ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: Rickard Marklund skrivet 11 januari 2014 kl. 20:07:10
-
Nu har det hänt, skulle skotta snö idag, -15 grader ute, och batteriet är lite slött, så jag var tveksam rörande om den skulle starta eller ej.
Nåväl , när jag skulle starta maskinen så hör jag som vanligt bränslepumpen starta för att bygga upp trycket (går ju inte starta innan pumpen stannat).
Problemet är bara att pumpen "aldrig" stannar, alltså får jag inte igång maskinen, startmotorn startar helt enkelt inte.
Har haft detta problem en tid, men den har alltid startat efter typ 15-20 sekunder, men nu var det helt kört.
Har kör laddaren i flera timmar, så det är inte lite ström i batteriet, men fortfarande samma problem, det är som om pumpen inte bygger upp tryck, eller att någon tryckgivare är trasig.
Någon som haft liknande problem, och löst det, och i så fall - vad var felet?
-
låter som att det är ett relä som strular/ fryser
har du möjlighet o rulla in den i värmen o se om det funkar då?
-
Dum fråga kanske men har du bränsle i tanken?
Mina Outlanders har inte varit speciellt tillförlitliga när det gäller tankmätaren.
Kan visa halv när det är tomt och tom när det är trekvarts tank kvar.
Bränslepumparna har även en förmåga att tappa effekt efter några år om det kommit in föroreningar i tanken.
-
Går den på starten?
Isåf dubbel kolla säkringarna
-
Senare under dagen så gick startmotorn plötsligt igång, en gång, men tyvärr var det så pass lite ström i batteriet att den inte startade, och efter detta så¨gick startmotorn aldrig mer igång, provade säkert 10 gånger till med lite tid emellan. (Och batteriladdaren i drift)
Om det vore ett relä så borde den ju ha dragit startmotorn igen när den väl gått igång en gång kan jag tycka.
I vanliga fall så går ju inte startmotorn igång innan bränslepumpen stannat, men om jag nu försöker starta motorn så går bränslepumpen igång så snart jag vrider om nyckeln, sen går den ibland hela tiden utan att stanna, men ibland går den bara precis som vanligt i ca 5 sekunder och stannar sedan.
När jag sedan försöker starta motorn så börjar bränslepumpen om att gå istället för att startmotorn börjar gå.
Jag har maskinen ute i ett kallgarage, med bandsats på, så det är nog mer eller mindre omöjligt att dra in den i värmen, men jag är nog rätt säker på att den skulle fungera om jag drog in den i värmen.
Har nästan full tank, min tankmätare fungerar bra.
-
Jag kan starta min medans pumpen fortfarande går
-
Jag kan starta min medans pumpen fortfarande går
Tänkte precis skriva samma sak. Jag kan bara vrida på tändningen och trycka på start så hoppar den igång. Det var lika på min förra maskin som var en 800:a av -10 års modell. Har aldrig behövt vänta på att pumpen stannar.
-
* Glapp i startknappen?
* Tändningslåset kass?
* Batteriet kass? Hjälper det med startkablar? (INTE Laddare nu)
-
Försök o dra in den i värmen först o främst. Sen dubbelkolla batteriet, säkringar, relä osv. Leta efter kabelbrott eller glapp nånstans. :)
-
Min outlander 1000 kan bli knepig när det är kallt.
Testa att värma upp själva konsolen där startknappen sitter :)
-
Låter nästan som det problemet en kille med en camam 800 som jag läste om i en frågespalt på en websida.
Spärren som gör att han inte kan starta med växeln i hade fått något glapp och spärrade på alla växlar ibland för honom ibland.
Han hörde med hur bränslepumpen startade men inte ett liv i startmotorn
-
Om du byglar startreläet så kanske du kan få igång den och köra in i värmen och till ett trevligare ställe att felsöka på.
-
Har haft samma symptom, då var det reglaget till dödaren som ärgat
-
Har haft fruset tändningslås, och sprayat rätt mycket låsolja, kanske nåt där?
Att min maskin inte vill starta alls innan bränslepumpen stannat kan kanske vara en batterispänningsstyrd grej?
För när jag hade laddat batteriet en stund och provade så gick faktiskt startmotorn igång medan pumpen fortfarande gick?
Egentligen är alla reglage på denna maskin helt värdelösa vintertid, både tändningslås och "manövercentralen" på vänster sida har designats utan någon som helst tanke på användande vintertid, helt värdelöst om man skall vara ärlig.
Skall prova kontaktspraya hela knappen på vänster sida så får vi se.
Dock, jag hör att ett relä drar någonstans där framme under främre "huven" när jag trycker på startknappen.
Att bränslepumpen aldrig stannar kanske inte har med detta problem att göra, men startproblemen har aldrig kommit förutom när bränslepumpen uppträtt på detta sätt.
Maskinen har aldrig körts i vatten eller lera, så det finns i alla fall inga större risker att DET skulle vara orsak till problemen.
Känns väldigt chansartat att lämna in den för felsökning med dessa problem, troligen resulterar det i en räkning på 3000 kr utan att de hittar felet. :dntknow:
Har inte provat med startkablar, batteriet är ju så idiotiskt placerat att det är mer eller mindre omöjligt.
Den som placerade batteriet där, det som oftast går sönder på en ATV, borde pryglas på öppen gata.
Dessutom är det ingen skillnad mellan laddare och batteri, så det är ingen ide att satsa tid på att böka ut batteriet.
-
Du kan montera minus på batteripolen och plus på startrelät. (den ena kabeln går direkt till batteriet)
-
Startelät eller startmotorn?
Har inte letat efter var det sitter, men själva principen att bygga en maskin på ett sätt som gör att den del som behöver mest service inte sitter bra till borde vara förbjudet.
Som att bygga bilar där man måste lämna i bilen på verkstad för lampbyte.
-
Startelät eller startmotorn?
Har inte letat efter var det sitter, men själva principen att bygga en maskin på ett sätt som gör att den del som behöver mest service inte sitter bra till borde vara förbjudet.
Som att bygga bilar där man måste lämna i bilen på verkstad för lampbyte.
Startrelät sitter precis framför laddregulatorn under höger bakskärm.
Vet inte exakt hur det ser ut på outlander, men på renegade lossar man lilla facket med baklampan så kommer man åt batteriet.
Att det är dumt placerat håller jag med om.
-
Låter nästan som det problemet en kille med en camam 800 som jag läste om i en frågespalt på en websida.
Spärren som gör att han inte kan starta med växeln i hade fått något glapp och spärrade på alla växlar ibland för honom ibland.
Han hörde med hur bränslepumpen startade men inte ett liv i startmotorn
Om man håller inne bromsen så kringgår man den blockeringen...
-
Har haft fruset tändningslås, och sprayat rätt mycket låsolja, kanske nåt där?
DET skulle jag tro är boven, mitt täningslås gav ju upp pga av fukt (blir kortis i det) låsolja leder även den ström....
Så där i skulle jag inte vilja ha något öht.
Lossa poden, ta loss täningslåset o ta med det in i värmen o se om det hjälper...
-
Mmm, men grejen är att det började innan jag sprayat med låsolja första gången, i vart fall debacklet med bränslepumpen.
Och som sagt, jag får i vart fall för mig att startproblemen och bränslepumpproblemet kom samtidigt.
-
Det är inte så enkelt att batterikapaciteten är så låg i kylan att den inte orkar få upp tryck? Och inte heller orkar starta?
Lyser lamporna som de ska eller är de trötta?
-
En tanke kan ju vara att sätta i en smartladdare så fort man inte kör, för ni har ju skitkallt där uppe. Det hade iaf. jag gjort innan varmgaraget var färdigbyggt ;)
Hittar du inget fel får du väl tina hela maskinen å se om det blir skillnad
-
Det är inte så enkelt att batterikapaciteten är så låg i kylan att den inte orkar få upp tryck? Och inte heller orkar starta?
Lyser lamporna som de ska eller är de trötta?
Jag har ju kört en 10 A laddare i timmar, så det har varit bra sprutt på det elektriska, men ändå precis samma problem.
Hade det varit låg batterispänning skulle för övrigt servostyrningen itne ha fungerat, det har hänt på mina tidigare batterier innan de tagit slut.
Visst, den kommer säkert att starta om jag tar in den i värmen, men det är ju inte detsamma som att hitta felet, det är ju bara ett konstaterande av att det är ett fel som på något sätt är temperaturberoende, som det till exempel borde kunna vara om det är bränslepumpen som börjar vara dålig.
Eller en tryckgivare, men å andra sidan, om bränsletrycket inte är en startförregling så borde ju tryckgivaren itne vara ett problem.
Startrelä, solenoid, dödare, tändningslås är väl andra saker som kan spöka.
Tror nästan jag skall gå ut ikväll med hårtorken (Som på gamla goda Linhaitiden) och värma dessa saker en efter en för att se om jag kan detektera vad som spökar.
-
du kanske kan kolla av ifall det ligger nån felkod i datorn
och på det sättet hitta problemet?
-
Vet inte hur man kollar det. (Går det utan datorn som verkstan har?)
Har två mil till verkstan, och en maskin som inte startar, dessutom är den med bandsats för bred för mitt släp, så jag måste låna ett släp.
Har dessutom extremt låga förhoppningar på verkstan...
-
ställ nyckel i läget där lamporna oxå är tända,
bläddra fram total engine hours med mode knappen till höger
om datorn,(om jag inte minns fel ska den börja med EH3).
switcha snabbt mellan hel och halvljus medans du håller in
mode knappen. om inga fel koder finns ska det stå
"no active p code"
kan få pröva några innan man får till det .
sen finns det en sida där man kan översätta felkoderna om man
har några,
kan ju vara värt att testa
-
tror du ska switcha mellan hel och halvljus tre ggr
inom 2 sekunder
-
fick du fram nånting?
-
Läste det först nu, har fixat ett nytt batteri som jag skall byta senare idag, sen testar jag ditt tips.
Tack så mycket för tipset. ()p
-
Startade plötsligt.
Jag misstänker att det kan ha varit is i tändningslåset, men samtidigt så är det som om det hänger ihop med när bränslepumpen inte stannar i normal tid.
Jag har försökt få fram larmkoder, men lyckas inte.
Kommer till total engine hours, och har testat vrida nyckeln på alla möjliga och omöjliga sätt utan framgång.
Bytte batteri igår, kanske raderas larmen då, men det tror jag inte.
Maskinen står inne i värmen nu, bränslepumpen stannar när den ska, och maskinen startar vid varje försök. :dntknow: :dntknow:
-
Startade plötsligt.
Jag misstänker att det kan ha varit is i tändningslåset, men samtidigt så är det som om det hänger ihop med när bränslepumpen inte stannar i normal tid.
Jag har försökt få fram larmkoder, men lyckas inte.
Kommer till total engine hours, och har testat vrida nyckeln på alla möjliga och omöjliga sätt utan framgång.
Bytte batteri igår, kanske raderas larmen då, men det tror jag inte.
Maskinen står inne i värmen nu, bränslepumpen stannar när den ska, och maskinen startar vid varje försök. :dntknow: :dntknow:
Högst troligt att felkoder raderas vid batteribyte...
Tror fortf på kass tändningslås pga fukt...
Min började tom att brinna i t-låset :)
-
Dunka i wd40 som ett experiment då :)
-
Gött att den starta för dej! Måste ju antingen va dåligt batteri eller nånting som frusit på den.. :dntknow:
-
Gött att den starta för dej! Måste ju antingen va dåligt batteri eller nånting som frusit på den.. :dntknow:
Bra iakttagelse där ()p
-
Tror inte felet är dåligt batteri, den uppträdde ju likadant med laddaren påkopplad och 14 V batterispänning.
-
Tror inte felet är dåligt batteri, den uppträdde ju likadant med laddaren påkopplad och 14 V batterispänning.
Du hade kanske 14V men hur många amper hade du?
Hade ett batteri som gav 12,8V men orkade inte dra runt startmotorn, det var en cell i batteriet som hade gått.
När man belastade batteriet löst så gav det knappt 2 amper.
Men jag tror ändå att det är nog ditt T-låset som har dålig kontakt/glapp.
-
Tror inte felet är dåligt batteri, den uppträdde ju likadant med laddaren påkopplad och 14 V batterispänning.
O vad var det för typ av laddare?
-
En gammal snabbladdare för bil/MC, 10A.
Jag har arbetat med styr/regel/el/elektronik i över 23 år, så jag är rätt trygg i att det inte är ett batterifel som gjort att jag haft de problem jag haft.
Har ju dessutom redan avverkat tre batterier, så jag vet ju hur maskinen uppträder när batteriet börjar ta slut.
Det var bra drag i startmotorn efter laddning av batteriet.