ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: ca650xt skrivet 4 mars 2008 kl. 19:13:25

Titel: Damask haveri!
Skrivet av: ca650xt skrivet 4 mars 2008 kl. 19:13:25
Nu har det hänt igen.
Damasken till vänster yttre drivknuten har gått sönder igen.
Bytte till Can-am original för ca 6veckor sen kostade 450 spänn.
Nu undrar jag om det finns någon bättre/billigare damask som passar.
Ex till någon små bil eller dyligt.
Original damasken verkar vara mycke plast som inte tål kyla.
Titel: Damask haveri!
Skrivet av: pålamalm skrivet 4 mars 2008 kl. 20:04:54
kolla på biltema
Titel: SV: Damask haveri!
Skrivet av: gurra-g skrivet 15 augusti 2009 kl. 00:18:06
Lite gammal tråd, men Mekonomens universaldamask
passar i alla fall fram på Outlander/Renegade.
170 spänn kostar den, men det tillkommer bättre
spännband än dom som medföljer.

Jag ska byta bak i veckan, och den ser ut att passa
även där.
Titel: SV: Damask haveri!
Skrivet av: JussiN skrivet 10 september 2009 kl. 07:50:32
Lite gammal tråd, men Mekonomens universaldamask
passar i alla fall fram på Outlander/Renegade.
170 spänn kostar den, men det tillkommer bättre
spännband än dom som medföljer.

Jag ska byta bak i veckan, och den ser ut att passa
även där.
Hur tar man lös drivaxeln bak? Måste man ta lös svingarmen för att få bort den, har tagit lös centum muttern hjul och stötdämpare på båda sidor men axeln går inte ihop tillräckligt?
Titel: SV: Damask haveri!
Skrivet av: gurra-g skrivet 10 september 2009 kl. 11:34:27
Lite gammal tråd, men Mekonomens universaldamask
passar i alla fall fram på Outlander/Renegade.
170 spänn kostar den, men det tillkommer bättre
spännband än dom som medföljer.

Jag ska byta bak i veckan, och den ser ut att passa
även där.
Hur tar man lös drivaxeln bak? Måste man ta lös svingarmen för att få bort den, har tagit lös centum muttern hjul och stötdämpare på båda sidor men axeln går inte ihop tillräckligt?
Japp, svingen måste bort tyvärr.
Och till det så krävs det ett specialverktyg för att ta bort km-muttern,
(det satt som helvete på min pga rost på torsionsaxeln samt loctite på muttern)
och när väl svingen är borta så rycker man loss axeln ur klumpen precis som fram.

Är det inre damasken baktill du ska byta så sitter det en låsring
inne i knuten som du måste peta isär, sen så lossnar knuten lätt.

Mekonomens universaldamask passar även bak också.

Skiss på specialverktyget:

(http://i242.photobucket.com/albums/ff284/gurra_g/Verktyg.jpg)
Titel: SV: Damask haveri!
Skrivet av: RoyB skrivet 10 september 2009 kl. 14:24:58
Nja, det går att lossa axlarna utan att ta bort svingarmarna,
tricket är att lossa på på båda sidor,(stötdämp. nedre bult o
navmutter) Om det är den högra axeln får du ut den nu, pga
den är lite kortare.- Om det är den vänstra får du lossa muttrarna
till svingarmarna (låsmuttrarna M18 som sitter bak gummilocken).
pilla loss styrplattorna sen släpper svingarmarna ned mot golvet
och du kan rycka ut axeln. Lycka till. (nya låsmuttrar sen va?)
Specialverktyget till svingarmen finns annars att beställa på Nivado.
Titel: SV: Damask haveri!
Skrivet av: Brute-Joel skrivet 10 september 2009 kl. 16:31:10
ta egna mått och åk till mekonomen... men köp extra spännen på sidan för dom som följer me är jättedåliga  ()p
Titel: SV: Damask haveri!
Skrivet av: Lowest skrivet 10 september 2009 kl. 17:52:10
Är det samma mått som på en kawa så är numret på damasken på Mekonomen 06-60801 kostar 189:-. Bara att titta på en sån å mäta.
Titel: SV: Damask haveri!
Skrivet av: gurra-g skrivet 10 september 2009 kl. 18:07:34
Enligt expediten så har Mekonomen endast en universaldamask,
och man kan skära till den i steg i storänden om den är för stor.

Sen så har dom delbara också ifs, men dom är kanske inte så
lämpliga.
Titel: SV: Damask haveri!
Skrivet av: Nilas skrivet 10 september 2009 kl. 21:22:09
Enligt expediten så har Mekonomen endast en universaldamask,
och man kan skära till den i steg i storänden om den är för stor.

Sen så har dom delbara också ifs, men dom är kanske inte så
lämpliga.

Tackar för den ritningen! du har inte möjlighet att tilverka ett och sälja till mig?
Det hade vart suveränt!
Damasker bak går att byta ändå, "bara" att knuffa bak diffen, släppa dämparen och kränghämmaren på den sidan damasken ska bytas på så funkar det! iof lite mer jobb men har man inte verktyget så går det att lösa ändå ()p
Titel: SV: Damask haveri!
Skrivet av: RoyB skrivet 11 september 2009 kl. 12:52:18
Specialverktyget :529035925  Kostar 142.- +moms
det gör det knappt värt att göra självt
Titel: SV: Damask haveri!
Skrivet av: Nilas skrivet 11 september 2009 kl. 21:30:34
Specialverktyget :529035925  Kostar 142.- +moms
det gör det knappt värt att göra självt
Tack för det! då tar jag två :lol:
Titel: SV: Damask haveri!
Skrivet av: gurra-g skrivet 11 september 2009 kl. 22:19:19
Man kan göra en bonnversion också, genom att svetsa
2 st 6mm plattjärn på ett 60mm ämnesrör och en hylsa i andra änden.
Jag fick värma på muttern när jag skulle lossa iaf, det satt som
f*n av all loctite!
Titel: SV: Damask haveri!
Skrivet av: 1234 skrivet 11 september 2009 kl. 22:28:46
vill bara påpeka en sak här i damask djungeln(eller hur det stavas) min damask paja, köpe en billig kopia men märkte att den var jätte mjuk i gummit mot orginal som var stenhård nästan men ändå böjlig. först tänkte jag, hur fan kan dom göra en en stenhård damask som ska kunna böja och bända sig så mycket. kan nästan lova att orginal damasken kan ta en direkt träff utav en gren eller liknande utan att gå sönder. nej den gör kanske inte det men utav hårdheten att döma så tål orginal damasken MYCKET mer stryk än en universaldamask, typ mekonomen eller liknanden som är tillverkade till bilar som går på vägen ()p
Titel: SV: Damask haveri!
Skrivet av: gurra-g skrivet 11 september 2009 kl. 22:37:47
PÅ min Renegade -07 så sitter det org mjuka damasker baktill och
såna där hårda i fram, och det var den sistnämnda som jag körde sönder först.
Org damaskerna bak är likvärdiga Mekonomens i fråga om konstruktion verkar
det som.

Men på polarens -09 så sitter det hårda runtom,
så det är möjligt att dom är bättre då.
Titel: SV: Damask haveri!
Skrivet av: Nilas skrivet 11 september 2009 kl. 23:18:36
PÅ min Renegade -07 så sitter det org mjuka damasker baktill och
såna där hårda i fram, och det var den sistnämnda som jag körde sönder först.
Org damaskerna bak är likvärdiga Mekonomens i fråga om konstruktion verkar
det som.

Men på polarens -09 så sitter det hårda runtom,
så det är möjligt att dom är bättre då.
på min 800r xt -09:a är hårda plast runt om...
Titel: SV: Damask haveri!
Skrivet av: Ace skrivet 12 september 2009 kl. 17:31:27
Dom som är "mjuka" är gjord av silikon gummi,vilket är mycket segare än tjockgummi.sen går det ju att montera dom med kona.Tror att dom tjocka innehåller mer plast,så dom blir nog hård till vintern.på mekonmen finns det 9 st universal damasker bara att gå in och titta vem som passar bäst ()p
Titel: SV: Damask haveri!
Skrivet av: bagarn skrivet 13 september 2009 kl. 07:07:12
Köpte mina på Mekonomen med spännen och fett 183 kr betalade jag, och dom sitter fortfarande kvar