ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: cosy skrivet 18 april 2012 kl. 22:56:53

Titel: turf mode till can-am 2013?. bra eller dåligt? vad för nyheter kommer 2013?
Skrivet av: cosy skrivet 18 april 2012 kl. 22:56:53
max med g2 och 1000cc tror jag flera hoppas på tex.
jag hoppas på ny växelåda som inte vänsnas så och som
liknar grizzly och suzukins låda tex?
hoppas mycket på turf mode kommer på can am och andra
märken också. servo på alla modeller.
commander med turfmode och bättre tystrare växelåda hoppas jag på-
servo kommer till commander..
stora nyheten rycktas om är ett svar på polaris ranger xp 900. helt
ny grym sak rycktas det hårt om har jag läst i forum i USA.
Titel: SV: 2013 vad kommer i nyheter tror ni?
Skrivet av: mittonen skrivet 19 april 2012 kl. 03:13:04
tystare variator.... de tjuter bra i bland. kanske lite billigare?
Titel: SV: 2013 vad kommer i nyheter tror ni?
Skrivet av: cosy skrivet 19 april 2012 kl. 03:28:13
´så du tror det kommer en tystare? något du hört om då?
vore ju supåer. öppen diff läge på bakhjulen alla modeller. commander
outlander max tex vore ju verkligen super iallfall...
Titel: SV: 2013 vad kommer i nyheter tror ni?
Skrivet av: mittonen skrivet 19 april 2012 kl. 03:33:40
´så du tror det kommer en tystare? något du hört om då?
vore ju supåer. öppen diff läge på bakhjulen alla modeller. commander
outlander max tex vore ju verkligen super iallfall...

de där med öppen diff bak, varför??
dom har ju gjort variatorn tystare 2012 o de viner ju fortfarande så gissar på att dom vill ha bort de för att man ska kunna åka behagligare.
Titel: SV: 2013 vad kommer i nyheter tror ni?
Skrivet av: chrilled skrivet 19 april 2012 kl. 09:07:21
de där med öppen diff bak, varför??
Bättre svängradie, bättre vägegenskaper, sparar bakdäck, sparar känsliga underlag som gräsmattor, stigar mm mm, listan kan göras lång.
I min värld är det helt obegripligt att inte alla atv's har öppen, spärrbar diff, även därbak. Är det bara Cektek som har det eller är det fler?

MVH
Chrille
Titel: SV: 2013 vad kommer i nyheter tror ni?
Skrivet av: PJG skrivet 19 april 2012 kl. 09:29:45
Bättre svängradie, bättre vägegenskaper, sparar bakdäck, sparar känsliga underlag som gräsmattor, stigar mm mm, listan kan göras lång.
I min värld är det helt obegripligt att inte alla atv's har öppen, spärrbar diff, även därbak. Är det bara Cektek som har det eller är det fler?

MVH
Chrille

Slirningen skulle ju öka med etthjulsdrift, så det där med att spara bakdäck och underlag är nog tveksamt  :hmmm:
Titel: SV: 2013 vad kommer i nyheter tror ni?
Skrivet av: Lowest skrivet 19 april 2012 kl. 10:05:44
Det enda jag vet är att 800cc motorn kommer att försvinna men då borde väl alla modeller få 1000cc  ()p

Titel: SV: 2013 vad kommer i nyheter tror ni?
Skrivet av: AtvNerd skrivet 19 april 2012 kl. 10:23:01
Öppen diff på en så stark Atv är nog bara farligt.
Har man en gång dragit upp sin Atv på bakhjulen och ena bakhjulet tappat fästet så kollar man lite noggrannare efter rullgrus.
Maskinen kastar sig i sidled.
Sen vet jag inte om det kan vara svårt att få det att hålla, man måste ju iaf göra ganska mycket grövre grejer med en öppen diff än mot en låst.

Ska 800 bort ?
Titel: SV: 2013 vad kommer i nyheter tror ni?
Skrivet av: Lowest skrivet 19 april 2012 kl. 10:41:57
Öppen diff på en så stark Atv är nog bara farligt.
Har man en gång dragit upp sin Atv på bakhjulen och ena bakhjulet tappat fästet så kollar man lite noggrannare efter rullgrus.
Maskinen kastar sig i sidled.
Sen vet jag inte om det kan vara svårt att få det att hålla, man måste ju iaf göra ganska mycket grövre grejer med en öppen diff än mot en låst.

Ska 800 bort ?

Öppen diff innebär bara mer skit som kan krångla.

Fick höra det för 1 vecka sen av handlarn dom hade haft besök av brp.
Titel: SV: 2013 vad kommer i nyheter tror ni?
Skrivet av: core_am skrivet 19 april 2012 kl. 11:03:03
Difflock får dom gärna sätta dit tillsammans med viscolocken..
värme i dynan.
olika färger i displayen, så man tex kan välja mellan blått, vit, rött, ändra ljusstyrka etc.
styrhöjare som standard på xt alt xxc modellen om det kommer någon sådan.
tystare ljuddämpare (går emot stormen :sunny:)..

annars tror jag bara att max g2 kommer att vara den stora nyheten.. dom bruka inte skicka upp så mycket påengång utan ta allt pö om pö..

Titel: SV: 2013 vad kommer i nyheter tror ni?
Skrivet av: cosy skrivet 19 april 2012 kl. 14:11:40
öppen diff av samma anledning bilar har det. men också för att slippa utv eller
atv gå raktfram och slippa sladda runt för få bra vändradie.Tycker super korkat
att inte har öppen diff som man har fram. ren snålhet bara. ja can am som är så billiga hahha. dom tar grymnt mycket betalt men snålar in på sådan super bra praktisk sak som öppen diff och servo i vissa fall med. commander utan servo. ett skämnt.  gryma motorer har dom, men som förstörs av ett sjuktvinande ljud.
Titel: SV: 2013 vad kommer i nyheter tror ni?
Skrivet av: chrilled skrivet 19 april 2012 kl. 16:19:42
Jag har ägt 2 st Volvo TGB 13 (6x6), 1 st Volvo TGB 11 (4x4) samt kört Scania TGB 40 (6x6) i lumpen. Alla med valbara diffspärrar på alla axlar, det håller och fungerar, det är ingen raketvetenskap på något vis om man använder huvudet när man lägger i och ur dom samt att tillverkaren inser att det krävs mer än en splinsad värmeljuskopp för att låsa diffen, där har atv-världen mycket att lära så jag förstår oron med hållbarhet.
Ska man sladda och åka på bakhjulen med sin jättestarka atv (det bör den vara om det skall spinna loss med hela sin tyngd rakt på 2 hjul)  Lägg i diffen innan man åker då så är problemen lösta  :)
Det är bara fördelar i övrigt att åka i skog och på väg med öppen bakaxel, något man upptäcker när man har möjligheten att välja. :)

Förlåt för sidospåret btw men detta ligger mig varmt om hjärtat som synes ;)

MVH
Chrille
Titel: SV: 2013 vad kommer i nyheter tror ni?
Skrivet av: AtvNerd skrivet 19 april 2012 kl. 17:05:22
Tror den blir i tyngsta laget med TGB 13 diff bak ;)
Det blir ju klent på en Atv speciellt med 70-80hk som ska ut på EN axel/drivknut.
Titel: SV: 2013 vad kommer i nyheter tror ni?
Skrivet av: chrilled skrivet 19 april 2012 kl. 18:17:13
Tror den blir i tyngsta laget med TGB 13 diff bak ;)
Det blir ju klent på en Atv speciellt med 70-80hk som ska ut på EN axel/drivknut.
:lol: sant, jag tänkte mig nått mittimellan  ()p
Jo det är ganska många hästar men inte så mycket vrid så det borde gå att lösa bara de går ifrån blötjärnet och byter till stål i utsatta delar ;)
Titel: SV: 2013 vad kommer i nyheter tror ni?
Skrivet av: cosy skrivet 19 april 2012 kl. 19:45:27
Bättre svängradie, bättre vägegenskaper, sparar bakdäck, sparar känsliga underlag som gräsmattor, stigar mm mm, listan kan göras lång.
I min värld är det helt obegripligt att inte alla atv's har öppen, spärrbar diff, även därbak. Är det bara Cektek som har det eller är det fler?

MVH
Chrille

fan vad skönt med någon mer som förstår fördelen. Jag anklagas lätt som
gnällig och kräsen. tycker det är super korkat diffad drivning bakjämnt.
kul om man ska leka och sladda. men mycket kör man ju normalt på väg
bara tex. perfekt ha öppen då...
Titel: SV: 2013 vad kommer i nyheter tror ni?
Skrivet av: cosy skrivet 19 april 2012 kl. 19:47:02
Slirningen skulle ju öka med etthjulsdrift, så det där med att spara bakdäck och underlag är nog tveksamt  :hmmm:

nog bäst du diffar din bil. så du sparar däck. så fort du svänger lite lite med diffad axel hur du en kör sliter det däck utan du ens slirar.
Titel: SV: 2013 vad kommer i nyheter tror ni?
Skrivet av: Robbo skrivet 19 april 2012 kl. 19:54:47
Självklart tycker även jag att det hade varit bra att ha en elektrsik diff bak!
Innan jag köpte min xp så trodde jag att den hade det... men icke.. längre versionen har det.
Turf som det heter på polaris
Titel: SV: 2013 vad kommer i nyheter tror ni?
Skrivet av: cosy skrivet 19 april 2012 kl. 20:00:09
Självklart tycker även jag att det hade varit bra att ha en elektrsik diff bak!
Innan jag köpte min xp så trodde jag att den hade det... men icke.. längre versionen har det.
Turf som det heter på polaris

tror det var i sydafrika får man inte ha sin atv vägreggad om den inte har
öppen diff bak. helt änkelt inte så säkert ligga köra väg med låst diff. ändå
hör man massa snacka om nackdel med öppen diff. irrterar mig rent av. men
flera som skrevet fördelarna med öppen. änligen. polaris X2 har turf ja.  även
ranger utv har turf. dock inte rzr tyvärr.
Titel: SV: 2013 vad kommer i nyheter tror ni?
Skrivet av: PJG skrivet 19 april 2012 kl. 21:50:07
nog bäst du diffar din bil. så du sparar däck. så fort du svänger lite lite med diffad axel hur du en kör sliter det däck utan du ens slirar.

Jag har diffad bil  :whip: och vet du: däcken slits även när du kör rakt fram  :banghead:
Titel: SV: 2013 vad kommer i nyheter tror ni?
Skrivet av: Robbo skrivet 19 april 2012 kl. 22:05:54
Jag har diffad bil  :whip: och vet du: däcken slits även när du kör rakt fram  :banghead:

Prövat åka aga diffad bakaxel och köra sakta och svänga fullt?
har du dåliga bussningar så börjar inre hjulet hoppa på grund av 100% låst diff...

Sen om man går till en rallycross bakaxel eller liknande så har ju dem absolut inte 100 % diff alltid.. på grund av att du tappar fäste... finns bara fördelar med låsbar diff! ja en nackdel kanske då är hållbsrheten till atv.... men det håller ju för tex rally cross så då borde det ju gå att få att hålla till atv!
Titel: SV: 2013 vad kommer i nyheter tror ni?
Skrivet av: cosy skrivet 19 april 2012 kl. 22:29:13
Jag har diffad bil  :whip: och vet du: däcken slits även när du kör rakt fram  :banghead:

oj kom du på det själv? du verkar inte förstå att ena hjulet måste snurra långsammare en andra när du svänger? ja det måste ju vara dåligt att ha bästa av två världar. bäst bara har diffat jämnt. så blir ju du nöjd........
Titel: SV: 2013 vad kommer i nyheter tror ni?
Skrivet av: mittonen skrivet 19 april 2012 kl. 23:20:31
jag tkr de ska bli mer krääääm o lite tystare :P då är ja nöjd :P
Titel: SV: 2013 vad kommer i nyheter tror ni?
Skrivet av: Bakke skrivet 19 april 2012 kl. 23:34:09
jag tkr de ska bli mer krääääm o lite tystare :P då är ja nöjd :P
Vi vill ha Ski-doo's 1200 motor me turbo!  :headbang:
Titel: SV: 2013 vad kommer i nyheter tror ni?
Skrivet av: cosy skrivet 19 april 2012 kl. 23:44:06
Vi vill ha Ski-doo's 1200 motor me turbo!  :headbang:

saknar du verkligen effekt i din? när då i såfall?
Titel: SV: 2013 vad kommer i nyheter tror ni?
Skrivet av: mittonen skrivet 20 april 2012 kl. 02:21:24
Vi vill ha Ski-doo's 1200 motor me turbo!  :headbang:
haha ja nu börjar vi snacka :P
de skulle inte va dumt :P
Titel: SV: 2013 vad kommer i nyheter tror ni?
Skrivet av: ca650xt skrivet 20 april 2012 kl. 07:07:58
Spyder motorn med semiautomat växlingen... ()p ()p
De vore intresant ...0-100 på 4 sek... :headbang:
vilken möjlighet att få till bra utväxling.
Titel: SV: 2013 vad kommer i nyheter tror ni?
Skrivet av: chrilled skrivet 20 april 2012 kl. 07:30:23
fan vad skönt med någon mer som förstår fördelen. Jag anklagas lätt som
gnällig och kräsen. tycker det är super korkat diffad drivning bakjämnt.
kul om man ska leka och sladda. men mycket kör man ju normalt på väg
bara tex. perfekt ha öppen då...
Vi får starta klubb helt enkelt, Diffspärrens vänner? ;)
Titel: SV: 2013 vad kommer i nyheter tror ni?
Skrivet av: cosy skrivet 20 april 2012 kl. 12:56:28
hahah ja varför inte. finns ställe i USA man kan beställa till vilken ATV man vill med öppen diff med diffning om man vill. kanske finns i Sverige med någonstans kanske. Men hoppas polaris får kunkurans med sin turf mycket snart. 2013 helst redan...
Titel: SV: 2013 vad kommer i nyheter tror ni?
Skrivet av: mittonen skrivet 21 april 2012 kl. 00:23:14
ni pratar om svängradie o de ni kör ju can-am  är ju bara o kasta runt den. vist att de skadar gräs o allt men tkr ni att de skadar för mkt kliv av hjulingen o ta skottkärran...
Titel: SV: 2013 vad kommer i nyheter tror ni?
Skrivet av: Hydro skrivet 21 april 2012 kl. 00:42:34
Klart en riktig differential (som kan spärras) skulle vara smidigt...
De som talar emot detta skulle jag gärna vilja få en bra förklaring av.

Priset kan stiga, ja... och driftsäkerheten skjunka... men det måste inte bli så.

Så varför vissa är motståndare till detta förstår jag faktiskt inte riktigt.

I vintras var jag i verkstaden och lade om till isdäck med rätt bra dubbutstick.
Orkade inte ta trucken utan KÖRDE ut maskinen.
Brukar annars ta den på gafflarna och ställa av den i nån snödriva...

Jag körde sakta och mjukt... ändå rev dubbarna upp golvet eftersom jag vid något tillfälle tvingades att svänga.

Med en differential även bak hade ingen skada på golvet skett.
 ()p
Titel: SV: 2013 vad kommer i nyheter tror ni?
Skrivet av: mittonen skrivet 21 april 2012 kl. 00:47:24
Klart en riktig differential (som kan spärras) skulle vara smidigt...
De som talar emot detta skulle jag gärna vilja få en bra förklaring av.

Priset kan stiga, ja... och driftsäkerheten skjunka... men det måste inte bli så.

Så varför vissa är motståndare till detta förstår jag faktiskt inte riktigt.

I vintras var jag i verkstaden och lade om till isdäck med rätt bra dubbutstick.
Orkade inte ta trucken utan KÖRDE ut maskinen.
Brukar annars ta den på gafflarna och ställa av den i nån snödriva...

Jag körde sakta och mjukt... ändå rev dubbarna upp golvet eftersom jag vid något tillfälle tvingades att svänga.

Med en differential även bak hade ingen skada på golvet skett.
 ()p

herre gud. , byt däck ute vad tar de??typ 5 min..
Titel: SV: 2013 vad kommer i nyheter tror ni?
Skrivet av: cosy skrivet 21 april 2012 kl. 03:27:40
Klart en riktig differential (som kan spärras) skulle vara smidigt...
De som talar emot detta skulle jag gärna vilja få en bra förklaring av.

Priset kan stiga, ja... och driftsäkerheten skjunka... men det måste inte bli så.

Så varför vissa är motståndare till detta förstår jag faktiskt inte riktigt.

I vintras var jag i verkstaden och lade om till isdäck med rätt bra dubbutstick.
Orkade inte ta trucken utan KÖRDE ut maskinen.
Brukar annars ta den på gafflarna och ställa av den i nån snödriva...

Jag körde sakta och mjukt... ändå rev dubbarna upp golvet eftersom jag vid något tillfälle tvingades att svänga.

Med en differential även bak hade ingen skada på golvet skett.
 ()p

ingen ide du snackar med han. inget är bra som han inte har på sin hoj. nog där skon klämmer. håller med dig fullständigt. är ju så själklart detta att är löjligt att finns någon som inte tycker är bra ha båda bak och fram och inte bara fram. blir en can am om du fixar detta och fixar till tystare bättre varijator med. synd med sådant oljud med sådant underbart motorljud dom annars har tycker jag tex....
Titel: SV: 2013 vad kommer i nyheter tror ni?
Skrivet av: mittonen skrivet 21 april 2012 kl. 03:37:50
ingen ide du snackar med han. inget är bra som han inte har på sin hoj. nog där skon klämmer. håller med dig fullständigt. är ju så själklart detta att är löjligt att finns någon som inte tycker är bra ha båda bak och fram och inte bara fram. blir en can am om du fixar detta och fixar till tystare bättre varijator med. synd med sådant oljud med sådant underbart motorljud dom annars har tycker jag tex....


 ()p
Titel: SV: 2013 vad kommer i nyheter tror ni?
Skrivet av: jaas skrivet 21 april 2012 kl. 08:01:12
Jag skulle också se en öppningsbar diff bak som ett stort plus!
Kör enbart väg med våran 400 och en öppningsbar diff skulle helt klart göra det betydligt trevligare. Slippa bryta så förbannat i kurvorna.
Titel: SV: 2013 vad kommer i nyheter tror ni?
Skrivet av: AtvNerd skrivet 21 april 2012 kl. 10:15:30
Det är marknaden som styr, tveksamt att den stora massan är intresserade av öppen diff bak.
Maskinerna är gjorda för körning i terräng med inriktning på lek.
Inte plantera blommor på gräsmattor eller för att spara golvet i garaget .
Titel: SV: 2013 vad kommer i nyheter tror ni?
Skrivet av: Nilas skrivet 21 april 2012 kl. 11:36:51
Det är marknaden som styr, tveksamt att den stora massan är intresserade av öppen diff bak.
Maskinerna är gjorda för körning i terräng med inriktning på lek.
Inte plantera blommor på gräsmattor eller för att spara golvet i garaget .
Exakt! ()p
Titel: SV: 2013 vad kommer i nyheter tror ni?
Skrivet av: cosy skrivet 21 april 2012 kl. 12:46:32
Det är marknaden som styr, tveksamt att den stora massan är intresserade av öppen diff bak.
Maskinerna är gjorda för körning i terräng med inriktning på lek.
Inte plantera blommor på gräsmattor eller för att spara golvet i garaget .

polaris gör reklam för sin turf mode på sina ranger och x2an. kan inte tänka mig är någon som inte vill ha turf efter dom ägt en med det.  en som bara lekar och sladdar hela tiden typ. den person bryr sig nog inte. men alla andra skulle ha riktig fördel och använda det på alla transport sträckor och runt på gården.
Många skriver ju ned saker sin hjuling inte har. har dom inte servo heter det tills dom testat iallfall att det är helt jävla onödigt. hahah
Titel: SV: 2013 vad kommer i nyheter tror ni?
Skrivet av: chrilled skrivet 21 april 2012 kl. 12:58:39
Det är marknaden som styr, tveksamt att den stora massan är intresserade av öppen diff bak.
Maskinerna är gjorda för körning i terräng med inriktning på lek.
Inte plantera blommor på gräsmattor eller för att spara golvet i garaget .
Jag tror du har fel, jag tror inte det är marknaden som styr utan det faktum att det är dyrare med en hållbar öppen diff även bak.
Förklara gärna varför det skulle vara sämre att både kunna plantera blommor i trädgården med öppen diff för att sedan kunna spärra i skogen och på grusvägar?

Prova gärna en maskin med öppen diff därbak i skogen någon gång, jag är ganska säker på att du kommer gilla känslan av följsamheten som det innebär när hjulen får snurra individuellt.  :)

MVH
Chrille
Titel: SV: 2013 vad kommer i nyheter tror ni?
Skrivet av: AtvNerd skrivet 21 april 2012 kl. 13:09:26
Can am är en rekreations maskin, det är deras inriktning .
Det finns maskiner som är betydligt smidigare om man inte är en effekt junkie.
Det är klart marknaden styr, visst kunde man göra en maskin hur bra som helst, men man måste hitta köpare som köper den.
Och som är villig att betala dyra slantar för nåt som igentligen bara är en liten sidoeffekt.
Anpassa hjulen istället ni som kör väg, det finns ju vägdäck.
Eller köp en Polaris med turf...
Jag tror inte att can am kommer med nån öppen diff.
Det vänder sig inte till den tänkta kundkretsen och BRP filosofi att ha de effektstarkaste maskinerna med focus på lek.
Titel: SV: 2013 vad kommer i nyheter tror ni?
Skrivet av: cosy skrivet 21 april 2012 kl. 13:39:45
jag tycker man ska kunna få bästa av två världar för 150 tusen. sjukt dyra och dom tar betalt. ändå har du varijator som vänsnas så jävla mycket att ljudet från motorn inte kan avnjutas helt. men vadå detta är ju lek hoj anser du. behövs ju inte fixas till då.
Jag vill ha en commander. men köper inte utan turf, och ska vara en varijator som fan inte skriker om det. för 200 tusen tycker jag fan det vore fixat för länge sedan av can am..
jag inväntar 2013 och kommer inte då blir nog suzuki king quad för 63 plus moms. diffad. men bara satte mig på en polaris x2 så tappa jag suget. vilket skämnt. märks det är märke från USA. noll kvalitets känsla på grejerna....
Titel: SV: 2013 vad kommer i nyheter tror ni?
Skrivet av: Hydro skrivet 21 april 2012 kl. 14:01:19
Jag tror inte heller det kommer komma, inte de närmsta åren iaf...
Men jag skulle uppskattat det om det fanns!
Titel: SV: 2013 vad kommer i nyheter tror ni?
Skrivet av: chrilled skrivet 21 april 2012 kl. 15:10:22
å när vi ändå är i gång och löser världsproblem ;), när slopas den där sketna gummisnodden som driver våra leksaker framåt mot hydrostat? :hmmm:
Titel: SV: 2013 vad kommer i nyheter tror ni?
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 21 april 2012 kl. 15:43:34
men bara satte mig på en polaris x2 så tappa jag suget. vilket skämnt. märks det är märke från USA. noll kvalitets känsla på grejerna....

Sen när började USA tillverka skitsaker? Lyfter du på plasten ska du nog se det står made in taiwan där också. Vet du varför?  För vissa inte vill betala priset för en amerikansk can-am som håller hög kvalitet. 
Titel: SV: 2013 vad kommer i nyheter tror ni?
Skrivet av: Stable skrivet 21 april 2012 kl. 18:11:21
Inget att ta på alltför stort allvar...

Enligt cosy är alla fyrhjulingar skit. Punkt.
Titel: SV: 2013 vad kommer i nyheter tror ni?
Skrivet av: AtvHudik skrivet 21 april 2012 kl. 18:43:52
Det är marknaden som styr, tveksamt att den stora massan är intresserade av öppen diff bak.
Maskinerna är gjorda för körning i terräng med inriktning på lek.
Inte plantera blommor på gräsmattor eller för att spara golvet i garaget .
()p ()p ()p
Titel: SV: 2013 vad kommer i nyheter tror ni?
Skrivet av: Bakke skrivet 21 april 2012 kl. 20:26:20
Skulle väl möjligtvis vara traktor-reggade 400:an som det skulle vara aktuellt med en turf på.
Commander eller de andra stora V-twinnarna har jag väldigt svårt att tro de satsar de prylarna på. Det är som ni varit inne på tidigare, marknaden efterfrågar det inte och skulle inte vara försvarbart prishöjningen det medför med utveckling av en funktionsduglig diff till de effektuttagen, för tro inte att BRP släpper något medelmåttigt till deras "flaggskepp"
Titel: SV: 2013 vad kommer i nyheter tror ni?
Skrivet av: cosy skrivet 21 april 2012 kl. 23:12:27
å när vi ändå är i gång och löser världsproblem ;), när slopas den där sketna gummisnodden som driver våra leksaker framåt mot hydrostat? :hmmm:

jag säger det samma. men vågar inte ens hoppas. fy fan vad grymnt om det kom med liknande honda har. nu har jag aldrig kört honda hydrostat. men verkar grymnt när man läser om det. har du testat? hydrostat och turf på can am. jäklar vad dom skulle sälja mer tror jag.
Titel: SV: 2013 vad kommer i nyheter tror ni?
Skrivet av: cosy skrivet 21 april 2012 kl. 23:17:25


sedan när har USA gjort något som andas kvalitet? när vi snackar tex bilar? Honda mot polaris är som natt och dag i kvalitets känsla med plasten anser jag. var provsatte honda och klev över på en polaris. fick mig en chock. satt funderade, hade Honda ens plast? så grym verkade hondan i jämnförslse.
nu är polaris kul och coola fräcka lösningar och honda konservativa värre. vilket är synd.
Titel: SV: 2013 vad kommer i nyheter tror ni?
Skrivet av: mittonen skrivet 21 april 2012 kl. 23:57:28
Det är marknaden som styr, tveksamt att den stora massan är intresserade av öppen diff bak.
Maskinerna är gjorda för körning i terräng med inriktning på lek.
Inte plantera blommor på gräsmattor eller för att spara golvet i garaget .


 :headbang:
Titel: SV: 2013 vad kommer i nyheter tror ni?
Skrivet av: Oskar P skrivet 22 april 2012 kl. 00:41:00
Bättre svängradie, bättre vägegenskaper, sparar bakdäck, sparar känsliga underlag som gräsmattor, stigar mm mm, listan kan göras lång.
I min värld är det helt obegripligt att inte alla atv's har öppen, spärrbar diff, även därbak. Är det bara Cektek som har det eller är det fler?

MVH
Chrille
håller helt med! jag har stört mig så mycket på detta så jag kommer montera en öppen bak på min maskin!
Titel: SV: 2013 vad kommer i nyheter tror ni?
Skrivet av: Oskar P skrivet 22 april 2012 kl. 00:53:51
ojoj, nu har jag läst hela tråden och det va ena jävla gnällspikar här inne då!
de som är emot en öppen diff bak har helt enkelt aldrig provat, eller så har dom för mycket lera mellan öronen, för om nån nu fattar, så går en öppen diff med spärrmekanism att, hör och häpna, SPÄRRA! då blir den som budgetgrejerna som sitter på maskinerna i nuläget.
jag provade en polaris och tyckte det var underbart med diff bak. (men mycket annat som inte är underbart på dom dock)

för de som fortfarande inte förstår vad en diff är till för, kolla denna mycket informativa film, spola till 2.00 : Around The Corner (1937) How Differential Steering Works (http://www.youtube.com/watch?v=yYAw79386WI#)
Titel: SV: 2013 vad kommer i nyheter tror ni?
Skrivet av: cosy skrivet 22 april 2012 kl. 02:04:49
håller helt med! jag har stört mig så mycket på detta så jag kommer montera en öppen bak på min maskin!

kul att någon mer också stört sig på detta som helvete. att då få höra av vissa att det är helt onödigt dum grej. då blir man chockad.
fan vad coolt om du fixade det på din hjuling. kommer du ta upp det när du gör det på detta forum??????? väldigt spännande detta ju.
Titel: SV: 2013 vad kommer i nyheter tror ni?
Skrivet av: cosy skrivet 22 april 2012 kl. 02:44:46
Inget att ta på alltför stort allvar...

Enligt cosy är alla fyrhjulingar skit. Punkt.

jag måste inte tycka något är perfekt. går alltid förbättre saker. honda bäst med växelådor tex. canam fin rotaxmotor. polaris har turf. suzukin har bästa enstånkan.
gillar can am men är negativ till deras variator,  yamaha och suzukins är bättre, om man man nu vill ha gummisnodd.
commander med bättre växelåda och turf. skulle köpa direkt.

tänkte mig inte ens svara dig först. men ändra mig. får man det? tror nämnligen inte du kan ändra dig om något.

Titel: SV: 2013 vad kommer i nyheter tror ni?
Skrivet av: AtvHudik skrivet 22 april 2012 kl. 08:25:51
Hur ni än diskuterar alla så har tråden spårat ur fullständigt. Läs rubrik och åter till ämnet
Titel: SV: 2013 vad kommer i nyheter tror ni?
Skrivet av: Oskar P skrivet 22 april 2012 kl. 10:14:13
kul att någon mer också stört sig på detta som helvete. att då få höra av vissa att det är helt onödigt dum grej. då blir man chockad.
fan vad coolt om du fixade det på din hjuling. kommer du ta upp det när du gör det på detta forum??????? väldigt spännande detta ju.
jag håller med dig på alla punkter här, hondas converterlåda på 680'n skulle jag gärna vilja ha, tänk om honda kunde komma med en 3cyl turbodiesel med den lådan och lite större chassie samt diffar runt om, även centerdiff, jag hade lätt skurit av mig vänstra pungkulan för att få tag på en!
för att avrunda och avsluta så ja, jag kommer ta upp det som en tråd i AC-delen när jag gjort ombyggnaden, har diffen liggande, måste bara skaffa lite kringgrejer och lite tid.
Titel: SV: 2013 vad kommer i nyheter tror ni?
Skrivet av: AtvNerd skrivet 22 april 2012 kl. 11:24:35
Oskar, det kanske håller på den där briggs & stratton du puttrar runt på, men knappast för en 800-1000 med 70-85hk.
Orsaken är att det blir för mycket kraft för att fördelas ut på en knut.
Fram brukar ju gå av, och då har du ändå två bakhjul som hjälper till.
I skogen? Va faan är det plan mark eller? Det kommer göra mer spår med drift på ett hjul... Inte åker ni väl slalom mellan ALLA träd?
Knappast förenligt med " tread lightly" .
Titel: SV: 2013 vad kommer i nyheter tror ni?
Skrivet av: AtvNerd skrivet 22 april 2012 kl. 11:34:17
Hur ni än diskuterar alla så har tråden spårat ur fullständigt. Läs rubrik och åter till ämnet
Sorry!

Lowest nämnde att 800 ska utgå!? Varför släpper de en 800 med G2 nu i såfall??
Titel: SV: 2013 vad kommer i nyheter tror ni?
Skrivet av: Oskar P skrivet 22 april 2012 kl. 12:06:55
Oskar, det kanske håller på den där briggs & stratton du puttrar runt på, men knappast för en 800-1000 med 70-85hk.
Orsaken är att det blir för mycket kraft för att fördelas ut på en knut.
Fram brukar ju gå av, och då har du ändå två bakhjul som hjälper till.
I skogen? Va faan är det plan mark eller? Det kommer göra mer spår med drift på ett hjul... Inte åker ni väl slalom mellan ALLA träd?
Knappast förenligt med " tread lightly" .

orkar bara inte diskutera maskinval och körsätt med dig, men vill bara upplysa om att de allra flesta fordon har differential och motor med mer hästar än en can-allt moppe.
hör och häpna jag hade diff med spärrfunktion bak på min GMC med 6.6L V8 TDI på 385hp/850Nm hållbarhet bestäms av materialdimensioner osv.
dessutom blir det MINDRE belastning på drivknutarna med öppen diff, eftersom kraften går dit det driver lättast, med nuvarande stumma bakväxel så kan ju ett hjul stå på is och det andra på torr asfalt när du ger fullt med alla dina 71ponnys och vart går all kraft då?
Titel: SV: 2013 vad kommer i nyheter tror ni?
Skrivet av: jaas skrivet 22 april 2012 kl. 12:10:51
Haha vilken bra diskussion det blev om diffarna!

Ditt resonemang fungerar ju dock jävligt dåligt Pontus, att det inte skulle hålla?! Sämsta argumentet på länge!
Att det inte skulle hålla beror ju knappast på att det är så otroligt många hästkrafter vi snackar om i era små fyrhjulingar. Utan på att det är jävla skitgrejer de producerar! Hur många terrängbilar tror du har konstant låsta diffar? Och på terrängbilarna snackar vi  ofta V8or eller turbodieslar med flera hundra hästkrafter och utan problem upp mot 1000nm i vrid! Och nog har de öppningsbara diffar allt ()p

Så att det inte skulle hålla på en atv beror inte på de vassa motoerna utan på att allt runt omkring är underdimensionerat!


EDIT: OskarP han före....
Titel: SV: 2013 vad kommer i nyheter tror ni?
Skrivet av: AtvNerd skrivet 22 april 2012 kl. 12:38:19
orkar bara inte diskutera maskinval och körsätt med dig, men vill bara upplysa om att de allra flesta fordon har differential och motor med mer hästar än en can-allt moppe.
hör och häpna jag hade diff med spärrfunktion bak på min GMC med 6.6L V8 TDI på 385hp/850Nm hållbarhet bestäms av materialdimensioner osv.
dessutom blir det MINDRE belastning på drivknutarna med öppen diff, eftersom kraften går dit det driver lättast, med nuvarande stumma bakväxel så kan ju ett hjul stå på is och det andra på torr asfalt när du ger fullt med alla dina 71ponnys och vart går all kraft då?
otroligt! Med samma dimensioner som till en Atv ?
Titel: SV: 2013 vad kommer i nyheter tror ni?
Skrivet av: jaas skrivet 22 april 2012 kl. 12:46:20
otroligt! Med samma dimensioner som till en Atv ?

Haha är du full eller?
En bil har mycket pulver under huven och då håller det.
En atv har förhållandevis lite pulver och det skulle inte hålla enligt dig?
Vad drar du för slutsats av det? Jo att atvn är underdimensionerad, nått som knappast har med tekniken i sig att göra utan att det är dåligt tillverkade leksaker som inte är gjorda för att användas ()p
Titel: SV: 2013 vad kommer i nyheter tror ni?
Skrivet av: AtvNerd skrivet 22 april 2012 kl. 12:50:58
Mycket snack om V8:or och terrängbilar, Tror ni verkligen att BRP skulle sätta in en diff bak om det innebär att de får ställa om linan och bygga om ramen på maskinen för att få det att hålla?
Det är väl klart som faan att det finns maskiner som har diff med spärr som håller, men inte till en can am, med nuvarande dimensioner på ram,diffklump m.m
En knut till en bil är ju för faan 5ggr så stor...
Titel: SV: 2013 vad kommer i nyheter tror ni?
Skrivet av: AtvNerd skrivet 22 april 2012 kl. 12:56:22
Haha är du full eller?
En bil har mycket pulver under huven och då håller det.
En atv har förhållandevis lite pulver och det skulle inte hålla enligt dig?
Vad drar du för slutsats av det? Jo att atvn är underdimensionerad, nått som knappast har med tekniken i sig att göra utan att det är dåligt tillverkade leksaker som inte är gjorda för att användas ()p
Vet du ens vad microstrukturer i stål är?
Halva diametern innebär inte halva hållbarheten, det händer en heldel mer med stål när man går ner i dimension.
Att jämnföra en bil med en atv är bara löjligt.
Oskar själv har väl mosat ett gäng knutar, tänk då vad som händer med all kraft på ett hjul... Måhända att det är smidigt någång, men den stora massan som köper maskin, köper inte en can am för att fisa runt med öppen diff...
Titel: SV: 2013 vad kommer i nyheter tror ni?
Skrivet av: jaas skrivet 22 april 2012 kl. 13:01:16
Nu får Oskar svara på detta själv, men kan nästan lova att när han rasade sina knutar fram var diffen LÅST och inte öppen.
En diff på en bil är inte i närheten 5 gånger så stor! Kolla diffarna på typ en Suzuki SJ410-413 så är de i princip i samma storlek som en atv. Inte ens diffarna på min 6x6 volvo 5 tons terrängbil är 5 gånger större.

Och varför skulle de behöva bygga om ramen för att få det å hålla? Det blir ju mindre påfrestningar på ramen med öppen diff! Svänger jag på asfalt med låsta diffar med min lastbil så blir det inget kvar av vägen och bilen blir närapå sne, gör jag samma kurva med öppna diffar är det som vilken annan bil som helst, vad sliter mest på ramen tror du?
Titel: SV: 2013 vad kommer i nyheter tror ni?
Skrivet av: Oskar P skrivet 22 april 2012 kl. 13:03:06
Pontus: fundera en gång till vilken typ av bakaxel som ger mest påkänningar på drivknutarna!
som jag sa tidigare, du har större förutsättningar att skicka ut all kraft på en axel med din nuvarande bakaxel.
sen håller jag med att ATV-drivlinor är undermåligt byggda.
och att det blev sån stor diskussion om diffar hela tråden igenom tyder ju på att det verkar finnas intresse för denna funktion, måhända kanske inte hos dig, men ingen har sagt att det behöver va can-am som kommer med denna funktion, för min del räcker att honda gör det, så ska jag fundera på mitt maskinval.
Titel: SV: 2013 vad kommer i nyheter tror ni?
Skrivet av: Oskar P skrivet 22 april 2012 kl. 13:04:04
Nu får Oskar svara på detta själv, men kan nästan lova att när han rasade sina knutar fram var diffen LÅST och inte öppen.
stämmer bra, samtliga gånger jag vred sönder knutarna var den spärrad och hjulen svängdes ut.
Titel: SV: 2013 vad kommer i nyheter tror ni?
Skrivet av: AtvNerd skrivet 22 april 2012 kl. 13:05:03
Nu får Oskar svara på detta själv, men kan nästan lova att när han rasade sina knutar fram var diffen LÅST och inte öppen.
Det var materialet i knuten jag syftade på.
Knutarna är klena och inte tillräckligt dyra för att nån ska tillverka nåt som håller, priset motiverar inte tillverkarna till att göra nåt.
Bil industrin har liiiite mer stålar, och en brusten knut på en bil skulle svärta ner bilmärket så mycket att ingen vågar sätta i billiga klenare knutar
Titel: SV: 2013 vad kommer i nyheter tror ni?
Skrivet av: core_am skrivet 22 april 2012 kl. 13:07:19
kanske dax att byta namn på tråden?

kan tillläga att jag ser gärna att BRP gör färdiga paket av sina tillbehör istället för de jävla systemet dom har idag som man ska plocka ihop själv.. inte ens stora premium lådan kommer komplett  :banghead:
Titel: SV: 2013 vad kommer i nyheter tror ni?
Skrivet av: AtvNerd skrivet 22 april 2012 kl. 13:09:08
Pontus: fundera en gång till vilken typ av bakaxel som ger mest påkänningar på drivknutarna!
som jag sa tidigare, du har större förutsättningar att skicka ut all kraft på en axel med din nuvarande bakaxel.
sen håller jag med att ATV-drivlinor är undermåligt byggda.
och att det blev sån stor diskussion om diffar hela tråden igenom tyder ju på att det verkar finnas intresse för denna funktion, måhända kanske inte hos dig, men ingen har sagt att det behöver va can-am som kommer med denna funktion, för min del räcker att honda gör det, så ska jag fundera på mitt maskinval.
Du har kontinuerlig belastning på den diffade, en öppen diff skickar runt kraften och har man hjulspinn och kraften skiftar så blir belastningen mer på den knuten
Titel: SV: 2013 vad kommer i nyheter tror ni?
Skrivet av: AtvNerd skrivet 22 april 2012 kl. 13:10:13
Nu får Oskar svara på detta själv, men kan nästan lova att när han rasade sina knutar fram var diffen LÅST och inte öppen.
En diff på en bil är inte i närheten 5 gånger så stor! Kolla diffarna på typ en Suzuki SJ410-413 så är de i princip i samma storlek som en atv. Inte ens diffarna på min 6x6 volvo 5 tons terrängbil är 5 gånger större.

Och varför skulle de behöva bygga om ramen för att få det å hålla? Det blir ju mindre påfrestningar på ramen med öppen diff! Svänger jag på asfalt med låsta diffar med min lastbil så blir det inget kvar av vägen och bilen blir närapå sne, gör jag samma kurva med öppna diffar är det som vilken annan bil som helst, vad sliter mest på ramen tror du?
En större diff får inte plats nu...
Titel: SV: 2013 vad kommer i nyheter tror ni?
Skrivet av: The Honk skrivet 22 april 2012 kl. 13:12:52
Hur ni än diskuterar alla så har tråden spårat ur fullständigt. Läs rubrik och åter till ämnet

 :rtfm:  ()p
Titel: SV: 2013 vad kommer i nyheter tror ni?
Skrivet av: Lowest skrivet 22 april 2012 kl. 15:45:44
Sorry!

Lowest nämnde att 800 ska utgå!? Varför släpper de en 800 med G2 nu i såfall??

Den ska bort ur sortimentet men inte nu direkt och dom har väl en plan som går några år framåt  :)
Titel: SV: turf mode till can-am 2013?. bra eller dåligt? vad för nyheter kommer 2013?
Skrivet av: cosy skrivet 22 april 2012 kl. 18:45:06
bytt namn på tråden. håller med oskar och jaas och chrilled fullständigt. Tur någon både kan och har logiskt tänkande här. blir mörkrädd av vad vissa andra tycker och tänker här.
Titel: SV: turf mode till can-am 2013?. bra eller dåligt? vad för nyheter kommer 2013?
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 22 april 2012 kl. 18:58:23
Jag fattar inte varför man inte får ha en stark åsikt utan att mer eller mindre idiotförklarad. Det är ju mer eller mindre personangrepp? :dntknow:

Själv är jag inte så intresserad av diff bak då jag enbart använder min maskin är för lek. Då vill jag varken ha onödig vikt eller något som kan strula. (vilket det kanske inte gör)   Köra brett har sin charm, och däcken är en försumbar summa i totalkostnaden att åka fyrhjuling.
Titel: SV: turf mode till can-am 2013?. bra eller dåligt? vad för nyheter kommer 2013?
Skrivet av: cosy skrivet 22 april 2012 kl. 19:09:21
Jag fattar inte varför man inte får ha en stark åsikt utan att mer eller mindre idiotförklarad. Det är ju mer eller mindre personangrepp? :dntknow:

Själv är jag inte så intresserad av diff bak då jag enbart använder min maskin är för lek. Då vill jag varken ha onödig vikt eller något som kan strula. (vilket det kanske inte gör)   Köra brett har sin charm, och däcken är en försumbar summa i totalkostnaden att åka fyrhjuling.

visst får man ha åsikter. men inte kunna erkänna man har fel eller felaktiga argument är ju fasen korkat värre.
självklart har man 100% lek har man ingen direkt nytta av turf. men långt i från alla leker bara. för dom aldra flesta är turf en jäkla bra grej tror jag.

Sådan har polaris 850 x2 med turf och har ca 70 hp. så finns redan med mycket hp. hur det håller vet jag inte med tanka på polaris inte riktigt verkar få till diffkorgen och drivknutar över lag. Men cam am och andra märken verkar hålla helt okej. jag tror och hoppas cam am mycket snart kommer med turf till max och kanske till commander med. i sydafrika och säkert många andra länder får man inte ha vägräggad atv utan turf. varför? säkerheten så klart vad annars. något tänka på faktiskt...
Titel: SV: turf mode till can-am 2013?. bra eller dåligt? vad för nyheter kommer 2013?
Skrivet av: AtvNerd skrivet 22 april 2012 kl. 19:19:50
bytt namn på tråden. håller med oskar och jaas och chrilled fullständigt. Tur någon både kan och har logiskt tänkande här. blir mörkrädd av vad vissa andra tycker och tänker här.
Hur många olika Atv och utv har du haft?
Jag kör Atv / utv och traktor i skogen minst 2 dagar i veckan.
Och har faktiskt aldrig saknat en sån diff.
Mest mörkrädd blir jag av att du ens har en åsikt som inte ens har en 4x4 om man ska tro texten vid din Avatar.
Oskar förstår ju inget som innebär företagsamhet/ företagsekonomi och trivs bäst på soffan så det är väl inte konstigt Om han tycker att jag är en pådrivande idiot... :)
Jag erkänner gärna att jag har fel.... När jag har det!
Titel: SV: turf mode till can-am 2013?. bra eller dåligt? vad för nyheter kommer 2013?
Skrivet av: cosy skrivet 22 april 2012 kl. 19:36:34
Hur många olika Atv och utv har du haft?
Jag kör Atv / utv och traktor i skogen minst 2 dagar i veckan.
Och har faktiskt aldrig saknat en sån diff.
Mest mörkrädd blir jag av att du ens har en åsikt som inte ens har en 4x4 om man ska tro texten vid din Avatar.
Oskar förstår ju inget som innebär företagsamhet/ företagsekonomi och trivs bäst på soffan så det är väl inte konstigt Om han tycker att jag är en pådrivande idiot... :)
Jag erkänner gärna att jag har fel.... När jag har det!

oj du måste veta bäst och vara världens expert. måste vara jävligt jobbigt alltid veta bäst? kört traktor sedan 1983 jag. vore jobbigt om den vore diffad bak jämnt hahahahah
läst mycket vad jaas och oskar tex skrevet på dessa forum. Inte alls förvånad hur dom skrevet om öppen diff här.För dom två är kunniga. Jag har inte deras erfarenhet med just atv. Klart du gärna skriver till mig då. Du har ju totalt gjort bort dig med diskutionen med jaas tex. är det itne bäst vara tyst eller erkänna dom faktiskt har rätt och är kunniga inom detta. 100% lek med atv kan jag hålla med om diffat duger fint så klart. Men i skogen och på väg är mycket bra kunna ha turf mode. Varför inte skulle kunna hålla när det är urgammal uppfinnig med maskiner med små vrid i motorn med. mycket hp ja visst. men ändå lite för inte skulle kunna hålla.
du måste ju köra fullt diffat med traktorn i skogen jämnt tex?*S*

måste säga är lite korkat av mig ta en dislution med dig ,och att svara dig. ger noll. men lite intressant med fanboys och perslighetsströrningar.
Jag fick till med kretik över jag inte tyckte allt var perfekt på min Honda trx 700 xx innan.
Titel: SV: turf mode till can-am 2013?. bra eller dåligt? vad för nyheter kommer 2013?
Skrivet av: AtvNerd skrivet 22 april 2012 kl. 19:46:50
Vad tror du BRP står för?
Bombardiet RECREATIONAL products....
Ja de är kunniga, de ser saker som inte Atv tillverkarna ser.
Tex hur oumbärligt det är med öppen diff bak och hur stor marknad det är för det.
Om det nu är så bra varför inte köpa en Polaris med turf och sluta drömma?
Titel: SV: turf mode till can-am 2013?. bra eller dåligt? vad för nyheter kommer 2013?
Skrivet av: AtvHudik skrivet 22 april 2012 kl. 19:50:36
Tror nog utvecklarna på BRP kan mera om Can-am och varför och inte de använder olika lösningar än alla på detta forum tillsammans. Gillar man inte deras lösningar. Köp ett annat märke, ENKELT.
Titel: SV: turf mode till can-am 2013?. bra eller dåligt? vad för nyheter kommer 2013?
Skrivet av: Robbo skrivet 22 april 2012 kl. 19:51:19
Hade ju varit kul med en röstning på vad folket på detta forum skulle föredra angående "turf" vs "100%"?
Titel: SV: turf mode till can-am 2013?. bra eller dåligt? vad för nyheter kommer 2013?
Skrivet av: Stable skrivet 22 april 2012 kl. 20:16:55
Polaris "turf"-modeller har väl, som jag läste nånstans, inte blivit någon försäljnings-succé, så nej, efterfrågan på en öppen bakdiff är nog inte så stor. Vore fördelarna så stora så hade garanterat fler märken redan haft det.
Titel: SV: turf mode till can-am 2013?. bra eller dåligt? vad för nyheter kommer 2013?
Skrivet av: Fritte1 skrivet 22 april 2012 kl. 20:37:13
Jäklar va ni gafflar på varann här då..turf hit och dit.  :(
tror att lite variator fix och nått annat som inte har blivit blessed by the gods of ATV kommer nästa år  :)
Titel: SV: turf mode till can-am 2013?. bra eller dåligt? vad för nyheter kommer 2013?
Skrivet av: Bakke skrivet 22 april 2012 kl. 20:49:13
Oh jävlar vad har hänt grejer här!
Utan att ta parti för det ena eller andra så håller jag nog fast vid min tidigare ståndpunkt att skulle någon can-am modell bli aktuell med öppen diff så är det traktorreggade 400:an som marknadsförs som arbets/skogs maskin.
Skulle då efterfrågan bli enorm så tar de nog sig en funderare då och att utveckla till övriga.
Men de är MIN högst personliga spekulation.

Men när vi ändå spekulerar, varför inte elmotor & hydrostatdrift med haldexkoppling och kraftfördelning från spinnande hjul.
Så kan vi pysa runt tillsammans och krama träd ;)
Titel: SV: turf mode till can-am 2013?. bra eller dåligt? vad för nyheter kommer 2013?
Skrivet av: AtvHudik skrivet 22 april 2012 kl. 21:12:38
Oh jävlar vad har hänt grejer här!
Utan att ta parti för det ena eller andra så håller jag nog fast vid min tidigare ståndpunkt att skulle någon can-am modell bli aktuell med öppen diff så är det traktorreggade 400:an som marknadsförs som arbets/skogs maskin.
Skulle då efterfrågan bli enorm så tar de nog sig en funderare då och att utveckla till övriga.
Men de är MIN högst personliga spekulation.

Men när vi ändå spekulerar, varför inte elmotor & hydrostatdrift med haldexkoppling och kraftfördelning från spinnande hjul.
Så kan vi pysa runt tillsammans och krama träd ;)
Amen
Titel: SV: turf mode till can-am 2013?. bra eller dåligt? vad för nyheter kommer 2013?
Skrivet av: cosy skrivet 22 april 2012 kl. 21:31:46
Vad tror du BRP står för?
Bombardiet RECREATIONAL products....
Ja de är kunniga, de ser saker som inte Atv tillverkarna ser.
Tex hur oumbärligt det är med öppen diff bak och hur stor marknad det är för det.
Om det nu är så bra varför inte köpa en Polaris med turf och sluta drömma?

jag vill ha mer välja på en polaris. eftersom turf är så användbart. cam am max med turf skulle vara super. men du anser väl vägreggade också bara sladdas och lekes med. vissa länder får inte ens ha vägreggad cam am max utan den har turf. varför kan du nog inte förstå ens......
Titel: SV: turf mode till can-am 2013?. bra eller dåligt? vad för nyheter kommer 2013?
Skrivet av: Bakke skrivet 22 april 2012 kl. 21:39:58
Ja tror nog att han har förstått din ståndpunkt och önskemål, vi andra har i alla fall gjort de.
Vad sägs om att sikta in oss på lite nya önskemål till 2013.

Jag själv är nöjd med modellprogrammet som är, varför?
Jo för om Outlander XXC 1000 kommer så måste ja byta hoj ;)
Nä skämt åsido, ja tippar på MAX 1000 nu och möjligtvis Outlander XXC.
Kommer det en ny MR så är jag övertygad om att de skrotar luftfjädringen.
Titel: SV: turf mode till can-am 2013?. bra eller dåligt? vad för nyheter kommer 2013?
Skrivet av: AtvNerd skrivet 22 april 2012 kl. 21:50:40
En outlander xxc 1000 med styrhöjare, flexxstyre och tillbehör som tex en killswitch med plugin direkt i kablaget.
Om holeshot fanns som 27" så gärna det också!
Titel: SV: turf mode till can-am 2013?. bra eller dåligt? vad för nyheter kommer 2013?
Skrivet av: Bakke skrivet 22 april 2012 kl. 21:54:33
En outlander xxc 1000 med styrhöjare, flexxstyre och tillbehör som tex en killswitch med plugin direkt i kablaget.
Om holeshot fanns som 27" så gärna det också!
Är faktiskt förvånad att inte "dödmans-grepp" kommit som original pryl ännu faktiskt.
Titel: SV: turf mode till can-am 2013?. bra eller dåligt? vad för nyheter kommer 2013?
Skrivet av: Oskar P skrivet 22 april 2012 kl. 22:43:44
Polaris "turf"-modeller har väl, som jag läste nånstans, inte blivit någon försäljnings-succé, så nej, efterfrågan på en öppen bakdiff är nog inte så stor. Vore fördelarna så stora så hade garanterat fler märken redan haft det.
kan det månne bero på att det inte gjorts speciellt stora ansträngningar för att berätta vad funktionen innebär, och kan det månne också bero på att folk helt enkelt inte VET att det saknas differential på allt utom polaris och cectek?
jag visste inte det inna jag köpte hjuling, jag antog liksom att det var nån lamelldiff eller liknande bak.
Titel: SV: turf mode till can-am 2013?. bra eller dåligt? vad för nyheter kommer 2013?
Skrivet av: Oskar P skrivet 22 april 2012 kl. 22:46:05
Är faktiskt förvånad att inte "dödmans-grepp" kommit som original pryl ännu faktiskt.
suzuki har det original. jag monterade en sån på min maskin, bra att använda i de branta "vågar-man-detta-tro" backarna
Titel: SV: turf mode till can-am 2013?. bra eller dåligt? vad för nyheter kommer 2013?
Skrivet av: Nilas skrivet 22 april 2012 kl. 23:17:23
Jag skulle vilja ha en framhjulsdriven fyrhjuling :-*
Titel: SV: turf mode till can-am 2013?. bra eller dåligt? vad för nyheter kommer 2013?
Skrivet av: Bakke skrivet 23 april 2012 kl. 00:09:29
suzuki har det original. jag monterade en sån på min maskin, bra att använda i de branta "vågar-man-detta-tro" backarna
Ja, men nu pratar vi om Can-am, jag har också monterat på alla mina och många fler med mig, men inte av samma anledning som dig utan för att det är ett krav vid tävling.
Därför jag är förvånad att det inte finns som tillval/original.
Titel: SV: turf mode till can-am 2013?. bra eller dåligt? vad för nyheter kommer 2013?
Skrivet av: cosy skrivet 23 april 2012 kl. 00:12:38
Jag skulle vilja ha en framhjulsdriven fyrhjuling :-*

hahah och diffad med va? :banghead:
Titel: SV: turf mode till can-am 2013?. bra eller dåligt? vad för nyheter kommer 2013?
Skrivet av: StefanN skrivet 23 april 2012 kl. 00:40:50
Jag skulle vilja ha en framhjulsdriven fyrhjuling :-*
Ja det är säkert å bra  ()p
Titel: SV: turf mode till can-am 2013?. bra eller dåligt? vad för nyheter kommer 2013?
Skrivet av: fenix skrivet 23 april 2012 kl. 10:02:31
Det är ju alltid marknaden som styr så därför hoppas jag marknaden styr åt en ny Outlander Xxc
Titel: SV: turf mode till can-am 2013?. bra eller dåligt? vad för nyheter kommer 2013?
Skrivet av: core_am skrivet 23 april 2012 kl. 10:49:09
om man kollar hur BRP gjort tidigare om åren så är det i slutet på gen skiftet som dom släppt nya maskiner, i slutet på GEN1 maskinen så släppte dom xxc och xmr, jag tror det kan bli samma nu med gen2 maskinen, även att det blir facelift om 2 år.. men det är bara mina egna spekulationer  :D

dock tror jag fortfarande på att dom bara släpper en max version samt åtgärdar alla barnsjukdomar.. kanske även en lättare och med hårresande utv som ska slåss med vildkatten och räzern.. 

och som sagt, paketpriser i reservdelskatalogen istället för att man ska välja del för del.. jag fick nästan 2 styckna a4 sidor när jag beställde mina grejjer.. endå missa jag saker  :banghead:

edit: läste just att jänkarna hört att det ev kommer en XMR till år 2013.. får hoppas jag har fel angående min konspiration  :whip:
Titel: SV: turf mode till can-am 2013?. bra eller dåligt? vad för nyheter kommer 2013?
Skrivet av: AtvHudik skrivet 23 april 2012 kl. 12:12:21
Jag skulle vilja ha en högerdriven till 2015.  :banghead:
Titel: SV: turf mode till can-am 2013?. bra eller dåligt? vad för nyheter kommer 2013?
Skrivet av: twinner skrivet 23 april 2012 kl. 17:56:28
En outlander xxc 1000 med styrhöjare, flexxstyre och tillbehör som tex en killswitch med plugin direkt i kablaget.
Om holeshot fanns som 27" så gärna det också!
()p ()p ()p en dröm .....
Titel: SV: turf mode till can-am 2013?. bra eller dåligt? vad för nyheter kommer 2013?
Skrivet av: Hydro skrivet 23 april 2012 kl. 21:27:35
Jag kör ju med hjälmlyse när det är mörkt och får därför superljus precis överallt jag tittar, utan skuggor dessutom.
MEN, jag har förstått att många envisas med lampor på maskin istället, och om man nu vill ha det så är ju det upp till var och en... men varför finns det inte backljus på en hjuling i denna klass?
Eller har den det?
Mig veterligen så har väl bara Kawa backljus original... men det är iofs mycket jag inte vet, så...
 
Skall man drömma (vilket en del i denna tråd verkar göra) så tycker jag hydrauldrift i kombination med portalaxlar vore det ultimata på en hjuling man skall klättra med, gärna med styrd hydraulisk fjädring dessutom så man kan skicka ner ett hjul lite extra långt om det skulle behövas... typ som grävmaskinerna i alperna kan göra (och till viss del även skogsmaskinerna här kan med sin boggie).
 :djump:
 
Titel: SV: turf mode till can-am 2013?. bra eller dåligt? vad för nyheter kommer 2013?
Skrivet av: mys pappan skrivet 23 april 2012 kl. 21:50:04
En fråga till dig HYDRO vad har du för hjälmlyse för jag håller med dig att det borde funka bättre med rätt saker dvs. ()p


Titel: SV: turf mode till can-am 2013?. bra eller dåligt? vad för nyheter kommer 2013?
Skrivet av: Hydro skrivet 23 april 2012 kl. 22:25:14
De två sista vintrarna har jag kört med LED jag köpt av Jockas här på forumet.
Han hade nya grejer på gång, men han kommer ju inte till skott med det där, bara bygger på huset och annan sket...
Hjälmlyse är vida överlägset, särskilt i skogen.
Man ser ner i hål, över backkrön, vid sidan om maskinen och överallt och risken för "sjösjuka" försvinner då ljuset aldrig "gungar" när maskinen gungar.
Inom enduron kör alla med hjälmlyse... men här på detta forum skall alla kleta på miljoner med LED överallt... som ändå inte ens lyser en tiondel mot hjälmlyse... men men... deras sak.
Kommande säsong kanske det blir xenon, stötkänsligare och drar mer effekt, men med högre ljusflöde.
Titel: SV: turf mode till can-am 2013?. bra eller dåligt? vad för nyheter kommer 2013?
Skrivet av: AtvNerd skrivet 23 april 2012 kl. 22:42:09
Hur är lyset på G2 modellerna?
På gamla modellerna är ljuset rena skämtet, satte på LED lampor på kylarn, tänkte köra de tillsammans med orginal ljuset men det blev bara störande, orginal ljuset blev som en gul irriterande fläck framför maskinen.
Vad väger en sån där hjälmlampa..ca? sitter batteriet på hjälmen eller fäster man det på kroppen? eller tar man strömmen från maskinen?
Det verkar ju riktigt bra!
Titel: SV: turf mode till can-am 2013?. bra eller dåligt? vad för nyheter kommer 2013?
Skrivet av: The Honk skrivet 23 april 2012 kl. 22:50:00
De två sista vintrarna har jag kört med LED jag köpt av Jockas här på forumet.
Han hade nya grejer på gång, men han kommer ju inte till skott med det där, bara bygger på huset och annan sket...
Hjälmlyse är vida överlägset, särskilt i skogen.
Man ser ner i hål, över backkrön, vid sidan om maskinen och överallt och risken för "sjösjuka" försvinner då ljuset aldrig "gungar" när maskinen gungar.
Inom enduron kör alla med hjälmlyse... men här på detta forum skall alla kleta på miljoner med LED överallt... som ändå inte ens lyser en tiondel mot hjälmlyse... men men... deras sak.
Kommande säsong kanske det blir xenon, stötkänsligare och drar mer effekt, men med högre ljusflöde.


Denna använder jag: http://www.xxl.se/cykel/cykeltillbehor/lyktor-reflexer/magicshine-mj-808-900-cykellykta-1065105 (http://www.xxl.se/cykel/cykeltillbehor/lyktor-reflexer/magicshine-mj-808-900-cykellykta-1065105) 
Följer med olika fästen.
Titel: SV: turf mode till can-am 2013?. bra eller dåligt? vad för nyheter kommer 2013?
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 23 april 2012 kl. 22:55:33
Blev lite offtopic. Men här har du en "kopia?" på 1200 lumen


Med inbyggt batteri och laddare:
http://www.ebay.com/itm/CREE-XML-T6-LED-Bike-Bicycle-Light-HeadLight-headLamp-/170691177255?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item27bdfcab27 (http://www.ebay.com/itm/CREE-XML-T6-LED-Bike-Bicycle-Light-HeadLight-headLamp-/170691177255?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item27bdfcab27)

Sladdriven:

http://www.ebay.com/itm/1200-Lumens-CREE-XM-L-T6-LED-Bicycle-Bike-Headlamp-Light-Headlight-Cycling-Lamp-/160784680619?pt=UK_SportsLeisure_Cycling_Bike_Lights&hash=item256f8386ab (http://www.ebay.com/itm/1200-Lumens-CREE-XM-L-T6-LED-Bicycle-Bike-Headlamp-Light-Headlight-Cycling-Lamp-/160784680619?pt=UK_SportsLeisure_Cycling_Bike_Lights&hash=item256f8386ab)
Titel: SV: turf mode till can-am 2013?. bra eller dåligt? vad för nyheter kommer 2013?
Skrivet av: Hydro skrivet 23 april 2012 kl. 22:59:58
Endurofolket kör ju med hjälmlyse eftersom det är det tveklöst mest energieffektiva lyset.
De har ju ofta minimalt med ström att tillgå och då vill de få maximalt med ljus, där de tittar...
Vi med ATV har råd med rätt många mer watt, men principen med ljuset är ändå densamma.

Beroende på vad man har för lampa så blir ju strömförsörjning och vikt olika...
Vissa kör med Silvas pannlampor med acc på kroppen (på hjälmen är det ju onödig vikt) medan andra kör med VisionX:s Solopod tex...
Valmöjligheterna är oändliga, och man lyser där man TITTAR, att man har det
mörkt i övrigt är ju till att skita i... ingen har ju ögon i nacken ändå.

Här är fina, men dyra grejer:
http://www.oljebaren.se/hjalmlampor/ (http://www.oljebaren.se/hjalmlampor/)

I början körde jag med spotlightslampor, Osrams IRC är fina...
Och vanliga bland endurofolk, billiga också!
Bara en aluvinkel på skärmen och lampan limmad i denna, smidigt!
(http://img55.imageshack.us/img55/7784/bulbs1dd7.jpg)

När man kommer upp på väg tänder man dock gärna maskinens belysning då dessa inte lyser långt nog för vägfart.

Jag tar strömmen från maskinen, har en "telefonkabel" som man inte märker... jo, om man knatar iväg... hrm.
Men inte när man kör.
Har extra lång kabel, perfekt när man kört fast och behöver vinscha, gå iväg med kroken eller om någon annan behöver hjälm... man har lyse så det blir över.
Titel: SV: turf mode till can-am 2013?. bra eller dåligt? vad för nyheter kommer 2013?
Skrivet av: Bakke skrivet 23 april 2012 kl. 23:58:09
Är själv enduroåkare och måste ju säga att det först och främst var ca 5 år sedan jag såg någon med halogenspots senast. LED/solopod's håller inte måttet över huvudtaget..

Det mest prisvärda alternativet är att köpa Mila's 70mm lamphus: http://letro.se/default.asp?prodid=20929 (http://letro.se/default.asp?prodid=20929)

Bocka en 1mm plåt som fäste och voila, du har en hjälmlampa med kanonljusbild.
Släng sedan in en förslagsvis Xenon H3 35w eller varför inte 50w med ljustemp 4200-5000 (beroende på val av lampa, 35 eller 50) och vips har du en lampa med 3200-4500 lumen med den nätta vikten av ca 100g (jämfört med en solopod som lyser 1000 lumen)
Driver den gör du med en sladd från ditt 12v uttag till drivdonet du placerar på valfritt ställe, ficka, ryggskydd etc.
Tändsteget (box mindre än en tändsticksask) tejpar du fast bredvid lampan på hjälmen.
Lycka till med bygget! Hör av er om någon vill ha utförligare byggbeskrivning eller bilder.

Titel: SV: turf mode till can-am 2013?. bra eller dåligt? vad för nyheter kommer 2013?
Skrivet av: ca650xt skrivet 5 maj 2012 kl. 19:26:45
Angående turf mode så kommer det 2013 på el commandern... ()p

http://www.canamoffroad.com/Files/en-CA/Pdf/2710-4_SVG_Brochure_EN_final_low.pdf (http://www.canamoffroad.com/Files/en-CA/Pdf/2710-4_SVG_Brochure_EN_final_low.pdf)

Lite dålig toppfart och räckvidd men annars så är den intresant.
Titel: SV: turf mode till can-am 2013?. bra eller dåligt? vad för nyheter kommer 2013?
Skrivet av: Oskar P skrivet 5 maj 2012 kl. 21:56:44
Angående turf mode så kommer det 2013 på el commandern... ()p

http://www.canamoffroad.com/Files/en-CA/Pdf/2710-4_SVG_Brochure_EN_final_low.pdf (http://www.canamoffroad.com/Files/en-CA/Pdf/2710-4_SVG_Brochure_EN_final_low.pdf)

Lite dålig toppfart och räckvidd men annars så är den intresant.
se där! även lekmärket tar lärdom från de vise männen;)
Titel: SV: turf mode till can-am 2013?. bra eller dåligt? vad för nyheter kommer 2013?
Skrivet av: AtvHudik skrivet 6 maj 2012 kl. 06:30:38
Så klart. Denna är nog tänkt att använda av parkförvaltningar och golfklubbar. Klart de ska ha TURF om man vill fisköra på fina gräsmattan.