ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Arctic Cat => Ämnet startat av: Mattismarkus skrivet 26 mars 2015 kl. 19:16:46
-
Japp läste just i snöskotertidningen om det, att det är kymco som tillverkar motorn till wildcat 700 trail sitter en liknande motor i snöskotrar från Arctic också, som kommer nästa år..
nån som vet om det stämmer?
-
Jag tror att det stämmer !
http://www.arcticinsider.com/Article/Ride-Report-New-50-in-Arctic-Cat-Wildcat-Trail (http://www.arcticinsider.com/Article/Ride-Report-New-50-in-Arctic-Cat-Wildcat-Trail)
-
det stämmer nog ganska bra. den där motorn hamnar i bland annat bearcaten och touring modellerna
-
Synd att de inte trycker ner den motorn i nån av deras atv:er... Eller det kanske kommer? :P
-
Det kommer nog ()p
-
Wildcat 700 trail har väl den motorn, just lite bredare än en hjuling, såg riktigt fin ut
-
Enligt amerikanarna själv tillverkar Kymco hela maskinerna från 700cc och ner. Det skulle alltså i princip vara maskiner med lite annan plast och andra emblem.
-
Enligt amerikanarna själv tillverkar Kymco hela maskinerna från 700cc och ner. Det skulle alltså i princip vara maskiner med lite annan plast och andra emblem.
Är inte förvånad, det står iaf arctic cat på bakaxlarna på kymco 400. Dom har iofs motor från suzuki. Eller om den är licensbyggd från sukka.
-
Kymco är ju sprunga ur Honda Taiwan som de hette förr, säker på det inte är en Honda baserad motor? :hmmm:
-
Kymco är ju sprunga ur Honda Taiwan som de hette förr, säker på det inte är en Honda baserad motor? :hmmm:
Nupp ganska säker på att det är en luft/oljekyld suzuki motor.
Kawasaki brute force 300 är en förklädd kymco oxå.
Kymco verkar vara ett bra märke. Det var väldigt nära att jag köpte en kymco 400 innan jag köpte min gamla kawasaki 650.
Finns flera kymcos som gått en bra bit över 1000 mil utan problem. ()p
-
Ok, det var iof 500:an jag tänkte på. ()p
-
http://www.atv.com/manufacturers/kymko/2008-kymco-mxu-400-review-895.html
Här är lite info om kymco mxu 400. ;)
-
http://www.atv.com/manufacturers/kymko/2008-kymco-mxu-400-review-895.html
Här är lite info om kymco mxu 400. ;)
Tveklöst en Suzuki motor. Såg att Suzuki tydligen varit/är delägare i AC med.
-
Precis, om man ser till mxu400 så är väl den och arcticen identisk men med andra dekaler och plast
-
Vem gör 1000 cc twinnen åt dom då?
-
1000cc tillverkar AC själv vad jag fattar det som iaf.
-
550 och uppåt är tillverkade av Arctic Cat allt annat under är kymco. Precis som alla andra märken så satsar dom bara på att göra premium maskinerna själv.
-
Ok, figurear nog lite olika info. Det jag läste var att 700cc och nedåt var Kymco då AC inte ville lägga pengar på att utveckla två motorer av ekonomiska skäl. Sen om vad som är premium eller inte det vet jag inte.
-
Med premium menar jag dom som säljer mest.
-
700an är väl en suzukimotor ;)
-
Motorn i Wildcat Trail 700 gick riktigt fint och spann som en Cat! :lol:
-
Nej 700 är inte ngn suzuki motor...
-
Nu vet jag inte varför detta är så viktigt, men visst har ju AC köpt in motorer ja, och det gör ju de flesta...
De har väl i fyrtio år köpt in både Kawa och Suzuki-motorer så helt nytt är det ju inte.
Toyota har förresten slutat tillverkningen av dieselmotorer, de plockar in BMW:s.
-
Nej 700 är inte ngn suzuki motor...
Jag vet att den encylindriga 700an är en suzukimotor... Har själv ägt en KQ700.
-
Motorn i Wildcat Trail 700 gick riktigt fint och spann som en Cat! :lol:
Jag tror även att kymco gör 700 twinnarna till utv kissarna. Mjau! ;)
-
Arctic cat 650 twin är en undercover kawasaki.
-
KATTJÄVEL!!! Vad har du gjort :tickedoff
-
Men ärligt, jag har hört att det är Hisun som tillverkar både till AC och Can-Am! :knupple:
De ville nog ha både kvalitet och prestanda!! :DV
-
Antar att dom bara äter hamburgare i Thief river falls då :headbang:
-
Arctic cat 650 twin är en undercover kawasaki.
Som antagligen är en undercover Suzuki med tanke på deras samarbete! ;)
För mig var det väl inget minus direkt att det är Kymco som gör 700twin motorn.
-
Som antagligen är en undercover Suzuki med tanke på deras samarbete! ;)
För mig var det väl inget minus direkt att det är Kymco som gör 700twin motorn.
Nej kymco verkar vara bra grejer, var ju somsagt väldigt nära att köpa en kymco som första hjuling innan jag råkade hitta kawan jag äger nu. Dom verkar bara gå o gå. Såg flera stycken som gått över 1000 mil utan några större problem.
Kan nämnas oxå att det fanns en massey Ferguson hjuling för några år sedan som var en kawa twin med arctic cat chassi och Ferguson emblem. ;D
-
Som antagligen är en undercover Suzuki med tanke på deras samarbete! ;)
För mig var det väl inget minus direkt att det är Kymco som gör 700twin motorn.
Kymcos 700 twin är en fin motor som är helt egenutvecklad till deras flaggskepps-skoter, har kört en sån och den gick mycket fint. Men utan att vara kunnig på AC så har jag av nån konstig anledning fått intrycket att de är lite lingon jämfört med Polaris och Can-Am, vet inte varför bara. Eller?
-
AC har haft en del kvalitetsproblem ja, men då mest gällande tusingen.
Ras, drivaxlar/knutar mm.
CA har haft en del värmerelaterade problem och sen då detta med strömförsörjningen, men annars sällan nåt större.
Servon på några.
Polaris har enligt min erfarenhet problem med främst framdiffen redan med originalhjul... vet att det skiljer emellan modeller, men vet flera som fått knakande diffar.
De har även haft stora problem med att AWD:n hoppar in även vid RWD-läge, och det kan dels orsaka olycka vid sladd och dels ras i drivlinan.
Så enligt mig är Potatis mer lingon än AC.
Potatis är fina i skogen, men AC är nog kanske stråt bättre... de har även en transmission med fungerande koppling som möjliggör extremt mjuk körning och en växelspak som lätt går att flytta emellan lägena.
Och det sistnämnda är det få andra som har.
Men dina erfarenheter av AC kanske är annorlunda?
-
När jag skruvade Suzuki, Arctic och ibland även andra märken, så var AC 300, 454 och 500 cc utrustade med Suzuki motorer. 700 kommer jag inte ihåg hur det var, men tror nog att det aldrig var samma maskiner. Utan där valde Arctic att ta fram något annat alternativ. Alla märken har sina för & nackdelar och allt beror ju på vad man ska ha grejerna till. Som arbetsmaskin att betrakta, så ser jag bara Honda, Suzuki och Arctic Cat. Övriga är väl mest bara för lek/nöjesåkning i mina ögon. Att koppla en lastad timmerkärra efter en Can Am och böka runt i skogen brukar ju bara sluta med varmgång i motorn och brända remmar. Fast dom är ju fina att titta på och jäkligt roliga busmaskiner, där arbetsmaskinerna ofta blir lite stela och klumpiga ()p.
http://www.arcticinsider.com/Article/Goodbye-Suzuki-Arctic-Cat-to-Produce-its-Snowmobile-Engines
-
AC har haft en del kvalitetsproblem ja, men då mest gällande tusingen.
Ras, drivaxlar/knutar mm.
CA har haft en del värmerelaterade problem och sen då detta med strömförsörjningen, men annars sällan nåt större.
Servon på några.
Polaris har enligt min erfarenhet problem med främst framdiffen redan med originalhjul... vet att det skiljer emellan modeller, men vet flera som fått knakande diffar.
De har även haft stora problem med att AWD:n hoppar in även vid RWD-läge, och det kan dels orsaka olycka vid sladd och dels ras i drivlinan.
Så enligt mig är Potatis mer lingon än AC.
Potatis är fina i skogen, men AC är nog kanske stråt bättre... de har även en transmission med fungerande koppling som möjliggör extremt mjuk körning och en växelspak som lätt går att flytta emellan lägena.
Och det sistnämnda är det få andra som har.
Men dina erfarenheter av AC kanske är annorlunda?
Jag har ingen som helst erfarenhet av AC och det var nog mest jag som hade fått det intrycket när jag läst på forum, så det verkar inte stämma nu när du beskriver det eller att det är sämre än någon annan, helt enkelt förutfattad mening från min sida. O0
-
http://www.atv.com/features/inside-arctic-cats-engine-assembly-plant-2128.html
-
Läste nånstans att alla AC motorer som heter H1 är egenbyggda. Vet inte vad det innebär, men verkar vara från 550cc och uppåt.
-
Alla motorer ifrån 550 -----> tillverkas i St Cloud Minnesota !
http://www.atv.com/features/inside-arctic-cats-engine-assembly-plant-2128.html (http://www.atv.com/features/inside-arctic-cats-engine-assembly-plant-2128.html)
https://www.youtube.com/watch?v=H8-THnUswt4 (https://www.youtube.com/watch?v=H8-THnUswt4)
-
Då måste motorerna vara extra bra då det är i gamla svenskbygderna! O0
-
h= hemospheric 1= 1 cylinder. h2 samma fast 2 cylindrar.
-
Jag vet att den encylindriga 700an är en suzukimotor... Har själv ägt en KQ700.
När dom samarbeta med suzuki så var det den motorn men jag trodde vi pratade nutid.... Så nutid är det ju Arctic cat som gör sina egna motorer ... sedan flera år tillbaks. Men vet inte hur du vet att det är en suzuki motor i Arctic cat för att du ägt en suzuki som har en suzuki motor :dntknow:
Jag vet att Volvo har en Volvo motor för jag har en Saab
-
Klokt svar!
Visst, det var dåtid jag diskuterade. Men numera, ja de må tillverka deras egna.
Du kanske kan räkna ut det om din Volvos delar passar i en Saab.
-
Suzuki har väl varit eller är delägare i AC? Oavsett motorerna och de nu alltså. :hmmm:
-
Däremot så var det eller fortfarande är (lite osäker om just det) men Volvo´s xc V8 motor är det eller var Yamaha som tillverkade. :rtfm:
-
Jag vet att Volvo har en Volvo motor för jag har en Saab
Volvo har haft följande märken under huven vad jag vet om!
Audi 5a diesel
Ford Bensin 4a
Peugeot Diesel 4a
Yamaha V8
Renault V6
-
Volvo har haft följande märken under huven vad jag vet om!
Audi 5a diesel
Ford Bensin 4a
Peugeot Diesel 4a
Yamaha V8
Renault V6
Yamaha V8 togs iof exklusivt fram för enbart Volvo och diesel 5:an var även en 6:a som kom från VW LT-31 och låg i 240-245. ;)
Men när det gäller motorer är det ofta faktiskt andra företag som konstruerar dem åt biltillverkaren. Se på Yamaha tex. som har haft samma designbyrå vad gäller motorer sedan 50-talet, etc.
-
Just det det var ju en VW 6a.
Och V8 från Yamaha sitter bara i båtar annars. :lol:
-
Enligt amerikanarna själv tillverkar Kymco hela maskinerna från 700cc och ner. Det skulle alltså i princip vara maskiner med lite annan plast och andra emblem.
Arctic Cat påstod att motorn i XC450i är deras egen H1. Resten är Kymcos. Beror nog lite på vilken dag i veckan det är. :)
-
När dom samarbeta med suzuki så var det den motorn men jag trodde vi pratade nutid.... Så nutid är det ju Arctic cat som gör sina egna motorer ... sedan flera år tillbaks. Men vet inte hur du vet att det är en suzuki motor i Arctic cat för att du ägt en suzuki som har en suzuki motor :dntknow:
Jag vet att Volvo har en Volvo motor för jag har en Saab
arctic 700 år 07 och 08 har suzukimotorer, är osäker på exakta år.
men 07 har jag själv haft o där satt det en king quad motor
-
Använder inte AC Kymcos motorer i sin mindre kubikklasser? :hmmm:
-
Använder inte AC Kymcos motorer i sin mindre kubikklasser? :hmmm:
det gör dom säkert, 550 700 och 1000 är ju deras egna dom mindre har jag noll koll på, däremot 550 är jag lite osäker på
-
hmm kanske är deras ändå?
The new Wildcat Trail engine does have similar cylinder design specifications to Kymco’s MyRoad 700i scooter, but the two engine packages are vastly different. It’s a CAT engine all the way, although Arctic Cat almost certainly did partner with KYMCO for some components just as they have in the past, and as every other company does as well. Either way, the new engine packs a punch!