ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: jaaasi skrivet 29 mars 2012 kl. 21:16:05

Titel: Lättare att få in växlar.
Skrivet av: jaaasi skrivet 29 mars 2012 kl. 21:16:05
Är det nån som vet exakt, med en riktigt bra beskriving vad man ska göra/byta för att det ska gå lättare att få in växlarna. Har sj en Can-am renegade 800 -07. Jag har sett en film på Youtube på en som växlar med lillfingret. Men förstår inte vad det är han byter mm? Har inga problem av att skruva. Så bara jag vet vad man ska göra så löser det sig. Endel säger att ja men så är det, så det är bara låta det vara. Men om det nu går att lösa så gör jag det. För jag tror inte det är spec bra för lådan så som det är nu. Tackar för svart  :)
Titel: SV: Lättare att få in växlar.
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 29 mars 2012 kl. 21:38:13
Min låda är lite från dag till dag. Är en 09a som gått 50h.

Ibland slinker de i aslätt och ibland får man gunga lite på hojjen.
Men det som retar mig är om man backar i en uppförsbacke är det nästa omöjligt att få ur R om man står helt still...
Titel: SV: Lättare att få in växlar.
Skrivet av: jaaasi skrivet 29 mars 2012 kl. 21:45:10
Känns ju faktiskt lite trist då det nu är en maskin som ska vara räknad utav att vara bra kvalite. Men är det på det här viset hade jag lika gärna kunna köpa en dinli eller liknande. Men har ju sett att det går lösa :) Vill bara vet hur :)
Titel: SV: Lättare att få in växlar.
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 29 mars 2012 kl. 21:48:04
Jag vet inte hur din låda känns. Men som min är tror jag absolut inte det är skadligt. Det är ju inga skrap eller liknande. Utan bara att "spaken" kan vara svårmanövrerad.  Så jag har inte brytt mig så mycket utan bara accepterat läget. Men går det göra bättre så tar jag också gärna emot erfarenheter :)
 
Titel: SV: Lättare att få in växlar.
Skrivet av: jaaasi skrivet 29 mars 2012 kl. 21:53:48
Ja, asså om jag har i N å ska t,ex lägga in H så blir det oftast ett "Skorr" ljud. Det gillar jag inte. Men som du säker så nån gång lyckas dom ju flytain. Men inte ofta. Aja hoppas nån har ett svar  :)
Titel: SV: Lättare att få in växlar.
Skrivet av: Pson™ skrivet 29 mars 2012 kl. 22:12:57
Vill man ha lätta smidiga växlar, så ska man göra rent variatorerna + rengöra och smörja in envägs lagret i primärvariatorn med nytt fett.. då kommer växlarna att flyta smidigt..
Titel: SV: Lättare att få in växlar.
Skrivet av: jaaasi skrivet 29 mars 2012 kl. 22:23:26
Okey. Då ska jag göra det. Väntar på nya däck och variatorkitt. Då ska jag passa på att rengöra, smörja, fetta mm :) Här är klippet iaf :)

http://m.youtube.com/watch?v=VBGWYjJXyJc (http://m.youtube.com/watch?v=VBGWYjJXyJc)
Titel: SV: Lättare att få in växlar.
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 29 mars 2012 kl. 22:32:01
Okey. Då ska jag göra det. Väntar på nya däck och variatorkitt. Då ska jag passa på att rengöra, smörja, fetta mm :) Här är klippet iaf :)

http://m.youtube.com/watch?v=VBGWYjJXyJc (http://m.youtube.com/watch?v=VBGWYjJXyJc)

Tips Grönis säljer ett QSC kit :)  Fick hem mitt sånt idag. Hade inte tvekat en sekund att köpa hans annars. Det är ställbart :)
Titel: SV: Lättare att få in växlar.
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 29 mars 2012 kl. 22:35:21
Vill man ha lätta smidiga växlar, så ska man göra rent variatorerna + rengöra och smörja in envägs lagret i primärvariatorn med nytt fett.. då kommer växlarna att flyta smidigt..

Tack för tipset!  Ska kolla över detta när jag monterar kittet.  Är det lagret mellan skivorna?
Titel: SV: Lättare att få in växlar.
Skrivet av: Pson™ skrivet 29 mars 2012 kl. 23:21:53
Japp.. Men var försiktig med dom 2 fjäderbelastade piggarna inuti lagret, så du slipper leta över hela garaget efter dom.. lättast är om man tar en trasa å håller den i bakom lagret medan man drar ut lagret fösiktigt...
 
Titel: SV: Lättare att få in växlar.
Skrivet av: jaaasi skrivet 30 mars 2012 kl. 06:17:21
Okey, det tackar vi för  ;D
Titel: SV: Lättare att få in växlar.
Skrivet av: Gamen skrivet 1 april 2012 kl. 10:55:38
Har för mig att det ska vara ett special fett till det lageret som är skit dyrt så kolla det först men det är att rekommendera att smörja det, mitt satt nästan fast och efter att det blev smort så blev det bättre att växla.
Titel: SV: Lättare att få in växlar.
Skrivet av: JussiN skrivet 1 april 2012 kl. 14:47:17
Byt ut lagrena mot motsvarande lager från lagerbutiken. Original lagren snurrar för trögt även fast det är rent och smort.
Titel: SV: Lättare att få in växlar.
Skrivet av: jaaasi skrivet 1 april 2012 kl. 19:35:12
Byt ut lagrena mot motsvarande lager från lagerbutiken. Original lagren snurrar för trögt även fast det är rent och smort.

Vet du av nån bra sida där man kan beställa? 6808rs tror jag dom ska heta.
Titel: SV: Lättare att få in växlar.
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 1 april 2012 kl. 20:10:59
Swerull / SKF?
Titel: SV: Lättare att få in växlar.
Skrivet av: Gamen skrivet 1 april 2012 kl. 22:22:45
Men visst fungerar original lageret som en motorbroms där av de små fjädrarna eller är jag helt fel ute?
Titel: SV: Lättare att få in växlar.
Skrivet av: JussiN skrivet 1 april 2012 kl. 22:25:33
Men visst fungerar original lageret som en motorbroms där av de små fjädrarna eller är jag helt fel ute?
Precis
Titel: SV: Lättare att få in växlar.
Skrivet av: jaaasi skrivet 2 april 2012 kl. 10:12:06
Aja, nu är det iaf bes nya lager. Blir om att testa. Och he dit nytt fett :-) Kan filma före och efter, och försöka beskriva känslan. Om det av nån anledning skulle börja gå lättare att få i växlarna  :) Känns som att om lagret går lättare så sliter den inte lika mycket på remmen. Aja, får se vilken inverkan det gör  :)
Titel: SV: Lättare att få in växlar.
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 2 april 2012 kl. 10:58:49
Aja, nu är det iaf bes nya lager. Blir om att testa. Och he dit nytt fett :-) Kan filma före och efter, och försöka beskriva känslan. Om det av nån anledning skulle börja gå lättare att få i växlarna  :) Känns som att om lagret går lättare så sliter den inte lika mycket på remmen. Aja, får se vilken inverkan det gör  :)

Följer detta med spänning :)
Titel: SV: Lättare att få in växlar.
Skrivet av: Quadjonen skrivet 2 april 2012 kl. 18:00:48
Det går att vända på plastringen så att spåret är ut från cvt  _^_. Då drar det mindre i cvt till växel lådan.
Titel: SV: Lättare att få in växlar.
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 2 april 2012 kl. 20:08:15
Det går att vända på plastringen så att spåret är ut från cvt  _^_. Då drar det mindre i cvt till växel lådan.

Jag är kanske trög, men jag förstod inte riktigt vad du menar.    :-\
Titel: SV: Lättare att få in växlar.
Skrivet av: jaaasi skrivet 2 april 2012 kl. 21:08:20
Det går att vända på plastringen så att spåret är ut från cvt  _^_. Då drar det mindre i cvt till växel lådan.

(http://i43.tinypic.com/15ygegl.jpg)

Är det nr:40 du tänker på?
Titel: SV: Lättare att få in växlar.
Skrivet av: Quadjonen skrivet 3 april 2012 kl. 07:25:00
Det är på cvt till motorn, ser ut att vara nr 20.

Och ingen är trög, bara fråga på  :sunny:
Titel: SV: Lättare att få in växlar.
Skrivet av: jaaasi skrivet 3 april 2012 kl. 08:29:07
Lägger upp en ny bild så är det lite lättare för dig.

(http://i43.tinypic.com/ztu2ie.png)
Titel: SV: Lättare att få in växlar.
Skrivet av: Quadjonen skrivet 3 april 2012 kl. 09:29:24
Plastringen är nr 20, men var försiktig med den.
Titel: SV: Lättare att få in växlar.
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 3 april 2012 kl. 13:28:22
Vad är det negativa med att vända på brickan?  Eller vad kan hända?  Biter den sämre i remmen?
Titel: SV: Lättare att få in växlar.
Skrivet av: Quadjonen skrivet 3 april 2012 kl. 14:24:45
Vad är det negativa med att vända på brickan?  Eller vad kan hända?  Biter den sämre i remmen?

Det är positivt att  vända plastringen, den ska göra så att fettet inte slungas ut till remmen, den klämmer på frinavet 21b och vänder man på den så klämmer den mindre mot frinavet men gör samma funktion ändå. Och remmen dra mindre på lådan

Viktigt att dra bulten på cvt till motorn med 90nm, lådans cvt med 60nm

Inte många bryr sig med nm, men går bulten av eller lossna så kommer den igenom kåpan, då känns det bättre att betala 1700,- för ny kåpa, med att dra bulten med nm.  :rtfm:
Titel: SV: Lättare att få in växlar.
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 3 april 2012 kl. 16:06:44
Det är positivt att  vända plastringen, den ska göra så att fettet inte slungas ut till remmen, den klämmer på frinavet 21b och vänder man på den så klämmer den mindre mot frinavet men gör samma funktion ändå. Och remmen dra mindre på lådan

Viktigt att dra bulten på cvt till motorn med 90nm, lådans cvt med 60nm

Inte många bryr sig med nm, men går bulten av eller lossna så kommer den igenom kåpan, då känns det bättre att betala 1700,- för ny kåpa, med att dra bulten med nm.  :rtfm:

Jag är imponerad av din kunskap!  Hur vet man med luftverktyg hur många nm man drar?  Svårt att dra ett snurrande hjul med momentskaft? 
Titel: SV: Lättare att få in växlar.
Skrivet av: Quadjonen skrivet 3 april 2012 kl. 21:32:01
Dra inte med luftverktyg, vanlig mutterdragare kan dra till 175nm, pro 300nm, eller 500nm.   

En vanlig moment verktyg räcker länge och kostar mindre än kåpan och stopp i skogen
Titel: SV: Lättare att få in växlar.
Skrivet av: jaaasi skrivet 4 april 2012 kl. 20:14:13
Såja, alla grejer han komma innan helgen  :)

(http://i39.tinypic.com/2vdrash.jpg)
Titel: SV: Lättare att få in växlar.
Skrivet av: canam skrivet 1 maj 2012 kl. 20:17:01
Blev det skillnad när du bytte lager?
Jag plockade isär primären i dag och smorde och gjorde rent, men den är lika trög växlad ändå, ska prova byta lager, orginal gick tungt.
Titel: SV: Lättare att få in växlar.
Skrivet av: chriz78 skrivet 3 maj 2012 kl. 06:56:34
är det nån som har bytt lagret?
Titel: SV: Lättare att få in växlar.
Skrivet av: Jpson67 skrivet 3 maj 2012 kl. 11:13:31
Väntar med spänning jag med :)
Titel: SV: Lättare att få in växlar.
Skrivet av: jaaasi skrivet 5 maj 2012 kl. 17:56:44
Det började gå lättare, men jag fick det inte till att gå så pass lätt så att man växlar med lill fingret. Men kan rekomendera att buta lager + fett  :)
Titel: SV: Lättare att få in växlar.
Skrivet av: canam skrivet 5 maj 2012 kl. 19:56:38
Jag byte lager i dag till SKF 61808-2RS1 och det blev stor skillnad, nu behöver man inte "bryta" i växlarna, "ulande" ljudet på N och P försvann ochså  ()p
Titel: SV: Lättare att få in växlar.
Skrivet av: chriz78 skrivet 5 maj 2012 kl. 23:21:20
Jag byte lager i dag till SKF 61808-2RS1 och det blev stor skillnad, nu behöver man inte "bryta" i växlarna, "ulande" ljudet på N och P försvann ochså  ()p


coolt, inget negativt som du har upptäckt då?
Titel: SV: Lättare att få in växlar.
Skrivet av: chriz78 skrivet 5 maj 2012 kl. 23:27:04
Jag byte lager i dag till SKF 61808-2RS1 och det blev stor skillnad, nu behöver man inte "bryta" i växlarna, "ulande" ljudet på N och P försvann ochså  ()p

förresten vad kostade det?
Titel: SV: Lättare att få in växlar.
Skrivet av: canam skrivet 6 maj 2012 kl. 10:13:16
Inget negativt, 306:-st kostade lagrena. Ett av dom gamla gick riktigt tung.

Titel: SV: Lättare att få in växlar.
Skrivet av: chriz78 skrivet 6 maj 2012 kl. 16:05:46
hittade lager på ebay för ca. 110kr st. blev 332kr inkl frakt till Sverige för 2lager  :headbang:
Titel: SV: Lättare att få in växlar.
Skrivet av: canam skrivet 6 maj 2012 kl. 17:46:38
 ()p
Titel: SV: Lättare att få in växlar.
Skrivet av: Jpson67 skrivet 6 maj 2012 kl. 18:06:23
Hur svårt är det att byta det lagret då för en novis?
Titel: SV: Lättare att få in växlar.
Skrivet av: chriz78 skrivet 6 maj 2012 kl. 18:50:28
Hur svårt är det att byta det lagret då för en novis?

beror på hur novis du är, men har du åtminstone lite mek-erfarenhet så är det ett enkelt jobb, du bör ha tillgång till mutterknack och ett momentskaft...
Titel: SV: Lättare att få in växlar.
Skrivet av: Jpson67 skrivet 6 maj 2012 kl. 20:10:52
Ok verktyg finns på jobbet, men sen vet jag inte mer. Har ju bara mekat med div bilar.
Titel: SV: Lättare att få in växlar.
Skrivet av: chriz78 skrivet 6 maj 2012 kl. 21:12:08
Ok verktyg finns på jobbet, men sen vet jag inte mer. Har ju bara mekat med div bilar.

börja med att ta bort kåpan till variatorn sedan så skall du ta loss bulten på primären och det görs lämpligast med en mutternknack, sedan tar du isär allt och kommer ihåg hur det satt, bytt ut lagrena och sätt tillbaka allt...
bulten som håller allt skall dras med 90Nm (om jag inte minns fel)

obs var uppmärksam när du plockar bort allt från axeln, det sitter 2 små stift i axeln med fjädrar som kommer att ploppa ut, håll en trasa över så dom inte kan flyga så långt...
Titel: SV: Lättare att få in växlar.
Skrivet av: Jpson67 skrivet 6 maj 2012 kl. 21:49:36
börja med att ta bort kåpan till variatorn sedan så skall du ta loss bulten på primären och det görs lämpligast med en mutternknack, sedan tar du isär allt och kommer ihåg hur det satt, bytt ut lagrena och sätt tillbaka allt...
bulten som håller allt skall dras med 90Nm (om jag inte minns fel)

obs var uppmärksam när du plockar bort allt från axeln, det sitter 2 små stift i axeln med fjädrar som kommer att ploppa ut, håll en trasa över så dom inte kan flyga så långt...
Primären är vad?  :)
Titel: SV: Lättare att få in växlar.
Skrivet av: Pson™ skrivet 6 maj 2012 kl. 22:07:01
Primär variatorn.. Den som sitter på vevaxelen på motorn
Titel: SV: Lättare att få in växlar.
Skrivet av: Jpson67 skrivet 6 maj 2012 kl. 22:13:10
Ok och lagret kan man köpa i en järnhandel?
Titel: SV: Lättare att få in växlar.
Skrivet av: nicket5 skrivet 6 maj 2012 kl. 23:10:13
Finns på www.toolsmomentum.com (http://www.toolsmomentum.com) vet inte var närmsta finns för dig men i GBG finns fler samt Borås, Skövde. Går säkert att beställa också.
Titel: SV: Lättare att få in växlar.
Skrivet av: Jpson67 skrivet 7 maj 2012 kl. 07:00:06
förresten vad kostade det?
Är det samma lager till en Outlander XXC -11?
Titel: SV: Lättare att få in växlar.
Skrivet av: Emil^ skrivet 10 maj 2012 kl. 20:01:39
Efter 10 timmars servicen på min maskin så gick växlarna mycket lättare att få i.
Kan nog ha med oljebytet och göra?
Titel: SV: Lättare att få in växlar.
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 10 maj 2012 kl. 23:01:51
Efter 10 timmars servicen på min maskin så gick växlarna mycket lättare att få i.
Kan nog ha med oljebytet och göra?

Troligen så har du en bra återförsäljare som var snäll och rengjorde variatorn. Bör inte haft med oljebytet och göra.
Titel: SV: Lättare att få in växlar.
Skrivet av: Pv544 skrivet 11 maj 2012 kl. 00:24:56
På vissa maskiner brukar ju tomgången gå upp lite när motorn blir lite inkörd, och det kan ju då ge växelbekymmer. Och den borde dom ju kolla på första service. Tänkte mest på Emils maskin, känns väl som dom inte river ner variatorn utan att säga nått?

Titel: SV: Lättare att få in växlar.
Skrivet av: 1234 skrivet 11 maj 2012 kl. 04:24:35
Troligen så har du en bra återförsäljare som var snäll och rengjorde variatorn. Bör inte haft med oljebytet och göra.

blir att gå lättare när man tippar i ny olja. blev det på min förut iaf  :)
Titel: SV: Lättare att få in växlar.
Skrivet av: chriz78 skrivet 11 maj 2012 kl. 06:58:31
vad skall tomgången ligga på?
Titel: SV: Lättare att få in växlar.
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 11 maj 2012 kl. 07:32:30
Okej jag ger mig ;)  Jag kunde bara inte se sambandet vad oljan skulle ha med växlingen att göra. Därimot köper jag resonemanget att tomgången går ner.

Tomgång på 800 ska vara 1250 +- 50 rpm
Titel: SV: Lättare att få in växlar.
Skrivet av: tafflo skrivet 12 maj 2012 kl. 15:56:02
Var och hur smörjer ni lagren innan hopplock? Nu när jag plockat bort själva kopplingen #21b med dom två lagren #22 för inspektion så tycker jag inte lagren är speciellt dåliga, hur lätt ska dom snurra ca? Det hörs absolut inge knaster eller snurrar ojämnt tycker jag.jag kan snurra med ett finger men det tar emot litegrann.. tillbaka till frågan, tar man bort lagren och fettar inifrån eller lägger man fett i själva spåren på 21b med lagren på plats? sen vid #25 ska man oxå fetta, lägga i spåret vid fjäderpiggarna bara?
Titel: SV: Lättare att få in växlar.
Skrivet av: Canamdaniel skrivet 15 maj 2012 kl. 22:51:40
Om lagrena är bra, låt dom sitta kvar i envägs kopplingen. Smörj lite fett i de sneda spåren mellan lagrena. Lagrena är permanent smorda så dom ska inte smörjas. Montera ihop men uteslut plast brickan med nr 20 helt. Då den ej fyller någon funktion. ()p
Titel: SV: Lättare att få in växlar.
Skrivet av: chriz78 skrivet 16 maj 2012 kl. 07:52:36
Var och hur smörjer ni lagren innan hopplock? Nu när jag plockat bort själva kopplingen #21b med dom två lagren #22 för inspektion så tycker jag inte lagren är speciellt dåliga, hur lätt ska dom snurra ca? Det hörs absolut inge knaster eller snurrar ojämnt tycker jag.jag kan snurra med ett finger men det tar emot litegrann.. tillbaka till frågan, tar man bort lagren och fettar inifrån eller lägger man fett i själva spåren på 21b med lagren på plats? sen vid #25 ska man oxå fetta, lägga i spåret vid fjäderpiggarna bara?


som jag har tolkat det så blir inte lagrena slitna, utan dom går bara väldigt tungt, byter man ut dom mot lager som rullar lättare så skall det gå betydligt lättare att få i växlarna. Jag borde få mina lager vilken dag som helst....
Titel: SV: Lättare att få in växlar.
Skrivet av: Brutaniel skrivet 16 maj 2012 kl. 10:44:27
och ingen av dessa förbättringar försvagar motorbromsen på något sätt?
Titel: SV: Lättare att få in växlar.
Skrivet av: tafflo skrivet 16 maj 2012 kl. 11:05:20
Om lagrena är bra, låt dom sitta kvar i envägs kopplingen. Smörj lite fett i de sneda spåren mellan lagrena. Lagrena är permanent smorda så dom ska inte smörjas. Montera ihop men uteslut plast brickan med nr 20 helt. Då den ej fyller någon funktion. ()p

okej, tack för svaret! plastbrickan sitter inte ens på 400an så den skippar jag absolut  :) nu ska jag försöka jaga rätt på lite fett bara för jag vägrar betala 800 spänn för 50g  >:(
Titel: SV: Lättare att få in växlar.
Skrivet av: jaaasi skrivet 31 maj 2012 kl. 21:01:21
Förrästen. Någon som vet vad det är för spec med brps fett som man ska använda? Vad är dens uppgift? Ser ju att dom ska vara i envägslagret och på plast brickan? Måst få till lägga, förjävligt nöjd med Renegaden  :headbang:
Titel: SV: Lättare att få in växlar.
Skrivet av: Quadjonen skrivet 2 juni 2012 kl. 19:12:44
Förrästen. Någon som vet vad det är för spec med brps fett som man ska använda? Vad är dens uppgift? Ser ju att dom ska vara i envägslagret och på plast brickan? Måst få till lägga, förjävligt nöjd med Renegaden  :headbang:
Fettet får inte smälta så det rinner ut i cvt och remmen.
Ta ett fett med smält gräns på min 240grader eller mera .
Titel: SV: Lättare att få in växlar.
Skrivet av: jaaasi skrivet 2 juni 2012 kl. 22:13:51
Fettet får inte smälta så det rinner ut i cvt och remmen.
Ta ett fett med smält gräns på min 240grader eller mera .

Haha, ja då borde ju då fettet jag fick i duga. Skulle tåla upp till 1200 grader  :)
Tackar för svar  :)
Titel: SV: Lättare att få in växlar.
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 18 juni 2012 kl. 13:30:30
Jag tog bort min plastbricka nu när jag va där och rev. Men nu rullar det ju för lätt istället  :hmmm:  Så nu står ju växellådan helt still på tomgång och då blir det svårt att få i växlarna pga. det istället  :dntknow:
Titel: SV: Lättare att få in växlar.
Skrivet av: JHN skrivet 18 juni 2012 kl. 18:19:30
Jag tog bort min plastbricka nu när jag va där och rev. Men nu rullar det ju för lätt istället  :hmmm:  Så nu står ju växellådan helt still på tomgång och då blir det svårt att få i växlarna pga. det istället  :dntknow:

det gjorde jag med, fick inte till det med bricka... men juckar man lite så går ju fint att få i växlarna ...
Titel: SV: Lättare att få in växlar.
Skrivet av: Brutaniel skrivet 18 juni 2012 kl. 19:35:29
Verkar som att enda rätta är att få lagret att snurra lättare utan att plocka bort något, så det är liite drag på remmen hela tiden.
Titel: SV: Lättare att få in växlar.
Skrivet av: tompeng2 skrivet 18 juni 2012 kl. 20:12:24
Can Am använder en ganska simpel variator lösning, igentligen rena skiten om jag får säga min åsikt. One Way bearing's uppgift är att se till att det blir motorbroms. Å som alla vet en alldeles för häftig motorbroms. Fettet som rekommenderas har extremt hög vidhäfting så att det skall stanna kvar i lagret och inte slungas ut. För att växlarna enkelt skall gå i vid stillastående maskin och motorn på tomgång behöver sekundär variatorn rotera så att drevet i växellådan roterar och inte står stilla kugg mot kugg. Min analys är att remmens sidor ligger an mycket lite (slickar) mot skivorna i primären.
Den lilla friktionen gör att remmen snurrar och sekundären snurrar, men friktions kraften på remmen är så liten att på en ny felfri maskin kan man med handen stoppa sekundären. (finns film om det på tuben) En ny maskin har ett vinande variator ljud på tomgång  med neutral läge i som kommer från remmen. När remmen och eller primär variator skivorna blir slitna så upphör rem sidornas kontakt med primär skivorna och remmen står stilla och det blir svårt att få i växlarna. Byte till ny rem hjälper inte alltid om primärskivorna är slitna. Det bör handla om ett ytterst litet ingrepp, kanske 10ondels mm för att remmen skall rotera och dra runt sekundären med neutral läget i. När växel läggs i och maskinen står stilla stoppar remmen och slirar då mot detta lilla ingrepp. Behöver inte vara Einstein för att räkna ut att detta lilla "ingrepp" inte varar särskilt länge. Can Am har en väldigt simpel variator lösning ala' snöskoter. Andra märken har andra mer avancerade lösningar så som våtkoppling eller elektrisk motor som sköter remmen osv.  Ja detta är min egen teori om Can Am sunkiga variator lösning. Någon som tekniskt kan förklara annat?  Efter att jag höll på att bli galen på min trög växlade CA800 så sålde jag den.
Titel: SV: Lättare att få in växlar.
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 18 juni 2012 kl. 20:26:18
Ofta är enkelt en välbeprövad och stabil lösning för att öka driftsäkerheten? 

Men jag håller med det är störande att behöva jucka på maskinen ibland för att få i växel. Och motorbromsen är extrem. Men det är ju bara reglera med gasen. 

Men som jag förstått är detta ändrat på nya G2?