ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: Olle Bylund skrivet 11 april 2012 kl. 22:04:55
-
Har just lagt på väghjul på min Can Am 800 Outlander 2011, 14" alfälgar och 205x70x14 (vinterdäck med sommarmönster) Tog bort breddning 2x38 mm på framhjulen, kändes stadigare då, breddning bak kvar, 0,9 lufttryck fram och 1,0 bak. Skall ev prova med framvagnsinställning för mindre direktstyrning. Annars ganska nöjd.
Någon som har erfarenhet av ovanstående?
-
Jag förstår inte riktigt vad du undrar över? Om någon har likadant och är nöjd? Eller vill du ha hjälp med något? :)
-
Jo, jag undrade om någon har erfarenhet av väghjul på Can Am 800 Outlander? Den blir ju något spårkänsligare och mera direktstyrd som jag sa i mitt tidigare inlägg. Några tips för att få det optimalt? Lufttryck, hjulinställning, spacers eller val av däck etc.
Mvh Olle
-
Jaha då förstår jag :) Du kan prova med lite lägre lufttryck, då kommer den inte bli lika spårkänslig och mjukare över hinder på vägen. tror jag körde på 0,4 på mina vägdäck. Precis så de svampar sig lite när man sätter sig.
Ju smalare däck desto mindre spårkänslig.
Om du upplever att den ålar sig över vägen även att underlaget är platt bör du se över din hjulinställning. Spacerplattor påverkar inte körningen nåt nämnvärt utan bara mindre välbenägen i kurvtagning.
-
Kanon
Jag provar med mindre tryck. Den går bra när det är plant underlag.
Mvh Olle
-
Är vägen spårig där du kör och/eller om däcken har skarp övergång mellan slityta och däcksida så kan högre tryck hjälpa.
Visserligen sliter man däcken fel då, men om man pumpar så däcket blir aningen konvext så får man då en "bula" att köra på och det kan då bli en lugnare färd.
Sen blir självklart känsligheten för spårighet större ju större avstånd man har från maskinens vridande centrum (dvs i spindeln) till slitytans centrum, så prova du utan spacers.
Hjulinställning kan du ju också göra, men med styrstagen justeras ju endast toe in och sen är jag tveksam till om du kan göra så mycket mer.
En i sammanhanget rätt intressant vinkel är annars castern, men är tveksam till om denna går att justera på någon fyrhjuling alls.
-
Lite mer info.
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=39323.0 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=39323.0)
-
Jag hade också ca 0,9 i mina däck och ändrade till 0,5. Spårigheten försvann och den blev som en gocart.
Lycka till