ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Arctic Cat => Ämnet startat av: t1an skrivet 5 mars 2011 kl. 21:15:00
-
Hejsan.
Någon som har denna maskin ?
Är en Arctic Cat 1000 LTD något att jämföra emot Can Am 800r respektive Polaris 850XP ?
Hur är det med kvaliteten på dessa maskiner ?
Hur är det med garantin ?
(http://www.atvconnection.com/Features/ATV_Reviews/images/2011_Arctic_Cat_1000_LTD_EPS.JPG)
-
Den finns även som väg-reggad ;)
Kvaliten på A.C motsvarar nog i princip övriga stora märken !
Men för året har det A.C haft problem med (drivaxel/diff fram) åtgärdats genom en ca 60% förstärkning av dessa ! :)
-
ser jävligt maffiga ut ()p
-
Hej
Har precis köpt en har inte varit ute och kört så mycket ännu så jag återkommer med mer info senare
Varför jag köpte en 1000 LTD
Twin motor 950cc= bra moment och prestanda
Centrufigalkoppling
Riktig fyrhjulsdrift styrs med knapp
Servostyrning
Öppen maskin lätt att hålla rent
Bra återförsäljarnät i svergie = service och reservdelar snabbt
Har lika bra kvalite som alla andra nordamerikanska maskiner (Når inte Japansk kvalite)
Är inne på min 5 fyrhjuling så jag lite att jämföra med
Orren
-
Orren.
Har du haft en Polaris 850 XP före din nya Arctic Cat ?
Hur är skillnaderna mellan dom maskinerna då ?
Vad tycker du om din Arctic Cat 1000 LTD då ?
-
Hej
Har nu provat maskinen
Det funkar riktigt bra
Bra krypegenskaper på lågväeln
hur mycket ork som helst betydligt mer än Polaris 850.
än så länge bara positivt att säga om LTD
Orren
-
Hej
Har nu provat maskinen
Det funkar riktigt bra
Bra krypegenskaper på lågväeln
hur mycket ork som helst betydligt mer än Polaris 850.
än så länge bara positivt att säga om LTD
Orren
ja krypegenskaper är arcticcat bra på! jag provade en mudpro 700 och det gick att krypa så sakta så mätaren inte ens visade utslag, uppför en snöhög dessutom! det är iofs lägre utväxling i slutväxeln på mudpro, men den var riktigt skön!
-
skulle jag vara ute efter en ny så hade jag nog kollat in denna lite.den är riktigt snygg tkr ja..men hade en 650 H1 den va det konstant krångel med :/
//mitto
-
Ja mer info om denna maskin vore nice..
sitter på en outlander max 800 2007 nu och har sneglat lite på denna maskin med vid ett eventuellt byte, men som sagt läst i artic tråden att det varit en del strul med maskinerna de tidigare
kanske inte mer än andra märken alla har ju sina barnsjukdomar.
-
de flesta 1000cc har de varit krångel med :/
//mitto
-
Min -09 har klarat sig problem fritt så när som på en kabel som skavt och det indikerade ett EFI problem,
men de är löst nu och jag har kört 190 mil
-
va inne hos Glennon på westbike idag och som vanligt stod det en isärskruvad thundercat på lyften.. på den här hade främre kardanen gått av, men glennon sa att många som köper just TC'n kör helt utan begränsningar och har ingen känsla för att va försiktiga med grejerna, och det verkade va dom det går sönder grejer för också. man kan ju tycka att folk som köper en maskin för 140K ska vara lite rädda om pengarna men det existerar inte i deras värld sa glennon, en del är rena bödlarna mot sina maskiner, och ja det förstod jag när jag tidigare såg en annan TC som va helt full i gräs och skit precis överallt i varenda skrymsle när den kom in..
han hade tydligen brännt rakt ut i ett lerigt dike innan maskinen ens var inkörd.
man kan fråga sig hur det är ställt egentligen, skiter en del pengar eller?
-
va inne hos Glennon på westbike idag och som vanligt stod det en isärskruvad thundercat på lyften.. på den här hade främre kardanen gått av, men glennon sa att många som köper just TC'n kör helt utan begränsningar och har ingen känsla för att va försiktiga med grejerna, och det verkade va dom det går sönder grejer för också. man kan ju tycka att folk som köper en maskin för 140K ska vara lite rädda om pengarna men det existerar inte i deras värld sa glennon, en del är rena bödlarna mot sina maskiner, och ja det förstod jag när jag tidigare såg en annan TC som va helt full i gräs och skit precis överallt i varenda skrymsle när den kom in..
han hade tydligen brännt rakt ut i ett lerigt dike innan maskinen ens var inkörd.
man kan fråga sig hur det är ställt egentligen, skiter en del pengar eller?
Man kan tro att dom har gått om pengar när jag var inne på service med min T-cat så frågade jag om andrahandsvärdet på dem så sa dom att dom brukar köra skiten ur dom så det är sällan nån till salu
-
va inne hos Glennon på westbike idag och som vanligt stod det en isärskruvad thundercat på lyften.. på den här hade främre kardanen gått av, men glennon sa att många som köper just TC'n kör helt utan begränsningar och har ingen känsla för att va försiktiga med grejerna, och det verkade va dom det går sönder grejer för också. man kan ju tycka att folk som köper en maskin för 140K ska vara lite rädda om pengarna men det existerar inte i deras värld sa glennon, en del är rena bödlarna mot sina maskiner, och ja det förstod jag när jag tidigare såg en annan TC som va helt full i gräs och skit precis överallt i varenda skrymsle när den kom in..
han hade tydligen brännt rakt ut i ett lerigt dike innan maskinen ens var inkörd.
man kan fråga sig hur det är ställt egentligen, skiter en del pengar eller?
Man kan tro att dom har gått om pengar när jag var inne på service med min T-cat så frågade jag om andrahandsvärdet på dem så sa dom att dom brukar köra skiten ur dom så det är sällan nån till salu
ja fy fan ska man skratta eller gråta???
-
Skratta ;D ska man, man har ju en thundercat.
Den lämnar man inte ifrån sig fören det bara är skit kvar.."få begagnade"
Visst lite barnsjukdommar på den första modellen,men det fixas på servicen.
Alla maskiner kan en dåre köra sönder, enklare för den dåren att köra sönder en atv med massor av kraft.
-
Säljer Westbike skotrar också? Hörde talas om den där figuren Glennon av Henke på KGKmotor som jag träffade idag! Skulle viljat surra med Glennon om Z1 Turbo...(skoter) :headbang:
-
Prova någon av dom första i sverige i november!
Ska väl vara livstids garanti på variator remmen genom A,C kopplings funktion där!
Drivknutarna skulle inte vara några större problem längre då A,C har en slirbroms till detta som skulle förebygga att dessa gick sönder så lätt som dom gjorde förut!
Motorerna är känsliga mot småkörningar då dom surar ner sig lätt, Från kall så skulle man helst köra dom varma för att dom inte skulle sura ner sig
-
Säljer Westbike skotrar också? Hörde talas om den där figuren Glennon av Henke på KGKmotor som jag träffade idag! Skulle viljat surra med Glennon om Z1 Turbo...(skoter) :headbang:
ja det gör han! han har väldigt bra kontakt med KGK så han ordnar det mesta som andra åf inte kan ordna, typ speciella modeller/färgkombinationer..
-
Orren, eller någon annan.. vad är toppfarten på en 1000LTD?
nån som har en 1000mudpro och vet toppfarten på den?
och vad är behaglig marschfart för dessa modeller, alltså en fart där ett vant motoröra inte lider av att motorn övervarvar utan att man kan nästan höra cylinderslagen lungt och fint och det finns en del power till övers att tillgå när man ger WOT..
-
Hej
Vad det gäller toppfart så lär jag alldrig ta reda på det inte min grej att köra så fort
Orren
-
Hej
Vad det gäller toppfart så lär jag alldrig ta reda på det inte min grej att köra så fort
Orren
marschfart då? för 80 känns ju inget farligt att ligga i med en hjuling, tycker det känns ganska behaglig fart då den gungar fram mjukt.. men 90 skulle jag ju vilja kunna ligga i, på raksträcka och uppför, och det kan jag inte..
-
Åker i 90-100 utan problem,dock ej med för stora däck.
Topp fart ej provat ännu,men vid 100 så axar den rejält när jag gasar.. :headbang:
-
Orren, är du fortfarande nöjd med din AC 1000 ?
Har kvaliteten blivit bättre på dom senare modellerna ?
-
jag har en 1000 09a min går lätt i 110 låg efter sambon hon hade bil
men har bara testat det engång för är ej kul och åka fort,
åker hellre i leran nu. min maskin har ej kronglat alls.
dem bytte startmotor framdiff på garanti sevicen för det har varit problem med dem...
men jag ska köpa en snorkel till min nu för dem ha luft intaget för lågt tyckte diket så fick in vatten som bara den...
men annas nöjd men polaris har ju den bästa fyrhjulsdriften så men smaken är ju som baken,
951cc den orkar ju hur mycket som helst redigt underbar maskin och motor men
polaris fyrhulsdrift på den så skulle det vara en oslagbar maskin
mvh robban
-
varför vill man ha polaris 4wd? det krånglar ju bara verkar det som!
däremot hade jag inte haft nåt emot att ha en spärrbar differential bak, som polaris har, men det betyder inte att jag vill ha hela deras system...
-
Minns inte sist jag hörde om en krånglande framdiff :whip: ;)
Drivaxlar fram däremot :-\
-
Minns inte sist jag hörde om en krånglande framdiff :whip: ;)
Drivaxlar fram däremot :-\
nej dom krånglar inte, antingen så får man konstant 4wd eller så flyger dom helt i bitar...
-
Såg i denna tidning på testet av AC 1000 att den ska ha 75 hk på hjulen är detta sant ?
Det stod : Uppmätt effekt på hjulen: 75HK
(http://www.atvmag.se/bilder/nyheter/omslag_atv_2011_5.jpg)
-
Såg i denna tidning på testet av AC 1000 att den ska ha 75 hk på hjulen är detta sant ?
Det stod : Uppmätt effekt på hjulen: 75HK
(http://www.atvmag.se/bilder/nyheter/omslag_atv_2011_5.jpg)
jag reagerade också lite på det!
har hört att AC1000 ska gå bättre än canam 800 så det kan väl vara möjligt...
-
jag reagerade också lite på det!
har hört att AC1000 ska gå bättre än canam 800 så det kan väl vara möjligt...
Om den har 75hk på hjulen så lär den till och med vara vassare än Can Am 1000cc ? :hmmm:
Annars så tycker jag att den är riktigt fin, rätt sugen faktiskt ()p
http://www.arcticcat.se/atv/right/1442411-atv-start-2012 (http://www.arcticcat.se/atv/right/1442411-atv-start-2012)
Mudpro 1000 LTD
(http://www.arcticcat.se/source.php?id=1439867)
1000 GT
(http://www.arcticcat.se/source.php?id=1439847)
-
varför vill man ha polaris 4wd? det krånglar ju bara verkar det som!
däremot hade jag inte haft nåt emot att ha en spärrbar differential bak, som polaris har, men det betyder inte att jag vill ha hela deras system...
Nog måste polaris 4wd system vara det överlägset bästa på marknaden. Självklart passar det inte alla men kan absolut inte fatta varför man inte skulle vilja ha det. Har skruvat och ägt polaris över 3 år nu och har haft 1 som krånglat med diffen fram så det är inte ett system som krånglar som du skriver....!!!
Kan du snälla förklara varför din artic cat:s system är så mycket bättre än polaris!!!
-
Såg i denna tidning på testet av AC 1000 att den ska ha 75 hk på hjulen är detta sant ?
Det stod : Uppmätt effekt på hjulen: 75HK
75hk på driven tror jag kommer i från när dom började turbokonvertera thundercaten mcexpress hade väll mätt upp 75 på driven, jag tror inte dom siffrorna stämmer arctic cat själva uppger 65-67hk på dom äldre och 71hk från 2011,
men dom går ju bra har själv funderat på att byta till en sån
-
Nog måste polaris 4wd system vara det överlägset bästa på marknaden. Självklart passar det inte alla men kan absolut inte fatta varför man inte skulle vilja ha det. Har skruvat och ägt polaris över 3 år nu och har haft 1 som krånglat med diffen fram så det är inte ett system som krånglar som du skriver....!!!
Kan du snälla förklara varför din artic cat:s system är så mycket bättre än polaris!!!
när systemet fungerar är det bra i skogen, men aktiv körning så föredrar vanlig 4wd
men en polaris med mycket effekt vill jag påstå att det inte håller,
och när 4wd är i så snurrar bakhjulen fortare och då blir den väldigt sladdig på snöunderlag
-
när systemet fungerar är det bra i skogen, men aktiv körning så föredrar vanlig 4wd
men en polaris med mycket effekt vill jag påstå att det inte håller,
och när 4wd är i så snurrar bakhjulen fortare och då blir den väldigt sladdig på snöunderlag
Dom kan bli lite sladdriga pga det, det är helt riktigt.. Är ju klart en nackdel med systemet..
-
hade det inte varit för 4wd hade jag nog bytt till 850xp ho för dom är helt underbara i skogen
-
hade det inte varit för 4wd hade jag nog bytt till 850xp ho för dom är helt underbara i skogen
Men jag vet ingen 850 som krånglat men det som säljs hos oss är mest till för arbete och ej särskilt provocerad körning.. 850X2 är ju en gudomlig maskin om jag får säga det själv..!!
Synd att du ej kan åka polaris då.. :cry: ;)
-
Om den har 75hk på hjulen så lär den till och med vara vassare än Can Am 1000cc ? :hmmm:
Annars så tycker jag att den är riktigt fin, rätt sugen faktiskt ()p
http://www.arcticcat.se/atv/right/1442411-atv-start-2012 (http://www.arcticcat.se/atv/right/1442411-atv-start-2012)
Mudpro 1000 LTD
(http://www.arcticcat.se/source.php?id=1439867)
1000 GT
(http://www.arcticcat.se/source.php?id=1439847)
mudpro ser fördjävla läcker ut. vad kostar en sån där?
-
150 tusen
-
ok då är det inget för mig tyvär. :cry:
-
75hk på driven tror jag kommer i från när dom började turbokonvertera thundercaten mcexpress hade väll mätt upp 75 på driven, jag tror inte dom siffrorna stämmer arctic cat själva uppger 65-67hk på dom äldre och 71hk från 2011,
men dom går ju bra har själv funderat på att byta till en sån
I tidningen så står det att den har 75hk på hjulen i originalutförande och att man får med lätthet får 50hk till med turbo.
Så här står det i Articchat.com :
When the preproduction T-cat was being tested Arctic Cat had it at 85hp. Before production it was detuned to 65hp. The 08-09 was 65hp. 2010 was a reported 70hp and now I see they rate the 2011 at 71hp.
The engine has all the potential to be a contender with the Can Am 1000 engine.
http://www.arcticchat.com/forum/general-atv-discussion/280892-2011-1000-se-horsepower.html (http://www.arcticchat.com/forum/general-atv-discussion/280892-2011-1000-se-horsepower.html)
Hur som helst så ska den iaf gå som ett skollat ollon ()p
Om man är intresserad så kan man faktiskt köpa en AC 1000 Vägreggad för 102,900 SEK ifrån fordonshandel.se
http://www.fordonshandel.se/p/arctic-cat/atv-226/arctic-cat-thundercat-1000i-2010-coc.html (http://www.fordonshandel.se/p/arctic-cat/atv-226/arctic-cat-thundercat-1000i-2010-coc.html)
Dessutom så har man den försäkrad genom AutoConcept nu om det skulle skita sig.
-
Ingen som har en AC 1000 som kan berätta gott om den ':)
Här är Arctic Cat's Ultimate Factory Tour, så ser ni hur noga dom tillverkas ()p
http://www.youtube.com/watch?v=N18mfInRxEE (http://www.youtube.com/watch?v=N18mfInRxEE)
-
Nu har jag varit ute på en redig runda körde lite för djupt ner i ett dicke så då tog den in vatten sämsta luft burken jag har sett byggde om till orginal mud pro snorkel nu men när man var i dicket så gav diff motorn upp men men efter några olje byten och fram diff motor bytt så funkar den kanon igen mvh Robban