ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: larsno skrivet 16 juli 2008 kl. 23:08:26
-
Ja då var det gjort.
Dalton clutch kit monterat..och provkört.
Kitet består av två fjädrar och en distansring.
som kombineras ihop efter vilken storlek på däck man tänker använda och i förhållandet till olika höjd som man befinner sig på.
Det medföljer en bra anvisning som är enkel att förstå till de olika kombinationerna.
Jag kommer att köra 27"ITP 589 M/S så för mig så blev det att byta primär och sekundär fjädern.
Sedan var det bara att provköra ..dock endast med orginal 25" däck, Skall montera de andra däcken så fort jag får tid.
Tillslaget blev ca 2200...och ett högre varvtal hela vägen upp i registret..
Glömde att notera vad den varvade innan men om någon kan bistå med varvtal vid ..låt oss säga 70km/h, så ska jag kolla skillnaden.Men så här långt.. vilken skillnad i acceleration..rena sporhojen :D , skall prova lite skogskörning i morgon så jag kan kolla krypkörningen vid det högre tillslaget.
Men jag tror att det kommer att bli klockrent med de stora däcken..
men det återkommer jag till.
//Lars
-
Tack för feedback! :D
Kul att se att du är nöjd med kitet, väntar med spänning på din krypkörning och hur det blir med dom större däcken. :)
MVH / Benny-benring
-
Det är inga problem med krypkörningen tror jag, jag märkte då inte det.
Men det är ju ett annorlunda kit också, med andra vikter.
2200 i tillslag har jag också, men jag minns inte vad det var orginal.
Du skulle satt dit kitet när du har 27":arna på, det är då den stora skillnaden märks. Med orginalhjul så märkte inte jag så stor skillnad.
Men jag har ju en större motor också ifs.
-
Det är inga problem med krypkörningen tror jag, jag märkte då inte det.
Men det är ju ett annorlunda kit också, med andra vikter.
2200 i tillslag har jag också, men jag minns inte vad det var orginal.
Du skulle satt dit kitet när du har 27":arna på, det är då den stora skillnaden märks. Med orginalhjul så märkte inte jag så stor skillnad.
Men jag har ju en större motor också ifs.
Tänkte på det att byta däck först ..men jag var så sugen att prova för jag kommer att köra en del men org.däck ..för att inte slita på 27":arna i onödan..
så ja ville kolla att det inte skulle bli att varva för mycket..jobbbigt i längden..men jag tror det kommer att funka både med org och större däck...
-
Ja då var 27" ITP 589 på plats...Och precis hemkommen från en skogstur men både lera och krypkörning samt lite kärr ...
Och kan bara säga att clutch kit:et är värt varenda krona ..Den känns som om det satt orginal däck på när man drar i väg...märker ingen tendens till nerslöad av de större däcken.
Krypkörningen går som en dans...
Kan varmt rekomendera ett kit till otty 500 när man tänker använda större däck..
//Lars
-
Ja då var den uppdaterad och klar
27" ITP 589 /m/s
Dalton clutch kit...
Vilken grej det där med variator kit...27" på en femhundra..och den beter sig som om det vore orginal 25"..den går som "fan" om en femhundra gör det..Hi..Hi.
Skämt och sido..det funkar klockrent..
dock lite lägre top speed...tror jag har inte vågat prova att pressa än...men har haft 95km/h mätar fart med sonen bakpå...och då visar mätaren lite för lite med 27"...ca 2km/h vid 70km/h...enligt gps..förmodligen mera när det går fortare för däcken får ju större diameter när de snurrar..fort..
Så närmare hundra utan större problem skall nog gå....Gjorde 108 men org. 25" däck, mätarfart....
Med andra ord jag är supernöjd..än så länge..:-)
//Lars
-
Tänk på att från 25" till 27" är det 12%, så visar
mätaren 12% mindre nu så är det ingen skillnad.
(I teorin)
Min mätare visar ca 4% för lite nu med 27", så den visade ca 8% för mycket med orginaldäcken.
-
Tänk på att från 25" till 27" är det 12%, så visar
mätaren 12% mindre nu så är det ingen skillnad.
(I teorin)
Min mätare visar ca 4% för lite nu med 27", så den visade ca 8% för mycket med orginaldäcken.
Ok...
Nu hänger jag inte med.....?
Jag förmodar att den visade för mycket med org. däck
och för lite nu...?
-
Tänk på att från 25" till 27" är det 12%, så visar
mätaren 12% mindre nu så är det ingen skillnad.
(I teorin)
Min mätare visar ca 4% för lite nu med 27", så den visade ca 8% för mycket med orginaldäcken.
Ok...
Nu hänger jag inte med.....?
Jag förmodar att den visade för mycket med org. däck
och för lite nu...?
Jo, mätaren visar 50 km/h nu när gps:n visar 52 km/h.
-
Tänk på att från 25" till 27" är det 12%, så visar
mätaren 12% mindre nu så är det ingen skillnad.
(I teorin)
Min mätare visar ca 4% för lite nu med 27", så den visade ca 8% för mycket med orginaldäcken.
Ok...
Nu hänger jag inte med.....?
Jag förmodar att den visade för mycket med org. däck
och för lite nu...?
Jo, mätaren visar 50 km/h nu när gps:n visar 52 km/h.
yepp...så är det
-
Tänkte bara uppdatera med att jag efter en tids körning med kit:t monterat...Fortfarande mycket nöjd..men jag upplever att den går på ett så pass mycket högre varvtal,det skiljer ca 500rpm hela vägen upp, så jag har nu provat med att montera tillbaks orginalfjädern på motorsidan men behöll kitfjädern på växelådssidan...
visst man tappar lite i accelerationen...
men jag upplever en lugnare gång, upplever heller inget remslir.
Det finns en distansring att använda ihop med org.fjädern för att få ett lite högre tillslag..skall prova det också bara jag tid.
sedan tror jag att mina ITP 589M/s inte riktigt mäter 27"..så med riktiga 27":are så behövs nog båda fjädrarna.
Men men det när bara att prova sig fram..det är ju en smaksak hur man vill att den skall uppföra sig
//Lars
.
-
Tack för utförlig beskrivning på hur du upplever kittet :)
Det är riktigt att man kan labba sig fram till det man upplever bäst, alla kör ju olika och kittet är en bra utgångspunkt.
Fortsätt uppdatera här, om du orkar, det ser jag fram emot :D
MVH / Benny- Trech AB
-
tja!! har du satt dit distansen under orginalfjädern isf ,, hur blev det??
-
Hej...Har inte provat med distansen än...kör med orginalfjädern fram och kit bak...tycker att det passar mej klockrent...går på ca 400rpm lägre på hela registret nu ..tycker inte jag tappat så mycket acceleration att det gör nått.
distansen skall göra att man får ett lite högre tillslag..får återkomma med det när jag orkar prova
\\Lars
-
Jag har nu haft kittet monterat utan distansen under helgen på BMK och har provat rejält. Helt klart värt varenda krona. Tillslaget för min del ligger på 2300. Krypkörningar är inga problem. Håller fast bra också i den jä...ligaste leran ;-)
Hade tidigare problem med remslir (luktar så himla illa) men det är som sagt ett minne blott.
Kör med Mud Lite 27:or.
Tack Trech för snabb leverans trots strulet med postorder returen då jag var på semester.
-
Jag har nu haft kittet monterat utan distansen under helgen på BMK och har provat rejält. Helt klart värt varenda krona. Tillslaget för min del ligger på 2300. Krypkörningar är inga problem. Håller fast bra också i den jä...ligaste leran ;-)
Hade tidigare problem med remslir (luktar så himla illa) men det är som sagt ett minne blott.
Kör med Mud Lite 27:or.
Tack Trech för snabb leverans trots strulet med postorder returen då jag var på semester.
Absolut värt varenda krona ;D...skulle vara kul att prova 28":are..tror det skulle funka klockrent med clutch kit:et