ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Cectek => Ämnet startat av: p_stman skrivet 4 januari 2009 kl. 16:11:27

Titel: hur många är vi??
Skrivet av: p_stman skrivet 4 januari 2009 kl. 16:11:27
hur många är vi som äger en cectek här?? det är ju aldrig nån som skriver nått om dom..

ni som äger, hur funkar era maskiner?
hur tycker ni att maskinerna sköter sig i skogen och även på vägen?
Titel: SV: hur många är vi??
Skrivet av: Gladiator skrivet 9 februari 2009 kl. 15:34:24
Hej p-stman! Här är en gladde ägare! hadde en Kawa 300 klf tidigare men gladiatorn har krossat allt jag och kawan utförde tidigare är supernöjd men jag va det med kawan oxå . Dela gärna med dig av dina erfarenheter med cecteken!
Titel: SV: hur många är vi??
Skrivet av: p_stman skrivet 9 februari 2009 kl. 16:57:24
mina erfarenheter.. njaa jag väntar med det tills jag har fått lite mer mil i ryggen..
Titel: SV: hur många är vi??
Skrivet av: Gladiator skrivet 9 februari 2009 kl. 18:07:56
Hej p-stman! Har du något tips på nått snyggt till asfalten isommar (däck o fälg) till en gladiator?
Titel: SV: hur många är vi??
Skrivet av: p_stman skrivet 9 februari 2009 kl. 21:35:58
skulle inte quadriftens hjul sitta som ett smäck tro??  ()p

nej jag vet inte.. jag kommer inte byta på min iallafall.. jag tycker bearclaw däcken funkarbra på vägen.
för denns skull så kör jag inte så mycket väg, det är mest skog och gegga och sånt kul..
Titel: SV: hur många är vi??
Skrivet av: LasseGu skrivet 5 april 2009 kl. 12:41:54
Jag är en lycklig ägare av en Cectek. jag lite små problem med den som skrammel vid variatorn. Men verkstaden är jätte hjälpsamma och ATVsweden är generösa med garantier.

Maskinen är väldigt smidig i skog och mark, måste göra en hjulinställning för jag tror jag har lite fel toe-in på framhjulen!

Titel: SV: hur många är vi??
Skrivet av: Gropen skrivet 3 maj 2009 kl. 11:27:13
Hej här är det en till ägare av en Gladiator. Har haft lite små krångel fått en ny tank bla, men annars är jag nöjd med maskinen. Den går bra både i skogen och på vägen.
Titel: SV: hur många är vi??
Skrivet av: DodgeMan skrivet 28 juli 2009 kl. 09:59:32
Här är en till "Gladiator" ägare, har en del problem med den, men annas är jag skit nöjd med den...

Titel: SV: hur många är vi??
Skrivet av: el p. skrivet 12 augusti 2009 kl. 08:24:28

Maskinen är väldigt smidig i skog och mark, måste göra en hjulinställning för jag tror jag har lite fel toe-in på framhjulen!



Här har du korrekta värden för toe- inställning.
Håll till godo...
 ()p
Titel: SV: hur många är vi??
Skrivet av: pripps skrivet 23 november 2009 kl. 08:54:38
jag är åkså ägare till en gladis men har haft en del elektronik krångel mmm tröga växlar spesiellt i skogen när man kört fast typ i ett kron dike satans jobbigt att få i backen eller viseversa..... :knupple:
Titel: SV: hur många är vi??
Skrivet av: Eken87 skrivet 24 november 2009 kl. 18:55:05
Är också ägare av en Gladiator. Har som de flesta haft problem, bland annat med, rasad motor, trasig CDI-box, trasig diffmotor fram mm. Hoppas dock att problemen är lösta när maskinen hämtas ut från verkstaden.....

@pripps: Testa att stänga av maskinen när du skall växla. Är egentligen inget man skall behöva göra, men jag märkte att det underlättade speciellt i växlingar mellan fram och back...
Titel: SV: hur många är vi??
Skrivet av: pripps skrivet 31 december 2009 kl. 04:39:18
japp !!!!jag har  tästat det funkar
Titel: SV: hur många är vi??
Skrivet av: Backman skrivet 9 april 2010 kl. 20:42:33
Nu är ni en cectek åkare till : )
Det vart en king kobra igår...
Titel: SV: hur många är vi??
Skrivet av: manneho skrivet 14 april 2010 kl. 00:58:19
har en gladis, vill faktis bytta till kingcobra eller estoc.
inte så mycket skog för mig. därav estocen står lite bättre till för mig.
nån som har erfarenhet av estoc?:hmmm:
Titel: SV: hur många är vi??
Skrivet av: Rally Kalle skrivet 20 april 2010 kl. 09:17:07
Jo då  :-\ här har ni en till ägare utav en Cectek Gladiator.

Jag har haft lite problem till och från med bla. den där djävla motorlampan som lyser till och från.
Har bla. bytt ut termostaten, diffklumpen fram när den var ny, laddrelät och nu sist när jag var ner till
macken och skulle tanka så small det till i diffklumpen bak när jag åkte där ifrån och när jag stannar och tittar så har jag ett hål i diffklumpen  :banghead: alltså något har lossnat inne i klumpen och skjutit ett hål i huset, gissa om att man vart nöjd.

Men nu är en ny diff bak snart på plats, gick på garantin.

Annars så är jag rätt nöjd med maskinen men man är ju alltid lite orolig när man är ute och kör
för man vet ju aldrig vad som kan hända.


Titel: SV: hur många är vi??
Skrivet av: Lanwar skrivet 13 juli 2011 kl. 11:05:25
Ägare av Cectek Quadrift 500 EFI årsmodell 11.  8)
Titel: SV: hur många är vi??
Skrivet av: klorpen skrivet 6 september 2011 kl. 14:20:47
Köpte en -10 Kingcobra (fabriksny) för drygt en månad sen, efter 20 mil kände variatoremmen för att explodera...detta hände på landsväg i ca 95km/h så det blev lite spännande när bakdäcken låste sig. ÅF kom och hämtade min maskin på plats och bytte direkt rem, primär och sekundär variator. Kändes som att  General ÅF visste att detta var ett vanligt problem.
Har fått tillbaka maskinen nu och känner att den går mycket snällare, mer lättkörd.
Väldigt nöjd med mitt val av just en Kingcobra.
Titel: SV: hur många är vi??
Skrivet av: Oskar P skrivet 6 september 2011 kl. 23:24:37
Är också ägare av en Gladiator. Har som de flesta haft problem, bland annat med, rasad motor, trasig CDI-box, trasig diffmotor fram mm. Hoppas dock att problemen är lösta när maskinen hämtas ut från verkstaden.....

@pripps: Testa att stänga av maskinen när du skall växla. Är egentligen inget man skall behöva göra, men jag märkte att det underlättade speciellt i växlingar mellan fram och back...
det tyder på för hög tomgång eller för lågt tillslagsvarv på kopplingen, det blir spänn i drivlinan då kopplingen ligger och drar på tomgång, en ND-atv medlem har samma problemm med sin kinkcobra, det razzlar som en stenkvarn när han håller på med växelvredet, jag är förvånad att grejerna håller ihop, för det brukar inte låta trevligt;) men ska man hålla på att stänga av varje gång man växlar så har man snart pajat startmotor, batteri och laddregulator...
försök sänka tomgången istället om det går.
Titel: SV: hur många är vi??
Skrivet av: Gladiatorn666 skrivet 24 september 2011 kl. 22:03:48
Ett litet tips till alla som är ute å åker mycke i skogen å arbetar med sin Gladiator, om ni har svårt att få i växlarna när ni sitter fast, typ plogat in i en stor vall eller har fastnat nånstan med lass, eller bara sitter i ett dike, jaja ni fattar, när ni inte kan stå å jucka för att få i växeln, Så kom jag på detta i vintras, varva upp den så att det blir lite driv på den och släpp, då har du skapat lite rörelse å växeln hoppar i lättare. bra mycke smidigare än att stå å försöka rubba hjulingen själv. ()p
Titel: SV: hur många är vi??
Skrivet av: Oskar P skrivet 24 september 2011 kl. 22:33:53
Ett litet tips till alla som är ute å åker mycke i skogen å arbetar med sin Gladiator, om ni har svårt att få i växlarna när ni sitter fast, typ plogat in i en stor vall eller har fastnat nånstan med lass, eller bara sitter i ett dike, jaja ni fattar, när ni inte kan stå å jucka för att få i växeln, Så kom jag på detta i vintras, varva upp den så att det blir lite driv på den och släpp, då har du skapat lite rörelse å växeln hoppar i lättare. bra mycke smidigare än att stå å försöka rubba hjulingen själv. ()p
ja så brukar jag också göra när jag kört fast och spaken inte går att rubba, då gasar jag till och snabbt håller in bromsen, då håller bromsen maskinen och drivlinan är inte i spänn!
Titel: SV: hur många är vi??
Skrivet av: mindstate skrivet 26 januari 2013 kl. 13:31:38
Ibland är det trögt att växla från H till R, det är praktiskt taget omöjligt att direktväxla utan att gå via N.
Men rucka lite fram och tillbaka (läs jucka på sadeln) så faller växlarna i.
Jag har kört min Cobra 15mil i skrivande stund och ibland får man jobba med växellådan. Ibland gasa lite på neutralen för att variatorn ska släppa. -Tvinga för guds skull inte in växlarna!
Men inget av det jag skrivit här ovan är nyheter för någon tror jag :-)
Titel: SV: hur många är vi??
Skrivet av: sebzan skrivet 17 mars 2013 kl. 17:43:28
Tjena,

Nybliven ägare till en Cectek Quadrift 500 EFI årsmodell 10.

Precis som många av er nämnt är växlarna inte de enklaste att få in alltid (och då har man ägt flera Lada Niva så man är van) - speciellt det dumma vredet där man i princip inte har någon kraft när man ska vrida det. Det kan vara svårt att gå från "High" till "Reverse" på stubben utan man måste ofta gå via "Manual" och släppa på bromsen för att sen gå vidare genom att trycka in bromsen på nytt. Försöker oxå numera att alltid lägga den i "Neutral" när jag parkerar så blir det hyffsat enkelt att välja om man ska fram eller bak därefter.

Har också ett problem med att LED:en till "H" på instrumentpanelen blinkar ganska ofta, verkar nästan som om det är glapp där tyvärr.