ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: AtvHudik skrivet 9 januari 2008 kl. 15:39:36

Titel: CVT kåpa blir varm som satan
Skrivet av: AtvHudik skrivet 9 januari 2008 kl. 15:39:36
Var ute och körde lite i snön idag och fan vad kul det var. Började lukta lite skumt så jag började känna efter och cvt kåpan var så varm uppepå i riktning bakåt att jag trodde plasten skulle smälta. Är det normalt eller kan det vara något fel????
Titel: CVT kåpa blir varm som satan
Skrivet av: Lillhajen skrivet 9 januari 2008 kl. 15:48:30
Dåligt flöde genom CVTn, men jag upplevde snarare en förbättring med mina snorklar. Börjar det lukta skumt så har säkert remmen fått sig en omgång, titta på remmen om det blivit så varmt.

Finns en bulletin på uppgradering av "heatshielden" kring avgasröret tror jag

//L
Titel: CVT kåpa blir varm som satan
Skrivet av: gurra-g skrivet 9 januari 2008 kl. 16:25:40
Har du stora hjul och kör på högväxeln så kan det bli väldigt varmt.
Titel: CVT kåpa blir varm som satan
Skrivet av: ingemar skrivet 9 januari 2008 kl. 19:46:04
STORA DÄCK :twisted:

4X4 :twisted:

DJUPSNÖ :twisted:

LÅGVÄXEL :twisted:

MÄRKET CAN-AM :twisted:

då kan det bli varmt!
Titel: CVT kåpa blir varm som satan
Skrivet av: Roger skrivet 9 januari 2008 kl. 20:03:50
På en skoter som plågas blir variatorn  het borde bli samma sak på
en fyrhjuling.Efter som variatorerna är täckt blir det förmodlinge ännu värmare.
Titel: CVT kåpa blir varm som satan
Skrivet av: gurra-g skrivet 9 januari 2008 kl. 20:26:49
Det gäller att inte segdra. Det sitter en fläkt på variatorn, och den förmår inte att kyla om motorn segdrar på låga varv.
Även om det känns som att maskinen orkar utan problem, så blir det varmt. Det är lågväxeln som gäller.
Titel: CVT kåpa blir varm som satan
Skrivet av: Lillhajen skrivet 9 januari 2008 kl. 20:46:20
Citat från: "gurra-g"
Det gäller att inte segdra. Det sitter en fläkt på variatorn, och den förmår inte att kyla om motorn segdrar på låga varv.
Även om det känns som att maskinen orkar utan problem, så blir det varmt. Det är lågväxeln som gäller.


Enda som drar runt luft i variatorn är "skovlarna" på remmen, men jag antar att du menar radiatorn när du pratar om fläkten...?

//L
Titel: CVT kåpa blir varm som satan
Skrivet av: AtvHudik skrivet 9 januari 2008 kl. 20:54:33
Låter vettigt. INGO: Du skrämde skiten ur mig på telefonen, men tack för ditt samtal och för de lugnande orden efter du gett mig en lätt hjärtattack.
Titel: CVT kåpa blir varm som satan
Skrivet av: gurra-g skrivet 9 januari 2008 kl. 22:13:41
Citat från: "Lillhajen"
Citat från: "gurra-g"
Det gäller att inte segdra. Det sitter en fläkt på variatorn, och den förmår inte att kyla om motorn segdrar på låga varv.
Även om det känns som att maskinen orkar utan problem, så blir det varmt. Det är lågväxeln som gäller.


Enda som drar runt luft i variatorn är "skovlarna" på remmen, men jag antar att du menar radiatorn när du pratar om fläkten...?

//L

Det sitter fläktar innanför kåpan, annars så skulle remmen brinna upp.
Därför så bör man hålla varvtalet uppe vid belastning.
Dom syns längst upp till höger på bilden, och strax intill startkransen.
Det är inga "vanliga" fläktar, utan radialfläktar.
(http://i242.photobucket.com/albums/ff284/gurra_g/Variator.jpg)
Titel: CVT kåpa blir varm som satan
Skrivet av: ingemar skrivet 9 januari 2008 kl. 22:36:39
Citat från: "AtvHudik"
Låter vettigt. INGO: Du skrämde skiten ur mig på telefonen, men tack för ditt samtal och för de lugnande orden efter du gett mig en lätt hjärtattack.


Hehehe :twisted:

Lite vill man jäklas.... :?
Titel: CVT kåpa blir varm som satan
Skrivet av: Lillhajen skrivet 10 januari 2008 kl. 07:28:15
Citat från: "gurra-g"
Citat från: "Lillhajen"
Citat från: "gurra-g"
Det gäller att inte segdra. Det sitter en fläkt på variatorn, och den förmår inte att kyla om motorn segdrar på låga varv.
Även om det känns som att maskinen orkar utan problem, så blir det varmt. Det är lågväxeln som gäller.


Enda som drar runt luft i variatorn är "skovlarna" på remmen, men jag antar att du menar radiatorn när du pratar om fläkten...?

//L

Det sitter fläktar innanför kåpan, annars så skulle remmen brinna upp.
Därför så bör man hålla varvtalet uppe vid belastning.
Dom syns längst upp till höger på bilden, och strax intill startkransen.
Det är inga "vanliga" fläktar, utan radialfläktar.
(http://i242.photobucket.com/albums/ff284/gurra_g/Variator.jpg)


Det måste vara flänsarna på sekundären du menar, i så fall hajjar jag.
I all min inskräkthet så såg jag en elektrisk fläkt framför mig...

//L
Titel: CVT kåpa blir varm som satan
Skrivet av: Quadjonen skrivet 10 januari 2008 kl. 21:10:22
Citat från: "Lillhajen"
Citat från: "gurra-g"
Citat från: "Lillhajen"
Citat från: "gurra-g"
Det gäller att inte segdra. Det sitter en fläkt på variatorn, och den förmår inte att kyla om motorn segdrar på låga varv.
Även om det känns som att maskinen orkar utan problem, så blir det varmt. Det är lågväxeln som gäller.


Enda som drar runt luft i variatorn är "skovlarna" på remmen, men jag antar att du menar radiatorn när du pratar om fläkten...?

//L

Det sitter fläktar innanför kåpan, annars så skulle remmen brinna upp.
Därför så bör man hålla varvtalet uppe vid belastning.
Dom syns längst upp till höger på bilden, och strax intill startkransen.
Det är inga "vanliga" fläktar, utan radialfläktar.
(http://i242.photobucket.com/albums/ff284/gurra_g/Variator.jpg)


Det måste vara flänsarna på sekundären du menar, i så fall hajjar jag.
I all min inskräkthet så såg jag en elektrisk fläkt framför mig...

//L

Här har du  din elfläkt :)  .Det är på bakom den  pri variatoren som det fläktar.
(http://i234.photobucket.com/albums/ee89/Quadjonen/Can-am%20Outlander%20LTD/2006OutlanderSeriesSmall.jpg)
Titel: CVT kåpa blir varm som satan
Skrivet av: gurra-g skrivet 10 januari 2008 kl. 21:20:58
Japp, men även på sekundären så sitter det en fläkt, den liknar en
radialkompressor till en väldigt stor turbo.
Titel: CVT kåpa blir varm som satan
Skrivet av: Lillhajen skrivet 11 januari 2008 kl. 09:04:10
Oj oj vad ventilationsmöjligheter det finns i CVTn, Fläkt på både primär, sekundär och flänsar på remmen  :)

//L