ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: Pejay80 skrivet 14 oktober 2015 kl. 23:42:51

Titel: HMF EFI OPTIMIZER/PC5 osv.
Skrivet av: Pejay80 skrivet 14 oktober 2015 kl. 23:42:51
Hej.
Har sett på en del Amerikanska forum att de säger att man måste skaffa en optimizer så fort man byter ljuddämpare till annan än original för att maskinen går för magert annars? Är det någon här som har erfarenhet utav detta? Man blir ju lite nyfiken...för det är ju ganska vanligt att de blir väldigt varma även original, t.ex mina tändstift är väldigt vita/ljusa som tyder på att de går lite magert..kan ha fel dock, men jag kör med original ljuddämpare osv.
Kan va intressant och se vad ni här har för erfarenheter.

//Pontus
Titel: SV: HMF EFI OPTIMIZER
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 15 oktober 2015 kl. 05:48:40
Köp en PC5 ist om du ska byta dämpare.
Maskinen kommer att gå svalare.
Titel: SV: HMF EFI OPTIMIZER
Skrivet av: Pejay80 skrivet 15 oktober 2015 kl. 11:18:21
Jo det blir nog en pc5 om jag ska köpa någon. Rubriken va bara ett exempel.
Men frågan e om ja ska skaffa en även om ja inte byter dämpare för typ vita stift bör ju tyda på att de går magert, ska väll gärna va lite gyllenbrunt?
Titel: SV: HMF EFI OPTIMIZER/PC5 osv.
Skrivet av: Jupiter skrivet 15 oktober 2015 kl. 11:58:55
Vitt får stiftet absolut inte vara då går den för magert som du säger, har du vitt stift nu med original maskin? Är avgaskröken kraftigt blåanlöpt med så är det illa, då måste det åtgärdas.
Titel: SV: HMF EFI OPTIMIZER/PC5 osv.
Skrivet av: Pejay80 skrivet 15 oktober 2015 kl. 12:09:24
Japp den är helt original vad jag vet, avgaskröken ser helt ok ut..ser inte ut att ha gått "varmt"
Så frågan är om det skulle hjälpa med en typ PC5? Har dock läst att de tidiga modellerna gärna gick lite magert, men om de stämmer vet jag inte
Titel: SV: HMF EFI OPTIMIZER/PC5 osv.
Skrivet av: Jupiter skrivet 15 oktober 2015 kl. 12:11:58
Känns egentligen som ett åtagande av tillverkaren, låter som deras mappning skulle behöva uppgraderas.
Titel: SV: HMF EFI OPTIMIZER/PC5 osv.
Skrivet av: Pejay80 skrivet 15 oktober 2015 kl. 12:27:59
Jo de e sant..går det att lämna in för uppdatering av mjukvara som på en bil?
Har bara haft atv med förgasare innan..
Titel: SV: HMF EFI OPTIMIZER/PC5 osv.
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 15 oktober 2015 kl. 12:33:18
Byter du inte puffen så behöver du ingen box
Titel: SV: HMF EFI OPTIMIZER/PC5 osv.
Skrivet av: Jupiter skrivet 15 oktober 2015 kl. 12:54:37
Jo de e sant..går det att lämna in för uppdatering av mjukvara som på en bil?
Har bara haft atv med förgasare innan..

Borde gå, kanske någon av Can-Am killarna här kan ge svar på läget. Men är stiftet vitt så bör något åtgärdas.
Titel: SV: HMF EFI OPTIMIZER/PC5 osv.
Skrivet av: Sme-oscar skrivet 15 oktober 2015 kl. 21:23:21
Jag tyckte den gick bra på träffen  ^-^
Titel: SV: HMF EFI OPTIMIZER/PC5 osv.
Skrivet av: Jupiter skrivet 15 oktober 2015 kl. 21:25:12
Jag tyckte den gick bra på träffen  ^-^

En motor som går på gränsen till för magert går ofta bra, dock på bekostnad av höga temperaturer och ökat slitage i förbräningsrummet och ventiler/kolv.
Titel: SV: HMF EFI OPTIMIZER/PC5 osv.
Skrivet av: myggan83 skrivet 15 oktober 2015 kl. 21:27:35
Det är ballt med smälta kolvar och brända ventiler.  ;)
Titel: SV: HMF EFI OPTIMIZER/PC5 osv.
Skrivet av: Pv544 skrivet 15 oktober 2015 kl. 21:49:12
Är det många som haft problem med brända ventiler och andra problem i motorn?

Jag tycker man mest läst om yttre problem.

Min 800a har smält hål på undersidan av sadeln, och nyligen så fick jag hål i bränsletanken. Det berodde nog dock på att värmeskölden gått sönder på ett ställe.
Fast den har ju säkert tagit stryk av värmen och kanske någon smuts som fastnat och förkortat livet på den.

Min maskin har gått drygt 3000 mil, ej öppnat och synat hur motorn ser ut men den går då än.
Äter kines till frukost om den vill....  ()p

Jag skulle gärna skaffat en annan dämpare och bränslebox, men det blir lite dyrt...
Köpte och monterade ett utökat värmeskyddspaket när jag bytte tanken tidigare i år.
Så det kanske räcker egentligen... Det är ju inte så att den konstant smält sönder delar, då vore ju allt utbytt nu.
Det enda större som är bytt på min är numer tanken, allt annat är original skulle jag tro.
Jo, kamkedjorna är också bytta. Det gick som garantiåtgärd för första ägaren.

Men jag vet att det finns värmeproblem även på senare modeller, fast vad jag förstår så har det blivit bättre med åren.
Titel: SV: HMF EFI OPTIMIZER/PC5 osv.
Skrivet av: Jupiter skrivet 15 oktober 2015 kl. 21:56:44
Jag relaterade mest till symptomen med en motor som går för snålt, ingen aning om det är något som är vanligt på Can-Am. Har din gått 3000 mil är det nog rätt lugnt, jag har också märkt på min Mao-maskin att det kan bli jäkligt varmt under tanken. Men är nog rätt normalt med tanke på alla kåpor som hindrar värmen att ventileras bort.

Du vet ju att hög effekt inte bara blir till rörelseenergi utan mest värme i en motor, därför Hisun blir så varma kanske!  :DV
Titel: SV: HMF EFI OPTIMIZER/PC5 osv.
Skrivet av: Pv544 skrivet 15 oktober 2015 kl. 22:32:55
Ja det är ju många andra märken också som har värmeproblem, även quads har ju haft tex glödande krökar.

Men can-am är ju rätt vanliga maskiner, och får nog gå både hårt och länge ibland. Så jag tycker att det borde finnas en del fall med motorproblem om dom nu går snålt på den farliga sidan.

På sommaren är det ju lite jobbigt med all värme, resten av året är den ju oftast välkommen.

Titel: SV: HMF EFI OPTIMIZER/PC5 osv.
Skrivet av: OutlanderXT skrivet 16 oktober 2015 kl. 07:28:16
Men Can am marknadsför och säljer ju Yoshimura slipons numera, och då verkar det inte vara prat om att montera bränsleboxar, Dessutom så betvivlar jag starkt att det är någon katalysator eller annan strypning i den ljuddämparen.

Titel: SV: HMF EFI OPTIMIZER/PC5 osv.
Skrivet av: Jupiter skrivet 16 oktober 2015 kl. 07:51:03
Slip-on med katalysator har jag aldrig hört talas om, men att man behöver mappa om efter ett byte är tämligen normalt. En fyrtaktare vill pressa ut gaspelaren så fritt som möjligt utan motstånd a la tvåtaktare, ökar flödet ut och också flödet in av luft, då måste man korrigera med mer bränsle. Det största problemet i alla motorer är inte att ge rätt mängd bränsle utan att ge tillräckligt med luft.
Titel: SV: HMF EFI OPTIMIZER/PC5 osv.
Skrivet av: myggan83 skrivet 16 oktober 2015 kl. 08:55:56
Men Can am marknadsför och säljer ju Yoshimura slipons numera, och då verkar det inte vara prat om att montera bränsleboxar, Dessutom så betvivlar jag starkt att det är någon katalysator eller annan strypning i den ljuddämparen.

Katalysatorn borde sitta längre fram i avgassystemet och inte i själva dämparen? Eller säljer brp yoshimura Helsystem?
Titel: SV: HMF EFI OPTIMIZER/PC5 osv.
Skrivet av: Jupiter skrivet 16 oktober 2015 kl. 09:26:45
Katalysatorn sitter ofta både i avgasröret och en i ljuddämparen, ser ut som en honungskaka.
Titel: SV: HMF EFI OPTIMIZER/PC5 osv.
Skrivet av: Sme-oscar skrivet 16 oktober 2015 kl. 09:40:55
En motor som går på gränsen till för magert går ofta bra, dock på bekostnad av höga temperaturer och ökat slitage i förbräningsrummet och ventiler/kolv.

Jag driver med han   :)
Titel: SV: HMF EFI OPTIMIZER/PC5 osv.
Skrivet av: Jupiter skrivet 16 oktober 2015 kl. 09:47:25
Jag driver med han   :)

 :knupple:
Titel: SV: HMF EFI OPTIMIZER/PC5 osv.
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 16 oktober 2015 kl. 12:19:21
På Can Am sitter katten i ljuddämparen.
Titel: SV: HMF EFI OPTIMIZER/PC5 osv.
Skrivet av: Sme-oscar skrivet 16 oktober 2015 kl. 12:53:32
Är det svår att ta bort katten i orginaldämparen. Borde göra lite skillnad på ljud och effekt då eller?
Titel: SV: HMF EFI OPTIMIZER/PC5 osv.
Skrivet av: Jupiter skrivet 16 oktober 2015 kl. 12:59:08
Är det svår att ta bort katten i orginaldämparen. Borde göra lite skillnad på ljud och effekt då eller?

Jag har gjort på på både mc och 125cc scooter och aldrig märkt någon som helst skillnad. Enligt min mening slöseri med tid då ett slip-on har en mycket öppnare konstruktion jämfört med en original dämpare utan katalysator och ger ett helt annat resultat.
Titel: SV: HMF EFI OPTIMIZER/PC5 osv.
Skrivet av: Sme-oscar skrivet 16 oktober 2015 kl. 13:29:02
Visst jämför man med slipon då händer inget. Men om man skall köra på slipon så tycker ju dom flesta att man skall ha HMF också
Titel: SV: HMF EFI OPTIMIZER/PC5 osv.
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 16 oktober 2015 kl. 16:52:09
Är det svår att ta bort katten i orginaldämparen. Borde göra lite skillnad på ljud och effekt då eller?
Du får såga upp burken, maskinen blir lite svalare och låter lite mer. Billigare alternativ till slipon.
Jag har ingen katt i min original burk och den gick igenom besiktningen.
Titel: SV: HMF EFI OPTIMIZER/PC5 osv.
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 16 oktober 2015 kl. 16:53:07
Visst jämför man med slipon då händer inget. Men om man skall köra på slipon så tycker ju dom flesta att man skall ha HMF också
Har HMF, låter satan om man kör utan insats.
Med insats så är det helt okej.