ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Arctic Cat => Ämnet startat av: Jagvillintevaramedlängre skrivet 30 oktober 2014 kl. 14:57:44
-
Tjejens Arctic Cat 700 har plötsligt slutat driva på framhjulen.
4WD-symbolen i displayen indikerar att fyrhjulsdriften är i, och man hör surret när man lägger i och ur fyrhjulsdriften med knappen. Men det är noll drivning fram.
Ska riva i detta i kväll men tänkte höra om det finns några erfarenheter här på forumet. Vad tror ni?
-
Prova först att trycka in drivaxeln i klumpen, den kan ha åkt ut nån mm då kuggar inte diffdrevet i.. rätt vanligt !
-
Intressant, det ska jag kolla i kväll. Men ... hur kan axeln åka ur? Finns det ingen låsning? Menar du förresten ingående axeln i diffen (kardanaxeln) eller en drivaxel ut ur diffen?
-
Intressant, det ska jag kolla i kväll. Men ... hur kan axeln åka ur? Finns det ingen låsning? Menar du förresten ingående axeln i diffen (kardanaxeln) eller en drivaxel ut ur diffen?
Den kanske är fjäderbelastad? Så är det på kawa iaf.
-
Kardanen till framdiffen är fjäderbelastad, bara att dra den bakåt så hoppar den ur. På kawasaki iaf.
-
Fick du fix på problemet? Nyfiken :-P
-
Småbarn i huset, så det hinns inte med i kväll. Får kolla i morgon.
-
Småbarn i huset, så det hinns inte med i kväll. Får kolla i morgon.
Äsch... Fixa stor godisskål och en tecknad film ;)
-
Äsch... Fixa stor godisskål och en tecknad film ;)
Ingen bra idé med en 6-månaders.
Hann skruva en sväng. Kardanen sitter som den ska, och allt funkar mekaniskt. Jag tog bort ställmotorn, då funkade 4-hjulsdriften. Skruvade isär huset som motorn sitter i. Där ser allt friskt ut och microbrytarna i ändlägena verkar funka. Men när jag plockar ihop allt vill motorn bara dra åt ena hållet.Det slår i reläet under sadeln och något klickar i huset för ställmotorn, men motorn drar inte.
Så långt kom jag...
-
Nu har jag kommit lite längre, se bilden...
Det här är en aktuator. Den ska med elektronik och mekanik övertala framaxeln att den ska driva.
Det gör den inte.
Verkstadshandboken säger "byt hela skiten". Lätt sagt, den kostar givetvis en hel förmögenhet och finns inte på den här sidan Atlanten.
Efter lite pyssel med grannen kokade vi ner det till ett litet relä som agerar opålitligt. Kostar 24 kronor...
Vi får se om snålheten segrar, 647 reläer fanns på lager i Polen. Inget i Sverige.
-
Inte för att intresset var så stort för detta, men i alla fall... Uppdaterar med resultat.
Reläet som allt kokades ned till beställdes från Polen och anlände till dörren med UPS två dagar senare. Grannen som är mer fingerfärdig än jag lödde dit det.
Resultat: Nu var aktuatorn helt död...
Ny felsökning visade att det inte var kontakt på ett par pinnar. Reläet löddes bort och tillbaka igen, ingen skillnad. Istället blev det en bygling med en kabelsnutt, och då funkade allt som det skulle.
Aktuatorn smordes, tätades och plockades ihop, och nu har vi en fyrhjulsdriven maskin igen, lagom till vintern!
:headbang:
-
Inte för att jag har en A-C men ()p för återkopplingen och lämna en dokumenterad lösning om det är fler som får samma problem.
-
Härligt att lyckas få ordning på det för så mycket mindre pengar än hela aktuatorn! :) Exemplarisk uppföljning trots att inte så många skrivit i tråden med. :)