ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: AtvNerd skrivet 6 september 2008 kl. 15:51:42

Titel: Skillnad på clutchkit?
Skrivet av: AtvNerd skrivet 6 september 2008 kl. 15:51:42
vad är det som skiljer på daltons och highlifters clutchkit?

(trech och denada) förutom att ett är dyrare.... :hmmm: :dntknow:
Titel: SV: Skillnad på clutchkit?
Skrivet av: Nilas skrivet 6 september 2008 kl. 16:13:49
Dalton =ny primärfjäder samt vikter till den
Epi/highlifter`s nya fjädrar till primär samt sekundär, inga vikter..
Jag har Daltons på min och är nöjd, liksom en polare som har det och är nöjd, en annan polare har HL`s och är inte nöjd, märktes ingen skillnad en honom... så vi kompletterade den med daltons vikter och då gick den bättre och matar hårdare..
Titel: SV: Skillnad på clutchkit?
Skrivet av: AtvNerd skrivet 6 september 2008 kl. 16:16:13
Dalton =ny primärfjäder samt vikter till den
Epi/highlifter`s nya fjädrar till primär samt sekundär, inga vikter..
Jag har Daltons på min och är nöjd, liksom en polare som har det och är nöjd, en annan polare har HL`s och är inte nöjd, märktes ingen skillnad en honom... så vi kompletterade den med daltons vikter och då gick den bättre och matar hårdare..

tackar då blir det daltons!
Titel: SV: Skillnad på clutchkit?
Skrivet av: AtvNerd skrivet 8 september 2008 kl. 14:02:36
Dalton =ny primärfjäder samt vikter till den
Epi/highlifter`s nya fjädrar till primär samt sekundär, inga vikter..
Jag har Daltons på min och är nöjd, liksom en polare som har det och är nöjd, en annan polare har HL`s och är inte nöjd, märktes ingen skillnad en honom... så vi kompletterade den med daltons vikter och då gick den bättre och matar hårdare..

beställde från trech, är det några inställningar för vikterna eller är det plug and play?
Titel: SV: Skillnad på clutchkit?
Skrivet av: gurra-g skrivet 8 september 2008 kl. 14:25:27
Dalton =ny primärfjäder samt vikter till den
Epi/highlifter`s nya fjädrar till primär samt sekundär, inga vikter..
Jag har Daltons på min och är nöjd, liksom en polare som har det och är nöjd, en annan polare har HL`s och är inte nöjd, märktes ingen skillnad en honom... så vi kompletterade den med daltons vikter och då gick den bättre och matar hårdare..

beställde från trech, är det några inställningar för vikterna eller är det plug and play?


Det följer med små extravikter som man nitar fast på vikterna, men dom är endast till
om du ska köra med orginaldäcken eller i tunn luft. Har du 27" eller större så ska du sätta dit vikterna som dom är, utan extravikter.
Titel: SV: Skillnad på clutchkit?
Skrivet av: AtvNerd skrivet 8 september 2008 kl. 15:22:03
Dalton =ny primärfjäder samt vikter till den
Epi/highlifter`s nya fjädrar till primär samt sekundär, inga vikter..
Jag har Daltons på min och är nöjd, liksom en polare som har det och är nöjd, en annan polare har HL`s och är inte nöjd, märktes ingen skillnad en honom... så vi kompletterade den med daltons vikter och då gick den bättre och matar hårdare..

beställde från trech, är det några inställningar för vikterna eller är det plug and play?


Det följer med små extravikter som man nitar fast på vikterna, men dom är endast till
om du ska köra med orginaldäcken eller i tunn luft. Har du 27" eller större så ska du sätta dit vikterna som dom är, utan extravikter.

ska man ha mindrevikter för större hjul?  :o
ok jag kör med maxxis bighorn 26" men de är lika stora som 27" (vet inte hur de mäter)...

Vad händer om man kör med alla vikterna och orginal puckarna? greppar det inte alls? hur påverkar det?
Titel: SV: Skillnad på clutchkit?
Skrivet av: gurra-g skrivet 8 september 2008 kl. 15:37:53
Utan extravikterna så orkar ju inte variatorn hålla emot trycket lika bra när man gasar,
så den växlar ner mer. Det blir mer kickdown så att säja.

Vikterna du får med kitet är lättare än orginal, samt har en annan kurva på profilen.
Titel: SV: Skillnad på clutchkit?
Skrivet av: AtvNerd skrivet 8 september 2008 kl. 15:42:16
Utan extravikterna så orkar ju inte variatorn hålla emot trycket lika bra när man gasar,
så den växlar ner mer. Det blir mer kickdown så att säja.

Vikterna du får med kitet är lättare än orginal, samt har en annan kurva på profilen.


aha! tackar för infon!    ps. Såg att ni på eastcoastATV var med i senaste Atv quad.....ni och dårarna i southsideMudders...snyggt! (dock inte på samma repotage/sida)
Titel: SV: Skillnad på clutchkit?
Skrivet av: gurra-g skrivet 8 september 2008 kl. 15:53:28
Utan extravikterna så orkar ju inte variatorn hålla emot trycket lika bra när man gasar,
så den växlar ner mer. Det blir mer kickdown så att säja.

Vikterna du får med kitet är lättare än orginal, samt har en annan kurva på profilen.


aha! tackar för infon!    ps. Såg att ni på eastcoastATV var med i senaste Atv quad.....ni och dårarna i southsideMudders...snyggt! (dock inte på samma repotage/sida)
Jaså, det måste ha varit från Sweden Offroad Tour
vid Medskogssjön, vi var med och dominerade bland alla Jeeparna. 8)
Titel: SV: Skillnad på clutchkit?
Skrivet av: larsostman skrivet 11 september 2008 kl. 15:54:23
Är det kul att vikta om variatorn om man med orginal hjul?
Renegaden pinnar ju på ganska duktigt ändå... Är det likadana vikter i Outlander 800 som i Renen?
Titel: SV: Skillnad på clutchkit?
Skrivet av: gurra-g skrivet 11 september 2008 kl. 16:42:13
Är det kul att vikta om variatorn om man med orginal hjul?
Renegaden pinnar ju på ganska duktigt ändå... Är det likadana vikter i Outlander 800 som i Renen?
Jag anser att det är helt onödigt med variatorkit om du ska köra med
oginalhjulen på en Renegade, det blir snudd på sämre acc då.
Och det är lika kit på alla 800:or.
Titel: SV: Skillnad på clutchkit?
Skrivet av: Spiricom skrivet 11 september 2008 kl. 16:52:15
Är det inte rentav samma kit på 650 modellen också? Det är ju samma motor förutom cylindervolymen.
Titel: SV: Skillnad på clutchkit?
Skrivet av: gurra-g skrivet 11 september 2008 kl. 17:01:20
Är det inte rentav samma kit på 650 modellen också? Det är ju samma motor förutom cylindervolymen.
Inte enligt Trech, för dom säljer 800-kitet för sej.
800:an kräver hårdare fjäder kan man tänka.
Titel: SV: Skillnad på clutchkit?
Skrivet av: Lillhajen skrivet 11 september 2008 kl. 17:30:08
Följer man diskussionen på Aurora Wheelers så är det senaste att använda 650 helix på 800, behåller högre varv innan uppväxling
Titel: SV: Skillnad på clutchkit?
Skrivet av: AtvNerd skrivet 16 september 2008 kl. 22:19:48
HALLELUJA! vilken skillnad!  25km/h full gas och den ställer sig snällt på baktassarna.....varför har ni inte sagt detta tidigare? ;)

 ;D ()p ()p ^-^
Titel: SV: Skillnad på clutchkit?
Skrivet av: gurra-g skrivet 16 september 2008 kl. 23:20:33
HALLELUJA! vilken skillnad!  25km/h full gas och den ställer sig snällt på baktassarna.....varför har ni inte sagt detta tidigare? ;)

 ;D ()p ()p ^-^
Tja, jag har då tjötat lite om det. ()p
Titel: SV: Skillnad på clutchkit?
Skrivet av: Atv no1 skrivet 30 oktober 2008 kl. 18:36:18
HALLELUJA! vilken skillnad!  25km/h full gas och den ställer sig snällt på baktassarna.....varför har ni inte sagt detta tidigare? ;)

 ;D ()p ()p ^-^

Hej..Hur är till slags varvet med dalton kittet jämn fört med orginal 800?
Går det bättre att krypköra?
Det gjorde det med min 400a med dalton..
Titel: SV: Skillnad på clutchkit?
Skrivet av: T skrivet 30 oktober 2008 kl. 20:53:47
Halloj!

Svaret på din fråga får du säkert av killarna som testat och kör aktivt med kittet :)

Det jag vill meddela nu är att det går att modifiera kittet lite med en mjukare fjäder, om nu tillslagsvarvet blir för högt.

MVH / Benny
Titel: SV: Skillnad på clutchkit?
Skrivet av: AtvNerd skrivet 30 oktober 2008 kl. 21:08:50
HALLELUJA! vilken skillnad!  25km/h full gas och den ställer sig snällt på baktassarna.....varför har ni inte sagt detta tidigare? ;)

 ;D ()p ()p ^-^

Hej..Hur är till slags varvet med dalton kittet jämn fört med orginal 800?
Går det bättre att krypköra?
Det gjorde det med min 400a med dalton..

allt blir bättre, nästan antar att tophastigheten är den samma.
kommer inte riktigt ihåg vilket varv tillslaget har men den går mycket bättre, ska kolla varvet, om ingen annan vet på rakarm?
Titel: SV: Skillnad på clutchkit?
Skrivet av: Lillhajen skrivet 30 oktober 2008 kl. 21:33:48
Jag har ganska sliten rem på min c:a 30 mm, bytardax.

Kör på "tan-spring", börjar "rycka" kring 1950, 1750 orginal. Denadaremmen 2300.

Upplever inte jättestor skillnad i lågregistret men det kan bero på remmen, tappade 10 km/h i toppfart jämfört med orginalsetup.
Titel: SV: Skillnad på clutchkit?
Skrivet av: Nicki skrivet 1 november 2008 kl. 13:17:38
Denada har ju även en fjäder som man kan köpa är det någon som testat,, endast fjäder
Titel: SV: Skillnad på clutchkit?
Skrivet av: Lillhajen skrivet 1 november 2008 kl. 14:51:07
Denada har ju även en fjäder som man kan köpa är det någon som testat,, endast fjäder

Du förändrar bara tillslagsvarvet inget annat, ganska högt c:a 2300-2400 varv.

 
Titel: SV: Skillnad på clutchkit?
Skrivet av: ca650xt skrivet 1 november 2008 kl. 19:43:56
Jag monterade en denada fjäder på min 650 och jag märkte ingen skillnad som var nått.
Kanske 100-200 varv högre tillslag men efter 40-50 mil var det nere på original varv igen.
Så den fjädern kan jag inte rekomendera. :knupple:
Titel: SV: Skillnad på clutchkit?
Skrivet av: Lillhajen skrivet 1 november 2008 kl. 19:48:32
Jag monterade en denada fjäder på min 650 och jag märkte ingen skillnad som var nått.
Kanske 100-200 varv högre tillslag men efter 40-50 mil var det nere på original varv igen.
Så den fjädern kan jag inte rekomendera. :knupple:

Nä, den är ingen hit....