-Skruva bort muttern ,
Sedan kommer ett problem , man måste ha en spesial hylsa till en ringmutter i armen .

Titel: SV: Damask byte?
Skrivet av: Darkman skrivet 3 juni 2011 kl. 00:42:12
Hittade denna--> http://www.youtube.com/watch?v=2Olx1G9ycWM&feature=youtube_gdata_player kanske den hjälper dej lite i alla fall.

Här har du ett annat sätt, men på en renegade och med special verktyg. http://www.youtube.com/watch?v=cn6ie0cu-Qg&feature=youtube_gdata_player man gör väll på samma sätt på outlandern


Titel: SV: Damask byte?
Skrivet av: Tob skrivet 4 juni 2011 kl. 21:49:27
tack för tipsen. undrar vilket sätt som är lättast? ska se om det går att få tag på ett sånt specilverktyg.
Titel: SV: Damask byte?
Skrivet av: Quadjonen skrivet 4 juni 2011 kl. 23:10:32
tack för tipsen. undrar vilket sätt som är lättast? ska se om det går att få tag på ett sånt specilverktyg.
Jag har denna hylsa  hylsa , och den kosta 600,- , men låna går ju.
Titel: SV: Damask byte?
Skrivet av: Tob skrivet 5 juni 2011 kl. 22:54:35
aha det skulle juh göra saken ganska mycket lättare. jag hör av mej ganska snart  :D
Titel: SV: Damask byte?
Skrivet av: Nilas skrivet 10 juni 2011 kl. 22:00:58
Jag har delat knuten på plats några ggr och då går drivaxeln att dra ur utan att röra varken diffklump eller bärarm
Titel: SV: Damask byte?
Skrivet av: Bamse- skrivet 10 juni 2011 kl. 22:26:40
hur fixa du det? dela du den inre eller den yttre ':)
Titel: SV: Damask byte?
Skrivet av: Nilas skrivet 11 juni 2011 kl. 00:00:06
hur fixa du det? dela du den inre eller den yttre ':)
när den innre damasken pajat så har ja skurit sönder den å tagit isär knuten med hackspett och släppt yttre drivKnuts muttern och tagit ur axeln men de är krångligt men de går om man inte har rätta verktygen  :) de hjälper väl inte att man är lite lat med å skruvar så lite de är möjligt...  8)
Titel: SV: Damask byte?
Skrivet av: JHN skrivet 27 januari 2013 kl. 10:56:15
Hittade denna--> http://www.youtube.com/watch?v=2Olx1G9ycWM&feature=youtube_gdata_player (http://www.youtube.com/watch?v=2Olx1G9ycWM&feature=youtube_gdata_player) kanske den hjälper dej lite i alla fall.

Här har du ett annat sätt, men på en renegade och med special verktyg. http://www.youtube.com/watch?v=cn6ie0cu-Qg&feature=youtube_gdata_player (http://www.youtube.com/watch?v=cn6ie0cu-Qg&feature=youtube_gdata_player) man gör väll på samma sätt på outlandern

Att lossa drivaxlarna från diffen enligt film1 ser ju ut som en attraktiv metod utan behov av "stora" specialhylsan.
Någon som vet om man måste tömma diffen på olja innan? Var sitter nivå/avtappningsplugg?
Någon som vet om det är några problem att knacka/eller på annat sätt få tillbaks drivknuten mot diff vid montering?
Titel: SV: Damask byte?
Skrivet av: backo skrivet 28 januari 2013 kl. 00:01:44
inga bekymmer lossa dämparna sedan kronmuttrarna till knutarna, ryck ur axlarna ur diffen först, sedan e det bara att dra knacka ur axlen,,  ()p
Titel: SV: Damask byte?
Skrivet av: JHN skrivet 28 januari 2013 kl. 10:06:31
inga bekymmer lossa dämparna sedan kronmuttrarna till knutarna, ryck ur axlarna ur diffen först, sedan e det bara att dra knacka ur axlen,,  ()p
Tack för svar, låter enkelt. Men några frågor...
Jag måste tömma diffen på olja innan jag rycker axeln ur diffen va?
Drivaxeln i skruvstäd och knacka lös yttre knuten?
Hur får man tillbaks axeln i diffen vid montering. Jag vill hälst inte ta loss inre damasken... Räcker det att knacka försiktigt på ringen längs in mot diffen?
Risk för läckage mellan diff och inre drivknut efter att man haft isär det en gång?