ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: joff skrivet 10 december 2009 kl. 15:59:13
-
Hejsan
jahopp ja så här på hösten vintern är det kolsvart ute och man kopplar på extra ljus osv
dock tycker jag att batteriet är klent som orginal (nån som har bra kolla på vad det är för amp osv)
har 2 gånger fått stopp på maskinen efter en tids körning med xenon,, och sedan när man skall använda vinschen så finns det nada kräm kvar,,
lite ruttet då dessa maskiner ska kunna gå som arbetsmaskiner med vinsch o vagn o allt,,
fler med liknande problem,,
ska köpa ett nytt batteri , frågan är vad man ska köpa finns det något kraftigare än orginal batteri,,
eller andra sätt man kan förbättra detta på ,,
tack på förhand
-
många som monterar ett extra batteri. vart på gång flera gånger och satt dit ett men får inte ur fingrarna ur ****** ;D
grymt dåligt orginal. har en -08
-
ja ska köpa mig ett nytt batteri o ta det gamla som extra batteri i lådan,, men som sagt det sitter ju så j-la illa till, så kan tänka mig att man drar sig lite för att fixa det,,
får se om det dyker upp nå tips på om möjligt ett bättre batteri än orginal,,
hmm om man sätter tid ett extra batter, räcker det då att man sätter laddning på det i lådan eller måste man ladda bägge batterierna,,??
-
jag har också problem med detta >:( Dessutom är det grymt irriterande när den går in i limphome så fort man ska dra fram en stock i skogen. Finns det kanske någon kärnfysiker eller nasa anställd som har en idè hur man kan koppla så att insprutningen alltid har tillräckligt med ström och att resten används till förbrukning typ ljus och vinch mm?
-
Här finns bot på problemet ()p http://www.mapleman.se/lego/
-
nja bot är det ju inte riktigt, snarare en bromsmedicin. Problemet är ju att man förbrukar mer än vad den laddar och enda lösningen på det är en större generator det förstår jag. Det jag söker är om det går att göra så att insprutningen alltid har ström så man slipper limp home mode.
-
nja bot är det ju inte riktigt, snarare en bromsmedicin. Problemet är ju att man förbrukar mer än vad den laddar och enda lösningen på det är en större generator det förstår jag. Det jag söker är om det går att göra så att insprutningen alltid har ström så man slipper limp home mode.
Du kan ju alltid byta vevaxel, stator och svänghjul till 2010 års grejer så får du 650w :hmmm:
Har du en batteri reserv så laddas den ju medans du inte använder alla förbrukare och när du sedan ska göra det så tar det ju åtminstone lite längre innan du får low bat... jag har dubbla batterier och en cetek laddkabel fastmonterad så man kan stöta i fullt i batterierna innan man ska ut ()p
-
Okey Ni som har extra batteri vad kör ni med,,
har även ja cetek laddare som är enkel att sätta dit o ladda med,,,
spelar det någon roll om man sätter det fräschaste batteriet på orginal platsen eller,,
måste väl ändå böka för att få dit kablar o dyligt,, men ,,
har ni kopplat plus på plus o minus på minus då..
-
Okey Ni som har extra batteri vad kör ni med,,
har även ja cetek laddare som är enkel att sätta dit o ladda med,,,
spelar det någon roll om man sätter det fräschaste batteriet på orginal platsen eller,,
måste väl ändå böka för att få dit kablar o dyligt,, men ,,
har ni kopplat plus på plus o minus på minus då..
nä, plus mot minus :lol:
-
:lol:24volt då blir det snurr på prylarna :lol:
-
(http://www.marinebatteries.com/connect.gif)
Serie koppling så ökar du volten....
Paralell så får du samma volt men mer amp..
-
Hejsan
har 2 gånger fått stopp på maskinen efter en tids körning med xenon,, och sedan när man skall använda vinschen så finns det nada kräm kvar,,
ska inte xenon vara mycket strömsnålare än tex halogen??
-
Jag har aldrig haft slut ström, vare sig i min -07 650 eller i min nuvarande 800 XT-p -10, detta trots att jag ibland plogat i nära 2 timmar mer eller mindre utan uppehåll.
Skottade av hockeyplan förra helgen, och märkte inte ens att den mattades det minsta.
-
Jag har aldrig haft slut ström, vare sig i min -07 650 eller i min nuvarande 800 XT-p -10, detta trots att jag ibland plogat i nära 2 timmar mer eller mindre utan uppehåll.
Skottade av hockeyplan förra helgen, och märkte inte ens att den mattades det minsta.
håller med!
jag brukar köra, tum/handtagsvärmare och plogbelysning, när jag plogar...inga problem... jo föresten, jag fick byta ....va heter den nu?...den där kopplingsmojängen till winshen...
-
xenon lysen finns i olika watt 35 55 70.jag åker med 2st 35w xenon+orginal helljus inga problem inte när jag plogar heller men när winschen får dra tungt då har det varnat bara stänga av lysena så funkar det igen
-
mitt orginal batteri gav upp förra helgen, varnade för lo bat hela tiden, limp home emellanåt samt började gå dåligt när jag varvade lite.
ist för ett nytt orginal batteri för 1300kr åkte jag och köpte 2st biltema batteri för 700kr styck(art:80-826). får se om det funkar bättre
-
(http://www.marinebatteries.com/connect.gif)
Serie koppling så ökar du volten....
Paralell så får du samma volt men mer amp..
Måste man ha samma Ah på båda batterierna eller funkar d om man har t ex 1st 18Ah o ett 30Ah o Paralell kopplar dom?
-
Ja det funkar bra.. ()p
-
Ja det funkar bra.. ()p
Tack
-
Du bör dock koppla isär dom om du inte kör på någon vecka. Om ett batteri är dåligt så laddar det ur det andra.
-
Du bör dock koppla isär dom om du inte kör på någon vecka. Om ett batteri är dåligt så laddar det ur det andra.
Jag har kört med dubbla batterier med olika ampere ett bra tag nu och har inte märkt av några problem.... ännu :)
-
Så länge båda batterierna är felfria funkar det bra som du märkt. Men om det skulle bli fel på ett av batterierna får du problem med båda. Man har ofta en frånskiljare i fordon med parallelkopplade batterier. Men har du tur så kan det fungera ändå i många år.
-
Så länge båda batterierna är felfria funkar det bra som du märkt. Men om det skulle bli fel på ett av batterierna får du problem med båda. Man har ofta en frånskiljare i fordon med parallelkopplade batterier. Men har du tur så kan det fungera ändå i många år.
men har man skilje relä så är ju bara batterierna frånkopplade när tändningen är avslagen....
-
Så länge båda batterierna är felfria funkar det bra som du märkt. Men om det skulle bli fel på ett av batterierna får du problem med båda. Man har ofta en frånskiljare i fordon med parallelkopplade batterier. Men har du tur så kan det fungera ändå i många år.
men har man skilje relä så är ju bara batterierna frånkopplade när tändningen är avslagen....
Ja och det är det som är meningen. När man kör så vill man ju komma åt strömmen i båda batterierna. Problemet med att batterierna laddar ur varandra uppstår inte när motorn går och batterierna laddas. Det uppstår heller inte om man underhållsladdar batterierna så ofta man kan med en så kallad "intelligent laddare". Och om man underhållsladdar batteriet tillräckligt ofta så tror jag att man inte ens behöver två batterier i dom flesta fall. Batteri problem kan ofta härledas till att man slarvar med underhållet. Har du en bra laddare så använd den ofta.