ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Arctic Cat => Ämnet startat av: raptor686 skrivet 17 februari 2009 kl. 16:47:22

Titel: diesel trim?
Skrivet av: raptor686 skrivet 17 februari 2009 kl. 16:47:22
finns det något diesel trim till 700d? box eller något? vet ni någon sida med något sådant?
Titel: SV: diesel trim?
Skrivet av: zeaflower skrivet 3 september 2010 kl. 11:31:57
läs detta så blir du nog nöjd=)

http://www.atvwithcutter.com/Forum/viewtopic.php?f=3&t=248
Titel: SV: diesel trim?
Skrivet av: HUSA skrivet 3 september 2010 kl. 22:01:45
läs detta så blir du nog nöjd=)

http://www.atvwithcutter.com/Forum/viewtopic.php?f=3&t=248

Det var längesedan man läste något så dumt.
Jag vet inte vad för bränslesystem som används men jag rekommenderar dig att inte följa dessa!
Det kan bli dyrt när man har knäckt en kolv.
Titel: SV: diesel trim?
Skrivet av: Oskar P skrivet 3 september 2010 kl. 22:09:46
en stor fördel med dieseln är att den inte har några boxar eller annat elektroniskt överkänsligt krafs!
det är mekanik som gäller! jag håller i detta nu på att göra operation trimning på min hjuling, den ser nu ut så här:
(http://thumb7.webshots.net/t/76/176/9/76/41/2286976410054320327sIpvXP_th.jpg) (http://rides.webshots.com/photo/2286976410054320327sIpvXP)
(http://thumb7.webshots.net/t/82/182/6/11/27/2736611270054320327siSJNw_th.jpg) (http://rides.webshots.com/photo/2736611270054320327siSJNw)
(http://thumb7.webshots.net/t/83/83/8/78/67/2336878670054320327HrDWUO_th.jpg) (http://rides.webshots.com/photo/2336878670054320327HrDWUO)
(http://thumb7.webshots.net/t/76/176/5/4/62/2461504620054320327ZUZjkP_th.jpg) (http://rides.webshots.com/photo/2461504620054320327ZUZjkP)
(http://thumb7.webshots.net/t/85/85/9/93/87/2180993870054320327SozeeZ_th.jpg) (http://rides.webshots.com/photo/2180993870054320327SozeeZ)

det är sjukt mycket som måste bort för att komma åt motorn! men jag gör även lite andra ändringar, blandannat skall jag:
#plocka bort EGR-ventil och plugga anslutningarna.
#koppla om ljuset så jag kan ha helt avstängt när tändlåset är i första läget, original lyser ju parkeringsljuset både i "lights off" läget och i p-ljusläget...
#koppla in backstrålkastare via relä så att den tänds när jag lägger i backen och samtidigt har nyckeln i lights-on läge.
# koppla ett relä till rem-kylfläkten så den endast är igång när generatorn ger D+ spänning (motorn igång)
#montera vattentemp och oljetrycksmätare.

just EGR ventilen är något som verkar ha kommit på vägreggade 2010:or, och den är rena pesten!! se till att koppla ur den så fort det går, jag trodde det var nåt fel på insprutningssystemet första gångerna jag körde den, för att när man låg i jämn fart 40km/h ungefär så var den väldigt ryckig och tryckte man till nån millimeter på gasen så kändes det som den fick 10 hästar extra och gjorde ett skutt upp till 55 direkt, men sen fick jag se denna EGR ventil, och kopplade loss vacuumslangen till den och då gick den som en dröm direkt, den sturs nämligen av gaspådraget och är urkopplad över ett visst gaspådrag, så det var det jag kände när jag körde, när ventilen kopplade ur så fick den genast mer effekt.
ventilen gör ingen som helst nytta mer än att minska NOx utsläpp, men vem fan bryr sig om det...
det den däremot förstör är ännu värrre, den gör så att insuget sotar igen och motorn tappar effekt!
det räcker egentligen att koppla loss och plugga vacuumslangen till ventilen, men när jag ändå hade isär så mycket så tog jag bort hela ventilen och blindade rören samt plockade bort hela vacuumpumpen på sidan av motorn för att få bort lite vikt, jag fick skära ut en täckbricka i 5mm rostfritt för att plugga hålet i topplocket.


det finns ett enklare sätt att ställa upp bränslemängden, utan att behöva ta av ventilkåpan, och utan att egentligen behöva ta av dom stora kåporna. förstår inte varför dom inte upptäckt det på det amerikanska forumet.
hursomhelst så sitter det en skruv på topplocket på vänster sida av motorn, framför kamremskåpan, den är plomberad och heter "torqe limiter" i arctics servicemanual som finns att ladda ner här: http://www.mymowerparts.com/pdf/Arctic_Cat_ATV_Repair_and_Service_Manuals/
man justerar den skruven innåt för att öka den maximala insprutningsmängden, jag skruvade min maximalt inåt, MEN problemet är att du ökar bara bränslemängden, och för att få riktig nytta av den ökningen måste man även ha en lite tidigare förtändning så att det extra bränslet hinner förbrännas, och för att göra det så måste ventilkåpan av, men man slipper laborera med reglerstaget som dom på det amerikanska forumet gör och riskera att få spridarna ur balans. skruvar man på mängdskruven så ökar man ju mängden lika mycket på båda spridarna och dom förblir fortfarande synkade som från fabrik.

jag gjorde detta först, och visst kändes den extra effekten, men inte så mycket som jag hade förväntat mig, och inga 70% som nämndes i USA. det blev en del svartrök vid fullgas (manligt!  :headbang:) men när varvtalet ökade så övergick röken i gråblå, vilket tyder på att insprutningen sker för sent och en del av bränslet kommer ut oförbränt och förångas i avgasröret.
på tomgång kan man ana en stickande lukt, likt fotogen, om den "brinner kallt"
så för att krama ur energin ur det extra bränslet måste alltså insprutningen ske tidigare än de 13grader BTDC som är original.
jag skulle gissa bortåt 20 grader BTDC, men eftersom denna motor saknar spridarrör så kan jag inte använda min mätutrustning för att få fram tändpunkten så jag får justera på känn, vilket betyder försiktigt och "better safe than sorry" för en bieffekt av tidigare tändning är att cylindertrycket ökar, och därmed slitaget på vevstakslagren.
Titel: SV: diesel trim?
Skrivet av: zeaflower skrivet 4 september 2010 kl. 10:31:31
läs detta så blir du nog nöjd=)

http://www.atvwithcutter.com/Forum/viewtopic.php?f=3&t=248

Det var längesedan man läste något så dumt.
Jag vet inte vad för bränslesystem som används men jag rekommenderar dig att inte följa dessa!
Det kan bli dyrt när man har knäckt en kolv.



Haha positiva allan=)
Titel: SV: diesel trim?
Skrivet av: HUSA skrivet 4 september 2010 kl. 22:20:05
Jobbade 12 år som projektledare och applikatör hos värdens största underleverantör av diesel system, så jag har en del erfarenhet vad som händer när produkten når slutkund och man börja skruva på saker som man inte borde. Inte det att jag förringar möjligheten att skruva upp bränsle mängden för att få lite mer go i grejorna då det brukar alltid finnas marginaler kvar, men man måste veta vad man gör och inte så som det presenterades på det amerikanska forumet. Diesel jobbar med luft överskott så vad som händer är att det blir riktigt varmt när bränsle mängden ökar och inte som en bensinare som bara går kallare.
Som sagt skruva gärna men var försiktig annars kan det bli dyrt.

Ett litet tips som ger ca 5-10% högre effekt och en stor skillnad i responsen det är att ersätta MK1 bränslet d.v.s den skiten som man köper bensinstationen med RIKTIG diesel om man har möjlighet att köpa det.
Titel: SV: diesel trim?
Skrivet av: Oskar P skrivet 4 september 2010 kl. 23:00:34
Jobbade 12 år som projektledare och applikatör hos värdens största underleverantör av diesel system, så jag har en del erfarenhet vad som händer när produkten når slutkund och man börja skruva på saker som man inte borde. Inte det att jag förringar möjligheten att skruva upp bränsle mängden för att få lite mer go i grejorna då det brukar alltid finnas marginaler kvar, men man måste veta vad man gör och inte så som det presenterades på det amerikanska forumet. Diesel jobbar med luft överskott så vad som händer är att det blir riktigt varmt när bränsle mängden ökar och inte som en bensinare som bara går kallare.
Som sagt skruva gärna men var försiktig annars kan det bli dyrt.

Ett litet tips som ger ca 5-10% högre effekt och en stor skillnad i responsen det är att ersätta MK1 bränslet d.v.s den skiten som man köper bensinstationen med RIKTIG diesel om man har möjlighet att köpa det.


jag föraktar på intet sätt dina kunskaper, men vill bara inflika i att jag är ganska hemma på dieselmotorer och har sysslat med både engelska 50-tals radpumpar, nyare tyska radpumpar, rotorpumpar av amerikansk och tyskt fabrikat osv.
enhetsspridare som på denna lombardini är dock nytt för mig men bygger ju på samma princip som en radpump, så det är endast spridarröret som är bortrationaliserat.

håller med om att dom inte riktigt vet vad dom gör på det amerikanska forumet när dom ändrar på reglerstagets inställning, det är som gjort för att sabba synkroniseringen.
att ingen av dom inte upptäckt bränslemängdskruven var förvånande, då den är väl synlig och brukar se ut på det viset(plomberad) på väldigt många dieslar. t.om. min fd. volvo 940 med bosch rotorpump hade en liknande skruv, som också den skruvades inåt för att öka maxmängden.

jag är medveten att EGT ökar ju mer bränsle man matar på, men dessa motorer är ju byggda för att hålla så länge så att själva ATV'n inte kommer kunna överleva motorn, därför gör det inte så mycket om man förkortar motorns livslängd med max 100 timmar.. det är ju trots allt ingen överladdning vi pratar om, då hade det varit en annan femma..
och när man tidigarelägger insprutningen så sjunker även EGT och mer av bränslet förbränns tidigare i explosionstakten, istället för att förbrännas sent och bilda sot och tillföra avgasventilen och kanalerna mer värme.
dock finns det gränser för hur tidigt den kan tända också, då det ökar slitaget på vevlager och kolvar, men återigen så är dom ställda rätt "tamt" från fabrik.

volvon jag hade ( http://www.garaget.org/?car=35375 )
körde jag med 1.4bar laddtryck och bränslemängden maxad, samt högre öppningstryck och tidigare tändtidpunkt.
jag gjorde ombyggnaderna när den hade gått 38.000mil och jag sålde den vid 56.000mil utan att motorn behövde renoveras.
en bakaxel gav dock upp från det extra vridmomentet.
Titel: SV: diesel trim?
Skrivet av: Oskar P skrivet 5 september 2010 kl. 22:00:00
nu blev jag klar med alltihop, och visst känns det att den vaknade till liv, men inga 70% inte! den ligger nog över 20 hästar nu, men troligtvis inte över 25.
men visst den blev trevligare att sladda runt med 8) dock förställde jag den nog lite för mycket, den lät knappt dieselknack när man var ute och körde förut, men nu låter det lite elverkmotor om den, lite jobbigt för öronen var det efter en timmes körning, så det är antagligen därför dom har ställt dom såpass sent, för att få ner ljudet. jag förställde ca 4 grader, men ska ändra till 2 nästa gång jag får tid att riva isär den. med andra ord, vrid inte mer än ett kvarts varv medurs på tändförställningsskruvarna.
bränslemängdskruven kan man dock vrida hela vägen in.

laddade upp en liten video på modifieringarna, om den nu hunnit komma ut på youtube ännu: http://www.youtube.com/watch?v=3abaekXljcI
Titel: SV: diesel trim?
Skrivet av: HUSA skrivet 5 september 2010 kl. 22:09:52
Roligt att det finns fler diesel nördar, har aldrig kört en diesel ATV men det måste var klockrent att ha diesel med den underbara lastupptagningen.
Har varit borta några år från diesel branschen så man saknar det senaste som har hänt.
Lite nyfiken på enhetsinjektorn som du beskrev, du nämnde att spridaröret var borta så det kan inte vara en PF version som Bosch kallar det.
Troligtvis är det en injektor som har en pumpelement som är monterad direkt på spridaren, generellt kan man säga att dessa klarar ett högre insprutnings tryck och man slipper massa tryckpulsar i systemet som måste hanteras med olika ventilsystem som monteras på pumpelementets utgång, dessa system kallas UI eller som tyskarna kallade dem PDE.
Håller helt med dig att EGR skall bort omgående då det är bara där på grund av lagkrav och det ställer bara till problem så som du beskrev det.

Det skulle var jätte roligt att få se några bilder på insprutningssystemet om du hade några då det måste var en söt liten pump, har bara jobbat med system för 0,6 till ca 8 liters cylinder volym.
Titel: SV: diesel trim?
Skrivet av: Oskar P skrivet 6 september 2010 kl. 00:14:29
Hej!
ja det är enhetsspridare där högtryckspump och spridare är en enhet. faktiskt är det bosch som har tillverkat dom.

det senaste inom dieselfronten är inget att sakna heller, common-rail blandannat, det är självaste djävulens påfund, hur kan man tro att man ska få saker att hålla om man trycksätter dom till 1900 bar och låter bränslet bara filtreras ner till 10 micron samt att man låter bilägare själva tanka på helt okända tankställen med okänd bränslekvalitet..
jag hade en GMC med duramax-dieseln, den hade bosch commonrail, vilket skräp! alla 8 spridare bytte jag, och inte var dom billiga, och det dröjde inte länge innan det var dags igen, och då monterade jag ett 2-microns filter och sen var det slut på problemen.

om vi återgår till lombardini så var det ju en smart lösning med enhetsspridare som drivs av en 3:e kamnock mellan insug&avgasnockarna på kammen, men nackdelen med att den saknade spridarrör är att jag inte kan mäta tändtidpunkten dynamiskt.
jag har ett instrument med en kännare som man skruvar på ettans spridarrör och som känner av pulserna och triggar en vanlig tändinställningslampa så man kan se hur mycket förtändning man egentligen har.

här finns en verkstadshandbok över motorn att ladda ner:
http://www.hafog.dk/data/files/Work%20Shop%20Manual%20FOCS%20matr%201-5302-351.pdf
den är mycket mer ingående än arctic cats bok.
och lite nya bilder:
(http://thumb7.webshots.net/t/85/85/6/84/50/2481684500054320327idNjgP_th.jpg) (http://rides.webshots.com/photo/2481684500054320327idNjgP)
(http://thumb7.webshots.net/t/76/176/8/89/74/2167889740054320327mLZezL_th.jpg) (http://rides.webshots.com/photo/2167889740054320327mLZezL)


Titel: SV: diesel trim?
Skrivet av: HUSA skrivet 6 september 2010 kl. 21:33:46
Hej dessvärre är det så med nyare system att det inte går att mäta dynamiskt som man gjorde historiskt. Det man gör är att använda en prepad injektor där en nålrörelse givare är monterad, men det är tyvärr inget för vanliga dödliga då det kostar stora pengar.

Måste erkänna att jag också har syndat, var med och introducerade CR på svenska marknaden, men så dåligt är det väl inte ::)
För att få en mer stabil spridarspets övertiden använde vi en metod som kallas HE avrundning och K-faktor, denna process gav livstid men kostade pengar så alla kunder ville inte ha det. Först generationen av högtryckspump gav max tryck då 1400 bar och sedan sänkte man trycket genom att tackta av från railen men generation två använde m-promb så där kunde man styra trycket direkt och detta gav livstid.
Vi kanske inte skall snöa in på förmycket diesel snack på denna tråd, men visst är diesel skoj.  :djump:

Förresten jag gillar skarpt ditt sound  ()p
Titel: SV: diesel trim?
Skrivet av: Cummins skrivet 6 september 2010 kl. 21:41:42
Vill du ha power i kurvorna så skruva upp diesel lite och montera lustgas, eller vatten och metanol, :headbang: men båda är ju dyra i längden.
Men nått som är billigt är ju gasol och en knapp på styret för extra power när det behövs, blir ju lite som turbo fast ändå inte.
Titel: SV: diesel trim?
Skrivet av: Oskar P skrivet 6 september 2010 kl. 22:09:12
Det tror jag inte den lilla förkammardieseln håller för! :D
Titel: SV: diesel trim?
Skrivet av: Cummins skrivet 7 september 2010 kl. 00:30:16
Den lilla diesel urven är starkare än vad man tror.
Titel: SV: diesel trim?
Skrivet av: Oskar P skrivet 10 september 2010 kl. 22:59:10
ännu en dieselrökvideo: http://www.youtube.com/watch?v=ooakJmLvvMY&feature=related
Titel: SV: diesel trim?
Skrivet av: Nilas skrivet 12 september 2010 kl. 13:00:21
ännu en dieselrökvideo: http://www.youtube.com/watch?v=ooakJmLvvMY&feature=related
MANLIGT :D
Titel: SV: diesel trim?
Skrivet av: Oskar P skrivet 31 oktober 2010 kl. 18:59:20
lite donuts gick ju att göra trots 27-tummare, dock blev den märkbart segare och tappade lite toppfart på raksträcka med de här däcken..
http://www.youtube.com/watch?v=PlDie9KP9XA


youtube är sega på att bearbeta filmen.. >:(
Titel: SV: diesel trim?
Skrivet av: Oskar P skrivet 28 november 2010 kl. 13:08:27
en kille i usa som kollade på mina videos och skruvade upp sin diesel lite: ()p
http://www.youtube.com/watch?v=IyWtEmzq_64
Titel: SV: diesel trim?
Skrivet av: grop skrivet 28 november 2010 kl. 14:46:12
Tänk om man var så hajj på diesel jag också! Diesel motorer är hur kul som helst!  :djump:
Titel: SV: diesel trim?
Skrivet av: jenson skrivet 28 november 2010 kl. 16:00:34
Hej Oskar P eller någon annan hugad, hur mycket av förtändningen skiljer det på ett ungefär mellan enhetsinjektor och konvensionell pump med tryckrör? Jag tänker på tiden det tar från pumpen börjar pumpa tills spridaren öppnar.

//jens
Titel: SV: diesel trim?
Skrivet av: Oskar P skrivet 28 november 2010 kl. 18:41:22
det vet jag faktiskt inte, men mycket riktigt borde det ju vara skillnad då en enhetsinjektor inte har ett långt spridarrör som ska expandera.
men jag kommer ihåg från verkstadshandboken till en GM 6.2L diesel, att det stod att om man mäter tändtidpunkten optiskt så skulle man lägga till en vevaxelgrad på mätvärdet för att jämställa det med värdet man får om man mäter via tryckimpuls på röret.

när man mäter optiskt så skruvar man ur glödstiftet för 1:ans cyl och monterar en optisk givare där, som ser när förbränningen startar
och när man mäter via tryckpuls så skruvar man fast en givare på 1:ans spridarrör som känner när röret expanderar och plötsligt tappar tryck då spridaren öppnar. båda givartyperna går att koppla till en stroboskoplampa som man kan lysa med på remskivan och se tändtidpunkten, men det skilde alltså en grad mellan dessa olika sätt att mäta.
Titel: SV: diesel trim?
Skrivet av: jenson skrivet 28 november 2010 kl. 18:53:44
Ett bra svar Oskar P. En annan fråga, behöver spridaren börja insputningen tidigare för att få mer kräm, räcker det inte med att den är igång lite längre istället. Det postods även att effekten kunde ökas uppåt 70%
genom att bara ändra max slagmängd, men räcker luften till? Luftöverskottet blir väl inte nåt överskott längre med svart rök som följd. Sedan, Är din motor en förkammardiesel?

//jens
Titel: SV: diesel trim?
Skrivet av: Oskar P skrivet 28 november 2010 kl. 23:26:25
Ett bra svar Oskar P. En annan fråga, behöver spridaren börja insputningen tidigare för att få mer kräm, räcker det inte med att den är igång lite längre istället. Det postods även att effekten kunde ökas uppåt 70%
genom att bara ändra max slagmängd, men räcker luften till? Luftöverskottet blir väl inte nåt överskott längre med svart rök som följd. Sedan, Är din motor en förkammardiesel?

//jens

hej. ja min motor är en IDI, alltså förkammardiesel. hade vart bättre med DI (direct injection) men troligtvis valde dom IDI pga det hårdare ljudet från DI, den låter redan mycket från motorn. jag tror att polaris dieslarna var DI, men är inte säker.
en DI är mycket mer lättstartad i kyla och behöver inga glödstift heller, var ute och startade upp traktorn för att ploga förut, en fordson från 1952, small igång på 2:a-3:e varvet men lät som en stenkross så den fick gå lite lungt ett par minuter..
har startat den i -22 och det gick efter lite nötande på starten och ändå är den 60 år gammal!

jaja, nog om det, nej några 70% effektökning blev det absolut inte, riktigt så nerställd var den inte från fabrik. skulle gissa att jag nu ligger över 20 men inte över 25hk, original är 18.
nej nåt luftöverskott får man ju inte om man skruvar upp den så mycket så den ryker. en diesel har sitt stochiometriska blandningsförhållande vid 14.6:1 dvs. det åtgår 14.6delar luft för att fullständigt förbränna 1 del diesel.
normalt sett så går ju en diesel "magert" t.ex. 20:1 eller så, ju mer man gasar, desto mer bränsle sprutas in och desto närmare 14.6 kommer man, och sprutar man in mer än det så börjar det ryka, man kan fortfarande få ut mer effekt men man ökar samtidigt EGT (avgastemp) vilket inte är bra, alltså är det bättre att tillföra mer luft.
så jag skulle behöva ge min mer luft, men orkar inte hålla på och bygga om.. det är ingen fartmaskin jag köpt så varför bry sig.. meningen med att skruva upp maxmängden var att jag ville ha lite svartrök för att det är coolt och går emot miljömaffian.. ()p
men jag ska nog byta till en öppnare ljuddämpare så den får lite lättare att andas.

en rotorpump brukar som oftast börja sin insprutning vid samma tidpunkt, för att sedan hålla på olika länge beroende på mängden som ska sprutas in.
det finns undantag, t.ex. stanadyne-pumparna på GM dieslar börjar insprutningen tidigare ju mer man ökar männgden.
och en radpump brukar också börja tidigare vid ökad mängd. jag skulle tro att dessa enhetsspridare på lombardinin också gör det.
Titel: SV: diesel trim?
Skrivet av: Oskar P skrivet 14 maj 2013 kl. 00:11:35
lägger in en länk till ett mektips jag skrev om hur man ändrar bränslemängden: http://norradalsatv.forum24.se/norradalsatv-about27.html (http://norradalsatv.forum24.se/norradalsatv-about27.html)