ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: joff skrivet 13 december 2008 kl. 08:33:40

Titel: 650 max vs 800 max
Skrivet av: joff skrivet 13 december 2008 kl. 08:33:40
tjena killar funderar på en till fyrhjuling, den skall vara reggad för 2 personer.

har funderingar på outlander max xt. men 650 eller 800

det är inte så stor skillnad i pris kanske men är det värt pengarna.

eller ska man ta en 650 med lite roligare tillbehör.

kan även tänka mig en beggad med tillbehär ex 07/08


tips o råd önskas,,,

Titel: SV: 650 max vs 800 max
Skrivet av: MaxMekker skrivet 13 december 2008 kl. 09:44:01
Forskjellen er ikke stor mellom de, selv er jeg mega fornøyd med min 650.
Ikke har 650 problemer med vektene slik som 800 har, men så kjører vi 99,9% på vei og får litt annen slitasje enn terreng bruk.
Selv har jeg kun kjørt 10000 km siden februar og bytta ett sett med vekter, de jeg kjører i lag med har bytta 2-3 sett med vekter på ca samme distanse(800)

Uansett lykke til med valget, selv valgte jeg 650 MAX XT med mye utsyr  :djump:
Titel: SV: 650 max vs 800 max
Skrivet av: Lillhajen skrivet 13 december 2008 kl. 09:55:47
" Vekter" är vadå ?

Hoppas att det inte är vikter, för 2-3 set på 1000 mil låter konstigt...  :hmmm:
Titel: SV: 650 max vs 800 max
Skrivet av: MaxMekker skrivet 13 december 2008 kl. 13:57:52
Det er vektene inne i variatoren, mulig det heter "vikter" på svensk.

Men jeg er nok Norsk så det er enkelte ting som blir forskjellig i språket vårt  :tickedoff

Men stort sett går det jo bra  :sunny:
Titel: SV: 650 max vs 800 max
Skrivet av: Lillhajen skrivet 13 december 2008 kl. 17:57:27
Jo, jag förstod att det var Norsk.......

Kan fortfarande inte första hur man sliter ut 3 set vikter på 1000 mil
Titel: SV: 650 max vs 800 max
Skrivet av: Rohnny skrivet 14 december 2008 kl. 08:13:40
Ikke så vanskelig og forstå det.  ::) Når en ligger på motorvegen i jevnt turtall over lengre tid så blir det et spor (grop/bump) i viktorna nått som gjør at det føles som automat "giring". Turtallet må da så høyt at de klarer och bli "kastet" over sporet (grop/bump) for och kunne vandre fritt videre.
Ved och bytte dom så senker en rpm från 250-500 rpm och du får sømnløs kjøring igjen, :).


 
Titel: SV: 650 max vs 800 max
Skrivet av: Lillhajen skrivet 14 december 2008 kl. 09:56:27
Om du säger att du bytt 3 set vikter på 1000 mil så tror jag dig. Har fortfarande svårt att förstå att en underhållen och servad CVT kan slita ut vikter under jämn körning till den grad du beskriver.

Om man sliter ut vikterna på 300 mils landsvägskörning är det något som är fel, tycker jag.

Men men, alltid lär man sig något nytt
Titel: SV: 650 max vs 800 max
Skrivet av: gurra-g skrivet 14 december 2008 kl. 15:45:09
Vikterna står ju stilla på samma ställe hela tiden,
och det är rätt högt tryck på dom. Så det är nog
mycket möjligt att det kan bli så.
Tur man inte kör på det sättet, blir
ju dyrt i längden.
Titel: SV: 650 max vs 800 max
Skrivet av: Troll skrivet 14 december 2008 kl. 22:58:10
Back to basic...blev tungt snack om vikter här. Har samma dilemma som "Joff", 500, 650 el. 800 max?.. nytta/nöje 30/70 ska den användas till. Provat; 500'n, -gick som en dröm... 800'n -var ju helt galen.. :) Tänkte, kanske 650'n vore ett bra mellanting att busa å släpa hem vindfällen å årsved med.

Tackar på förhand för eventuella tips o erfarenheter. 
Titel: SV: 650 max vs 800 max
Skrivet av: storsveden skrivet 16 december 2008 kl. 21:19:15
Ja 650 har jag själv funderat på har en 400 07a i  dag .
Titel: SV: 650 max vs 800 max
Skrivet av: Spiricom skrivet 16 december 2008 kl. 22:40:01
650 räcker gott och väl. Har aldrig saknat effekt om man säger så.
Titel: SV: 650 max vs 800 max
Skrivet av: Nilas skrivet 16 december 2008 kl. 23:16:00
650 räcker gott och väl. Har aldrig saknat effekt om man säger så.
De är inte FÖR mkt effekt i 800:an... men mer än i 650:in iaf ()p
Titel: SV: 650 max vs 800 max
Skrivet av: Nilas skrivet 16 december 2008 kl. 23:16:41
650 räcker gott och väl. Har aldrig saknat effekt om man säger så.
De är inte FÖR mkt effekt i 800:an... men mer än i 650:in iaf ()p
Och ja skulle absolut inte vilja ha mindre effekt än de ja har!!!
Titel: SV: 650 max vs 800 max
Skrivet av: Spiricom skrivet 17 december 2008 kl. 11:26:02
Ja FÖR mycket effekt kan man nog aldrig få. Möjligen om man hade runt 300 hk i den. Då kanske den skulle bli farlig att köra istället.  ;)
Titel: SV: 650 max vs 800 max
Skrivet av: Nilas skrivet 17 december 2008 kl. 21:07:51
Ja FÖR mycket effekt kan man nog aldrig få. Möjligen om man hade runt 300 hk i den. Då kanske den skulle bli farlig att köra istället.  ;)
ha ha ha, de är sant! ;D
Titel: SV: 650 max vs 800 max
Skrivet av: gurra-g skrivet 17 december 2008 kl. 21:17:16
Ja FÖR mycket effekt kan man nog aldrig få. Möjligen om man hade runt 300 hk i den. Då kanske den skulle bli farlig att köra istället.  ;)
Haha! 1 hk/kg. Det är power det. 8)
Titel: SV: 650 max vs 800 max
Skrivet av: AtvNerd skrivet 17 december 2008 kl. 21:37:43
Ja FÖR mycket effekt kan man nog aldrig få. Möjligen om man hade runt 300 hk i den. Då kanske den skulle bli farlig att köra istället.  ;)
Haha! 1 hk/kg. Det är power det. 8)

Skulle räcka om det gällde mig iförhållande till maskin, 62kg faan vad snabb min maskin skulle vara, synd att jag ligger på 80 pannor..... ;D
Titel: SV: 650 max vs 800 max
Skrivet av: gurra-g skrivet 17 december 2008 kl. 21:40:32
Lättviktare, 92 pannor här. Men det
tar jag "lätt" på. ;)