ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: PansarHarry skrivet 8 mars 2012 kl. 15:17:58
-
Hej.
Funderar på att köpa en XT Max 500 -09 som gått 120 tim.
Skall ha den som transport vid jakt och utflykter.
Tänkte också pendla på den ca 3 mil/dag till jobb sommartid.
Någon som har koll på vad den drar i sig om man ligger i jämna 70-80 km/h på landsväg med orginaldäck?
Vad kan man göra för att minska förbrukningen (däck, variator m.m.)?
-
allt mellan 0,85 till 1,0 allt hänger på hur man kör ()p
-
Å fan. Drar den i sig som en stor bil? Även om man inte buskör?
-
Det gör nog 99% av alla dom lite större hjulingarna :djump:
-
min 800 drar drygt en liter, fast då är det alltid full gas vid varje rödlyse :djump:
-
Vore det stor skillnad i bränsle om jag istället köpte en can am 400 cc?
Tänker att den större v-twin motorn går på lugnare varv vid pendling och att det inte borde vara så stor skillnad?
-
min 400a ligger ungefär på dom siffrorna oxå, nu var de längesen ja kolla men tror aldrig jag varit under 0.7l. mellan 0.7-1.0 ligger den stadigt på.
-
Köp en Kymco 300 om du vill åka på lite bränsle. Det är inte ekonomiskt försvarbart att köpa en större hjuling för att pendla om du tänker på förbrukningen. En 400 med bildäck skulle du nog kunna få ner på 0,6 ca. Min 800 minskade mellan 1-2dl mil när jag körde bildäck.
-
Synd att dom är så törstiga. Trodde med tanke på vikt/hk att den skulle klara sig på max 0,5 l/mil om man kör lugnt i jämna fart på asfalt utan lek.
Vill inte köpa nån kines fjutt. Har testat en barossa 250 och den höll på att varva sönder i 70 + att den kändes nervös. Var båda händerna på styret och full fokus när man kom över femtio.
Går det inte att optimera variatorn för bränsle ekonomi? Eller har den redan nått "ändlägena" när man är uppe i 70?